Gå til innhold
Fiskersiden

Hvorfor tror ""sportsfiskere"" at de har enerett på å fiske?


Recommended Posts

Det er med forundring jeg registrerer at en del fiskere har store motforestillinger mot f. eks garnfiske etter anadrome laksefisk.

Personlig kjenner jeg en som har rett på slikt fiske. Han fisker aldri med stang, men når sesongen for garnfiske starter så setter han ut sine garn og fanger laks og sjø-ørret til eget forbruk det kommende året....når han har tatt det han trenger så avslutter han.

En slik garnfisker risikerer å bli "hudflettet" av enkelte/ en del sprortsfiskere....dette selv om enkelte av disse sportsfiskerne fisker flere fisk pr sesong enn hva han gjør....

Hva kommer dette av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel ikke han representativ for garnfiskerne da vil jeg tro. Stort sett tar en garnfisker mye mer fisk enn en sportsfisker gjør og jeg synes ikke det er urimelig å mene at med en begrenset ressurs (som fiskebestanden er) i en fjord som hundretusener bruker så er det at en person skal ta opp mye mer enn de andre (uten å legge tilsvarende mere tid i det) noe urettferdig.

(Nå tenker jeg ikke på yrkesfiskere som lever av det - det blir noe annet.)

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet håper og tror jeg at de fleste sportsfiskere ikke har noe imot at folk på lovlig vis sikrer seg laks til eget forbruk.

Det er allikevel flere ting ved faststående redskap som virker som en rød klut på sportsfiskere.

1.Utstrakt ulovlig bruk av slik redskap. (Manglende senkning, innenfor fredningssoner, for liten maskevidde, respekterer ikke helgefredning osvosv)

2.Ingen mulighet til slippe ut tynn fisk, fisk i garn er død eller dør.

3.En person kan ta MYE fisk. Jeg husker ikke hva snittet var for de i Tr.fjorden , men det er ingen vanlige sportsfiskere som drar de mengdene-vi snakker for mange om næringsfiske, ikke matauk til eget forbruk.

4. Ingen seleksjon på stamme. Et garn i sjøen fisker etter all laks, også fra elver som ikke tåler fiske. Disse elvene fredes for sportsfiske eller det ilegges begrensninger, denne muligheten har man ikke i sjøen.

5.Dårlig ressursbruk. En laks fanget på garn har en førstehåndsverdi på ca 70kr/kg. Beregninger har vist at laks i elv kan ha en verdi helt opp mot 2000kr/kg. Da virker det meningsløst at fisken skal tas på garn i sjøen.

Dette var noen av ankepunktene man kan ha mot fiske med faststående redksap etter alksefisk i sjøen. jeg sier ikke at jeg er enig i alle disse punktene, jeg bare legger de ut i diskusjonen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare legge til at jeg ikke vil "hudflette" eller på noen annen måte hetse kompisen din som fisker lovlig med garn - bare si at jeg er uenig med hvordan reglene er.

Hobbyfiske med garn har lange tradisjoner og er for mange en flott naturopplevelse på lik linje med å fiske med stang. Men spørsmålet er hvor mye man bør tillate av slikt i et så hardt fisket fjord som f.eks indre Oslofjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet vesentlig moment er at det ofte legges ned et betydelig antall dugnadstimer i elvene/bekkene for å sikre oppvekst områder for laks og sjøørret. I tillegg kommer kostnadene og arbeidet med settefisk annlegg osv. Alt dette betaler sportsfiskere for i form av fiskekort mm. (i elver/bekker). De som fisker med garn derimot skummer kun fløten av dette arbeidet. Det er med andre ord regelverket som er helt feil etter min mening..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessante aspekter.

Ad ulovlig bruk, så blir dette litt som ulovlig stangfiske....f. eks for nære elveos, i fredningssoner osv osv....jeg tror faktisk ikke stangfiskerne er mer (eller mindre) lovlydige enn andre.....

Det med tynn fisk er også litt "myte-omspunnet"....for å snu det litt på hodet...jeg har sett "voksne" stangfiskere på fornebu som har tatt betydelig mengde sjø-ørret på godt under 35 cm.....en gang så jeg faktisk en mann som hadde tatt 13 stk sjø-ørret, alle på under 35 cm...og utifra riggen og kasteteknikken så var han en rimelig erfaren fisker....så, ok, i garnet går det tynn fisk som strengt tatt burde gått fri...men småfisken svømmer rett igjennom garnet.

