Gå til innhold
Fiskersiden

Brukbar sesongstart på gjørs


Hoika
 Share

Recommended Posts

Fredag tok jeg og et par kamerater en tur til favorittplassen i Leira. Væpna med ferske lauer og riktig utstyr hadde vi trua alle sammen. Det ble en pangstart, for etter kun få minutter kunne Thomas notere seg ny pers på gjørs med et flott eksemplar på 3550g. Jeg løp straks opp til bilen min for å hente kameraet som lå i bagasjen, men kom like fort tilbake da jeg husket at det ikke var jeg som kjørte :rolleyes: Det ble med mobilbilder gitt! Etter dette var det endel smånapping, før jeg så sena på den ene stanga mi begynte med den karakteristiske gynginga. Umisskjennelig klassisk gjørsenapp! Tilslaget satt perfekt, og gjørsen kom relativt greit inn uten noe særlig fight egentlig. Men tunge er de dog! Etter at vekta stoppet på 3200g svømte den lykkelig videre. Utover kvelden fortsatte det med et par run som ga seg like fort som de startet. Lykkelige etter en vellykket sesongdebut tok vi kvelden i 12-tida.

Lørdag hadde vi planer om å gjenta seansen, og igjen intok vi plassen lada opp med ferske lauer, brune flasker og godt mot. Kameraet var til og med med :) Jeg var raskest med å agne opp og kaste ut, og før jeg rakk å agne andre stanga hylte det i baitrunneren! Jeg klemte til og hadde fast fisk. Utvilsomt gjedde ut ifra nappet å bedømme. Og etter en frisk fight med mange luftige svev kom en liten gjedde på 1800g opp. Den fikk friheten tilbake uten fotosession. Jeg agnet opp igjen og kastet ut på ny. Denne gangen fikk jeg akkurat tid til å kaste ut den andre stanga før baitrunneren roper på meg igjen. Jeg kroket fisken, men den kom seg unna med skrekken. Etter dette har vi mange skikkelige røsk i agnene, og faktisk mistet vi fem lauer den kvelden som ble regelrett røsket av krokene. Gjedda var tydeligvis på hugget i dag! Men det var det andre som var også. Etter et par stangtimer er det rolig gynging i stanga til Thomas. Etter perfekt kroking og en OK fight kan han lande en fin gjørs på 2600g. Og jeg blir plutselig smertelig klar over at kameraet er tomt for batteri <_< Jaja, ringte fattern, som tok turen med nye, tilfelle bettet skulle fortsette. Og det gjorde det gitt! Jeg la merke til en veeeeldig svak buing i den ene stangtuppen min, og løftet den og kjente ett lite sug i den. Jeg gjorde tilslag, og kjente en brutal stanging i stanga :) Fisken ville absolutt ikke være med inn, og den viste eksplosive krefter fra første stund. Etter en liten drakamp begynte den etterhvert å komme litt innover. Men ikke mot oss. Den fortsatte forbi og tok turen oppover elva istedet. Når den omsider ble sliten fikk jeg pumpet den inn til land, og fisken kom til syne. En pen gjørs viste seg, og var for sliten til å motsi seg håving. Etter veing og en liten fotshoot fikk den friheten tilbake. Vekta stoppet denne gangen på 4750g, og ny pers!!! :D

040620060740pKt6uN4fwBjSqorZXg.JPG?1

MEEEGET fornøyde tok vi kvelden ved 12-tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.