Gå til innhold
Fiskersiden

I morgen starter ekspedisjon Karpe


Remy
 Share

Recommended Posts

  • Svar 103
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

OI! Nok mobbing her.

Jerk for Crap (oi en typo): Ta 1 stk maiskolbe, tre en 30 cm lang pianotråd gjennom, fest en svivel foran og en splitring bak til kroker. Karpa er kjent for å angripe bakfra, så krok på midten droppes for å evt skåne fisken. Kolba jerkes inn i forsiktige jerks, den SKAL ikke tokjerkas (mitt nye favorit ord fra svensk forum).

Har akurat fått meg en Shimano Baitrunner Aero 10000 fra USA og hadde tenkt å handle meg en stang fra Avkoket fiske, men med denne mobbinga her, handler jeg andre steder...pføy!

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he he... Ja du sier noe.

Vel jeg reiste ut til Remy igjen i går kveld etter en tur hos Tom Ole.

Vi fisket fram til 0015 då jeg reiste hjem.

Det ble en mager fangst på meg, kun 1 liten mort.

Remy kunne i det minste vise en Mort på 260g (noe han tror er egen pers).

Det ble ellers lite med fisk, Remy fikk vel 2 små abbor i tillegg til Morten.

[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

sitat:Remy har også fått karuss på flua. Stor?

Fikk meldig nå. Sitat "Veit ikke, mistet den før jeg fikk veid. Kanskje 1.5. Nei, skulle hatt meitestenger gitt. JÆVLI* klar for en karpe, veldig klar. Vet hva I skal ha til jul."

etter dette svarte jeg; Smiler

Ny SMS fra Remy. Sitat "Det gjør du vel. Men hadde ikke vært meg i mot med tre stenger i en pod og alarmer liggende ute. Du aner ikke HVOR mye jeg vil ha en karpe nå he he"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, et lite tilbakeslag. Snørrete nese og vondt i hue med lett feber og ganske stemmeløs er utfallet nå. Høsten har kommet. Ser det skrives litt her.

Tom Ole: Fy skam å legge ut slike meldinger på nettet. Anyway, jeg skal handle litt hos deg snart, jeg skal ha opp en karpe på en måte eller annen etter å ha sett de blandt liljene i vika der. Fytti ****** så store de er.

Suter: Den suteren ble tatt på øye mål. (ca 800) var fordi den så ut som det, og HADDE jeg visst at nrekken var så lav, trodde den var mye høyere, hadde jeg garantert tatt meg bryderiet om å gå bort til sekken, plukket ut bobleplastposen med vekta, putta i batteriene og veid den, men siden jeg hadde sett karpe ikke langt unna der jeg fisket var jeg litt oppspilt og kastet den ut faktisk. Høres det dumt ut, men så urasjonel er jeg. Med ettetanke kan muligens fisken ha vært mindre, godt mulig øyemåøet mitt ikke er helt kurrant på disse fiskene.

Karuss: Haugen, tror vi missforstod kommunikasjonen litt. Jeg har fått en karuss som nevnt, mens kompisen min fikk to (Thomas som kom 2:30), samt en mort og tre abbor. Disse fikk han rundt klokken seks til syv (da jeg sov 3 timer og han holdt vakt) Han fisket med liten krok og med to små mais korn. Den jeg fikk var vel rundt halvannet kilo. Den la jeg på bakken opp på fjellet og løp bort i teltet for å hente vekta og kamera. (den gropa der oppe ved rota på furua dere som var der). Nå svømmer det en suter med en str 16 rosa globug med cheartreuse prikk rundt i ulsrud. Den sprelte seg ut og ned over fjellkanten for den og snappa fortommen på fjellkanten. Ergelig var det, for min karuss rekk er vel 310 gr pr i dag. Karussen holdt på både i går og i dag flere timer med hopping og halve fisken ut av vannet opplegg rundt foret. Den traff lina ett par ganger og, og nappet i den en gang (tror jeg).

