Gå til innhold
Fiskersiden

Kurv til og samle opp snøret i..


aandrei
 Share

Recommended Posts

Hei fint folk..

Jeg fisker sø langs kysten og begynner og bli litt lei av og miste metere og kast pga at snøret henger seg fast i noe tang,stein eller under foten når det blåser..

Vurderer og kjøpe meg en sånn kurv til og samle opp fluesnøret i og lurer på om noen her har noe erfaring med det? Noen modeller bedre enn andre? Ulemper?

MVH

Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare si en ting Orvis.

Svine dyr ,men den fungerer.

Var så uheldig å sette i gjen min først ved figga i nord barteland.

Måtte bite i gresset og gå til innkjøp av ny.

En anen måte å gjøre den dyr på. er å ikke passe tiden på Nfisk. :D

De parkeringsvaktene der er raskere en Lynvingen.

"Bare spør Iversen" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orvisbøtten er unektelig i veien av og til. Men man blir vant til den etter hvert. En liten fordel med den kontra Fleksistripper kan være at du kan plassere stangen i bøtten (i de utskårede "stangholderhullene" i sidene) mens du står i vannet, i tilfelle du trenger å ha hendene fri. Vet ikke om dette lar seg gjøre med fleksivarianten. Jeg måtte gå noen runder med meg selv før Orvisbøtten ble anskaffet, men sjøørretfisket med flue etter at den kom i hus er langt mindre frustrerende enn før. Skyting av line er mye enklere. Spesielt hvis du bruker tynne skyteliner eller intermediate/synkesnører vil den spare deg for trøbbel. Og du unngår å tråkke på snøret. Anbefales på det varmeste. Selv om prisen jo er helt hinsides. Mekk selv om du klarer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes også snørehov som er funksjonell, lett og kan brukes til 2 ting.

snorehov.JPG

Jeg har også en slik en men har ikke fått testet den ut sikkelig enda. Irriterer meg litt at den er så utrolig dyp, men ser at du har tilpasset den litt. Har du slått en knute på den? I så fall hvordan blir den å lande fisk med da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv synes jeg at disse variantene av kurver og nett hindrer at snøret skyter skikkelig ut. Stor var derfor gleden da jeg min kone kjøpte denne snørestokken til meg i julegave. Jeg hadde aldri sett dette prinsippet før, men skjønte med en gang hvordan den skulle brukes.

Her legges altså snørekveilene rundt den praktiske stokken og denne gir minimum med motstand når snøret skyter ut. Stokken har en liten forhøyning rett nedfor enden slik at ikke snøret glir av for enkelt helt ute.

Jeg har sett enkelte medfiskere stusse litt når jeg kommer med denne. Noen flytter seg pussig nok litt unna også, men dette er jo bare et stort pluss ! :rolleyes:

Min kone sa at de i butikken hadde sagt den hadde flere bruksområder men der var ikke med noe bruksanvisning så forslag mottas med takk !

Anbefales ! :D

BILDE FJERNET AV ADMIN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv synes jeg at disse variantene av kurver og nett hindrer at snøret skyter skikkelig ut. Stor var derfor gleden da jeg min kone kjøpte denne snørestokken til meg i julegave. Jeg hadde aldri sett dette prinsippet før, men skjønte med en gang hvordan den skulle brukes.

Her legges altså snørekveilene rundt den praktiske stokken og denne gir minimum med motstand når snøret skyter ut. Stokken har en liten forhøyning rett nedfor enden slik at ikke snøret glir av for enkelt helt ute.

Jeg har sett enkelte medfiskere stusse litt når jeg kommer med denne. Noen flytter seg pussig nok litt unna også, men dette er jo bare et stort pluss ! :rolleyes:

Min kone sa at de i butikken hadde sagt den hadde flere bruksområder men der var ikke med noe bruksanvisning så forslag mottas med takk !

Anbefales ! :lol:

BILDET FJERNET AV ADMIN

Rart med disse konene, som aldri kan gå rett på sak og fortelle hva de egentlig mener og vil...

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en slik en men har ikke fått testet den ut sikkelig enda. Irriterer meg litt at den er så utrolig dyp, men ser at du har tilpasset den litt. Har du slått en knute på den? I så fall hvordan blir den å lande fisk med da?

Det kan gjøres på to måter. Enten slår du en renne løkke som det er vist på bilde. Da er det bare et rykk i enden på hoven så åpner den seg. Eller så putter du hoven mellom festet og magen. Slik kan du lett justere dybden slik du vil ha den. Når du knepper opp hoven for å lande fisken så ramler den ut i hele sin dybde.

Trikset med den er også å ikke ha den midt på magen, men litt til venstre om man kaster med høyre hand. Men det er en vanesak. Har den også hengende litt løst så den har en lett vinkel nedover. Slipper å fiske så høyt om man ikke behøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan gjøres på to måter. Enten slår du en renne løkke som det er vist på bilde. Da er det bare et rykk i enden på hoven så åpner den seg. Eller så putter du hoven mellom festet og magen. Slik kan du lett justere dybden slik du vil ha den. Når du knepper opp hoven for å lande fisken så ramler den ut i hele sin dybde.

Trikset med den er også å ikke ha den midt på magen, men litt til venstre om man kaster med høyre hand. Men det er en vanesak. Har den også hengende litt løst så den har en lett vinkel nedover. Slipper å fiske så høyt om man ikke behøver.

Genitalt, ehhh genialt mener jeg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv synes jeg at disse variantene av kurver og nett hindrer at snøret skyter skikkelig ut. Stor var derfor gleden da jeg min kone kjøpte denne snørestokken til meg i julegave. Jeg hadde aldri sett dette prinsippet før, men skjønte med en gang hvordan den skulle brukes.

Her legges altså snørekveilene rundt den praktiske stokken og denne gir minimum med motstand når snøret skyter ut. Stokken har en liten forhøyning rett nedfor enden slik at ikke snøret glir av for enkelt helt ute.

Jeg har sett enkelte medfiskere stusse litt når jeg kommer med denne. Noen flytter seg pussig nok litt unna også, men dette er jo bare et stort pluss ! :D

Min kone sa at de i butikken hadde sagt den hadde flere bruksområder men der var ikke med noe bruksanvisning så forslag mottas med takk !

Anbefales ! :D

BILDET FJERNET AV ADMIN

Men på den så må du vel slå en løkke på snøret hver gang du drar inn en stompen.. Så du får den i stumpen, nei på stumpen da.. Løkka mener jeg.. At du får dratt den inn.. Hvis ikke så blir det vel vanskelig og få sprutet på snøre.. Ut snøre.. Og da må man vel være litt hullvant da.. Eller fingernem om du vil.. Kansje øve litt hjemme først? Gjorde du det eller?

Men det likner på noe jeg har sett før assa.. Ikke i så sterke farger, men mer naturlige farger.. Også mye større.. Hmmm... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommy,

William Joseph har et vadebelte med utdragbar kurv/nett. Litt vanskelig aa forklare saann paa rappen, men den markedsfoeres av Tundra, tror jeg.

Den er verdt en titt!

Mvh,

Knut

Fant det.. Fikk ikke noe bilde av hvordan belte så ut med kurven ute.. Lete litt til..

Takk for tipset B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ha snøret på snella da?

Blir vel litt i tyngste laget vel? B) jeg mener om man skal trekke av og sveive inn hele tiden.. Har vært litt imot snørekurver før og har syntes at det ser døll ut, men jeg vurderer sterkt en nå!! Irriterende når løssnøret henger seg fast overalt (har mistet et par SØ pga dette i fjorden i år) B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.