Gå til innhold
Fiskersiden

Jakt sesongen 2006


aej
 Share

Recommended Posts

  • Svar 118
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tragisk hendelse. Forferdelig trist.

Vi hadde vår første jaktdag i dag. Det ble 2 hjort, kolle og kalv. Med litt mer tur hadde vi klart flere dyr, men vi skyter aldri uten å være sikker på at dyret faller i skuddet. Vi hadde kontakt med 6 - 8 dyr uten å klare å løsne skudd.

Bilder kommer i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

legger ut et par bilder fra helgen.. :) Skriver raport i morgen... :):)

11162_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/4422/11162.jpg

11163_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/4422/11163.jpg

11164_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/4422/11164.jpg

11165_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/4422/11165.jpg

Litt dårlig kvalitet på bildene (tok de med mobilen min) :D

Endret av aej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raport 15/16/17.09.2006

15 september

Vi møtte opp på gården til jaktleder klokken 19:00 som vanlig. Pappa hadde med seg en kompis denne dagen, så jeg bestemte meg for og sette meg på post med en som heter Bjørn. Vi bestemte oss for og sette oss på post tidlig denne kvelden, da det var litt overskyet og vi tenkte at det sikkert ble fort mørkt. vi satte oss i bilen og kjørte av gårde. Da vi var vell fremme, sa han til meg at det var observert en bukk på denne bakken de siste dagene. det hadde nemlig ikke vert jegere der på 3 dager pga. vindretning osv. vi begynte og gå mot jakthytta vi skulle sitte i. underveis stopte vi flere ganger for og se om det sto hjort i skogkanten. Det viste seg og være lurt. vi var ikke kommet halveis frem til posten engang, før vi så bukken som var blitt observert flere ganger de siste dagene. dette gjorde at vi måtte gå en liten ommvei for og komme oss på plass uten at hjorten skulle oppdage oss. vi sjekka vindretingen og bestemte oss for å prøve og snike oss innpå den. etter ca 10 minutter var vi på plass, men vi kunne ikke lenger se hjorten. vi ble sittende i ca 30 minutter uten at noe skjedde. Bjørn lå og halvsåv mens jeg satt og lyttet med ørene på spiss... :lol: etter noen minutter begynt bjørn og pusta tungt, og jeg skjønte at fyren hadde sovna på post. SÅ, plutselig sto den i skogkanten. jeg tok opp kikkerten og så mot skogkanten, og ja, det viste seg og være en rimelig pen bukk. jeg bestemte meg for ikke og si i fra til bjørn før den var komt lenger frem. men det viste seg og ikke være serlig smart. hjorten hadde ikke stått i skogkanten i mer en 10 min før han begynte og snorke som bare F***N. jeg dunket borti han og sa at bukken sto i skogkanten. (han var litt flau i etterkant)

så ble vi sittende og etter omlag 20 minutter sa bjørn at "enten måtte vi vente til den kom lenger ut, så jeg fikk skyte, eller så måtte han ta den på ca 130 meters hold". jeg sa til han at han kunne få skyte, da det var begynt og bli temmelig mørkt. vi hadde rett og slett ikke tid til og vente på den. han tok ladegrep på børsa og satte seg godt i rette. jeg derimot tok ladegrep på kikkerten og skulle fulgte med på hvor den evt. løp av sted. så smalt det, og hjorten steilte bakover før den satte på sprang. den var vell komt 30 meter da den stopte opp og begynte og svimle. slik sto den i 10 sekunder før den stupte i bakken med snuten først.

alt i alt en knall bra kveld.. litt synn at den ikke kom lenger ut på bakken

16 september (klokken 05:30)

