Gå til innhold
Fiskersiden

Hjelper det å ringe Politiet?


Eirik
 Share

Recommended Posts

Ja det må være greitt å kunne si fra til politiet hvis en ser noe en antar er ulovelig. Deretter må det være opp til politiet å avgjøre om det som observeres er ulovelig.

Ut fra regelverket kan jeg ikke se at det er forbudt å sette garn i Dynovika, den forferdelige forbrytelsen som her er oppdaget og her er lagt ut på nettet går på lengden av utsatt garn og dets plassering på tvers av en bukt.

Jeg må påpeke at garn med 100 meters lengde er veldig uvanlig - de aller fleste garn som selges er 28-30 m lange og det går ann å få tak i garn på 50 m lengde.

Det jeg er litt nysgjerrig på er hvorfor det ble satt så mye garn. En burde få krepseåte nok for en hel sesong med bare 1 lite garn i Dynovika. Flere hundre meter garn burde rett og slett gi alt for mye fisk. Er det en eller annen form for uformelt/svart yrkesfiske vi her ser ??

Hvis det er slik at vi er redd for at garnfisket skal utrydde Aspen må vi nok gå til det skritt å forby alt garnfiske i Dynovika. Det blir dette Aspens redningsmenn nå må kjempe for. Hypotetisk kan vi faktisk tenke oss mange båter setter ut 60 meter garn hver for å få agnfisk eller faktisk matfisk (abbor gjedde og gjørs).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nei nu går det over alle støvleskaft her, makan til redaktør.

Først tillater du å henge ut folk på nettsiden, hvis formål antagelig vis er å heve seg selv opp i skyene, for så å lage en skrytettråd og pisker opp stemningen for å sparke folk som ligger nede, uten mulighet til å forsvare seg, endog følger redaktøren opp med et ballespark hvor han bidrar til å spre usannheter om fredning av asp blant forumets lesere. Og når han blir konfrontert med fakta velger han å avstå fra å kommentere dette fordi jeg er anonym (i likhet med mange andre debattanter), for så å gjemme seg bak ”redaksjonelle vurderinger”

Nei, ærede redaktør –Innrøm nederlaget, og bevar den siste rest av seriøsitet og respekt. Innrøm at det var feil å trykke artikkelen i den formen , med bilder, før dom i saken.

Innrøm at det var feil å henge ut folk som ikke har mulighet til å forsvare seg.

Innrøm at påstanden om at -hvis de har en død asp i båten har hvertfall politiet en sak- er feil.

Deres veivalg tjener ikke saken, som jeg har forstått er å værne om Aspen.

Jeg har i 35 år vert en meget ivrig sportsfisker, og bedrevet de fleste former for sportsfiske i inn og utland, jeg har sittet i styrer og utvalg som innbefatter sportsfiske og forvaltning i en årrekke. Og det som aldri slutter å forundre meg er den intoleransen som hersker blant de forskjellige grenene innen sporten, og hvordan enkelte personer påberoper seg å sitte på fasiten etter å ha bedrevet sportsfiske i noen år, eller vært så heldig/dyktig å fått en stor fisk.

Jeg har vert tilfeldig på forumet i noen år og lest en del debatter, en del av medlemmene har mye fornuftig å komme med, og jeg har snappet opp noen triks her og der. Jeg ser på forumet som svært nyttig for yngre fiskere (for eldre også), veien til målet blir mye kortere med slike forum, vi trenger dem. Og vi trenger å bevare seriøsiteten i dem.

Men det som gjør meg så innigamperæva provosert er at redaktøren, som har et mye større ansvar for å holde seg til fakta, er med på å bygge oppunder fordommer og å spre feilaktig fakta, og prøver å skli unna debatten, ved å gjemme seg bak ”redaksjonelle vurderinger”.

Jeg følte at jeg hadde fått frem poengene mine i tidligere innlegg, og inviterte derfor til en debatt rund aspen. Jeg hadde håpet å få frem hva som faktisk er trusselbildet for aspens utbredelse som art i Norge og Øyeren, og hvordan vi best kunne stå sammen for å verne om arten. Jeg tror kunnskap, fakta og opplysning er den eneste salige vegen.

