Gå til innhold
Fiskersiden

Myggmiddel som duger.


nox
 Share

Recommended Posts

Har vært på noen turer til skogsvann for å fiske ørret,og gjett om klegg og mygg har vært aktive.

Samt en fluetype som jeg trodde bare plaget hester,nemlig hestebrems:)

Men den likte meg og de som var med ihvertfall,plagsom f...

Kjøpte Autan myggmiddel,gul flaske . Men syns ikke den var veldig effektiv.

Hører fler sverger til Mygga Myggmelk,noen som har prøvd denne?

Eller har gode erfaringer med andre.

Blir ikke noen turer før jeg har skaffa meg årntlige saker ihvertfall..hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MyggA er beste jeg har prøvd, og jeg har prøvd endel. Den har vel kommet klart best ut i et utall tester også. Funka også på spansk mygg, men da flaska ble tom måtte vi kjøpe noe lokale greier som også leverte. Men der mistenker jeg virkestoffet (som kan være skadelig i for stor konsentrasjon) for å finnes i rause mengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde noe hjemmelagde greier i troms som også virka meget bra.

De lokale samene hadde jo sin trolldom ute og gikk mot mygg også.

Det lignet på tjøre med et eller annet gørr som var blandet inn, lukta som sterkere saker.

Veldig klissete, og du hadde det ei uke før du fikk det av igjen, fargen var brun/svart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mygga roll-on og myggolf er de to beste!

:) Tidlig på 80-tallet fantest ei myggolja som heitte Jungelolje den var effektiv mot det meste, bortsett fra mot fiskefeber. Det viste seg at den inneholdt forbudte preparater som kunne gi brukeren større plager enn innsektstikk. På 90-tallet ver eg i Sverige å jobba og der var denne fortsatt å finna i handel. Det er nok det beste middelet eg har nytta, men det gav meg tørr hud i anletet i fleire år etterpå. ;) Bruk MyggA, den er iallefall godkjent for bruk på tobeinte! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aktive middelet i så godt som alle myggmiddet er DEET (N,N-diethyl-meta-toluamide), dette er vel også det eneste kjemikaliet som er bekreftet å virke mot mygg i undersøkelser det amerikanske forsvaret har gjennomført.

Djungeloljan som ble solgt tidligere hadde vel bare høyere konsentrasjoner enn hva som er lov i Norge i dag.

I USA selges det faktisk middler med over 90% DEET til å smørre på telt etc.- dette er konsentrasjoner som absolut er farlig for folk, og ikke bare mygg.

Dersom en har liggende noen forskjellige MyggA roll-ons, kan en jo også her sjekke hvordan DEET konsentrasjonen har minket med årene.

edit: her er en link til en del info om DEET: http://www.epa.gov/pesticides/factsheets/chemicals/deet.htm

ser jo at eg tik litt feil her, det er jo faktisk registrert middel med opp til 100% DEET til bruk på huden :)

Endret av Gone_Fishing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MyggA er uten tvil veldig bra, men relativt dyrt...

Fikk et tips om å bruke vanlig diesel, og det fungerte overaskende bra. Tok litt rund kragen på sjorta og nederst på shortsen. Fikk bara to stikk i løpet av ern hel dag på vidda, og dèr var det mye mygg!

Et billig alternativ som fungerer, men ikke for røykere kansje :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste myggmidler inneholder DEET som aktivt stoff. Det er ikke tilatt å ha mer enn 20% DEET i Norge. Ser du på innholdsfortegnelsen at middelet inneholder 20% DEET er det et av de mest effektive på markedet. Tror alle roll-on produktene med hvitaktig "guffe" inneholder ca 20% DEET og er dermed tilnærmet like effektive.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, har noen flasker Djungelolja igjen fra 80-tallet. Disse leverer fortsatt og er det beste (og fo meg eneste) som har vært i handelen.

Vet at det er uloveligstore mengder deet i flaska, men jeg lever fortsatt. Skadet ja vel, men lever.

I det siste har jeg kjøpt Zyrtek allergitabletter på apoteket. Tar en slik før jeg skal treffe myggen. Får ikke mindre myggstikk, men merker dem ikke. Meget bra for å lindre kløen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fantomet

Att det er fart i den gamle Djungeloljan er det ingen tvil om.

Hadde en flaske som var lekk i brystlomma på de gamle pvc vaderne mine.

Alt jeg tok ut av lomma var seigt som varm tyggis :lol:

Men som Tom O. skriver så finnes det vel ikke ett bedre myggmiddel.

Har sett det i salg i Sverige fortsatt :)

Har gått over til MyggA stift. Har en lei tendens til å knuse glassflaskene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå på penicilin kur....

:)

Myggen (og flere andre småkryp) merker penicilinen som du får i deg og vil ikke ha blodet ditt.

Så om du ikke har en bihule betennelse rett før du skal ut i mygg-land så får du dra på deg en skamløs sykdom.

hehehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det slik...alt avhenger av konsentrasjonen av de små sjarmtrolla...

Mygga er best, ta meg på mitt ord da jeg kommer fra "myggeland" og er oppvokst på hytte hvor jeg noen ganger har sett myggen sitter på hyttens yttervegger og iherdig forsøker å få snabelen innenfor.....

MEN....for å være ærlig, sist jeg var der oppe i myggetiden så klasket jeg engang 30+ mygger som satt på bukselåret mitt og forsøkte å trenge igjennom dobbelt stoff med villmarksbukse.....I sånne tider hjelper selv ikke mygga...Da er det bare tykke klær og hatt med mygnett som duger...Så får en velge, vil en svette ihjel i varmen eller bli stukket ihjel...

Litt av et valg...hehe

Forresten, en av eksportartiklene fra distriktet var tørket mygg....De ble solgt til russland som krakker (taburetter for de som ikke vet hva en krakk er)

Endret av rug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk Guideline Insect Repellent på http://www.solbris.no/enter.html - det øverste produktet under Myggmiddel

Har brukt MyggA roll-on, det duger mot myggen, men ikke knotten. En liten flekk på kroppen uten stoffet og den BITER.

Tror det beste er å bruke spray, fordeler bedre og mindre mengder av stoffet brukes , man skal vel være litt forsiktig med overforbruk. Autan spray sies jo å være brukbart også.

Endret av geirm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.