Gå til innhold
Fiskersiden

Hva gjør jeg feil - popper/store fluer/fortom/teknikk?


el-nico
 Share

Recommended Posts

Jeg har, som en god bruker av FS, skummet gjennom trådene FØR jeg poster, men har ikke funnet hjelp jeg kan dra nytte av.

Anser meg nå som en middels god fluefisker. Kaster greit og langt og presenterer på en hyggelig måte.

(Forrige helg kastet jeg ca 15-18 meter i jakten på makrell. KANONKULT!!!)

Men så snart jeg bytter over til noe større fluer begynner problemene. Det være seg store SØ-fluer, men ikke minst min siste lidenskap; poppere!

Har kjøpt poppere, for det er abbor og gjedde jeg helst vil kjenne i andre enden av snøret. Men å kaste disse 'klumpene' i forhold til mindre fluer, er som å holde en strikk med en ball i andre enden og svinge rundt meg. Totalt i vindens nåde og flaks at ingen blir skadet.

Det blir litt sånn dooooooooing-doooooooooing-doooooooooing-kasting. Spenstig, sikkert morsomt å se på, men totalt uten kontroll!!!

Stangen jeg bruker er en Vangen Pulse 603, 9'6'' WF8, mens snellen er #7-8 Large Arbor. Jeg har ingen tvil om at det er rett sene på snellen. Den kom ferdig fra leverandør.

Og det var dette utstyret jeg kastet som en gud med i makrell-parantesen ovenfor. Jeg kaster også som en liten gud med min andre stang; Slate #7, Slate snelle #6-7. Mitt problem er det samme med begge sett.

Min første mistanke ble rettet mot fortomen. La to og to sammen og skjønte at jeg ikke kan bruke kjøpt fortom for lett ørretfiske til poppere. Så jeg binder på ren 0.40 mono. Fin lengde. Samme tull.

Da begynner samboeren å flette sammen sene. Sammen prøver vi fire-fem forskjellige alternativer og jeg ender tilslutt opp med 10X0.40 og 4X0.40. Ca 3 meter. Et meget flott håndarbeide. Og noe bedring kunne jeg kjenne, men langt i fra godt nok å kaste mer enn noen minutter med.

Popperen oppfører seg som en skadeskutt albatross i luften, og lander i vannet med et kjempeplask. Kaster nesten 3Xstanglengde.

Og som jeg så vidt berører innledningsvis; når jeg har vært på SØ-jakt, og kastet flott med liten flue, opplever jeg alltid nedtur når jeg skifter til noe større.

Så hva er det jeg gjør feil?

Jeg spør selvfølgelig i dette forumet først, da jeg alltid får god og matnyttig hjelp.

Men ikke la det skli ut denne gangen, og to-tre av dere blir kranglende om hvorvidt abbor er noe man skal bruke fluestang til, eller leverandører av poppere, dårlige Vangen-opplevelser, eller jordens magnetfelt osv osv osv.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elvis Nicolay, av de siste postene dine her inne ser jeg at du absolutt trenger et kurs. Jeg eller andre kan flikke så mye vi orker på det du spør om, men får du ikke en gjennomført omgang med en som kan dette her, så forsvinner bare ett enkeltproblem av gangen (hvis du er heldig). Mange fine kurs i Oslo og omegn.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del sliter jeg bitte litt med samme sak, inntil jeg kommer på at flua er på størrelse med buss 37 til Helsfyr.

Stor flue betyr for min del kortere presise kast. Mens jeg klarer å få ut stort sett det jeg har av flueline og ser backingen med tørrfluer, må jeg begrense det for ikke å smelle flua/popperen i vannet som du beskriver.

Når jeg så merker at jeg "må" litt lenger ut med flua så begynner jeg å "ta i" mer i kastene, og det ødelegger absolutt alt. Jeg kaster i bue, treffer stangtuppen, banner og blir oppgitt. Da er det greit å ta seg en kaffe.

Det hender også at du kan frisere de store fluene litt for å kunne kaste lenger. Noen av gjeddefluene jeg kjøpte før jeg starta å binde selv, er så store at de får en enorm luftmotstand og bremser veldig i lufta.

Det kommer etterhvert, men jeg tror ikke det er råd på et forum du trenger :)

Lykke til!

Endret av Hrafn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil alltid være vanskeligere å kaste med "for tunge fluer" på en stang som er for liten.

Flue vil ofte komme noe etter og det blir vanskelig å få de rette buene, men slik vil det nok være uansett.

