Gå til innhold
Fiskersiden

Årlig tur til paradis!


LasseB
 Share

Recommended Posts

Datoen var 23 juni, og morsan, farsan og undertegnede dro i vei på bilferie. Vi skulle først tilbringe noen dager blant harr, ørret og vårflueklekking i Trysilelva, nærmere bestemt på Husfloen. Der ble det mye fisk, blant annet fluepers på harr til pappa (620 gram). March Brown på en 12'er-krok ble denne knallfine harrens bane. Selv dro jeg ikke så stor harr, men var håvehjelp for en svenske som dro opp en ørretrusk på snaut halvkilo'n. Jeg prøvde ut mye forskjellige fluer - både stort og smått, men falt alltid tilbake til gode gamle caddisen min (tjukk kropp av påfuglherl + en stor vinge av elghår). Denne turen til harrens rike ble også en liten testing av vadebuksa mi, som jeg har brukt mye her hjemme på sandstrendene der prøvelsene ikke er store. Ofte måtte jeg og farsan vade i tett kratt, som med litt hjelp ville lager hull i buksene våre. Konklusjonen er at Slate Ascent'en min holder mål, neoprensokken sitter som et skudd rundt foten og

vadeskoa holder bra grep på bunngrass, sleipe steiner mm. Kan anbefales!

Etter noen dager med harrfiske bar turen inn til en tettbebyggelse ved navn Idre der snus i store kvanta ble kjøpt inn. Et par hekto med likørsjokolade ble til slutt lagt oppi handlevognen før turen bar tilbake til Husfloen der vi var noen dager til. Været var upåklagelig og små vårfluer klekket i enorme mengder. Ofte måtte man gå inn i bjerkekrattet for å "slipe" av seg grønne eggkulene vårfluene hadde lagt på vadebuksene. Det er heller ikke mange turer jeg har pusta inn så mange insekter som denne! Harren gikk bananas på disse små(vår)fluene, og det ble tatt utrolige mengder småharr på caddiser, Klinkhammers og til tider spent spinners av døgnfluer!

Etter en fantastisk uke i Trysil gikk turen videre nordover til årets store begivenhet: SALTSTRAUMEN!

Et par dager etter at vi la Trysil bak oss kom vi frem til Bodø. Fiskesugen som jeg var, tok det ikke mange minuttene før jeg hadde rigga lightsurfen og multiplikatoren (med 0.20 BT-multi + 0.50 fortom på et par meter). Mens mamma gjorde klar til en enkel kveldsmat i campingvogna tok jeg og pappa en liten tur til "Bratta", ikke langt fra Oksebåsen for de som er kjent i Saltstraumen. HardCore'n ble spent til bristepunktet da 200grams pilken fløy mot KafeKjelen. 50-60 meter utpå landa pilken, og etter ca et minutt syns jeg pilken hadde sunket dypt nok, og et par kraftige pilkedrag senere dro det til i stanga. Ikke noe stort, men en sei på snaut kilo'n hadde tatt pilken. Dette gjentok seg et par ganger, og jeg ble litt forundra over at småsei helt ned i 2-300grams-størrelsen gikk løs på den (for meg) svære pilken. Da gikk jeg over til å fiske litt dypere, men litt nærmere land. 20 meter fra land nådde jeg bunnen på kanskje 40 meter, og en småsei gikk hardt til verks på bunnen. Jeg pumpa småfisken opp, og et par meter fra land kunne jeg se en stor torsk som kom svømmende etter småseien! Oppe i vannflata gikk den løs på seien og rusa med store krefter ned mot bunnen. På bunnen 10-15 meter kanskje) lot den seg til å fortære seien, og til slutt ga jeg tilslag. Den satt! Dette var noe av det kraftigste jeg hadde noen gang kjent, og torskepersen fra samme sted (snaut 8 kg) bleknet i forhold! I noen minutter stod den og stanget der nede i dypet, før jeg fikk den litt lenger oppover. Når den for første gang brøt overflata var den ikke så stor som jeg trodde, men pers var nok ikke langt unna. Et nytt hardt utras, og jeg merket at den ble spakere og spakere etterhvert som den ble pumpet oppover i vannmassene. Pappa hadde tydeligvis hørt vininga fra snella (Bando) noen meter bortenfor meg, og kom mot meg. Litt utpå vannet lå torsken med buken i været og det var bare å pumpe den forsiktig innover. Treblekroken satt i kveven og da pappa tok tak et gjellegrep på torsken spydde den opp småseien som hadde tatt pilken først.

