Gå til innhold
Fiskersiden

gjørs trolling


langnes
 Share

Recommended Posts

hei..

har prøvd og "trolle " litt gjørs i isesjøen i det siste, men blir lissom ikke de helt store fangstene..

har brukt både planer og vanlig slep, md wobblere som r.magnum 14, nils master, terminator og noe djuptgående greier... har fiska på alt fra 3-12 meter. har prøvd hele døgnet,utenom midt på natta.

trenger virkelig noen tips.....?

takk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker for meg som du har gjort det ganske "riktig", kanskje du bare har hatt uflaks?

Når jeg dorger etter gjørs, så pleier jeg fiske 2-4 meter under overflaten, gjerne på dypere vann. Men er det veldig kaldt bruker jeg også dyptgående bombere som går ca 5-6 meter under overflaten.

Spesielt er det viktig å dorge saakte, gjerne med et stopp i ny og ned (i form av et rykk i stangtuppen).

Tidlig på våren kan det være bra selv midt på dagen, mens i de varmere månedene helst i skumring og demring.

Enkelte hevder det er bedre bett på vindfulle (helst fra sør) og skytunge dager, dette er av mindre betydning synes jeg. Varme synes imidlertid å være positivt.

Har du prøvd en wobler som heter viper? Det er et hett tips;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tips.. får prøve viper vel..

blydonkern: har ikke gps... hakke ekkolodd engang. du er jo fra området, fiska mye gjørs i isesjøen eller?

hakke fiska i Isesjø på...tja...17-18 år jeg.....

fisker kunn fra båt og isesjø er ikke atraktiv hos meg....fillevann i mine øyne tross gode rapp derifra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viper?? Du fisker vel mye på Akersvannet Triturus?!

Fikk Gjørs sist jeg var på Akersvannet. Gjett på Hvilken Blymonk? Jeg kaller den for Disco-Tore. Du kaller den for.....

Ellers som det er nevnt - Gjørsen hugger ved meget sakte fremdrift av båt. Leste en artikkel av Svenske Jørgen Larsson at han kjente en som fikk masse gjørs når han kjørte rundt "som en Jehu" slik han formulerte det.Smågjørsen har ikke noe imot å hugge på ved vanlig dorgefart. Det er den erfaringen jeg har både fra Akers og Vansjø. De store derimot...

Er det noe størrelse på gjørsen i Isesjøen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viper?? Du fisker vel mye på Akersvannet Triturus?!

Har fisket endel der opp igjennom ja, og gjør det fremdeles når jeg er hjemme på ferie.

Viper har fisket svært bra der før - og gjør det delvis fortsatt, men hvor bra den er svinger fra år til år later det til.

Gjørsfisket i Akers i dag er imidlertid INGENTING i forhold til tidlig 90-tall. Da var det bonansa, mildt sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viper?? Du fisker vel mye på Akersvannet Triturus?!

Fikk Gjørs sist jeg var på Akersvannet. Gjett på Hvilken Blymonk? Jeg kaller den for Disco-Tore. Du kaller den for.....

Ellers som det er nevnt - Gjørsen hugger ved meget sakte fremdrift av båt. Leste en artikkel av Svenske Jørgen Larsson at han kjente en som fikk masse gjørs når han kjørte rundt "som en Jehu" slik han formulerte det.Smågjørsen har ikke noe imot å hugge på ved vanlig dorgefart. Det er den erfaringen jeg har både fra Akers og Vansjø. De store derimot...

Er det noe størrelse på gjørsen i Isesjøen da?

det er vel den jeg kaller "gijås naitmer" vel?? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket endel der opp igjennom ja, og gjør det fremdeles når jeg er hjemme på ferie.

Viper har fisket svært bra der før - og gjør det delvis fortsatt, men hvor bra den er svinger fra år til år later det til.

Gjørsfisket i Akers i dag er imidlertid INGENTING i forhold til tidlig 90-tall. Da var det bonansa, mildt sagt.

Når du sier tidlig 90-tallet, så tar jeg det for gitt at du mener tiden før fiskedøden i -95. En annen årsak er nok et noe økt fisketrykk der i den senere tid, så gjørsen har nok sett det mest utrolige av wobblere derav Viper. Men det sitter snart i genene at den skal vokte seg mot en Australsk wobbler med svært så "søte" øyer :( Det vil derimot ta lang tid før den lærer og værer fare når den ser Disco-Tore (heldigvis er den ute av prod :DB) ).

