Gå til innhold
Fiskersiden

Fire fine flate (og en pizza)!


AÅ
 Share

Recommended Posts

I går tok eg og Sturle igjen turen fra Bergen til Hardangerfjorden nær Omastranda. Etter forrige ukes vellykka fangst, særlig på flatfisk, var eg glad når Sturle igjen inviterte meg på ny tur.

På vei nedover begynte sykdom og feber og herje i kroppen min, og i hytta som holdt 9 grader såg det litt stygt ut for den planlagte fiskinga dagen etter. Men etter å ha svidd av en en palle med ved på ovnen, grusa Sturle i poker og med hver sin pizza innenbords steg humøret, og eg fikk igjen troen på dagen etter[ :) ]

Dagen i dag startet med sol og en blikk stille fjord, men rett før vi skulle utpå trakk det opp og etterhvert fikk vi ganske stor sjø.

25022006212254YnNITl8SC268.jpg?50

Selv med store bølger, begynte det bra med noen sandflyndrer. Sturle som skal være med på konkurransen på Fiskersiden fikk en på 616 gram. Vi fisket på 40-45 meters dyp og brukte reker som agn.

Deretter gikk det slag i slag en times tid: Først ute var Sturle med en fantastisk rødspette opp under norgesrekorden! Deretter fikk eg en ny art; Lomre. Før Sturle dro på en liten glassvar. Innimellom disse flate fikk vi en lange, en hyse og en steinbit (som undertegnede på en klønete måte praktiserte C&R på før den engang var rukket å komme opp i båten[ :D ]).

25022006212254ADGK9v9t7kmT.jpg?95

Rødspette: 4750 gram!!

Rødspetta var 66,5 cm lang og var full i rogn (1250 gram). Synd med alle rødspettebabyene det kunne ha blitt.

25022006212254rL6X5iCLJG1T.jpg?11

Rødspetta sammen med sandflyndra

25022006212254E5FbxXviL1ui.jpg?57

25022006212254w1T9Ub3t2Kw5.jpg?43

Glassvar 418 g, 38 cm.

25022006212254kSyu8EMgIa24.jpg?37

Lomre 1162 g, 45 cm. Yes[ :) ]

Nok en kanontur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tilbakemeldingene, det varmer! Spetta var selvsagt det desidert største høgdepunktet på turen, råere flatfisk har eg ikke sett.

Tor Inge og KIS: Vi fisket fra oppankret båt ca 50 meter fra land på 40-45 meters dyp, vanntemp 3-5 grader. Bunnen er for det meste sandbunn i hele området. Spetta tok et paternostertakkel med vanlig j-krok, mens eg fisket glidende med to sirkelkorker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.