8808.jpg

Og jeg hadde delvis rett: Det var desverre ikke torskepers, men det vær relativt nærme! 6650 gram var vekta på min hittil nest største torsk.

Den natta sov jeg ikke mye, og utpå formiddagen en gang våkna jeg klissete i ansiktet. Kanskje ikke så rart, ettersom Timmi, engelsksetterenvalpen vår lå med hodet på halsen min. :)

Dagen i dag skulle tilbringes på et svaberg med grilling og kos helt ytterst i Saltstraumen. Dette var en ypperlig mulighet til å prøve Beastmasteren (425 BX) og Calcutta med 0.33 Long Distance-snøre fra Penn.

Selv om noen sier at denne surfstanga ikke er egnet til multiplikator, syns jeg det gikk utrolig langt med en 100grams pilk. Langt utpå tok jeg en torsk som hadde gått opp fra bunnen og jaga sammen med småseien. Tror ikke den veide mer enn 3 kilo, men sprek fisk!

Noen måneder før jeg reiste på bil-/fiskeferie, kjøpte jeg ei lightsurfsnelle av Karl Johan (Sæth/KJS) ved navn Mitchell Armada 6500. Lada med en modifisert shadjigg fra Storm (15 cm lang/59gram med ekstra blyvekt) tok jeg endel småpen torsk i slagene mellom pølse- og grillbeinetinga.

8809.jpg

Mitchell Armada er ei god snelle - langtkastende og ingen dødgang i sveiva. Dette bildet viser snella og den modifiserte shadjiggen. Snella er påmontert en Ron Thompson Hardcore (har jeg nevnt at det er 150grams kastevekt på den?)

Utpå kvelden en gang, rett før sola gikk ned var jeg og pappa igjen på Bratta. Utstyret var det samme som kvelden før. Kvelden var prega av veldig mye småsei som tok tohektos-pilken, men på bunnen beit det på en kraftpakke av en slusk. Dunking i bunnen med pilken var trolig det som gjorde utslaget. Trodde faktisk at stanga skulle knele noen ganger, men fant fort ut at bremsen var stilt for stramt. Laaaange tunge utras fulgte. En hjemmelaga klepp, lagd av et kosteskaft og en svær enkeltkrok ble dyret fra bunnens bane. Bildet under viser hva som åpenbarte seg for mine og pappas øyne. Med de svære "loffene" utspilte kom den opp fra dypet.

8807.jpg

Svær kissekatt! Og solid pers på steinbit! Lengda fikk jeg ikke med meg, men vekta var 7330 rampete gram.

Bildet av steinbiten (og torsken ovenfor et sted forøvrig) er tatt utafor sanitærhuset på Saltstraumen Camping.

Deretter fulgte noen dager med dårlig fiske. En tidlig morgen fikk jeg melding av Thorbjørn, der han spurte om vi skulle ta en liten meitetur i Kjellingstraumen, en liten tidevannstrøm utafor Saltstraumen som all fisken i Beiarelva må gjennom for å føre genene videre.

Litt utpå ettermiddagen kom Thorbjørn og dama hans og henta meg ved veien inn til Saltstraumen. Thorbjørn og hans "utkårede" var koselige folk, og vi hadde en fin tur, selv om ikke storkveita lot seg lure. (Vi tar den neste år Thorbjørn!) Spørs om ikke Thorbjørn tok noen bilder fra turen også.

Ei natt fisket var usedvanlig dårlig på Bratta bar turen til baksiden av Kjelen. Pappa hadde gått lei for dagen, så jeg tok turen alene. Og denne natta klaffa det skikkelig. Etter en time kunne jeg sende en nattSMS til pappa og mamma der "5 sei over 4kg!" var innholdet. Ikke lenge etter kom pappa og stilte seg ved sida av meg, men fikk ikke fisk. Han mista en, mens jeg fikk opp to mellomsei, omtrent like store som de fem første.

Jeg forklarte pappa teknikken min. Hiv midt i vakene fra de store seiene, og synk noen få meter og sveiv alt snella makter inn. Denne teknikken fungerte både med shadjiggs og pilker (60-100gr, noe større ville de rett og slett ikke ha.) Noe tilslag var rett og slett ikke nødvendig – sei på litt under fem kilo går på med så stor kraft at det knaker i snellefestet og bremsen hyler. Moro!

