Gå til innhold
Fiskersiden

Perca på trollingkurs hos Blydonkern.


Perca
 Share

Recommended Posts

Jeg kan vel ikke akkurat kalles en novise som fisker, men å drive med den moderne fiskemåten trolling har jeg aldri gjort. Jeg har ufattelig mange timer med dorging, men det er jo en betydelig mindre avansert fiskemåte en trolling selv om det jo egentlig er akkurat det samme.

Det begynte egentlig for et par måneder siden. Jeg diskuterte litt med Blydonkern om dorging kontra trolling. Og som den hyggelige personen Blydonkern er så skulle han invitere meg med på en trollingtur. Søndagskvelden litt etter kl 22 så ringer mobilen min. Jeg satt på terrassen sammen med far til Motor`n og nøt litt akevitt og cognac mens vi pratet jakt. Det var Blydonkern som ringte! Har du lyst til å være med ut på Vansjø og trolle litt i morgen, spurte han... Etter en usedvanlig kjapp hoderegning som omhandlet forbrenning, promille og antall timer til jeg måtte sette meg i bilen for å kjøre så var svaret JA!

Vi avtalte å møtes på en Esso-stasjon i Råde kl 08.00.

07.55 møttes vi i Råde, og etter de vanlige høflighetsfrasene så bar det mot utsettingsrampa i Vansjø. Blydonkern hadde gjort dette "et par ganger" før så båten kom greit på vannet. Og duverden så mye utstyr som måtte rigges..! Men moro er det å se på en som vet hva han driver med. Det tok ikke lange tiden før vi stevnet ut på Vansjø med gjedde i blikket.

Og så skulle fisket starte. Jeg var styrmann mens Blydonkern sjøsatte paravaner og voblere i riktig rekkefølge. For en "skårunge" som meg så var det skikkelig fascinerende å se hvordan dette ble gjort. Hvis jeg skulle ha forsøkt dette på egenhånd så har jeg mistanke om at det hadde blitt et kaos av bibelske dimensjoner! Det tok ikke mer en noen få minutter så var 6 stenger i gang med fiskingen. Vi hadde ikke dorget... Æhhh... Unskyld! Trollet i mer en noen få minutter så løser en av stengene ut! Og Blydonkern sier at den må du ta!!! Hæ, jeg..? Vel, jeg er ikke vond å be så jeg tar stanga og begynner innsveivingen. Den kjennes tung ut, men jeg er litt usikker på størrelsen. Jeg har ikke begrep om hvor tung fisken kjennes ut når båten er i bevegelse, men den kjennes fin ut. Etter noen minutters sveiving så kommer fisken opp bak båten, og joda, ikke gæær`n størrelse på denne!

gjedde551.jpg

Blydonkern hover fisken på en sikker måte og opp i båten med den. Jeg har et bredt glis, dette var den største gjedda på stang hittil i sommer. Den blir veid og fotografert før den blir "relisa". Vekta vist at den veide i overkant av 5,5 kg. Jeg er ikke mer bortskjemt en at jeg synes det er moro med en gjedde i denne størrelsen.

gjedde552.jpg

Det tar ikke mange minuttene før en ny gjedde går på. Blydonkern sier at jeg skal ta denne også, men da protesterer jeg! Jeg sier at denne må han ta så jeg får tatt noen bilder. Blydonkern tar stanga og begynner å sveive inn. Denne er det størrelse på! Sier han... Stanga står i en frisk bue og vi må redusere farten for at han skal få den inn mot båten!

blydonkern1.jpg

Det blir antydet at denne begynner å nærme seg 10 kg! Etter noen minutter så får vi se fisken. Den veide langt fra 10 kg... Gjedda hadde bommet når den hugg etter vobleren og var kjekset i siden! Jeg skulle hove den for Blydonkern, men det var ikke smart... Som den kløna jeg er så klarte jeg å hekte hovnettet i en av kroksettene på vobleren og vips så var gjedda løs. Men det var ikke vobleren... Gjedda veide rundt 4 kg, men når du drar en fisk på tvers gjennom vannet så blir den tung.

paa.jpg

Og så var det stille... Ja, ikke vinden altså, men gjeddene hadde hadde en liten "ramadan" og spiste ikke på flere timer... Vi trollet i mer en tre timer uten napp. Vi byttet område og så begynte det å bite igjen. Jeg sveivet opp en gjedde på drøye 2 kg og så en på snaue 3 kg. Og så var det Blydonkerns tur til å ta opp neste gjedde. Denne gjorde ikke mye motstand, og det var ikke rart! Den veide ikke mer en 1/2 kg. :D

blydonkern2.jpg

Det er rått parti og sveive opp en slik liten tass med dette utstyret. Jeg tok en del bilder av Blydonkern og denne microgjedda, for jeg hadde jo litt planer om å mobbe han med denne fangsten... :D Bittet fortsatte og den ene gjedda etter den andre kom opp i båten, men det var bare yngel!

blydonkern3.jpg

Og så røyk mobbeplanene mine... Jeg fikk en gjedde som var ubetydelig lenger en vobleren! Blydonkern var raskt frampå med fotoapparatet slik at han skulle sikre seg mot min mobbing. :D

percababygjedde.jpg

Vi mistet noen gjedder, men ingen av disse var av noe størrelse, kanskje den største av de vi mistet veide 1,5 kg. Det var en utrolig lærerik tur hvor jeg fikk innblikk i hvordan trolle. Og ikke minst så var det hyggelig og ta en fisketur med Blydonkern. Hvis du skulle mangle mannskap en gang Blydonkern så har du telefonnummeret mitt! Dette var så morsomt og hyggelig så jeg stiller opp igjen om du ringer meg!

trollingbaat.jpg

Og nå tenker vel flere her at med Blydonkern og Perca i samme båt så var det ikke en gjedde som overlevde... Men det var det! Alle untatt en på rundt kiloen ble sluppet levende tilbake. Den som måtte bøte med livet var tatt så stygt at vi kakka`n i hue med noe hardt. :lol:

Og nå har jeg hatt et alvorsord med det trådløse nettverket i heimen! Jeg trua`n med en tur på Grønmo og da skjønte den alvoret...

For de ikke helt lokalkjente så kan jeg fortelle at Grønmo er Oslo`s søppelplass...

Endret av Perca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare mobb du perca hehehe...fine bilder du tok mail meg de andre da

du tok dine vanlige blodprøver på denna turen også....

alltids gøy med nye folk å treffe i båten fra FS

kul rapport forresten Perca :blink:

Endret av Blydonkern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg melder meg gjerne på trollingkurs da jeg ikke har "trollet" proft på 4år :P

Melder meg frivelig som første fender :D

Blydonker`n har vel noen bilder? :lol:

og hvor langt er det fra Navlelo elle hur ***** en skriver det hen da?? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også spørsmål om å være med. Med tanke på at sist helgs dorging i Vansjø ga en gjedde på 3 kg som største fisk, burde jeg ha litt å lære......

du har jo tlfnr mitt....du får ringe når du er der....så kanskje jeg får brålyst til å dra en tur hehehe :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.