Når jeg kaster med fluer som er for tunge for stange pleier jeg å gå over nesten til vannrett bruk av fluestanga, føler jeg får mye større fart på snøret da, og bruker dobblettrekk for gi snøret ekstra fart.

Og så må man ta det med ro, man må ikke begynne med fremsving, baksving fortidlig, nå mister du hele effekten i snøret. La det strekke seg godt ut.

Men dette er veldig vansklig å forklarer på skrivemåte, så det å ta en kurs vil alltid være lurt, men at kastet ikke ser helt bra ut, tror jeg nok du må lære deg å leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om du bruker for mye krefter når du kaster, og for å få ut en popper bør du gjøre det stikk motsatte. Ta det rolig, åpne løkka og drit i om det ser pent ut.

Du kommer ikke like langt ut med en popper som med en strømlinjeforma streamer og det gjør heller ikke noe. Fisken vil oppsøke popperen, det er litt av poenget med poppere.

Tror nok et kurs vil lønne seg for de fleste av oss...

/JanA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og med disse gode tipsene, i tillegg til et aldri så lite kurs (har vært planlagt et drøyt år, og skulle bli bursdagsgave til meg selv i år - men de barna, de barna......), skal dere få nok gjedde- og abborbilder å meske dere med fra min kant.......

Skal bli en rov-fluefisker, jeg! :D En sånn bad-to-the-bone-big-fish-man-oooh-yeah!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og med disse gode tipsene, i tillegg til et aldri så lite kurs (har vært planlagt et drøyt år, og skulle bli bursdagsgave til meg selv i år - men de barna, de barna......), skal dere få nok gjedde- og abborbilder å meske dere med fra min kant.......

Skal bli en rov-fluefisker, jeg! :D En sånn bad-to-the-bone-big-fish-man-oooh-yeah!!!

popperfiske etter gjedde er meget spennende, hvis gjedde er inn på grunt vann på kveldstid og er i bette kan du fort få fiskeskjelven når du driver med dette. Når gjedder på 2-3 kg setter full fart mot popperen begynner hjerte å slå litt kjapperer en vandlig.

Bare å ønske deg

SKITT-FISKE :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, lykke til. Kommer du til å fiske fra bellybåt?

Det blir i hovedsak fra en kano, men jeg har også flere steder rundt Vansjø hvor jeg kan stå på land og kaste litt mer inn i sivet. En bellybåt står på ønskelisten min, men blir nok ingen realitet i år. Må bruke penger på bleier og slikt.

Ser MYE spennende - og stor - aktivitet inne i sivet og rundt breddene når jeg lufter hunden om kvelden; små fisk som spretter, små fisk som blir tatt av større (nesten så man kan høre deres skrik i den varme, klamme kveldsluften), store, slappe vak, agressive vak, regelrette hopp og noe som mest ligner på krokodiller som ruller rundt!

Det er mye morsomt som skjer i Vansjø, og selv om jeg kanskje ikke skal oppleve å få Norges største abbor eller gjedde over fem kilo på flue (...i år), vil jeg uansett ha mange gode timer med fluestang og poppere/store fluer!

Jeg synes rett og slett det er morsomt fiske! Abbor og gjedde slåss som voksne menn, muligheter for ymse karpefisk.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir i hovedsak fra en kano, men jeg har også flere steder rundt Vansjø hvor jeg kan stå på land og kaste litt mer inn i sivet. En bellybåt står på ønskelisten min, men blir nok ingen realitet i år. Må bruke penger på bleier og slikt.

Ser MYE spennende - og stor - aktivitet inne i sivet og rundt breddene når jeg lufter hunden om kvelden; små fisk som spretter, små fisk som blir tatt av større (nesten så man kan høre deres skrik i den varme, klamme kveldsluften), store, slappe vak, agressive vak, regelrette hopp og noe som mest ligner på krokodiller som ruller rundt!

Det er mye morsomt som skjer i Vansjø, og selv om jeg kanskje ikke skal oppleve å få Norges største abbor eller gjedde over fem kilo på flue (...i år), vil jeg uansett ha mange gode timer med fluestang og poppere/store fluer!

Jeg synes rett og slett det er morsomt fiske! Abbor og gjedde slåss som voksne menn, muligheter for ymse karpefisk.....

Lykke til med fisket. Bodde selv i moss i 25 år med vansjø som nærmeste nabo, og fisket en 2-3 dager i uken frem til jeg var 16. Har forsøkt de gamle gode plassene når jeg har vært i Moss igjen i det siste, men fangsten har ikke vært like bra. Har selv kjøpt noen poppere nå.