Dette fisket hadde vi et par dager, men det holdt på bare noen få timer om gangen, og bare om natta – fra klokka 03.00-05.00! Merkelig det der. Var man for tidlig eller for seint ute, var det ikke tegn til de større beista som vi hadde tatt. Mamma syns det høres så moro ut, og ble med de to siste dagene vi hadde dette adrenalinfylte fisket. Mamma har en viss teknikk som jeg og pappa ikke klarte å kopiere. Hun brukte 12-13 centimeter lange shadjigger som hun bare lot synke og dro fisk som f**n på det! Det var hun som alltid tok de første seiene, og hun tok da fin torsk på teknikken sin og! Uansett hva jeg og pappa gjorde var mamma suverent best. En virkelig råtass med shadjiggen! På de tre dagene vi hadde riktig hell med storseien tok vi totalt 19 sei fra 3500-4900gram! Jeg skal ærlig innrømme at det var mest moro å se mamma kjempe som en gal mot stor sei, og med litt lettere utstyr enn det jeg og pappa bruker (10’ stang med kastevekt opp til 60 gram + SGT 6000 fylt opp til randen med 0.33 Surfline fra Penn) var det virkelig sprut i seien. Tror faktisk vi så spolebunnen på SGT’n et par ganger og.

Vi så småkveite langs land de tre dagene dette seifisket holdt på. Ingen riktig store, men den største var bortimot 10-15 kilo kanskje! Prøvde å meite litt etter den også, men de gangene kveitene kom opp langs tarekanten gikk de sakte mot reka/seistrimlen og var millimetre fra å ta. Slue jævler de der…

8797.jpg

En av de største seiene jeg tok i Saltstraumen 2006. Bildet er tatt midt på natta, og det var litt overskya.

8803.jpg

Mamma med knallfin sei.

8798.jpg

Ei svær krabbe ble også litt av fangsten disse ”seinettene”. Noe av det bedre jeg har smakt…

8801.jpg

Midnattsola. Fantastisk natur der oppe.

8800.jpg

8799.jpg

Pappa og jeg tar en liten pause i fisket på ”Holmen”. Utrolig nok var det på langt nær så bra fiske her i år som i fjor. For de som husker rapporten min fra i fjor fikk jeg en svær lyr på snaut 6,3 kg og sei på oppunder 5 kg. Årets lille skuffelse kan man si. Tror ikke jeg fikk en eneste lyr i Saltstraumen!

Den siste uka jeg var i Saltstraumen var det helt elendig vær, og fisket ble deretter. Så ble Armadaen ødelagt, og jeg trengte ei ny snelle. Godt at Løvold i Bodø ikke var så langt unna, men jeg klarte jo selvfølgelig å ”glemme” hva jeg skulle ha på Løvold og kom heller ut med ei ny surfstang (DAM E-Motion surf med flyttbart! snellefeste + ei billig surfsnelle fra samme merke. Totalt betalte jeg litt over ett laken for settet. Så de to siste dagene i Saltstraumen ble brukt til en kveitegutsing med agn og to surfstenger, men det ble heller dårlig. Et lite pluss er at jeg fikk et slags gjennombrudd da jeg for første gang prøvde glidetackel i saltvann. Et ”sandsøkke” på 110gram og sirkelkrok m/ seistrimmel ga me en pen torsk der alt var perfekt. Valgte stedet det jeg/vi tok så mye pen sei uka før, og tenkte at siden det hadde vist seg en del kveite her de hektiske nettene, burde det være muligheter for å få en eller to av dem på meite. Men ingen kveiter viste seg, men torsken på bildet under tok da alt var lagt til rette. Strømmen hadde roet seg litt, og søkket fikk ligge noenlunde rolig på bunnen da det begynte å ule fra Calcutta’n. Siden jeg fisket med sirkelkrok sveiva jeg fisken på, og fisken var kroket perfekt i kjeven, som man i realiteten skal med sirkelkrok (?).

8805.jpg

Den ultimate meiteopplevelsen ga denne torsken meg. Alt var lagt til rette…

Slenger på noen ekstra bilder jeg.

8804.jpg

Shadjigg fra Steindal-SF. Rigga med et hjemmelagd jigghode.

8802.jpg

Grubs ga til tider heftig med torsk, og det burde kanskje være kveiteagn også?

8806.jpg

Glidetackel med J-krok. Agnet er en seistrimmel og perlene er kjøpt i en leketøysforretning.

