Gå til innhold
Fiskersiden

Fluer til gjedde.


Rønsingen
 Share

Recommended Posts

  • 1 month later...

Se der ja, har du binde beskrivelse på dem også? (ja jeg veit jeg maser...)

Espen ø: Er du fornøyd med Varivas Big Mouth Xtra. er jo relativt billige kroker hvis man bestiller i fra veals... Har du prøvd den tynnere varianten?

Hvordan er str på krokene i forhold til f.eks mustad sine stinger/deerhair?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flua er grei å binde. Man lager først vingene slik at de peker framover, både oppe og nede. Vingematerialet er her Poly Bear og annet syntetisk vingemateriale. Ønsker man tinsel til sidelinje på fisken bindes det også på:

20052006230824A7bp2KitI3Mv.jpg?95

20052006230824E4VQcHxLu663.jpg?53

Så er det bare å dra vingematerialet bakover (må løsne kroken fra stikka for å få plassert vingen under:

20052006230824X278HvqTTr1l.jpg?86

Så lager man en midlertidig surring for å holde vingen på plass, eller man brukers en klesklype:

20052006230824DuXhCsi71SdF.jpg?50

Her er "limet" jeg bruker:

200520062308245GBsJg7wt16T.jpg?15

Dette bruker man påp hodet av flua slik at vingen står bakover. Den holder også øynene fast. Når hele greia har tørka tursjer man på røde gjeller med sprittursj. Enkelt og greit :blink: :

20052006230824GA9w68lG7dc9.jpg?39

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Banker støv av denne igjen - er jo like før den prestisjetunge konkurransen på Steinsfjorden finner sted. Mens "Kong Jerk-off" (Erik altså) terroriserer konkurransearenaen med blytunge "baits" i håp om å finne noen lureplasser med stokk dumme gjedder har jeg brukt tiden på å binde litt fluer.

Etter vårpartens testing av diverse syntetiske materialer har jeg funnet ut av Poly Bear har de fleste egenskapene jeg ser etter (i tillegg til et fengende navn).

Krok: Mustad Stinger eller Varivas Saltwater Wide Gap

Kropp/Vinge/Hale: Poly Bear i ønsket farge, sammen med litt Mirage-flash. Dette er glimrende for å gjenspeile fargene i vingen. Brukte i tillegg "kinn" av rev - kun fordi det var det eneste jeg hadde i den fargen. Gir fint voum. Total lengde er ca 15cm.

Må også legge til at flua er lett blyfortynget framme ved hodet for å gi den en frekk gange.

190920061949mQcyNbjyZCkIQ57jMb.jpg?11

I kombinasjon med et nyinnkjøpt synk7 skal disse fluene friste mange gjeddemadammer i neste uke, mens jerkerne leker seg med småabbor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banker støv av denne igjen - er jo like før den prestisjetunge konkurransen på Steinsfjorden finner sted. Mens "Kong Jerk-off" (Erik altså) terroriserer konkurransearenaen med blytunge "baits" i håp om å finne noen lureplasser med stokk dumme gjedder har jeg brukt tiden på å binde litt fluer.

Etter vårpartens testing av diverse syntetiske materialer har jeg funnet ut av Poly Bear har de fleste egenskapene jeg ser etter (i tillegg til et fengende navn).

Krok: Mustad Stinger eller Varivas Saltwater Wide Gap

Kropp/Vinge/Hale: Poly Bear i ønsket farge, sammen med litt Mirage-flash. Dette er glimrende for å gjenspeile fargene i vingen. Brukte i tillegg "kinn" av rev - kun fordi det var det eneste jeg hadde i den fargen. Gir fint voum. Total lengde er ca 15cm.

Må også legge til at flua er lett blyfortynget framme ved hodet for å gi den en frekk gange.

190920061949mQcyNbjyZCkIQ57jMb.jpg?11

I kombinasjon med et nyinnkjøpt synk7 skal disse fluene friste mange gjeddemadammer i neste uke, mens jerkerne leker seg med småabbor.

flotte fluer Morten men trist å se fargevalget men men ...................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God høst alle sammen....

(Jeg tar ikke på meg ansvaret for å ha funnet opp noe revolusjonerende her..., sikkert flere som har prøvd dette før meg.) :-)

Jeg hadde en par opplevelser her i fjor vår som fikk meg til å endre litt taktikk etter gjedda.

På en av de første flueturene i fjor klarte jeg kunststykket å glemme igjen hele fordømta gjeddeflueboksen hjemme. Det eneste jeg hadde med var en boks med laksefluer, og ettersom dette var boksen fra en tur til Bjerkreimselva året før var det ikke akkurat de største laksefluene jeg har.

