Gå til innhold
Fiskersiden

Mailstafett mot giftdeponiet i indre Oslofjord


Thile
 Share

Recommended Posts

Har sendt melding jeg også.

Så forøvrig denne artikkelen i Aftenposten her om dagen

www.aftenposten.no/nyheter/miljo/article1240254.ece

I tilllegg til div. snusk, skal mannen ha sluppet ut miljøgifter

i Kilsfjorden - "i økonomisk vinnings hensikt".

Det er vel ikke så langt unna det som pågår i Oslofjorden nå,

der man forsøker å spare 40 mill. på å dumpe miljøgifter innerst

i Oslofjorden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 126
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

sitat:Opprinnelig postet av Laksefiskern

Jeg er bekymret, skuffet og deprimert for hva som foregår - og håper at det skjer en kuvending i saken, men jeg tror ikke det vil skje.

Jeg vet det har vært bred politisk enighet i denne saken, men SV skulle være miljøpartiet fremfor noen og når de nå har fått en gylden mulighet i regjeringsposisjon å vise at de mener noe med miljøvern - og ikke gjør det.... aldri om jeg senere vil være i nærheten av å støtte dette partiet!

Et litet lyspunkt har jeg jo fått med meg; at Stordalen har støttet aksjonen med 1/4 mill - takk Stordalen.. ditt signal er i hvert fall tydelig nok! [ :) ]

Denne måtte jeg bare kommentere! Her signaliserer Stordalen klart og tydelig at han støttet en marginal del av miljøbevegelsen (organisasjonen som har fått disse pengene må være en av norges minste miljøorganisasjoner) med et beløp som går til aksjonisme, og dermed synlighet, mens han neppe ville gitt en krone til eksempelvis Bellona, som har jobbet mot dette tiltaket i en årrekke. Signalet er tydelig nok: PR-kåt og med dårlig dømmekraft!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg i at Stordalen får et mer positivt presseoppslag og om det er dette han er ute etter så er i hvert fall bieffekten den at "denne lille miljøorganisasjonen", som faktisk aksjonerer fysisk, får økonomisk ryggerad til å fortsette å aksjonere tross mulige sviende bøter.

Vi får bare håpe at folk ikke helt har glemt Sellafield - og at Stordalen faktisk var med å klippe seg gjennom gjerder osv... så får man eventuelt vurdere Stordalens miljøengasjement også ut fra dette - men se det er et helt annet tema som ikke tilhører denne lenka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg Henning. Og uansett så blir haudabelt å argumentere med at: når Stordalen har gitt 250'' til motpraten så må han være mindre begavet. (les; "PR-kåt og med dårlig dømmekraft!").

Vi diskuterer gift dumping i Oslofjorden.

[ :) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det er med tristhet jeg leser og ser at de fyller giftstoffer på utsiden av Malmøya.

Før dette i desember/januar var jeg og en kamerat ute og fisket i kanalen mellom kalven og malmøya. Jeg har etter å ha vært gjennom alt utstyr konstatert at flueboksen er gjenglemt/mistet. Den er grønn og den er fylt opp av streamere og noen børstemark. (finnerlønn utloves dersom en ærlig sjel har funnet den) nok om det...

Hvordan kan vi som fiskere få stanset den giftdumpingen. Jeg har signert på liste og videresendt den til alle jeg kjenner. Jeg disponerer ikke båt men er villig til å gjøre en innsats for å få stoppet giftdumpingen. Hvor er Belona når vi trenger dem?

Hva kan vi gjøre? Det nytter ikke at vi er enige om at det er trist og forferdelig dersom vi ikke gjør noe konkret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av abel

Hvordan kan vi som fiskere få stanset den giftdumpingen. Jeg har signert på liste og videresendt den til alle jeg kjenner. Jeg disponerer ikke båt men er villig til å gjøre en innsats for å få stoppet giftdumpingen. Hvor er Belona når vi trenger dem?

Hva kan vi gjøre? Det nytter ikke at vi er enige om at det er trist og forferdelig dersom vi ikke gjør noe konkret.

Jeg tør anbefale at både fiskere og andre som er interessert i å delta i samfunnsdebatt kommer inn på rett tid. Mudring og disponering av masser fra Oslo havn har vært tema for en transparent debatt i mer enn ti år. Tror noen og enhver må skjønne at dette løpet er kjørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 year later...

Fordi det gjenstår mer enn halve muddringsjobben - vi kan fortsatt være med på å stoppe galskapen ved å bruke stemmeretten vår ved kommende kommunevalg.

Partiene som vil sikre fortsatt dumping er: Frp, Høyre, SV og Venstre.

Ap, Krf og RV vil gå inn for å stoppe giftdumpingen.

VALGET ER DITT!

(Dette er det nærmeste jeg kommer et politisk innspill på sidene her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker om kvikksølv, PAH, PCB og TBT - altså menneskeskapt forurensning.

Dette er alså gamles synder som nå graves opp for så å slippes ut igjen litt lengre ut i fjorden og skal tildekkes. Litt likt "strutsen som stakk hodet under sanden og mente den var borte fra omverdenen".

PAH: Polysykliske aromatiske hydrokarboner

PCB: Polyklorerte bifenyler

TBT: Tinnorganiske forbindelser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for all del mot dypvannsdeponering på generellt grunnlag, men å stemme AP som ved siden av FRP er det mest miljøhatske partiet i Norge kommer ICKE på tale.

Det smerter meg litt det som har skjedd i denne saken, men jeg har såpass stor tiltro til Venstre og SV som miljøpartier at jeg tror de har en viss kontroll på hva de er med på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man stemmer selvfølgelig som man vil og etter den politikken/de saker som opptar en mest - men HVIS denne saken har stor betydning for deg er AP, RV og Krf de eneste alternativene hvis du ønsker en stopper for galskapen. Går det utover saker du synes er mer viktige lar du selvfølgelig vær... Godt valg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.