Gå til innhold
Fiskersiden

Fiskevesten innenfor eller utenfor jakka?


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Fluevesten er greit å ha på seg. Der har man det meste man kan få bruk for raskt tilgjengelig - gjerne festet på vesten med diverse løsninger i god "Bård og Lars"-stil.

Men når det er litt kaldt har man på seg en jakke - gjerne vadejakke. Og da kommer problemet: Skal man ha vesten på innsiden av jakka og oppleve at tingene blir vanskeligere tilgjengelig + at man ser innmari feit ut. Eller skal man ha vesten på yttersiden av jakka? Skal man ha vesten på yttersiden av jakka må man vel ha en litt større vest enn man ellers hadde trengt så da blir det kanskje for stor når man ikke trenger jakka. Hva gjør dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha... ja, detta kan vi lage et kurs for vettu, med avsluttende test, kle deg rett i vest...

Normalt klarer vi oss vel med 1 vadejakke med tilstrekkelig lommer når det er kjøligere, men skal du absolutt ha en vest, så kan du gjøre begge deler, både utapå og inni.

Tar du'n inni, så får du vel spørre kona da, akkurat som hun spør deg før'a skal ut; SER JEG FEIT UT I DENNA HER? [ :D ]

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo litt an på hvordan vadejakka ser ut egentlig. Ofte er det vel sånn at man tar på seg jakke for at det begynner å regne også, og da kan det væra greit å holde vesten med alt utstyret tørt, ikke sant. Men rent estetisk så ser det vel bedre ut med vesten utapå ja.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Ole M

Kjøp deg en chestpack.

Ei god jakke med chest pack er en god løsning. Jeg går for ny jakke nå; Arc'teryx Beta AR :D

Jeg bruker denne chest packe'n: http://www.williamjoseph.net/images/produc...elsFrontBig.jpg

Kombinert med denne jakka:

http://www.arcteryx.com/dyn_image/product/...5216387_600.jpg

Så får man med seg det man trenger og er altid tørr [ :) ]

elPerro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Ole M

Kjøp deg en chestpack.

Støtter Ole M fult ut, har selv gått bort fra vesten og har nå en praktisk chestpack. Synes den er mye mere behaglig å ha på seg og jeg får med meg de tingene jeg trenger. "Ryggsekken" kan tas av så da har man bare reimer og to store frontlommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av caddis

sitat:Opprinnelig postet av Ole M

Kjøp deg en chestpack.

Støtter Ole M fult ut, har selv gått bort fra vesten og har nå en praktisk chestpack. Synes den er mye mere behaglig å ha på seg og jeg får med meg de tingene jeg trenger. "Ryggsekken" kan tas av så da har man bare reimer og to store frontlommer.

Slenger meg på her ang. det med anbefalinger om chestpack. Men en skal velge chestpack med omhu også[ :D ]har prøvd noen de siste årene, og nå tror jeg endelig at jeg har funnet en som passer mitt behov http://www.fishpondusa.com/shootingStar.cfm har valget falt på denne sesongen. Kan 'bygges' om til denne varianten http://www.fishpondusa.com/windWalker.cfm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til originalspørsmålet: Vesten skal UTENPÅ jakken. Alternativet er ingen vest og jakke med lommer nok til det du skal ha eller chestpack (se nå egen tråd om dette)

(PS. Chestpacken skal også utenpå jakken ;-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte får visstnok ikke dradd med seg nok når de fisker. Jeg bedriver heldigvis kun fluefiske etter laks, så fiskevest er overflødig. Bruker kun fiskeskjorte med brystlommer og jakke. Flueboker er også blitt overflødige med årene, kun en liten pung med fluer i brystlomma på skjorta, samt en spole med fortomsmateriale i den andre lomma. Rygglomma på jakka har jeg ekstra snører og dasspapir. Ei midjeveske fra Biltema på maven fylt med ølbokser (eller Cola om du vil) Alt annet ligger i ryggsekken. Skitt fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra i chestpacks/backpacks for tida, ingen tvil om det, men personlig er jeg så minimalistisk som mulig jeg, når jeg er ute.

Det er også en av fordelene med fluefiske; enkelt, minimalistisk og rent... men likevel blir det som man gjør det til. Dette har jeg med meg ut på dagstur (i vadejakka); spissrull, c&r-tang, priest, vekt, en liten lykt, få men riktige fluer kun for anledningen, og det i en liten boks. Har i store trekk kutta ut vestene, bortsett fra en nettingvest om sommern. Snakk om den; stod noen timer med bar overkropp i den en gang, og sola steika. Lo godt når jeg tok av meg vesten... så ut som en vaffelplate. Vel vel...

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå en vadejakke, og bruker en fiske vest utenpå jakka mi!!! den er det mulig å stramme inn og slakke av på sånn som jeg vil. kjøpte den i USA, gjennom Cabelas...

http://www.cabelas.com/cabelas/en/template...0451&id=0030034

Noe lik denne som er avbildet... (den venstre vesten) bare at min er mørk, med litt flere lommer på.. Kostet ikke all verden heller, tror jeg gav en rundt 500 Nkr for den. De har den ikke avbildet lengre ser jeg, så mulig det var et tilbud de hadde da??

Med Vennlig Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg tror ikke fisken bryr seg så mye om at du ser feit ut med vesten inne i jakka:) men det kan vel være at det er mye kvinnelige fiskere der du fisker? :) Om du ikke får plass til alt inne i vadejakka burde jo en chest/back-pack funke bra! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Ole M

Kjøp deg en chestpack.

Ei god jakke med chest pack er en god løsning. Jeg går for ny jakke nå; Arc'teryx Beta AR ;)

Jeg bruker denne chest packe'n: http://www.williamjoseph.net/images/produc...elsFrontBig.jpg

Kombinert med denne jakka:

pp806955216387_600.jpg

Så får man med seg det man trenger og er altid tørr [ B) ]

elPerro

...og i dag fikk jeg jakka mi! Damen! I look good!

;)

elPerro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som går med stillongs utenpå buksa (vest utenpå jakka)

Hvordan fungerer disse dyrkjøpte jakker med Gore-Tex eller allverdens fine membraner, når dere pakker dem inn med vester og annet tjafs, for ikke å snakke om regnjakker utenpå. :P

De fleste membraner fungerer dårlig etter mitt syn når de blir inpakket på denne måten, enten ved regnvær eller opphold, så transporteres fukt dårligere. Resultatet blir ofte en klam opplevelse. Er det ikke lommer nok i disse jakkene, slik at en får med seg hva som det er anvendelse for. Skal dere fiske eller selge varer?

Jeg har bla. ei Loop Tierra Gore-Tex jakke, og har langtifra benyttet alle lommene i denne. Pockets for rent :o Foretrekker ei gammal Oil-skin jakke med kun 4 lommer (2utenpå og 2 små innerlommer) et hav av plass ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.