Men ettersom det er en del asp i Øyeren, tenkte jeg at da kan jeg jo prøve litt etter den istedet. Kjipt å kjøre 1,5 t, og ikke få fiska noe....

På med vadere og rigga opp stanga for aspfiske med lakseflue og uti bar det. På tredje eller fjerde kastet smeller det på noe helt annet enn asp, og det går jo selvfølgelig ikke så lang tid før gjeddesvinet river av 0,38 fortommen min og stikker av med flua mi...

Så tilbake på land på med gjeddefortom, tilsvarende flue og ut igjen.

I løpet av de neste 2 timene (fritt etter hukommelsen) får jeg 4 gjedder (største litt i overkant av 5), 3 asp og en gjørs!

Den siste gjedda jeg får har den første flua fortsatt pent plassert i kjeften.

Dessverre er begge disse fluene nå en smule rufsete, den jeg fikk det meste av fisken er så og si ødelagt.

Dagen etter er jeg på plass igjen og denne gangen med "riktige" fluer. Får ei gjedde, men fisket er litt tregt.

Får vel prøve til laksefluer igjen da, tenker jeg og binder på noe som ligner den fra dagen tidligere. (Egenkomponert mønster som hovedsaklig går i hvit og grønn revehale + div annet rask, på Partrigde Salar no 9)

Og vips blir det litt mer fart i fisket igjen. Husker ikke lenger helt hva resulatet ble, men bra var det ihvertfall. Også denne gangen var andre arter en gjedda representert på statistikken.

Resten av sommeren prøvde jeg begge fluetypene nesten like mye, men best resultat ga helt klart de mindre laksefluene.

Hvor vitenskapelig denne testinga var kan vel diskuteres ettersom jeg stort sett bare bruker flue etter gjedda på et par utvalgte steder i Øyeren.

I år fortsatte jeg å bruke laksemønstre, hovedsaklig enkle hårvinger, i Øyeren. Prøvde også med noen spesiallbindte (og forsterkede) større utgtaver av laksefluene, men det så ut til at faktisk de små funka best.

Hårfluer i hvitt og grønt på dobbel Salar str. 5 med bittelitt mer flash en lakseutgaven funker veldig bra på grunnene i Øyeren.

Selv om ikke alt var gjedde ga de små helt klart mer fisk på stedene jeg fisker.

Så min anbefaling er som følger: Gjeddefluene behøver ikke nødvendigvis å være store som et juletre!

De små er dessuten mye mer behagelige å kaste med...

Du kaster også lenger, og får dermed fiska mer.

Neste vår blir det forsøk med poppere som er endel mindre enn de amerikanske jeg har som antageligvis egner seg best på stenger #10 og oppover...

Liten note: Erfaringene med gjeddefluer er nesten identiske med erfaringene fra gjeddefiske med andre agn. Riktignok har vi fått de største gjeddene på 20-30 cm agnfisk, eller wobblere over 25 cm. (12,7 på 45 cm Turus Ukko fra de gale dager da wobblern ikke kunne bli for stor, for å nevne noen)

Men når sesongen gjøres opp er det som regel de små wobblerne som utgjør hovedtyngden av fangstene, endog med lavere snittvekt. Spesiellt etter at vi begynte å bruke dyprigg slik at vi fikk de små ned dit de store vanligvis jobber....

Huggperiodene er mye mer definerte med store agn enn med de små, så det er mulig at gjedda er lettere å lure med en liten godbit når den allerede er mett.

Som en kompis av meg sier, du er blir aldri så mett at det ikke er plass til en liten soft-is...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant dette med mindre fluer. Har selv tenkt å prøve gjedda med en 7er stang, og da vil jeg helst unngå de verste beistene av noen fluer.

Kan du angi litt nærmere hvordan dine gjedde/lakse-fluer er komponert (ikke farge, men hva-plasseres-hvor)?

Bruker du alltid dobbel-krok? Disse blir litt yngre, og skaper vel litt problemer inne i siven...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant dette med mindre fluer. Har selv tenkt å prøve gjedda med en 7er stang, og da vil jeg helst unngå de verste beistene av noen fluer.

Kan du angi litt nærmere hvordan dine gjedde/lakse-fluer er komponert (ikke farge, men hva-plasseres-hvor)?

Bruker du alltid dobbel-krok? Disse blir litt yngre, og skaper vel litt problemer inne i siven...?

Skal vi se her...

Jeg skulle gjerne lagt ut et bilde eller to, men jeg er for øyeblikket på jobb langt unna flueboksen så det blir litt vanskelig. Men jeg skal se hva jeg får til neste uke når jeg kommer hjem igjen...

