Gå til innhold
Fiskersiden

kveitetips


kasi
 Share

Recommended Posts

det er et sagn som sier at hvis du har det med en kvinne like før du drar ut etter kveita. så får du den.....dette kalles for hall...(med nordnorsk akksagn) jo ferskere hall jo større sjangse er det for at du får kveita.

men men.... har selv vært i mausundvær og vært på nm i havfisking.... de som fiska etter kveita der....brukte en massiv pilk....slapp den helt på bunn...festet en massiv klyse med agn (makkrell file') og begynte å pilke. på denne måten fikk endel kveiter på over 15 kilo og over tjue....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av kasi

jepp...har vært i mausundvær på havfiskekonkuranse selv....allle snakka om det der ja.....

kjenner en i team mustad filmen...Torunn Handeland

tanta og onkelen min er medlem av samme klubb som henne (trondheim havfiskeklubb) du har filmen du også?

virker som en livat dame hun [ :) ] jeg lånte videoen av nabokjerringa som er fiskegal også og fikk LITT lyst til og dra opp selv kan man si [:0]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sakset et avsnitt om hvordan man skal sikre kveitefangst. Ihvertfall hvis du fisker i nord-norge:

JA, VADHAJLL OG KVINNFOLK

Så har vi vært inne på dette med hajll. Trua på forholdet mellom kveita og kvinnfolk har utvikla seg til en liten kultur i seg sjøl, en del av fiskar-kulturen og kyst-kulturen. Her er det begrepet hajll eller vadhajll kommer inn.

Hajll er noe dyrebart, og lykkelig er den fiskeren som har ei kjerring eller en kjærest han kan hente hajll hos natta eller nettene før kveitfiske. Kvinnfolk og kveita er da noe spesielt i overleveringa fra gammelt. Først dette at det kunne gi god kveitlykka å ligge med et kvinnfolk natta før. Man snakka om ferskt og gammel kveithajll eller vadhajll. Og ingen må innbille seg at trua på hajll er blitt borte. Det diskuteres fortsatt framfor et sjøvær. Og etter. Vel, en hører nok fleipen i det, men inst inne trur eg mange har ei viss tru på at det er noe med dette hajllet likevel. Man tør i alle fall ikke utfordre de maktene som gir eller ikke gir kveitlykka eller kveithell. Dessuten kunne det være godt å holde vedlike forestillinga om hajll - i alle fall for mannen som da hadde en god grunn til å be kona om spesielt samarbeid før han skulle drage vaden. Nattlig samarbeid kunne kort og god bety mye for familie-økonomien.

Hva ordet hajll kommer av? Det vet vi nå ikke helt sikkert. Men det må være et merkelig og belasta ord, for det finnes ikke i ei eneste norsk ordbok - i vår tyding.

Ordet kan ha opphav i hell, (fiskelykke). Men like sannsynlig kommer det av hold/hald, noe som holder. Altså skulle ei god natt med kjerringa eller kjæresten gjøre at bruket holdt kveita så ho ikke datt av ongelen eller sleit vaden. Ordet vadhajll tyder på det. Vad er snøre, vadhajll kan da bety snøret som holder.

På den andre sida måtte kvinnfolkan ikke komme i nærheten av kveitvaden og annet fiskebruk. Hvorfor disse to motsatte rollene til kvinnfolka? Eg trur litt om det der òg. Eg trur kvinnfolk tyktes best heime, gjerne også i senga. Og ho mor var så umistelig at ho måtte ikke komme på havet. Derfor alle tabu-forestillinger om kvinnfolk og bruk og båt. Men mannen var vel også interessert i ei klar rolle-deling i arbeidet. Båt og hav var hans domene, fjøsen og stua hennes. Han villle i båten, ho måtte i fjøsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

sitat:Opprinnelig postet av Hakuna Matata

Har DU fått kveite, Kasi???!!! Det er mye jeg ikke vet om deg og din fiskehistorie, skjønner jeg.

Har det blitt no hall på'ræ? Hymf, hymf...[ :) ]

Nææææææ, nu som han har oppdaga hva "hajll" er, har han slutta helt med kveitefisk[ :D ][ :D ][ :D ][ :D ][ :D ][ :D ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.