Jeg er enig i at yrkesfiskerne tar for mye fisk, men på den annen side, fisken de tar kommer ut i butikken og er tilgjengelig for folk flest...det som sportsfiskerne tar ender ofte opp i fryseren til fiskeren og dens venner/ familie....og dersom det ble slutt på garnfiske så ville ikke denne fisken ende i fiskedisken, den ville ende i elva...hvor grunneierne tjenner sinnsykt på fiskegale mennesker....

Seleksjon på stamme ER et godt poeng.

Ad verdi på fisken, så lurer jeg på hva de som kjøper fisken i butikken synes om at det ikke lengre blir villaks å få kjøpt....

Hvis laksefiske med stang hadde vært for alle så hadde jeg vært enig i at garnfiske kunne blitt forbud, men dersom garnfisket stanses så blir laksefisket trolig vanvittig bra...hvilket vil drive fiskekortprisene til himmels...og til slutt står det nesten bare jodlende tyskere i elvene våre....

Et sted jeg pleier å leie en hytte har et vanvittig bra fiske...det er bare det at en person kan kjøpe retten til et fiskevann...og grunneieren får så godt betalt at det ikke lønner seg å selge enkeltkort til til allmenheten....

Den samme grunneieren hadde også solgt jaktrettighetene..for 1.5 mill pr år.....og personen som hadde kjøpt jaktretten ""fredet"" området i fem år...altså, han betalte 1.5millx5 år for ikke å jakte der....for slik å få bedre jakt senere....

Så kan det bli med lakseelvene også....si at et stort konsern betaler alle yrkesfiskerne i TrHeimsfjorden for IKKE å fiske med garn...Det samme konsernet kjøper så fiskeretten i alle elvene.....og starter med laksepakketurer til norge.....markdesføres world wide.....

Ok, kanskje er eksemplet urealistisk....men ren ""vill"" natur (sivilisert norsk natur kaller jeg det) blir i årene fremover vanvittig eksklusivt.....og det er sikkert mang en nyrik kineser som vil betale flesk får å dra en laks som er like tung som hans selv....

I utgangspunktet håper og tror jeg at de fleste sportsfiskere ikke har noe imot at folk på lovlig vis sikrer seg laks til eget forbruk.

Det er allikevel flere ting ved faststående redskap som virker som en rød klut på sportsfiskere.

1.Utstrakt ulovlig bruk av slik redskap. (Manglende senkning, innenfor fredningssoner, for liten maskevidde, respekterer ikke helgefredning osvosv)

2.Ingen mulighet til slippe ut tynn fisk, fisk i garn er død eller dør.

3.En person kan ta MYE fisk. Jeg husker ikke hva snittet var for de i Tr.fjorden , men det er ingen vanlige sportsfiskere som drar de mengdene-vi snakker for mange om næringsfiske, ikke matauk til eget forbruk.

4. Ingen seleksjon på stamme. Et garn i sjøen fisker etter all laks, også fra elver som ikke tåler fiske. Disse elvene fredes for sportsfiske eller det ilegges begrensninger, denne muligheten har man ikke i sjøen.

5.Dårlig ressursbruk. En laks fanget på garn har en førstehåndsverdi på ca 70kr/kg. Beregninger har vist at laks i elv kan ha en verdi helt opp mot 2000kr/kg. Da virker det meningsløst at fisken skal tas på garn i sjøen.

Dette var noen av ankepunktene man kan ha mot fiske med faststående redksap etter alksefisk i sjøen. jeg sier ikke at jeg er enig i alle disse punktene, jeg bare legger de ut i diskusjonen :lol:

Indre Oslofjord skal ikke ha noen særstilling. Fiskereglene bør være like over hele landet, så får de som synes sportsfiske er livet og at fisket i Oslofjorden er for dårlig rett og slett flytte til andre steder i landet.

Ellers er jeg helt enig, garnfiske er nettopp dette. Selv er jeg oppvokst med garnfiske etter røye...fantastisk morro.