Ellers har det vært noen karper å se, tre totalt. Den ene rett ved der jeg foret opp og fisket som jeg var i fyr og flamme for å få. De andre på utsiden av liljene i bukta. Utenom ny pers på mort (og karuss, men ikke godkjent) så har det vært stille. Sett to andre meitere som heller ikke fikk noe mens jeg var der. Jeg er fortsatt rimlig sikker på at det lar seg gjøre, bare karpa kommer inn og roter i grunnforet. I går kveld var det noe større som var inne og bøyde bort liljer, men det så ut som den var på gjennomfart bare. Alt i alt har turen gitt meg forkjølelse, et nytt hig etter en type fiske, nemlig meite etter karpe. Innsett at ulsrud suger for fluefiskere, har mistet over 20 nymfer her og der i trær. (Rolf, hvor i huleste fisket du???) og sist men ikke minst, jeg kan selge et super tips for de som vil fiske karuss. Det var MYE av den der og ble helt klart lokket av grunnforet. Løpet er ihvertfall ikke kjørt, blir muligens tilbake om en dag eller tre, bare ligge under dyna og få litt pleie for å bli bedre. Jeg SKAL ha den karpa. Fisket forøvrig hvert minutt med to stenger ute, og fisket kanskje 70% av tiden akrivt med den tredje. Planen var å fiske en stoor og en medium globug på bunnen slik at de var ved grunnforet. Dersom en karpe kom inn og spiste av det, ville det vært sannsynlig at den spiste en av de og. Brukte indikator av skummplast. Den tredjestanga fisket jeg KUN med naturlige nymfer. Denne fikk jeg all mort og abbor på......

Og ja, glemmer stadig vekk ting? Jeg glemte vel bare fortomen da jeg pakket om fra liten til stor sekk siden de ligger i egen lomme. Espen var ikke våken på onsdags morningen da jeg dro inn for å bytte havfiskeutstyr i stol så derfor kom han med stolen for så å hente havfiskeutstyret som lå i bilen min. Så utenom det Thor, så glemte jeg vel ikke så mye, eller hva=?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok Remy har fått seg en lærdom som jeg antok han ville ;-) Selvsagt kan man få karpe på flue! Og selvsagt kan man få karpe på flue i Ulsrudvannet. Men hva er poenget? Rolf har bevist at det går an, men samtidig er det bevist i x-antall andre sammenhenger at det ikke er den beste metoden for å lure de store fiskene. Skjønner jo at Remy vil ha karpe på flue, men dette er nok en prinsippsak, mer enn en fornuftig sak...? Jeg håper vireklig at du får en karpe på flue Remy, for da blir kanskje basill-bittet så hardt at du faktisk gjør som du antyder i inlegget: vurderer den mer effektive metoden for faktisk å kunne få en av disse fantastiske fiskene, meitefiske. Jeg sier som jeg pleier, alt til sin tid. Skulle jeg fisket HA eller SØ, å ville jeg valgt flue, da dette er den mest innlysende gode metoden, men etter karpa på Ulsrud, så ville jeg gjort det enklest mulig for meg selv (selv om dette er drit vanskelig...), og satset på de metodene som har gitt gode resultater historisk sett. Uansett, Grattis, med flott karuss og suter på flue Remy!!! Og lykke til i den videre Karpejakten ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

Tror nok Remy har fått seg en lærdom som jeg antok han ville ;-) Selvsagt kan man få karpe på flue! Og selvsagt kan man få karpe på flue i Ulsrudvannet. Men hva er poenget? Rolf har bevist at det går an, men samtidig er det bevist i x-antall andre sammenhenger at det ikke er den beste metoden for å lure de store fiskene. Skjønner jo at Remy vil ha karpe på flue, men dette er nok en prinsippsak, mer enn en fornuftig sak...? Jeg håper vireklig at du får en karpe på flue Remy, for da blir kanskje basill-bittet så hardt at du faktisk gjør som du antyder i inlegget: vurderer den mer effektive metoden for faktisk å kunne få en av disse fantastiske fiskene, meitefiske. Jeg sier som jeg pleier, alt til sin tid. Skulle jeg fisket HA eller SØ, å ville jeg valgt flue, da dette er den mest innlysende gode metoden, men etter karpa på Ulsrud, så ville jeg gjort det enklest mulig for meg selv (selv om dette er drit vanskelig...), og satset på de metodene som har gitt gode resultater historisk sett. Uansett, Grattis, med flott karuss og suter på flue Remy!!! Og lykke til i den videre Karpejakten ;-))

Takk, men det er ikke over enda. Hva som er mest effektivt er jeg ennå ikke overbvist om. Som jeg sa, to andre karpefiskere var der, fikk nada, samt andre har fisket i 7 - 20 + og ikke fått karpe på meitemåten. Så det er jo tidkrevende med uansett type utstyr vil jeg tro. Men ja, skal handle inn seriøst utstyr innen neste år, og da skal jeg lande et par bare for å ha gjort det ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo sagt det selv Remy, x antall mistede fluer, vanskelige kasteforhold mm. Flue vil aldi være det beste alternativet her. Og ærlig talt: foring, statisk fiske med flue, strike indicator osv..... fluefiske og fluefiske ;-)) Det er jo nesten meitefiske bortsett fra selve agnet.... Vær ærlig nå Remy, dette er vel en prinsipp sak for deg og ikke en fornuftssak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.