Har ikke helt oversikt alle navna på de enkelte bestanddeler av ei lakseflue, men jeg skal prøve å gi en liten forklaring.

De første fluene jeg fisket med var vel det vi kan kalle typisk "Frødin- mønstre" som f.eks. denne:

greenlander.jpg

Problemet med disse er at gjeddetenner fort gjør kål på alt som er av bundet fast av matriale.

I mine modifiserte gjeddeutgaver kutter jeg ut dubbing og butt/tag og isteden går får en sølv- eller gullkropp.

I tillegg har jeg blitt veldig fan av å bruke litt superlim på alle utsatte innbindingspunkter. Slipper da at hele flua raser isammen hvis skarpe gjeddetenner river istykker noe på flua. Hvis man bruker ei dubbingnål og tar en dråpe superlim på nåla for så og smøre det på tråden før den bindes inn blir det veldig lite søl...

Men det kan ikke stikkes under en sovesofa at disse fluene tåler mindre enn de som er bundet med all verdens syntetiske materialer, så jeg må nok teste ut litt andre materialer i løpet av vinteren...

Kanskje noen har noe tips til materialer som oppfører seg likt som revehår/ tempelhund???

Binder inn flat- og oval/rund tinsel som kommende ribbing og kropp bakfra. Jeg bruker rundtinsel med multifilament kjerne, da jeg synes den tåler mest juling.

Så lager jeg kroppen med flattinselet. (Har på forhånd smørt et tynt lag med superlim på krokskaftet.)

Binder så inn kroppshackel (hanenakke) i front. Smører et tynt lag med superlim på tinselkroppen før jeg surrer kroppshackelet bakover og fester hackelet med rundtinselen. Bruker litt superlim her også....

Forhåpentligvis er det fortsatt litt uherda lim på kroppen som hjelper til med å låse ribbingen som jeg surrer frem og låser med enda mer lim fremme.

Så binder jeg inn det jeg ønsker som hårvinge + litt mer flash en i lakseversjonen. Husk lim!

Gjerne også Jungle Cock, men ingen nødvendighet

Synes faktisk at JC'en har bedre effekt på gjeddefluene enn laksefluene mine. Til laksen har jeg nesten kutta ut JC'n helt ettersom jeg ikke synes det gjør noe særlig forskjell.

Har en bitteliten følelse av at det funker litt mer som "øyer" på gjeddeutgaven, ettersom jeg tror gjedda ser flua mer fra sida en laksen gjør. Laksen ser jo flua stort sett fra undersida.

Fronthackel her jeg gitt opp på gjeddefluene.

Avlutter med mer lim og noen få halvstikk.

Dette med enkeltkrok vs. dobbel blir en smakssak tror jeg. Der jeg fisker mest er det ikke så jævlig gjengrodd og ettersom jeg synes dobbeltkrokene kroker best blir det ofte dobbeltkrok. Jeg synes ikke dobbeltkroken blir så mye tyngre, ettersom jeg gjerne går ned litt i størrelse fra enkel til dobbel.

På steder med mye grass og dritt kan det kanskje være en fordel med enkeltkrok.

Noe jeg ikke har prøvd, men som sikkert kan være praktisk er å binde på tube. Mye lettere å bytte krok da. Så kan man bruke enkel, dobbel eller treble som man ønsker selv.

Har ikke prøvd ettersom jeg er ei dynge til å binde på tube. .....

:)

Endret av arild8e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Har bundet litt fluer i det siste,her er en hjemmelaget "popper".

18013_s.jpg

Først kutter man hode ut av noe skumgreier(husker ikke hva det heter).Så lager man ett spor i bunnen og limer den til kroken med aralditt.

18014_s.jpg

Så maler man hode i ønsket farge og binder fast et raslekammer.

18015_s.jpg

Til slutt limer man på øyne,binder inn hale og kropp.

Krok:Mustad cod hook str.6/o

Hode:Hardt skum(evt.balsa)

Hale: Tinsel(les julepynt)

Kropp: Raslekammer,rød fritz(cactus chenill) og EP-Sparkle brush.

Kostnader: 15-20kr pr. flue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18022_s.jpg

Krok:Mustad 2/o

Hode: Spunnet hjortehår

Kropp:Grønn fritz

Hale: Grønn Polar Aire og litt flash

18023_s.jpg

18024_s.jpg

Navn: Turbo potta :D

Krok: Bruk det du vil.