Vil bare legge til at jeg ikke vil "hudflette" eller på noen annen måte hetse kompisen din som fisker lovlig med garn - bare si at jeg er uenig med hvordan reglene er.

Hobbyfiske med garn har lange tradisjoner og er for mange en flott naturopplevelse på lik linje med å fiske med stang. Men spørsmålet er hvor mye man bør tillate av slikt i et så hardt fisket fjord som f.eks indre Oslofjord.

Javel, og hva gjør stangfiskerne i fjordene?

De betaler ikke en krone for dette fisket.....

Et annet vesentlig moment er at det ofte legges ned et betydelig antall dugnadstimer i elvene/bekkene for å sikre oppvekst områder for laks og sjøørret. I tillegg kommer kostnadene og arbeidet med settefisk annlegg osv. Alt dette betaler sportsfiskere for i form av fiskekort mm. (i elver/bekker). De som fisker med garn derimot skummer kun fløten av dette arbeidet. Det er med andre ord regelverket som er helt feil etter min mening..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessante aspekter.

Ad ulovlig bruk, så blir dette litt som ulovlig stangfiske....f. eks for nære elveos, i fredningssoner osv osv....jeg tror faktisk ikke stangfiskerne er mer (eller mindre) lovlydige enn andre.....

Det er sikker korrekt, men konsekvensene av ulovlige garn blir fort mye større... selv i osen må det fiskes for å få fisk.

Det med tynn fisk er også litt "myte-omspunnet"....for å snu det litt på hodet...jeg har sett "voksne" stangfiskere på fornebu som har tatt betydelig mengde sjø-ørret på godt under 35 cm.....en gang så jeg faktisk en mann som hadde tatt 13 stk sjø-ørret, alle på under 35 cm...og utifra riggen og kasteteknikken så var han en rimelig erfaren fisker....så, ok, i garnet går det tynn fisk som strengt tatt burde gått fri...men småfisken svømmer rett igjennom garnet.

Jeg tenker her på støinger, som de fleste sportsfiskere slipper ut igjen.

Jeg er enig i at yrkesfiskerne tar for mye fisk, men på den annen side, fisken de tar kommer ut i butikken og er tilgjengelig for folk flest...det som sportsfiskerne tar ender ofte opp i fryseren til fiskeren og dens venner/ familie....og dersom det ble slutt på garnfiske så ville ikke denne fisken ende i fiskedisken, den ville ende i elva...hvor grunneierne tjenner sinnsykt på fiskegale mennesker....

Andelen villaks i butikkene er lik null, villaksen selges til hoteller, restauranter osv-som tar godt betalt for å servere den ;-)

At grunneiere tjener sinnsykt er vel også en myte... dessuten har grunneiere i elv mange ansvar når det gjelderr forvaltning av både elv og grunn, noe søfiskerne slipper helt unna

Seleksjon på stamme ER et godt poeng.

Ja, den var jeg fornøyd med ;)

Ad verdi på fisken, så lurer jeg på hva de som kjøper fisken i butikken synes om at det ikke lengre blir villaks å få kjøpt....

Som nevnt, det er nesten kun i spesialbutikker og også der unntaksvis det selges villaks. Dessuten viser alle blindtester at både "vanlige" folk og kokker foretrekker oppdrettslaks...

Hvis laksefiske med stang hadde vært for alle så hadde jeg vært enig i at garnfiske kunne blitt forbud, men dersom garnfisket stanses så blir laksefisket trolig vanvittig bra...hvilket vil drive fiskekortprisene til himmels...og til slutt står det nesten bare jodlende tyskere i elvene våre....

Det er ikke fritt frem for denslags i elvene, men jeg ser faren ja.

Et sted jeg pleier å leie en hytte har et vanvittig bra fiske...det er bare det at en person kan kjøpe retten til et fiskevann...og grunneieren får så godt betalt at det ikke lønner seg å selge enkeltkort til til allmenheten....

Den samme grunneieren hadde også solgt jaktrettighetene..for 1.5 mill pr år.....og personen som hadde kjøpt jaktretten ""fredet"" området i fem år...altså, han betalte 1.5millx5 år for ikke å jakte der....for slik å få bedre jakt senere....