8819.jpg

Noen slike ble det jo også selvfølgelig…

En dag hadde jeg besøk av Håvard (Skjelstad). Men jeg lar han fortelle om sitt møte med Saltstraumen selv.

So, Saltstraumen! I’ll see you next year…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt knall Lasse!! Grattis med fine fisker og en super tur!

Noen spesiell grunn til at det ikke står "rapportkonkurranse" i topicen her?? ØI! Admin/Mod/hvemsomhelst! Jeg melder denne på!

Mvh Oz

Endret av Oz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallbra skrevet, Lasse! Virker som en flott tur det der da:) Du SÅ i det minste kveite der oppe.. det er jo en liten trøst når dem ikke vil på land.

btw: hvorfor tok armadaen kvelden?

Takk for det Per Magnar! Under pumping skjedde det et eller annet med den "stanga" som spolen står på. Den ville ikke legge snøret riktig på spolen, og sveiva ville plutselig ikek fungere slik som den skal. Er ganske sikker på at det er noe som har hoppa av...

Til resten av dere som har svart og kommet med gratulasjoner: Tusen takk for ord som gjør selv en "hardbarka" fyresdøl rørt :).

Gratulerer til deg og med et nytt nurk i familien! :D

Endret av LasseB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30. juni fikk jeg denne sms meldingen fra Lasse:

"Hei Thorbjørn. Ikke noe stort fiske i natt. Kun en steinbit på 7,3 kg;-)" Det ble umiddelbart pause i pakkingen av flyttelasset, jeg viste meldingen til Sigrun og prøvde meg med dådyr-øyne, men fisketur ble det ikke tale om. Her skulle det pakkes! Vi hadde en fin tur til Kjellingstraumen noen dager senere selv om de store fiskene uteble. Naturopplevelsen var allikevel upåklagelig ettersom en stor flokk med niser passerte oss på kun 10 meters hold.

Synes du har fått fine fisker i Saltstraumen, dessverre er det mange som tror at det bare er å hive storfisk på land og slik er det jo ikke. Steinbiten din er jeg fortsatt litt misunnelig på.

Jeg har forresten byttet ut supermag'en med en Power Aero og samtidig gått over fra mono til multi. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med supermag'en, men finner vel på noe. Mulig det blir ny saltstraumen stang på 12-13 fot med kastevekter på rundt 100 gram.

Vi ses neste år!

Thorbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dessverre er det mange som tror at det bare er å hive storfisk på land og slik er det jo ikke. Steinbiten din er jeg fortsatt litt misunnelig på.

Thorbjørn

Nei, nei, nei.... man må jo bruke håv! :D

hehe

Er misunnelig på steinbiten din jeg også, Lasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei!

Man klubber den, bløgger den, renser den, tilbreder den og spiser den.

Sei er jo digg.

Men blir det voldsomme mengder, så slipper man ut så skånsomt som mulig det man ikke trenger eller gir seg med fisket for dagen.

:D

Når jeg skrev håv i forrige innlegg var det fordi det var det jeg først kom på for å sikre fangsten.... jeg mente selvsagt klepp.

hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er så enige som det går an å bli Trym! Føler vi sporer litt av nå i denne tråden. Her skal Lasse skal ros for en fin rapport og flotte fangster. Og ikke minst stor honør for å dyrke fritidsysslen på en slik måte at han får hele familien sin med nordover for en måneds fiske i nettopp sitt paradis. Det er det mange av oss som kan være misunnelige på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlige kommentarer fra dere! :lol:

Neste år skal kveita størrelse stor tas fra land. Nå som jeg har litt surfstenger og sneller kan det fort lønne seg å skaffe meg en rod pod også. Er alltid noe herk å stappe stengene ned i bakken for å forhindre at multisena ligger nedpå fjellet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lasse...

Kjempe bra rapport Lasse, mye bra fangster jo.. Knall fin steinbitt ble det oxo, ble litt misunnelig når jeg fikk meld når den var tatt :blink: .

Synd det ikke ble noen av turen vi hadde planlagt, men prøver oss igjen til neste år :D

Hilsen

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjørs

Fantastisk fin rapport Lasse. Herlig tur med mer fisk på ei uke enn mange andre klarer å få andre plasser i landet.

LegLock fikser du selv med tre sluklåser, tre stk strips og to meter kjetting. Til ca samme pris som den som baardsen selger, men da får du mer fleksibilitet.

Kjempefin steinbit. ;:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.