Mitt ønske var å få debatten inn på dette sporet, så hvis redaktøren kommer med en beklagelse håper jeg vi kan fortsette den i saklig og rolig former med gjensidig respekt.

Imøteser en snarlig beklagelse

God Aften

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innrømmer og beklager å ha kunnet feiltolke betydningen av aspens plassering som rødlistet.

Ellers er fortsatt ikke redaksjonelle vurderinger ifm valg av artikler og vinklinger ting redaksjonen diskuterer offentlig med såvel anonyme som ikke anonyme brukere. Man kan kjapt skule til andre medier og finne at vinkling, bilder osv i denne saken ikke skiller seg fra normal praksis og derved nok ikke er så enestående som du skal ha det til.

Ellers vil jeg vel kun kommentere ditt utsagn om at jeg har laget en skrytetråd vel faller på sin egen uriktighet ihht fakta da enhver kan se at jeg ikke har opprettet noen tråd. Ellers så er det ikke riktig som du sier at man ikke har mulighet til å forsvare seg ettersom dette er et åpent forum der hvem som helst kan registrere seg og komme med uttalelser i saken. I tillegg er heller ikke denne redaksjonen anonym, slik at vi kan motta mail med informasjon fra evt folk som føler seg uriktig behandlet.

Om du har problemer med å skjønne eller se at uvettig garnfiske har ødelagt, nær utryddet eller utryddet bestander, stammer, lokasjoner eller vassdrag, ja så kan ikke jeg se at du har fått med deg så mye gjennom 35 år som sportsfisker som kanskje andre hadde håpet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra svart Hr. Redaktør.

Jeg aksepterer dine svar og vinkling av historikken.

Men jeg mente ikke at du har opprettet en skrytetråd. Jeg mente at det var kritikkverdig av redaktøren å tillatt å opprette en skrytetråd før dom. Da jeg mener det er redaktørens ansvar. (når jeg nå leser mitt innlegg kan jeg forstå at dette kan misforståes).

Jeg ser den teoretiske muligheten for disse folka til å forsvare seg, men tror vel ikke de frekventerer slike fora som dette, men ok jeg akseptere dit svar.

For min del kan vi nå legge dette bak oss å gå inn i en konstruktiv debatt.

Om du har problemer med å skjønne eller se at uvettig garnfiske har ødelagt, nær utryddet eller utryddet bestander, stammer, lokasjoner eller vassdrag, ja så kan ikke jeg se at du har fått med deg så mye gjennom 35 år som sportsfisker som kanskje andre hadde håpet på.

Ja, i min ungdom var også jeg av samme mening, jeg trodde årsaken til all elendighet for oss sportsfiskere var garn og yrkesfiskere, eller andre som fiska den fisken vi ville ha..

På slutten av 80 årene fikk garnfiskerene skylden for å ha ødelagt laks og sjøøret stammen i Oslofjorde, vi så rødt hver gang vi så en garnblåse om det var et ørretgarn, krabbegarn eller torskegarn betydde ikke noe, vi dro opp garna og ringte til politiet osv.

I laks og sjøøretelver på Vestlandet så vi ned på alle markfiskerene, de fikk jo så mye mer fisk enn oss. Brukte 0,50 sene og bare heisa laksen på land. Hva har dette med sportsfiske å gjøre? Nei, her skulle det jobbes for reine flueelver i hvert fall lengre fluestrekk, hva ***** skulle markfiskerne få lov til å blye ned marken sin i oppgangshindrende høl for, –de fikk jo mye fisk. Hvorfor skulle folk få fiske med reke, det tømte i hvert fall elva før vi hadde fått ut flua. Nei dette hadde ikke noe med sportsfiske å gjøre.

Også dissa jævla grunneierne som fisker med garn i fine ørretvann –tenk all den fine ørreten vi kunne fått på kroken isteden. Fikk vi ikke fisk eller allerhelst stor fisk, klart det var dissa jævla bøndene sin skyld.