Mange elver har restriksjoner på dette, bla pga kalking og andre tiltak betalt av staten. men igjen-jeg er enig med deg at dette er noe en må være på vakt for.

Så kan det bli med lakseelvene også....si at et stort konsern betaler alle yrkesfiskerne i TrHeimsfjorden for IKKE å fiske med garn...Det samme konsernet kjøper så fiskeretten i alle elvene.....og starter med laksepakketurer til norge.....markdesføres world wide.....

Dette virker litt usannsynlig synes jeg... husk at svært mange grunneiere, særlig i de litt større elvene har et historisk bånd til bruk av elva, som de nok ikke automatisk vil gi fra seg for litt ekstra peng.

Ok, kanskje er eksemplet urealistisk....men ren ""vill"" natur (sivilisert norsk natur kaller jeg det) blir i årene fremover vanvittig eksklusivt.....og det er sikkert mang en nyrik kineser som vil betale flesk får å dra en laks som er like tung som hans selv....

Du har et poeng ja, i enkelte elver på Island er prisene hinsides fornuft...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er nok ganske enige i dette...;))

For å være ærlig, det jeg frykter mest er at ""allemannsretten"" etterhvert skal vannes ut.....

Jeg pleier å tenke litt fremover, og jeg er rimelig sikker på at det ikke blir så hyggelig å være friluftsmenneske i norge etterhvert...ja unntatt i NordNorge hvor staten eier veldig mye.

Ad grunneiernes båd så er det nok sånn at money talks.....

Grunneieren jeg nevnte ved den hytta jeg pleide å leie fikk selv ikke lov til å jakte eller fiske på sitt eget terreng....men som han sa....for de beløpene jeg får for dette så kan det være det samme, det selv om vi i generasjoner har jaktet/ fisket her.....

Ad villaks i butikkene, kan det kjøpes flere steder i Oslo iallefall.

Endret av rug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men la meg spørre om en ting Rug. Det er uetisk å fiske med stang med lett utstyr fordi man da ikke klarer å slepe fisken rett inn, mens det er greit med garnfiske ?????

Dersom fisken blir plaget av sportsfiske, så blir den vel hvertfall plaget av å stå i garn og daue. Det står VELDIGT mye lenger i garn, enn om man skulle bruke 2-3 min. på å klare å slite den ut med stang, eller oppi 20 min som du klager på. Her snakker vi jo timer !

Personlig syntes jeg ikke det er noe problem om noen tar noen få ørret/laks i garn, det er når det blir mengder av det som går utover bestanden jeg syntes det er galt, og selvfølgelig ulovlige garn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig viktig tråd !

Denne personen bryter ingen lover, men jeg er alikevel uenig i at han burde inneha denne retten.

At ikke folk kan kjøpe villaks i butikken lenger synes jeg ikke er så veldig trist. Oppdrettsfisken har god kvalitet om man da ikke kjøper 2 sorteringen som kommer på tilbud hos storkjedene. Jeg jobber innenfor containerfrakt og kan opplyse at bare denne uken har vi skipet ca 350 tonn hodekappet, sløyd laks og ørret ut av landet ! Hvor mye ble fisket i elvene i fjor ?? Dette er bare hva vårt firma har sendt av frossen fisk. I tillegg kommer våre konkurrenter og ferskfisken..;)

Uten oppdrettsnæringen hadde villfisken vært utryddet for lenge siden.

Jeg synes at alle hevder og konsesjoner på fangst av Laks og Ørret bør inndras innen en viss periode, og ingen nye bør gis. Samtidig så må også vi stangfiskere belage oss på fangstkvoter og fredninger. Det er helt vilt at en skal kunne fiske 20 ørret på en økt for eks under børstemakksvermingen. Også i sjøen burde det være grenser.

Gode sportsfiskere (og de er det mange av her inne ! ) har egenjustis, og tar ikke flere enn de "trenger". Dvs nok til et par gode måltider. Uansett hvor flott laksen er så taper den seg fort i en fryser, det er som ferskvare matopplevelsen blir stor !

Selv regner jeg ikke verdien på fisken jeg får i kr pr kg, men opplevelse. Og da er den på billigsalg i dette fantastiske landet som vi bor i !

