Gå til innhold
Fiskersiden

Sted og metode for sik og harr?


kjs
 Share

Recommended Posts

Er på jakt etter et sted og en metode for sik i nærheten av Oslo/Romerike. Har aldri fått sik, og rekorden på harr er ca. 50g[:I]!

Har prøvd litt i Glomma (Bingsfoss, Rånåsfoss,

m.m.), men har inntrykk av at enten sted eller metode er feil - resultatene har ihvertfall uteblitt, så altså:

- Hvor fisker en sik og/eller harr?

- Agn, krokstørrelse, taktikk, tid på døgnet/året, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harr i Bingsfoss pleier å være en grei sak. Mark på bunn.

Sikfiske i nærheten av Oslo er ikke like lett. Andeelva ved Eidsvll huser mye sik, ikke veldig store. Drammensfjorden på isen er bankers. Ellers må du vel et stykke norover i f.eks Glomma for å komme i kontakt med større individer.

Jarenvannet har mye sik, men enkelte kjemper innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd flere ganger etter harr i Bingsfoss med mark, men altså uten suksess. Har stort sett fisket aktivt nær bunn på steder som er forholdsvis grunne og med endel strøm. Trodde dette skulle være nokså riktig taktikk, men har altså ikke lykkes, derfor mitt rop om hjelp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte å være bra med harr nedenfor kraftverket i Rånåsfoss tidligere ihvertfall, men det er noen år siden jeg fisket der nå. Bunnmeitet, men det er mye å sette seg fast i der (fikk også stor brasme).

Når det gjelder sik, har jeg fått en del i Glomma nedenfor Funnefoss ved Frognerstrand, men det var på isen om våren (mormyshka/maggot).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Bingsfoss og Rånåsfoss har (teoretisk) muligheter for pen harr (opptil halvkiloen ihvertfall) og stor ørret (opptil 5kg+). Selv har jeg ikke lykkes med harr/sik som sagt (unntatt da en harr på 50gr), men kan skilte med brasme opptil 2kg, ørret opptil halvkiloen, gjedde opptil 4kg, stam opp imot 2kg, abbor opptil 800gr, samt vederbuk, pen mort, laue, hork, ørekyte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stein skrev: sitat:Når det gjelder harr, er ikke avondupp noe mange matchmeitere liker å bruker.

Hysj!! Du må ikke røpe denne supermetoden. Fluefiskerne tror de har funnet opp kruttet med sjekkisk nymfefiske. Faktum er at meitefiskere i england har trottet maggot og mark siden århundreskiftet med stick og avondupper. Metoden er helt identisk med sjekkisk nymfe bare utført med match og dupp.Ved å blye ned med forskjellige metoder kan du velge å fiske dypt nede i bunnen av hølene eller aktivt i vannet.Masse lure triks som "hold back", dvs holde igjen for å få agnet til å flyte over grunner for så å slakke av slik at agnet følger bunnkonturen ned i hølene. Garantert suksess. Selv har jeg fått mange fine harrer på denne metoden inkludert gjeldende NMU rekord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så at noen nevnte fiske etter sik på 40-60m dyp i Øyeren: Noen som har erfaring med å fiske etter "dyptgående" sik - det burde være en brukbar metode i Hurdalssjøen også skulle jeg tro - vet det går pen sik der...

Hva fisker en i så fall med - mark? Og på bunnen eller over bunnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sik på dypt vann i Øyeren og andre innsjøer fiskes med garn, så det er ikke noe for oss som bruker stang. Dessuten så er denne typen sik som går dypt småvokst.

Skal du ha sik på 1-2kg er øvre Glomma stedet, og skal du ha sik på 2-3kg så er Trysilelva stedet. Dette er bankers.

Ellers kan man jo ha flaks på Jaren når isen legger seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sik på 1-2kg i Glomma er i grunnen ganske lett. Tingen er å satse på ismeite og meite i åpent vann etter isgang. Da kan man fore inn masse fisk med grunnfor, mark og akvariefjærmygg. Dagsfangster på 40-50 fisk er mulig. Fluefiske etter sik i Glomma er stort sett veldig vanskelig, mens harr stort sett er enkelt.

Skal du ha stor sik på flue i Trysilelva/Femundselva så er særlig områdene rundt Galtsjøen/Isterfossen bra. Juni er en bra måned. Det er registrert mye fisk på 1,5-3,5kg her i fra. Ellers er det gode muligheter rundt Trysil sentrum. Men ismeite og isfiske med myska er stort sett det som gir mest fisk også i Trysilelva pluss Sennsjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sikreste måten å få harr i Glomma på for en nybegynner er bunnmeite med mark. Dette er imidlertid en metode som ofte gir dypt kroket fisk, og selv bruker jeg det ikke mer.

Metoden er isteden, som Knut Syvertsen skriver, trotting med mark eller maggot. Da bør du også helst anskaffe deg centrepin-snelle. Litt fordi det er utrolig behagelig å trotte i STERK strøm med slik redskap (sammenlignet med haspel-snelle), men mest fordi en elegant fisk som harren fortjener elegant redskap!

Ellers er det kanksje litt tidlig for harren i nedre Glomma (Akershus/Østfold). Prøv om en måned, eller kanskje to...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.