Gå til innhold
Fiskersiden

Uheldig kroking av laks i ryggfinne...


Tinki Vinki
 Share

Recommended Posts

Heisan!

Første gang jeg er poster på dette eminente forumet :)

Så til saken:

For ca 3 uker siden kroket jeg ved et uhell en laks på 4 kg i ryggfinnen med en liten spinner.

Jeg må her presisere at dette var et uhell og IKKE et vellykket forsøk på rykking.

Har fisket laks i 5 år, og dette var første gang dette har skjedd meg.

Jeg har i ettertid blitt forklart, at hvis dette skjer skal fisken uansett tilstand settes ut igjen.

Jeg var ikke klar over dette og avlivet fisken på stedet.

Jeg kom til å nevne denne episoden for grunneier til strekket, og han sa at jeg mest sannsynlig hadde blitt politianmeldt hvis "den rette laksefiskeren" hadde sett meg...

Jeg presiserte ovenfor grunneier at dette var et rent uhell. Jeg kroket den bare ved å sveive normalt inn uten engang å se fisken.

Han svarte da at jeg uansett kunne fått problemer siden jeg ikke satte den ut igjen, men avlivet den istedet.

Personlig brydde han seg lite, han vet at jeg er en ærlig fisker. Men han advarte meg iforhold til andre fiskere som visstnok drev med ren spionasje-aktivitet langs elven.

Er det noen av Dere andre som har synspunkter iforhold til problemstillingen?

Setter pris på hvis noen kunne komme med synspunkter.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette varierer veldig fra sted til sted. Fisk kroket i ryggfinnen vil jo fint tåle utsetting dersom det gjøres raskt, jeg tror jeg ville gjort det.

En politianmeldelse synes jeg hører veldig drøyt ut, da må det være snakk om grove tilfeller av bevist rykking, ikke et hendig uhell som her. Så mange timer en laksefisker har redskap i elva må det nesten skje en gang iblant at en er uheldig og krøker.

Mange steder kaller man slik fisk "gamlehjemsfisk" fordi tidligere ga man krøket fisk til gamlehjem. Nå vil ikke de ta imot fisk tenker jeg, de får vel halvfabrikat som de varmer opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, i prinsippet hadde du kroket en laks som ikke hadde tatt kroken. Dermed hadde du krøket laks og det er ikke lov. Om det skylles uhell, som i ditt tilfelle, eller en bevist handling spiller ingen rolle. Alle kan si at det var et uhell, om du forstår, når de blir tatt. En slik laks skal settes tilbake i elva igjen, ingen tvil om det.

Om det hadde blitt en politianmeldelse av det tviler jeg litt på, men en utestengelse og stygge blikk fra andre fiskere hadde vel kommet til å skjedd. Hadde det vært en bevist handling kommer saken i et helt annet lys. Da er det ofte selvjustis som rår grunnen og så kommer politiet inn...

Hadde jeg sett deg vært uheldig å krøket en laks i feks Gaula i disse dager hadde det blitt rabaler. En anmeldese hadde vært nærliggende. Da hadde ikke "uhell" vært god nok unnskylding.

Regner med at neste gang det skjer så gjør du det som er riktig og setter fisken tilbake i elva igjen.... Lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selv har kroket en laks i halefinnen med en sluk, ved uhell.

Jeg trodde denne regelen var fra gammelt av, da man syntes slikt ikke var sporty.

Men høres fornuftig ut at man har en slik regel og skal følge den for helt riktig

at man ikke kan vite om det virkelig ble gjort med vilje eller var uhell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom fisken er alvorlig skadet, f.eks buken hadde jeg ikke satt ut fisken.

Uansett er det lov å gjøre en ærlig feil, og "liten" er den laksefisker som ikke husker hvordan det er å være nykommer i elven. Du har ditt på det rene her selv om fisken strengt tatt burde vært satt ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det og være ny i en lakseelv er ikke alltid det letteste. Har selv vært vitne til slik "selvjustis", ikke særlig fristende å fiske på steder med for mye "locals". Er jo rene "fargo" stemningen noen steder. Å være raus er vel noe som kan være bra noen ganger, men det ser man sjelden til i lakseelver:-)