Og kan den svømme ut igjen til neste fisker så er det jo halv pris !! Slik teller, jeg er tross alt Sunnmøring !! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har ingenting med debatten her å gjøre.

Men la meg spørre om en ting Rug. Det er uetisk å fiske med stang med lett utstyr fordi man da ikke klarer å slepe fisken rett inn, mens det er greit med garnfiske ?????

Dersom fisken blir plaget av sportsfiske, så blir den vel hvertfall plaget av å stå i garn og daue. Det står VELDIGT mye lenger i garn, enn om man skulle bruke 2-3 min. på å klare å slite den ut med stang, eller oppi 20 min som du klager på. Her snakker vi jo timer !

Personlig syntes jeg ikke det er noe problem om noen tar noen få ørret/laks i garn, det er når det blir mengder av det som går utover bestanden jeg syntes det er galt, og selvfølgelig ulovlige garn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Indre Oslofjord skal ikke ha noen særstilling. Fiskereglene bør være like over hele landet, så får de som synes sportsfiske er livet og at fisket i Oslofjorden er for dårlig rett og slett flytte til andre steder i landet.
Hvorfor skal man ikke ta hensyn til hvor mange folk som bor rundt fjorden og bruker den som rekreasjonsimråde? Det må da gå an å ta bort disktrikspolitikktankene litt og innse at det kan være strengere behov for relger i fjorder det bor hundretusener av mennesker rundt enn fjorder i folketomme områder i f.eks finnmark hvor sportsfiske og hobbygarnfiske ikke har noe å si for bestanden? (Og heller ikke hindrer noe fremkommelighet eller lager andre komplikasjoner for andre) Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det synes jeg ikke.

Jeg synes folk i Oslo, som meg selv, har nok fordeler med å bo her. Vi trenger ikke flere fordeler.

Oslofolk er det mest navlebeskuende folk jeg noen sinne har opplevd, og jeg har vært her og der, både innenlands og utenlands...

Oslofolk er de som er mest imot støtte til bøndene.

Oslofolk er de som er mest imot det at en stemme i grisgrendte strøk teller mer enn en stemme i Oslo.

Oslofolk er de som er mest imot veiprosjekter i distriktene.

Osv osv osv....

Derfor, jeg står ved det jeg sa, hvis en synes sportsfiske er livet og at fisket i Oslo med områder er for dårlig så flytt....

I Nord-Norge er ALT bedre hva friluftsliv og sportsfiske angår....

Her nede hyler folk av glede hvis de i sjøen får en torsk på 2-3 kg.

Hjemme får mine nevøer og kusiner i sjøen laks på 3-4 kg på Snoopy-stangen sin.

For min del så er det så store fordeler med å bo her at jeg ""forsaker"" natureldoradoet nordpå, men så klager jeg heller ikke.

Så de som klager, gjør noe med det heller enn å klage.

Hvorfor skal man ikke ta hensyn til hvor mange folk som bor rundt fjorden og bruker den som rekreasjonsimråde? Det må da gå an å ta bort disktrikspolitikktankene litt og innse at det kan være strengere behov for relger i fjorder det bor hundretusener av mennesker rundt enn fjorder i folketomme områder i f.eks finnmark hvor sportsfiske og hobbygarnfiske ikke har noe å si for bestanden? (Og heller ikke hindrer noe fremkommelighet eller lager andre komplikasjoner for andre)

Endret av rug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt hvis dine holdninger om forvaltning av fiskebestanden er basert på at du er furtete fordi du tydeligvis irriterer deg over holdningene til noen folk du omgås (og som du da tror er typiske representanter for det å være "Oslofolk".)

DU er forresten svært så heldig du da - som har så mange fordeler. Ikke rart du velger å bo i byen da. Selv skulle jeg gjerne ha flyttet til et sted det var mer fordelaktig å bo enn i Oslo - men det er mange faktorer som spiller inn ved valg av bosted.

Og om det hadde vært mulig så er ikke det å hele tiden flytte fra steder hvis det er noe man er misfornøyd med noen god løsning (slik som du foreslår).