Hvilken Viper har du mest "gluck" med? Ender opp selv stort sett med "tarpon" og "juletreet" selv om jeg har et betydelig utvalg av andre gærne farver. Men til vanlig, dingler det en NM når jeg dorger. Skal også prøve Zalt etterhvert.

Bly: Ja det er vel det du kaller den. Denne virker knall i mai!!

Endret av Professor Bacon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier tidlig 90-tallet, så tar jeg det for gitt at du mener tiden før fiskedøden i -95.

Joa.

Jeg var der første gang i ca 93, da ante vi ingenting om vannet og fikk 6-7 kg's gjørser ved å pilke (!) med spinnere. Fangstene på wobler var utrolige sett i ettertid.

Jeg var der under opprydningsarbeidet etter fiskedøden i 95'. Det var et trist syn, husker ikke helt men tror de plukket opp 6 tonn død gjørs som lå å fløyt. Var de store det gikk hardest utover, og etter det jeg så var det mange fisker tett oppimot - og noen ganske sikkert over, 10 kg (sportsfiskerekorden der er 10,1 kg). Gjeddene var ikke så hardt rammet, men de største gikk det hardest utover.

De fire første årene etter fiskedøden var fisket fremdeles svært bra, selv med et abrupt uttak på flere tonn stor gjørs.

Det var oppblomstring av algen Ceratium hirundinella og påfølgende kollaps i bestanden i en varm og vindstille periode som utløste en frigjøring av ammoniakk. Dette førte til oksygensvinn og påfølgende fiskedød.

Har til nå ikke vært like omfattende død siden 95', men hver seinsommer etter dette har det vært tendenser til fiskedød. Dette fordi oksygensvinn som følge av ammoniakkfrigjøring er en såkalt irreversibel prosess. Hvert år i august ser jeg store brasmer som gisper etter luft, og det lukter en anelse råtten fisk der.

Nå har kommunen gravd dreneringsdammer med jevne mellomrom rundt Akersvannet. Disse fungerer som buffere som demper avrenningen av fosfor og nitrat fra jordbruket. Effekter av dette vil vi eventuelt se om noen år frem i tid.

Hvilken Viper har du mest "gluck" med?

Tarpon, juletreet og en rød variant bruker jeg mest.

En annen årsak er nok et noe økt fisketrykk der i den senere tid, så gjørsen har nok sett det mest utrolige av wobblere derav Viper. Men det sitter snart i genene at den skal vokte seg mot en Australsk wobbler med svært så "søte" øyer

Tror ikke at gjørsen er mer sky nå som følge av økt fiskepress. Bl.a. grunnet svært grumsete vann vil ikke gjørsen vite noe om et økt fiskepress, før den eventuelt slår på en wobler og blir middagsmat. Om den skulle bli satt ut igjen vil kanskje det individet bli mer sky, men et innlært trekk er ikke arvbart og ergo ingen økt skyhet i populasjonen.

Men et økt uttak av fisk derimot er en viktig grunn til mindre biomasse med gjørs den siste tiden. Det ble (og blir fortsatt) arrangert fiskekonkurranser for størst gjørs (heldigvis ikke totalvekt) hvor C&R ikke er tema en gang. Fisketurismen fra Øst-Europa er ganske betydelig igjennom sommermånedene, og skal ikke legge skjul på at det her er snakk om matauk.

Med dette i minne må vi huske på at Akersvannet er et lite vann med fattige 2,6 km2.

I tillegg er nok andelen gjedde blitt betraktelig større etter fiskedøden, da gjedda tydeligvis tåler lavere oksygennivå enn gjørsen. Før fiskedøden tror jeg nesten gjørsen var dominerende art i Akersvannet, og jeg tror faktisk snittet lå på 4-5 (!) kg.

PÅ TROSS AV DETTE: Akersvannet er fremdeles et fantastisk fiskevann med stor diversitet; sørv, vederbuk, brasme, flire, mort, abbor, gjedde, gjørs, ål, ørekyte og trepigget stingsild ;)

Prøver å reklamere littegranne for dette vannet også da :D Akersvannet blir idag på ingen måte rennt ned av fiskere, det er mer av nok fisk. Økt interesse for vannet er vel til det beste for alle! Og så lenge fiskere utøver C&R og generell måteholdenhet (som jeg har inntrykk av at FS sine medlemmer generelt er svært gode på!) så vil ikke sportsfiske være begrensende faktor for fiskebestanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos fart, de siste to gjørsene jeg har fått (3 og 4,15) på dorg tok ved 2,5 knop....

det var vel litt i overkant da

gjører saaakte jeg etter gjørs...og lar woblern dunke i bånn

1-1.5 knop

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.