Men etter å ha meldt meg inn i foreninger og lag, jobba noen år, stappfull av ungdomlig overmot og skråsikkerhet, endog tatt noen år på skolebenken inne fagfelte, ble jeg litt mer ydmyk ovenfor andres hobbyer og meninger. Jeg så at problemene kanskje lå andre steder.

Gyteforholda var minimumsfaktoren for laks og sjøøretstammen i Oslofjorden og etter en gedigen dugnadsinsats for å rydde gytebekker, begrense forurensning osv kan man i dag si at bestanden er bra, (selv om den har potensialet til å bli bedre)og det er flere elver med godt fiske i i dag som var tomme på 80 tallet.(Selpesten kan også være en faktor som påvirket bestanden).

Det var vel kanskje ikke garnfiskerene sin skyld at bestanden var dårlig.?

Men nå er det trollerene som får skylden for at elvefiskerene ikke får nok fisk, og det er satt begrensninger på deres utøvelse av hobbyen, selv om de fleste er enige om at det er ikke her problemet ligger. Bestanden av laks og sjøørret har ikke vert så god siden tidlig på 60 tallet, men trollerene skal ikke få ta del i denne høstingen av det overskuddet som nå er. Overskuddet er forbeholdt elvefiskerene.

I dag forstår jeg lokalbefolkningen på vestlandet som bruker det som er mest efektivt, mark på flomstor elv, med skikkelig oppgang kan en fort dra en 10-15 smålaks på en kveld. Det gjelder å høste av overskuddet når overskuddet er der. Til neste år er det ikke sikkert det er oppgang. Det avhenger av gyteforholdene, tidligere vannføring, oppvekstvilkår i havet osv.

Det handler svært lite om hvor stor del av overskuddet man har høstet tidligere år. Til det er det alt for mange utenforliggende faktorer som påvirker bestanden.

Det er svinaktig moro når en treffer storoppgangen. Var vitne til en som tok 12 smålaks på under timen. Er det mye fisk på elva så får en mye fisk.

Men det er klart det er bittert at noen har fisket den fisken vi vil ha i havet med garn og kilenøter, line trolling osv.før den kommer til elva. Men at det er en trussel mot bestanden, nei det tror jeg ikke.

Når de lokale helter har gått hjem og elva er på synkende med klart vann, er det ideelt med flua, og en kan til tider ha elva for seg selv. Mark og 0,50 på oppadgående møkkete elv, og flue på nedadgående klar elv. Plutselig dobbelt så moro. Har prøvd noen sesonger med reka i diverse elver, og kan ikke forstå hvor myten om at dette er så effektivt, kommer fra.

Når jeg i dag er innom noen av mine bardoms vann, hvor minnene om smellfeit ørret mellom ½ og 1 kg står klart som blekk på netthinnen, og bare får lang mager småørret under0,1 kg så forbanner jeg garnfiskeren, som har gitt seg. Vannet er ødlagt –det er ingen som fisker med garn her lenger. Noen idioter av noen sportsfiskere har klart å sette en stopper for det.

Så det 35 år med sportsfiske har lært meg at alt er ikke svart hvitt, mesteparten av fiske handler om å høste av et overskudd, når overskuddet er der. Gjerne med mest mulig effektiv redskap. Det er veldig sjelden beskatningen er minimumsfaktoren for arten, enten det gjelder fluefiske, garnfiske, trolling, flåtefiske i lågen, garn fiske etter bras eller andre finurlige metoder. Nei, det handler stort sett om misunnelse over at andre tar den fisken man selv ville ha. Og at min metode er den eneste salige og riktige måten.

Hardt og effektivt fiske enten det er trolling, garnfiske ja uansett metode kan gå utover en bestand, men so hwat? Om brasen bestanden går sterkt tilbake i Øyeren hva betyr det??

Jo, du rokker noe ved balansen i vannet og andre arter blir begunstiget eller lider tap på grunn av det, men du vil aldrig klare å knekke bestanden, eller ødelegge totalbalansen i vannet. Til det er det alt for mange andre utenforliggende faktorer som påvirker totalbalansen i mye større grad. De som lider mest og skriker høyest er vel meiterene, som aller helst ville hatt denne fisken for seg selv? I hvert fall de store rekordfiskene.