Det opplegget ditt med at man ikke skal få lov til å klage, for hvis man ikke godtar alt så kan man jo bare flytte. Det blir jo litt slik som i arbeidslivet der ansatte klager over forhold på arbeidsplassen og sjefen bare tar samme opplegg og sier at "hvis du ikke er fornøyd er det bare å slutte". Jeg har i hvert fall ikke sans for slike holdninger og ønsker ikke slike forhold.

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

?

Mine holdning om forvaltning er at Oslofjorden ikke trenger særbehandling.

Den holdningen har ingenting med holdningen til Oslofolk flest. Og jeg omgås ikke disse menneskene, men jeg må relatere meg til dem hver dag ( i bilkø, i butikkene, i media osv osv)

Og hva mener du med at du gjerne skulle flyttet til et mer fordelaktig sted enn Oslo men ikke kan gjøre det?

Hvorfor flytter du ikke hvis det er fordelaktig?????

PS: Personlige relasjoner (samboer/kone/kjæreste, familie, venner), jobbmulighet osv osv er også fordeler/ ulemper som må tas med i regnskapet...

Så jeg venter i spenning på hvorfor du ikke flytte hvis det for deg er fordelaktig å flytte....

Ad klaging, så er det forkastelig å klage uten å gjøre noe med det...jeg jobbet med noen kvinner....i år etter år klagde de på hvor ille det var å jobbe der....men gikk de til sjefen og sa hva som var problemet? Nei....

Klaging burde vært forbudt hvis en ikke handler samtidig...

Selv gav jeg over en periode på to år beskjed til sjefen om at jeg ikke var fornøyd med ting, lot han få tid/ sjansen til å gjøre noe...da det ikke skjedde noe, etter gjentatte purringer/ handlinger fra meg så sluttet jeg.

Dumt hvis dine holdninger om forvaltning av fiskebestanden er basert på at du er furtete fordi du tydeligvis irriterer deg over holdningene til noen folk du omgås (og som du da tror er typiske representanter for det å være "Oslofolk".)

DU er forresten svært så heldig du da - som har så mange fordeler. Ikke rart du velger å bo i byen da. Selv skulle jeg gjerne ha flyttet til et sted det var mer fordelaktig å bo enn i Oslo - men det er mange faktorer som spiller inn ved valg av bosted.

Og om det hadde vært mulig så er ikke det å hele tiden flytte fra steder hvis det er noe man er misfornøyd med noen god løsning (slik som du foreslår).

Endret av rug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva mener du med at du gjerne skulle flyttet til et mer fordelaktig sted enn Oslo men ikke kan gjøre det?

Hvorfor flytter du ikke hvis det er fordelaktig?????

PS: Personlige relasjoner (samboer/kone/kjæreste, familie, venner), jobbmulighet osv osv er også fordeler/ ulemper som må tas med i regnskapet...

Så jeg venter i spenning på hvorfor du ikke flytte hvis det for deg er fordelaktig å flytte....

Det der er kverulering på lavt nivå ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det ikke...det er svaret ditt som var lite gjennomtenkt..derfor skrev jeg det.

Jeg bor i Oslo ene og alene pga min samboer....Ellers er byen og svært mange av menneskene her for meg fullstendig til å spy av. Men jeg finner meg i dette pga at min samboer pr nå ikke kan flytte.

Af forvaltning av fjorder så kan vi ikke ha detaljforvaltning av hver fjord og hvert vann og hver elv...det blir bare rot av det.....

Desuten, de kommuner som ligger mot Oslofjorden men som ikke har så mye sportsfiskere men heller en del hobbyyrkesfiskere, hva med de?

Tror du de ville være med på å frede fjorden for alt annet enn sportsfiske?

Det der er kverulering på lavt nivå ;)

Endret av rug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver jo selv at du forsøkte å gjøre noe med det før du byttet jobb. Du byttet ikke straks du ikke var 100 % fornøyd. Det er ingen som vil flytte fra et sted hvor familien har slått rot bare fordi noen fisker med garn i fjorden man liker å fiske med flue i. Men det må da virkelig være lov å ha meninger om forvaltningen av fiskebestanden i fjorden likevel. Og i dette tilfellet så er det å utrykke sine meninger "å gjøre noe". Det er ikke riktig med sabotasjeaksjoner o.l. Det å si sine meninger, argumentere for dem, og på den måten kanskje få flere til å være enig synes jeg er en grei måte "å gjøre noe" i denne saken. Det får holde det.

