Gå til innhold
Fiskersiden

Orddeling eller ord deling?


SMS
 Share

Recommended Posts

EDIT: Ingen endringer, ville bare få tråden med blant aktive innlegg siden den tydeligvis stadig er like aktuell. Svarinnlegg er overflødige.

-pedanten SMS

Versjon 1:

"Ser at det er mange på fiskersidens forum som bruker ganske mye orddeling av ord der jeg synes det ville være naturlig å dra ordene sammen til ett ord. Heter det sportsfiske, sjøørret, havabbor, ålemeite, underarmskast?"

Versjon 2:

"Ser at det er mange på fisker sidens forum som bruker ganske mye ord deling av ord der jeg synes det ville være naturlig å dra ordene sammen til ett ord. Heter det sports fiske, sjø ørret, hav abbor, åle meite, under arms kast?"

Jeg ville gått for versjon 1, mistenker at ordlister på mobiltelefoner og generell påvirkning fra engelsk har gjort orddeling mer vanlig enn det som korrekt er. I mangel av motivasjon for å gjøre det jeg burde undres jeg om noen med større kompetanse på norsk rettskrivning (ikke rett skrivning?) kan komme med autoritativt svar på dette. For ordens skyld så håper jeg ingen tar dette som kritikk, det er ikke ment slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg får ta på meg den strenge norsklærerminen og steppe inn (er faktisk utdannet norskfililog, med nordisk hovedfag): Versjon 1 er helt riktig, og jeg synes generelt (feilaktig) orddeling er en uting som ofte gjør ting mindre leselig... Tror også som du sier at påvirkning fra engelsk er et viktig moment her.

Når det er sagt (og nå sier jeg noe veldig lite norsklæreraktig) er det vel kun et tidsspørsmål før orddeling blir så etablert at det må godkjennes som korrekt norsk. Språket er jo en levende ting, som er i stadig utvikling, og jeg tror ikke at sprakradet (språkrådet) kan stoppe utviklingen, selv ikke med hjelp av hundrevis av strenge norsklærere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Noreg er orddeling strengt forbudt og straffes med bøter og fengsel i opptil 10 år iflg Straffelovens §84 "Utvanning av norsk språk og kultur". Kommafeil har en strafferamme på inntil 3 års fengsel.

For å være litt seriøs: orddeling (ikke ord deling) er ikke norsk. Dette er utidig påvirkning fra engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

Davidsen : hvor er du (han er lærer!) ???

Når vi først er i gang med rettskrivning, hvor mange spørsmålstegn er egentlig nødvendig? [ :D ]

Seriøst: unødvendig orddeling er på full fart inn i det norske språk. Dette og spredning av ørret og ørekyte må bekjempes! Jeg retter endel regneøvinger for yngre studenter, og både her og i mailer sendt av personer i alderen 18-21, er det mye unødvendig orddeling. Fortjener selv betydelige bøter for brudd på kommaregler. [:I]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi først skal begynne å trekke frem slikt - her er noen punkter jeg generelt irriterer meg over (og nå kjenner jeg norsklæreren begynner å røre på seg):

- Apostrof ifb. genitivs -s er ikke norsk, det heter "fiskersidens forum" ikke "fiskersiden's forum" slik det sto her før. Det heter også "Fiskersidens flueshop", ikke "Fiskersiden's Flueshop" slik det står på forsiden i dag...

- Foran tegn som ?,.!;:... skal det ikke være mellomrom, men etter disse tegnene skal det det...

- Tre prikker (...) er et lovlig tegn i norsk, to, fire eller flere finnes ikke...

- Etter punktum (.) og kolon ( :D skal det stort sett alltid være stor bokstav.

- Det skal ikke være stor bokstav inne i setninger (unntatt ved særnavn), men hver ny setning skal begynne med stor bokstav.

+ en hel masse annet!

(Skal ikke mase mer om dette nå, men det måtte ut!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat mange utropstegn (evt. kombinert med spørsmålstegn) og forsåvidt CAPSLOCK på enkeltord, er jeg faktisk tilbøyelig til å synes er helt fint, selv om det strengt tatt ikke er lov det heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orddelingsspøkelset er nok dessverre også et resultat av rettskrivningsfunksjonen/ordlista i Word.

Mange skriver ord som "orddelingsspøkelset" eller "rettskrivningsfunksjonen" i Word og opplever at de får rød strek under. Man skjønner ikke hvorfor og deler opp ordet. Resultat: Den røde streken forsvinner og man er fornøyd. Bortsett fra oss som hater lamme koteletter og pult ost. På norsk er reglene soleklare. Sammensatte ord skal også være sammenskrevne. Enklere kan det ikke bli. Forøvrig er det mange her på siden som med hell kunne brukt litt mer tid på grammatikken. Jeg sier ikke at kun filologer skal få lov til å uttrykke seg, men mange ynder jo å uttale seg om alt og ingenting. Det svekker jo ikke akkurat synspunktene dine om du presenterer dem på godt norsk. Eller i det minste såpass at de i hvertfall er lesbare. Jeg skal ikke trekke frem dårlige eksempler for å henge ut noen, men det motsatte har jeg lyst til. CB fremstår jo ikke akkurat som verdens ryddigste mann eller den som har prioritert norsktimene fremfor fisketurer. Men et sted har har den mannen lært seg norsk og han bruker det han har lært. Det gjør i hvertfall at det er hyggelig å lese det han skriver, enten det er på nettet eller i artikkelform. Tips, meninger, rapporter - alt blir bedre på godt norsk.

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av SM

jeg gidder ikke å skrive STOR bokstav etter punktum når jeg legger inne noe i et forum.

Gidder du ikke å snakke tydelig heller da, med mindre det er i en formell sammenheng? Tegnsettingsregler er til for å øke lesbarheten til en tekst, å plassere lilefingere på shift-tasten hver gang du begynner en ny setning krever fryktelig liten innsats. Pedant jeg? Nei, men synes ikke at "å gidde" er god nok grunn til å radbrekke det norske språk. Da er det bedre som Tom Ole foreslår, å gå over til engelsk. Aaah, deilig å krangle litt! [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Og grunnen til det er?(Legg merke til "..." i begynnelsen her. Det markerer en glidende overgang fra SMs innlegg til mitt svar. Legg også merke til de store bokstaven etter punktum. Når dette med punktum er nevnt, vil jeg gjerne oppfordre til bruk av dette for å gjøre språket letter for leseren. Jeg kommer ikke til å nevne navn, Suter, men...).

Her brukes "..." for å markere at leseren selv nærmest kan/bør gjette seg til fortsettelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.