Ser at noen skriver om at fluevalget/poppere må stå i stil med størrelsen på stangen? Forstår jeg det dithen at en #4 stang blir for liten til dette fisket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stor - aktivitet inne i sivet og rundt breddene når jeg lufter hunden om kvelden; små fisk som spretter, små fisk som blir tatt av større (nesten så man kan høre deres skrik i den varme, klamme kveldsluften), store, slappe vak, agressive vak, regelrette hopp og noe som mest ligner på krokodiller som ruller rundt!

Å snike seg ned der med fluestanga høres vanvittig spennende ut!!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med fisket. Bodde selv i moss i 25 år med vansjø som nærmeste nabo, og fisket en 2-3 dager i uken frem til jeg var 16. Har forsøkt de gamle gode plassene når jeg har vært i Moss igjen i det siste, men fangsten har ikke vært like bra. Har selv kjøpt noen poppere nå.

Ser at noen skriver om at fluevalget/poppere må stå i stil med størrelsen på stangen? Forstår jeg det dithen at en #4 stang blir for liten til dette fisket?

Det fins mange forskjellige størrelser på poppere.

Men vanlighvis er de store,og da blir kl 4 altfor spinkelt.

Vanlig utstyr til popperfiske er kl 7 eller 8 .

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins mange forskjellige størrelser på poppere.

Men vanlighvis er de store,og da blir kl 4 altfor spinkelt.

Vanlig utstyr til popperfiske er kl 7 eller 8 .

:rolleyes:

Ok, nyttig læring, men blir ikke #7 stang litt overkill på abbor? Forstår godt #7 til gjedde. Sikkert dumme spørsmål, men har ikke fisket mye med flue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å snike seg ned der med fluestanga høres vanvittig spennende ut!!!

Jepp. Og det er det!

Har fått noen abbor (bitteliten) og mort på flue, mye abbor og gjedde på spinner/sluk.

Men akkurat med det fisket jeg driver ved Vansjø regner jeg fangst kun som en bonus, og alt slippes levende ut igjen.

Det er en veldig mystisk og spennende følelse jeg kjenner, når temperaturen nede ved vannet er slik at vann og luft nesten går i ett - Når det ikke er noen fysisk grense. Nesten ingen grense - når man både hører og ser flaggermus tett på kroppen og det fremdeles er lys fra solen. Gjerne lilla himmel, gjerne rosa, langsomt grått, langsomt blått. Så blir det mer mørkeblått. Stille. Kun lyden av vak og lekende fisk. Luft som er tung å trekke ned i lungene. Nesten som sirup. Ikke så mye som et svakt drag vind over ansiktet. Ingenting. Det vakreste av Mozart ville ødelegge alt!

De vakene og det livet som da er å se og høre, fysisk, stående på en brygge eller knaus, på trygg avstand fra polakkene, med en sigarett, helt alene og ingen andre lyder, med blikket mot vest for å få det siste lyset, vekker en hel tirade av ønsker, lengsler og instinkter. Spiller ingen rolle om fisken kanskje ikke veier mer enn 130 gram. Det har ingen ting å si. Det er stor abbor under overflaten, større gjedde og mye annen fisk.

Litt inn i kanalen kan man se og høre bever, et utall fugler og fisken blir større.

Jeg vil mestre kunsten med å kaste større fluer og poppere fordi jeg har lyst til å se agnet lande i vannet og lage ringer. Vil se fluene bryte stillheten. Vil kaste noe lydløst gjennom den purpurfargede kvelden og flerre maleriet. Uten en lyd. Trekke det inn mot der jeg står. Fangst er bonus, opplevelsen er den garanterte premie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klumpens lengde og utforming avgjør mye. Longbellys/TT's gir generelt god og kontrollert tyngde bakfra, og vil, selv med en noe lengre front, ikke ha store problemer med å slå over en større flue som omtalt. Joda, å korte ned på fronten for en bråere tapering hjelper, men etter min mening er det ikke spesielt nødvendig, forutsatt at fronten ikke er altfor lang da, og man nytter snørene nevnt. Videre "ødelegger" du eventuelt et snøres presenterende egenskaper, slik at bruksområdet snevres inn noe. For eksempel kunne jeg aldri tenke meg å kutte store deler av fronten på mine SA Mastery XXD eller Extra Distance. Helt unødvendig.

Videre er det med store og bråkete fluer vanlig å åpne snørebuktene en liten tanke, men ikke mer enn at man opprettholder tilstrekkelig fart. Her må grunnteknikken sitte, og gjerne videreteknikken også, med et lettere overslag for litt større stangvandring. Gjør den ikke det, så kompenserer man med mer kraft istedet, og da bærer det helt galt av sted.