Når det gjelder aspen tror jeg ikke beskatningen er minimumsfaktoren for arten, i og med det ikke fiskes målrettet etter denne. Og har overlevd et langt høyere beskatningsnivå enn det vi ser i dag.

Jeg er overbevist om at en ikke ville klare å utrydde arten ved fiske uansett metode, selv om man prøvde. Men ok asp er en sjelden art og jeg forstår at noen brenner for å ha en større bestand av denne, og vi har et ansvar for å ivareta arten, det er heller ikke vanskelig å få aksept for dette i de fleste miljøer. Ønsker man at folk ikke skal ta opp asp, får man som andre har vert inne på tidligere –drive opplysning, eller legge restriksjoner på fiske, jeg vil tro det er mange ”fritidsfiskere garnfiskere og lignende som ikke er klar over aspens tilstand, og at det blir drept en del asp av uvitende folk. Er det et problem at aspen beskates hardt som bifisk ved brasenfiske, ja som opplys om det, eller jobb for at viktige oppvekst områder blir fredet eller restriksjonsbelagt. Jeg har tro på at fagfolkene som har ansvar for dette ser problemene lenge før oss og iverksetter tiltak der det behøves.

Glem myten om at det er garnfiskerene som ødelegger alt for sportsfiskeren.

Rett nok kan utstrakt garnfiske ødelegge enkelte populasjoner i en tidsbegrenset periode, men det er svært sjeldent at beskatningen er minimumsfaktoren for en art.

Fint om du kan komme med reelle eksempler som underbygger din påstand om at uvettig garnfiske har utryddet bestander. (ser da bort fra enkelte små ørretvann uten gytemuligheter).

God Aften

Smegma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke her jeg sitter akkurat nå tid til et langt utfyllende svar, men ettersom jeg har gode kontakter i Finnmark hvor "han Finn" har tømt mer enn ett godt vann totalt for fisk vil jeg gjerne få bruke dette som eksempler. Faktisk så er en av de viktigste opplysningen jeg innhenter før turer på vidda der oppe hvilke vann det ikke er fisk i lengre, snarere å spørre etter gode vann. Ethvert vann med fisk i vil potensielt kunne ha noen fine fisk og det kan man jo lete opp selv - men informasjon om hvilke vann som ikke lengre har fisk grunnet utfisking med store garnlengder er nyttig da man slipper bruke dagene på å utforske tomme vann.

Eller så vil du se av mitt forrige innlegg at jeg refererer til uvettig garnfiske. Det er dette samt ulovlig fiske / tyvfiske, jeg mener kan være en trussel eller ødeleggende. Jeg har selvsagt ikke noe i mot lovlig garnfiske, tynningsfiske eller fornuftig garnfiske. Fiske som strider mot reglene (som selvsagt er der av en eller annen fornuftig grunn) er ting man ønsker en slutt på. Som du antyder så er det selvsagt en rekke faktorer som er ansvarlig for dårlig fiske og ødelagte stammer osv, men hvorfor ikke gjøre noe med en av de tingene det burde være enklest å styre, nemlig ulovlig uttak av fisk?

Jeg har selvsagt heller ikke problemer med å se at det fort ser ut som at man hyler opp over ting som går ut over ens eget fiske, men ettersom jeg (og sikkert mange med meg) føler at man har en relativt høy rettferdighetssans så er det ikke unaturlig å hisse seg opp over ulovlige aktiviteter som forringer ens eget og andres lovlige sportsfiske, når en selv i utstrakt grad forsøker å sette seg inn i gjeldene regler såvel lokale som landsdekkende når det gjelder utøvelse av sin hobby for ikke å bryte noen av disse. Det gjelder selvsagt alt fra fredningsområder til fredningstider, baglimiter, utstyrsbegrensninger, fiskekortområder såvel som desinfiseringskrav osv osv. Når man i tillegg pålegger seg selv ytterligere begrensninger ut over reglene ihht til uttak og lignende, så blir det ikke mindre irriterende at folk i varierende grad totalt velger å overse regler bidrar med aktiviteter som forringer fisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.