Agree that! Det er også en av grunnene til at jeg sjelden frekventerer slike elver. Fiske skal jo være trivselsbetont, dammit. Kompis Glenn som har x antall år og ikke minst laks i Drammenselva har endel slike historier om folk som har vært så uheldige å få laks mens stamgjestene har blanka. Opplevelsen av å få sin første laks burde i grunn være noe ala å få sin førstefødte, men i flere tilfeller har det heller minnet om å oppleve at førstefødte viser klare tegn til å være halvt nigeriansk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hadde jeg sett deg vært uheldig å krøket en laks i feks Gaula i disse dager hadde det blitt rabaler. En anmeldese hadde vært nærliggende. Da hadde ikke "uhell" vært god nok unnskylding"

Jeg lurer på hva du JP. mener med dette. Mener du at det hadde blitt trøbbel hvis han var uheldig å krøke, ellertrøbbel fordi han drepte fisken selv om han hadde vært uheldig å krøke...

Blir latterlig å hisse seg opp over at ikke alle kjenner alle skrevne og uskrevne regler i elva ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter ut all fisk jeg har feilkroket, det ligger i ryggmargen min. Men de fleste som jeg har møtt ser ut som spørsmålsmålstegn når jeg gjør det/eller sier at jeg gjør det. Den første laksen jeg tok i min favorittelv i Rogaland, var på over 7 satt på siden og fikk friheten tilbake...

Tror ikke du hadde blitt politianmeldt, men du har brutt loven. All feil krøket fisk skal settes ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Praksis er som flere andre sier litt forskjellig fra elv til elv. I Stordalselva i Åfjord i Trøndelag praktiseres tradisjonen med "gamlehjemslaks" ennå. Krøker man en laks der, så er det ikke lov å sette den ut. Den skal leveres til oppsynsmannen, og den går av kvoten. De som er mest påpasselige her er ikke "locals", men tilreisende, spesielt tyskerne. Alt som er "gegen das reglement" skal selvfølgelig påtales av dem.

Jeg har forøvrig erfart at regler ang. krøking håndheves strengt i elver der elva gir store muligheter for dette, mens de ikke legges så mye vekt på i elver som ikke gir denne muligheten, der blir det sett på som et uhell. Selv har jeg krøket fisk kun en gang, det var en sjøørret som hadde flua i ryggfinnen.

Forresten, velkommen til forumet, Tinki Vinki.

mvh

cannonbang

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det henvises ofte noe vagt til loven i denne debatten. Jeg er ingen jurist, men jeg påstår man ikke kan politianmelde noen hvis de har feilkrøket en laks ved uhell. (vel, hvem som helst kan anmelde, men det er ikke forbudt!)

Forskriftene sier at "Det er forbudt å bruke stang eller håndsnøre på en slik måte at fisken sannsynligvis vil krøkes". Jeg kan ikke finne noe i loven eller forskriftene om at den skal settes ut igjen. Det vil jeg anta er opp til hver enkelt grunneier, evt. lokale forskrifter.

Jeg har selv opplevd å krøke laks med flue krokstørrelse 12, med flytesnøre. Det var 3-4 meter dyp høl. Flua hang rett under overflata. Flua satt i buken, og derfor kakka jeg den i hodet med god samvittighet(og en stein), og den ble fortært milevis fra nærmeste gamlehjem. Jeg hadde altså krøket laksen, men jeg hadde ikke fisket på en måte at fisken sannsynligvis ville krøkes.

Laksen er ofte nysjerrig, stiger opp til flua/sluken for å "dytte" den vekk, eller gjør andre aggresive utfall. Da hender det av og til at den blir krøket.

Så hvis det skulle skje igjen at du uheldigvis krøker med spinneren, kan du bare ta det med ro. Det er ikke ulovlig å ha uflaks.

Men vi må til det ytterste tilstrebe oss på å unngå å krøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agree that! Det er også en av grunnene til at jeg sjelden frekventerer slike elver. Fiske skal jo være trivselsbetont, dammit. Kompis Glenn som har x antall år og ikke minst laks i Drammenselva har endel slike historier om folk som har vært så uheldige å få laks mens stamgjestene har blanka. Opplevelsen av å få sin første laks burde i grunn være noe ala å få sin førstefødte, men i flere tilfeller har det heller minnet om å oppleve at førstefødte viser klare tegn til å være halvt nigeriansk...