Selvsagt må man tenke på samsvaret mellom fluestørrelse, fortom, snøre- og stangklasse. Den vil alltid ligge der. Jeg må åpne snørebuktene mine noe realt jeg, når jeg fisker med bikkja som agn på min #5. Ser sikkert rart ut, når vandringen kommer fra under bakkenivå :D

Jan.

Endret av JanM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Jeg har kastet fint i alle år med store poppere. Jeg brukte en billig vangen stang #5-6 og et random snøre som var billig. Eneste jeg viste om snøret var at det var en 6er line.

Så etter ca 4-5 år med aktiv bruk uten at jeg tok vare på snøret var det som å kaste på en snor med sandpapir. Da var det tid for nytt.. Jeg slo på stortromma og kjøpte et SA GPX og tenkte: - Nå skal det virkelig kastes langt! Men det ble med drømmen. Etter og ha brukt ca 900 på snøret fant jeg ut at snøret ikke hånterte store tunge fluer. :angry2:

Grunnen? jo, klumpen var perfekt for lange kast, men med små fluer, vel å merke. Bellyen var alt for lang for tunge fluer, og for lett i spissen.

Var pent nødt til å kjøpe meg nytt snøre, og valget falt på en såkalt "pike line" Det vil si et WF snøre som har kortere belly på klumpen, og brå tapering i begge ender. Kanskje noe å tenke på for andre som skal ha snøre for tunge fuer. Snøret legger fluen fint over, også på lengre kast.

Men snøret kan ikke måle seg med det gamle uidentifiserte snøret. Mon tro hva jeg kastet med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har, som en god bruker av FS, skummet gjennom trådene FØR jeg poster, men har ikke funnet hjelp jeg kan dra nytte av.

Anser meg nå som en middels god fluefisker. Kaster greit og langt og presenterer på en hyggelig måte.

(Forrige helg kastet jeg ca 15-18 meter i jakten på makrell. KANONKULT!!!)

Men så snart jeg bytter over til noe større fluer begynner problemene. Det være seg store SØ-fluer, men ikke minst min siste lidenskap; poppere!

Har kjøpt poppere, for det er abbor og gjedde jeg helst vil kjenne i andre enden av snøret. Men å kaste disse 'klumpene' i forhold til mindre fluer, er som å holde en strikk med en ball i andre enden og svinge rundt meg. Totalt i vindens nåde og flaks at ingen blir skadet.

Det blir litt sånn dooooooooing-doooooooooing-doooooooooing-kasting. Spenstig, sikkert morsomt å se på, men totalt uten kontroll!!!

Stangen jeg bruker er en Vangen Pulse 603, 9'6'' WF8, mens snellen er #7-8 Large Arbor. Jeg har ingen tvil om at det er rett sene på snellen. Den kom ferdig fra leverandør.

Og det var dette utstyret jeg kastet som en gud med i makrell-parantesen ovenfor. Jeg kaster også som en liten gud med min andre stang; Slate #7, Slate snelle #6-7. Mitt problem er det samme med begge sett.

Min første mistanke ble rettet mot fortomen. La to og to sammen og skjønte at jeg ikke kan bruke kjøpt fortom for lett ørretfiske til poppere. Så jeg binder på ren 0.40 mono. Fin lengde. Samme tull.

Da begynner samboeren å flette sammen sene. Sammen prøver vi fire-fem forskjellige alternativer og jeg ender tilslutt opp med 10X0.40 og 4X0.40. Ca 3 meter. Et meget flott håndarbeide. Og noe bedring kunne jeg kjenne, men langt i fra godt nok å kaste mer enn noen minutter med.

Popperen oppfører seg som en skadeskutt albatross i luften, og lander i vannet med et kjempeplask. Kaster nesten 3Xstanglengde.

Og som jeg så vidt berører innledningsvis; når jeg har vært på SØ-jakt, og kastet flott med liten flue, opplever jeg alltid nedtur når jeg skifter til noe større.

Så hva er det jeg gjør feil?

Jeg spør selvfølgelig i dette forumet først, da jeg alltid får god og matnyttig hjelp.

Men ikke la det skli ut denne gangen, og to-tre av dere blir kranglende om hvorvidt abbor er noe man skal bruke fluestang til, eller leverandører av poppere, dårlige Vangen-opplevelser, eller jordens magnetfelt osv osv osv.... :blush:

Sett opp (om du har) et videokamera og film når du kaster, så finner du ut om du gjør noe galt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.