Kropp:Krage av EP-Sparkle brush

Hale: To farger med flash tredd i en krumpeslange

Komentar: "fantopp" denne flua i går,meningen er at "potta" av krympeslange skal hindre halen i å tvinne seg rund krokbøyen. På en mindre krok må jo dette være en super sil-imitasjon til SØ ;)

18025_s.jpg

Noen "vanlige" poppere med ferdiglaget kropp. En malt i mort/laue farge,en frosk og en abbor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

satser på en tur etter gjedda i et lokalt vann er, når våren kommer..

satt å mekka litt på et fantasimønster. bundet på 5/0 krok:

06022007153901Y9kjcF4OJuEJ.jpg?17

skulle kanskje hatt en sett med øyne også, noe jeg ikke hadde i potensiell størrelse. får heller oppgradere etterhvert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gabrielsen!!Kjøpte dem hos østfold fiske og fritid i Moss,kosta 60kr for 10stk. Litt dyrt,men jeg har trua på at det virker :) Fant de hos grandesfluefiske raslekammer til 32kr :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En popper til Abbor og gjedde :P

19162_s.jpg

Krok: Mustad popper krok str.2

Kropp: Pencil popper kappet i bakkant og dekt med rød epoxy.

Hale: Hvit rev og rød flash.Krage bak hode av noe syntetiske greier,her kan man bruke det meste.

Ellers fester jeg øynene ganske langt under popperen slik at fiske kan se de også

:blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse stilige fluer her.

Noen som har prøvd å binde fluer av plastikkposer?

Har bundet noen slike og de fisker utrolig nok sinskykt bra.

Det begynte som opphengere foran sluken og nå har de blitt til killer gjeddefluer.

Lag noen lange og korte strimler av divers plastikkposer med forskjellige farger.

Bruk de korte til å lage kroppen på flua. Gjerne med divers fargeinslag.

Ta to lange ( to til tre ganger lengden på kroken. Fest dem ved hode. Bruk da gjerne forskjellige farger på de to strimlene.

Helt simple, enkle fluer å binde, men de fisker helt utrolig godt etter treig gjedde.

Vært ett forsøk spørr du meg.

Skal prøve å få lagt ut noen bilder av dem seinere i dag.

Endret av ravanus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gabrielsen!!Kjøpte dem hos østfold fiske og fritid i Moss,kosta 60kr for 10stk. Litt dyrt,men jeg har trua på at det virker :) Fant de hos grandesfluefiske raslekammer til 32kr :D

Takker for den linken, jeg kjøpte et lass i USA i fjor, kosta vel 5.- for 10 eller no :D, men nå begynner jeg å gå tom.

Jeg bruker de i shads o.l.

Litt offtopic, but but.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Fikk mange gjedder på denne i fjor. Øynene er limt på og holder derfor bare på få gjedder. Limt dem på for anledningen ;)41973_s.jpg

Nyvinning, skulle ha en lengre sak, men det så ikke så bra ut :P

41974_s.jpg

Poppermanien tok overhånd :)

41975_s.jpg

Mer poppermani.

41976_s.jpg

Popper som har gitt fisk :)

41977_s.jpg

Fått en god del på denne, siste fisken tok den ene sivbeskytteren:angry2:

41978_s.jpg

Uhyre effeltiv. Dette er fluen for oss som fisker etter gjedde som mat :)

41979_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Bumper denne. Fullt mulig å fiske gjedde med flue om sommeren også, må ikke være i mai, selv om det fort betyr synk 4 og forutsetter litt lokalkunnskap om plasser.

58217_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/23133/58217.jpg

De to lengst til høyre er fra fjorårets binderunde, den nederst til høyre i bildet har allerede fanga tre 2-3 kilos i Drammenselva. Brukt en shadkropp uten lukt i den rett over, for å få bevegelse og gange. De øverste fluene er bundet på Owner Long Shank 9/0 eller O'Shaugnessy 8/0...lar stanga peke rett mot snøret og gjør tilslaget direkte med hånda. De mellomstore deceiver-liknende fluene i hvitt er de jeg har fått mest på, minner om en stor laue eller liten mort/buk. Har noen ganger lurt på om det er småfisk jeg ser i et tiendelssekund før jeg skjønner at det er flua. De ser ekstremt mye bedre ut under vann enn på bordet. Den lengst til venstre er hovedsaklig basert på marabou, kraftig fortynga, og er ment å fiskes dypt og sakte.

58218_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/23133/58218.jpg

Mulig at litt større varianter av deceivere til HA fungerer bra også. Disse er bundet på Tiemco saltvannskrok i str 1/0, og er opprinnelig tiltenkt HA, asp, lyr og sei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.