Hmm... ikke bra, ikke bra. Bli en mester til å kaste, og vis at dere kan det, så får dere gå i fred... det blir det samme som å ha den største traktor'n i bygda; don't f...ck with me! Ikke hørt på makan jeg, og ikke opplevd noe sånt selv. Ta de nyankomne vel imot, gi dem rom, og unn dem fangsten! Når det gjelder saken om krøking, ja så ser vel de fleste forskjell på et enkelstående ulykkestilfelle, og et bevisst og gjennomført krøkingsfiske. Ingen med hodet fortsatt på toppen arresterer noen for det, uansett hva regelverket har å si. Å påpeke det og informere det er noe annet, og selvsagt stiller det seg helt annerledes der det er mistanke om bevisste handlinger. Vi har alt for mye "ugleseing" og Jantelovdusteri i Norge, og altfor mange fisefine bedrevitere som opphever seg selv over alt og alle i miljøet. Regelverk er til for å holdes, hodet er til for å brukes.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hadde jeg sett deg vært uheldig å krøket en laks i feks Gaula i disse dager hadde det blitt rabaler. En anmeldese hadde vært nærliggende. Da hadde ikke "uhell" vært god nok unnskylding"

Jeg lurer på hva du JP. mener med dette. Mener du at det hadde blitt trøbbel hvis han var uheldig å krøke, ellertrøbbel fordi han drepte fisken selv om han hadde vært uheldig å krøke...

Blir latterlig å hisse seg opp over at ikke alle kjenner alle skrevne og uskrevne regler i elva :blink:

Ganske enkelt fordi det ikke er lov å bruke spinner, sluk i Gaula for tiden. Det bør de som fisker der sette seg inn i de regler som er for vassdraget de fisker i. Går ikke å sprade rundt uten å idetminste vite litt om de regler som fins. Slik er det i resten av verden også. Om det blir lattelig og vise hva en mener om rykking får vel stå for den enkelte. Uhell er noe annet og vil bli behandlet helt forskjelig. Som han som fikk huka en laks på flue i en dyp høl eller som trådstarter. Når jeg finner sildhekkel med 200 gr stingsild i enden i en dyp høl i Stordalselva, blir jeg forbanna og det mener jeg har full rett til.

Uskrevne regler blir litt værre å sette seg inn :D Men det går det å...

PS: Anklager ingen for krøking, bare så det er sakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da forstår jeg hva du mener, og er enig :huh: Bevist rykking er en uting.

Misforstod på grunn av at du skriver "Uhell" ikke god nok unnskyldning," mens du i svaret ditt nå skriver

" Uhell er noe annet og vil bli behandlet helt forskjelig". Vanskelig for oss som leser innlegget å vite at det er slukforbud i Gaula nå.

Litt utenom tråden, men er det pågrunn av lite vann, det er sluk forbud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker en gang jeg og to kamerater leide oss inn på et vald i drammenselva. Der var det en gjeng og fisket rett i nærheten av oss. Jeg og en til fisket med flue mens tredjemann fisket med sluk. Så skjer det ulyksalige, tredjemann huker en lakseparr i hodet. Fisken var mer eller mindre død når den kom på land, og da skjedde tabben. Han avlivet den av ren medlidenhet, jeg ba han også om å knekke nakken på fisken. Vips så sto "hillbilly-Frank" ved siden av oss. Krevde å få se fiskerkort, og forklarte vår venn at dette kunne medføre utestengelse fra elva. Jeg husker jeg var så forbannet at jeg skalv etterpå, hadde han ikke vært en svær f.... hadde jeg flydd på han. Et eller annet forteller meg at dette ikke er den eneste desillusjonerte laksefiskern i norge. Derfor leier jeg meg nesten aldri inn på vald som er "eiet" av en gjeng lokale "hillbilly-folk", for sjansen er stor for at man kommer til å irritere dem. Har også hørt noen graverende historier fra Lågen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Rogaland er reglene krystallklare fra fylkesmannen: all fisk der kroken sitter bak gjellelokkene skal settes tilbake i vannet uansett tilstand. Ofte når krøkt fisk blir landet er den tilnærmet død, og vil sannsynligvis stryke med uansett. Poenget med regelen er ikke å beskytte akkurat denne fisken, men å hindre at fiskere er "uheldige" og krøker fisk som de avliver og tar. Dette er den eneste måten å takle dette problemet på, men man er avhengig av at reglene blir fulgt opp i alle miljøer. I en del andre fylker er reglene litt mer uklare, som i Fylkesmannen sitt direktiv for Vest og Aust Agder:

"§ 5. Krøkingsforbud

Det er ikke tillatt å fiske på en slik måte at fisk blir krøket. Dersom fisk blir krøket og dette skyldes fiskeutstyret eller måten fiskeutstyret brukes på, skal dette fisket straks opphøre".