Tror du de ville være med på å frede fjorden for alt annet enn sportsfiske?
? Har da ikke hevdet det i denne diskusjoen. Har ikke dratt inn yrkesfiskere.
Af forvaltning av fjorder så kan vi ikke ha detaljforvaltning av hver fjord og hvert vann og hver elv...det blir bare rot av det.....
Klart vi kan. Hele samfunnet ellers er jo detaljstyrt! (og det var jo ikke akkurat snakk om detaljforvaltning av hver eneste fjord) Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg forsøkte...

Og så også med andre ting.....

De som ønsker bedret forvaltning av Oslofjorden bør altså starte en forening/ organisasjon..og blir den sterk nok så kan det kanskje skje noe...

Selv startet jeg en hundeklubb da det var stooor misnøye med den eksisterende klubben...Men det viste seg etterhvert at klagerne bare "hadde det i kjeften"...da det kom til stykket at de måtte jobbe for å få etablert den nye klubben så dukket det opp 1000-vis av unskyldninger...

Altså bare klaging, ingen vilje til handling.

Det at samfunnet idag er detaljstyrt er ikke et argument for å gjøre det værre.......

Huff!

Du skriver jo selv at du forsøkte å gjøre noe med det før du byttet jobb. Du byttet ikke straks du ikke var 100 % fornøyd. Det er ingen som vil flytte fra et sted hvor familien har slått rot bare fordi noen fisker med garn i fjorden man liker å fiske med flue i. Men det må da virkelig være lov å ha meninger om forvaltningen av fiskebestanden i fjorden likevel. Og i dette tilfellet så er det å utrykke sine meninger "å gjøre noe". Det er ikke riktig med sabotasjeaksjoner o.l. Det å si sine meninger, argumentere for dem, og på den måten kanskje få flere til å være enig synes jeg er en grei måte "å gjøre noe" i denne saken. Det får holde det.

? Har da ikke hevdet det i denne diskusjoen. Har ikke dratt inn yrkesfiskere.

Klart vi kan. Hele samfunnet ellers er jo detaljstyrt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at samfunnet idag er detaljstyrt er ikke et argument for å gjøre det værre.......

Enig i den ;)

Men det betyr ikke at man ikke kan detaljregulere i det hele tatt.

Skjønner frustrasjon over "bare klaging, ingen vilje til handling" Og det er ille hvis man gir inntrykk av at man er villig til å handle men så trekker seg når det gjelder. Likevel må det være lov til å mene ting uten at man dermed skal bli tvunget til å "handle" så voldsomt på alle områder. Du kan f.eks mene mye om utenrikspolitikk uten at noen krever at du engasjere deg i utenrikspolitikken for å få lov til det.

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt bør forvaltningen detaljstyres. Det sier seg jo selv at fjorder som Oslofjorden, Sognefjorden, Trondheimsfjorden og Tanafjorden er så forskjellige at et fellesregelverk vil slå uheldig ut. vi gjør jo akkurat det samme i elvene, to naboelver kan f.eks ha forskjellig fiskesesong og bag-limit etter bestandens størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva med sidefjorden i fjordene..

Hardangerfjorden er ikke akkurat homogen hele veien inn.

Og skal det være lov å bygge i strandsonen i Varangerfjorden men ikke i Oslofjorden....

Og forbud mot f,eks garnfiske i Oslofjorden, men ikke Drammensfjorden? Og hvor går grensen...skulle det være lov å fiske laks/sjøørret på den ene siden av terskelen i Drøbaksundet, men ikke den andre?....

Fete tider for grunneierne som er så heldige å bo på den ene siden da....

Og nei....

Vi må ha en del store linjer i samfunnet...

Regulering av fjordene er en av disse.

Selvsagt bør forvaltningen detaljstyres. Det sier seg jo selv at fjorder som Oslofjorden, Sognefjorden, Trondheimsfjorden og Tanafjorden er så forskjellige at et fellesregelverk vil slå uheldig ut. vi gjør jo akkurat det samme i elvene, to naboelver kan f.eks ha forskjellig fiskesesong og bag-limit etter bestandens størrelse.

Endret av rug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.