Gå til innhold
Fiskersiden

Svart hav i Tjeldsund


Rubjo
 Share

Recommended Posts

Har vært et par turer ut til Tjeldsund og Grovfjord, og ikke kjent annet enn et par nærkontakter med moder Norge. Ikke så mye som en taregjedd å få. Om sommereen kommer jeg i det minste hjem med en bøtte småsei om ikke annet.

Har aldri vært så tidlig ute med stanga i fjæra før, men NOE burde da syns ei nett lita stingsild som svinger med svansen og byr seg fram er passe snacks...men nei.

Så er jeg på feil plass til feil tid, eller skal jeg rett og slett bare pakke sammen utstyret i kjellerboden igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlige røde og grønne stingsilda...

Er mer vant til isfisking på fjellvann på denne tiden av året. Så en eller annen form for agnfisking er kansje tingen nå...Det har jeg faktisk aldri prøvd, all den stund om sommeren er det jo bare å fyre opp bålet, sette over kjelen med sjøvann, og før det koker har man jo dratt på land herlig småsei til å putte rett oppi. I slukboksen ligger det derfor bare stingsilda rød og grønn, og det har alltid vært godt nok, men nå på vinteren gjelder sikkert andre, for meg ukjente regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiske med agn fra fjæra, er det det dere kaller kystmeite?

Kunne godt ha tenkt meg å prøvd for moro skyld. Hvordan foregår egentlig dette? Går ut fra at det finnes en del tråder om emnet her, men hadde vært fint med en artikkel på nett som forklarer hele greia.

Er det foresten ganske stillesittende? i.e man hiver ut noe med agn på og venter på napp, eller er det like aktivt som slukfiske....kaster ut, sveiver inn etc...

Hvis det første er tilfelle så har jeg jo den gode gamle Tjøstheimen med tilhørende ABU Black Max i sånn ca 4000 størrelse som jeg pensjonerte da jeg jeg kjøpte ny stang for et par uker siden. Kansje gammelstanga kan brukes til å slenge ut en agnkrok eller to, som ligger og lokker mens jeg selv ballanserer fra blåberg til blåberg med Beastmasteren?

Blir jo nesten som om sommeren når jeg slenger ut en dupp eller søkke med makk, mens jeg fisker aktivt med UL stanga det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant jo selvsagt en artikkel her på sidene som forklarer hele greia. Tror det blir tur til parabolflua i morra tidlig for å kjøpe passende kroker, søkker også kommer nok Tjøstheimen opp fra kjellerboden igjen...

Skal prøve med reker som agn siden det virker enklest, bare for å ha prøvd det her. Antar det går fint å bruke samme metode som med makkfiske etter ørret. Krok, fortom, søkke, dryl sjiten til havs, og og vent på napp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Rubjo

hadde vært fint med en artikkel på nett som forklarer hele greia.

Artikler på nett sierru?

Herr harru!

https://www.fiskersiden.no/artikler/mei/kyst-enkel.asp

http://www.elbe.no/Andre_napp/Elbeskolen/M...Meitefiske/7354

https://www.fiskersiden.no/artikler/mei/kyst-natt.asp

Kos deg.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kjøpt inn noen Mustad kroker, og litt annet snacks, men glemte å sjekke værmeldinga...her blåser det kuling og snør som bare f...

Får legge meg på været og vente litt. Blir vist mildvær igjen om et par dre dager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.