Dette direktivet er altfor uklart og sier i praksis at dersom det skjer mer enn en gang (da kan det ikke kalles det uhell) skal fisket opphøre. Kjeltringen kan da ta sine to fisker og skifte fiskeplass og sluk.

I praksis er det lov å bruke vett. Noen fiskesteder som er fiskestoppende steder (pga. fosser etc.) kan i perioder samle store mengder fisk, og fisken kan lett krøkes enten det er bevisst, delvis bevisst eller ubevisst. Det sier seg selv at på slike steder må all krøkt fisk settes tilbake uansett tilstand for å unngå stygt fiske, og dersom det skulle skje mer enn en gang med samme fisker bør han justere redskapen (mindre kroker) eller forlate fiskeplassen. Ikke under noen omstendigheter bør han få beholde fangsten. I andre enkeltstående tilfeller går det selvsagt an å se saken an: skulle det være en tilfeldig turist eller en 14 åring med en liten spinner som står på et tilfeldig sted og er uheldig, går det an å se gjennom fingrene med akkurat denne gangen, på samme måte som jeg en sjelden gang lar mine barn ta et par SØ under minstemålet til steikepanna.

For erfarne og godt kjente fiskere er det lettereå være uheldig enn de fleste er klar over. For en del år tilbake var jeg vitne til en kar fra området som fisket 22 lakser på et døgn i nedre del av Figgjo utenfor Sandnes/Stavanger. Minst 12 av disse hadde tuben i ryggen. I dette tillfellet var det ikke noen tvil om at han fisket på en ulovlig måte. Det var likevel delvis akseptert i miljøet at han tok fiskene, for han "pilket" jo ikke med stangen. Han fisket likevel på en måte som gjorde at fisk sannsynligvis ville krøkes, og burde vært stoppet av oppsynsmannen (senere ble det innført null- toleranse).

I altfor mange elver er det selv i dag akseptert at krøkt fisk blir tatt, og i enkelte miljø som har fått vokse frem på spesielle tettsteder i Rogaland er det svært lite hyggelige situasjoner som kan oppstå når krøking og annet ulovlig fiske blir bemerket. Disse miljøene fokuserer fisket rundt noen få elver og lever sitt eget liv der de bryr seg lite om å overholde normale regler for fisketider, antall personer pr. fiskekort, krøking av fisk samt langtidsokkupering av fiskeplasser. Det er overraskende mange fra de samme miljøene (les: tettstedene) som oppfører seg likt selv om de ikke nødvendigvis fisker sammen. Konflikter mellom andre fiskere og disse miljøene oppstår oftere og oftere, men mange gruer seg for å ta opp problemet pga. uinterreserte grunneiere og et stort sett fraværende fiskeoppsyn. De eneste bevisene som blir ansett som gode nok er om de blir tatt på fersken av grunneier/oppsyn, men de er som sagt aldri til stede . .. og ...man skal tross alt ferdes i augustmørket langs øde elvestrekninger og på smale veier uten lys og bebyggelse....

For å konkludere mitt første lille innlegg på forumet, det eneste som kan stoppe bevisst krøking av laks er nulltolerase - erfarne fiskere skal sette krøkt fisk tilbake uansett. I tillegg må oppsynet fra grunneiere samt Jeger og Fiskeforeninger styrkes kraftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt innlegg.

Du beskriver her en virkelighet som jeg ikke kjenner. Jeg fisker selv i ei lita elv i Finnmark, og jeg har ikke opplevd en slik ukultur du beskriver. For meg er krøking noe som skjer svært sjelden, har selv opplevd det to ganger på 15 år som laksefisker, og aldri sett noen andre lande en krøket laks.

Men hvis krøking av fisk er allment akseptert i noen elver, er det ganske skremmende. Da holder det ikke bare med skjerpede regler fra fylkesmannen, her må det en holdningsendring til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.