Jeg hadde kvelden i forveien avtalt med en som heter Vidar at jeg skulle bli med på smygjakt i skogen på morgenen. vi møtte på den vanlige plassen klokken 05:30 det alle sammen sto og venta på meg. vi diskuterte vidretning og terreng i cirka en halvtime før vi bestemte oss for og komme oss ut i marka. vi begynte og gå innover noen myrer før vi begynte på det tyngste terrenget. der så vi ferske hjortespor som vi prøvde og følge så godt vi kunne. men det viste seg og ikke være så lett da det var en del steinoverflater i terrenget. vi gikk ca 3 km inn i før vi bestemte oss for og sette oss ned på post. fra posten hadde vi oversikt over et stort område som bl.a bestod av 3 store myrer. vi ble sittende i 4 timer og speide uten og se noe som helst. MEN, plutselig sto den der. på en liten myr ikke mer en 70 meter fra oss. både jeg og Vidar fikk oss et lite sjokk, da vi ikke kunne skjønne hvordan den var kommet seg dit uten at vi hadde sett den. vi hadde på forhold bestemt oss for at jeg skulle få skyte, dersom den kom på under 100 meters hold. jeg la ann og begynte og sikte på hjorten. men jeg følte at jeg ikke hadde klar skuddbane. jeg begynte stille og kravle meg noen meter til venstre. jeg var akkuratt kommet i skuddposisjon da vi fikke en vindkule i ryggen. hjorten ble straks oppmerksom, og satte på sprang. Vidar prøvde og stoppe den med og rope etter den, mens jeg fulgte den i kikkertsikte. men til ingen nytte. den hadde bestemt seg. den måtte komme seg vekk fortere en *****. vi kunne faktisk følge den i kikkerten lenge (ca 350 meter).

etter dette skjedde det ingenting. så vi begynte og gå mot veien igjen...

17.09.2006

0 hjort sett :D

0 hjort hørt :lol:

0 hjort skutt :D

11223_s.jpg

Bjørn med 10 takkeren som ble felt 15.09.2006

11224_s.jpg

10 takkeren - ca 100 kg

11225_s.jpg

Jaktrifla mi - kaliber 6.5x55

11226_s.jpg

en del av terrenget vi hadde oversikt over fra posten

11227_s.jpg

Vidar står og studerer noen ferske hjortespor

Det kommer flere bilde fra helgen. men har ikke fått bildene på mail av bjørn enda

UFLAKSEN FORTSETTER :)

Endret av aej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turen på lørdag var bortimot tortur. Bratte vestlandsfjell og tropevarme er en dårlig kombinasjon. Men her er et par bilder fra første jakt dag. Det ble kun en kolle og en kalv.

180920062259XpPvLREPwlDICID7S5.JPG?21

Kolle med slaktevekt på 66 kg.

180920062239m4HbQUpijgIxWUyz1o.JPG?72

Drittjobben må gjøres.

180920062217wj1qRjTSkRVpnwUE84.JPG?52

Stor kalv med slaktevekt på 36 kg.

Enda har vi mange dyr igjen på kvoten så det skal bli mye snadder i frysen i løpet av høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da er helgas strabasiøse turer unnagjort i rypefjellet i Troms.

8 timers tur på fredag hvor jeg saumfarte terrenget som normalt er bra , så ikke en eneste fugl hele dagen!!! på de 3 turene jeg har hatt til nå har jeg bare sett fugl på en av turene , til sammen 4 ryper har jeg sett, det er latterlig dårlig til å være her !!

Turen Søndag ble ødelagt av div omstendigheter , fritt fossefall fra himmelen gjorde sitt til at det var like greit at det ikke letta noen ryper, var innom Optikeren min i full panikk på lørdag , jeg var fri for linser!!! optikeren var OGSÅ fri så da måtte jeg ta brillene i bruk , med vind opp i liten kuling og striregn samlet det seg vanndråper både på innsiden og utsiden av brilleglassene og jeg hadde dårlig sikt samtidig som det var tåke, Elva jeg skulle krysse for å komme til jaktområdet som bare skal være en liten bekk var blitt så stor at jeg kom meg ikke over på andre siden, noe som resulterte at jeg ikke kom meg på den siden hvor jeg egentlig skulle jakte, da måtte jeg først gå helt ned til veien for å krysse , men det var ikke et alternativ å kaste bort 2,5 timer på dette for så å måtte traske hele veien ned igjen etterpå, hele dagen ville gå bort i gåing til og fra , så det ble med 2 timers gåing på den lille haugen jeg hadde til rådighet uten å se spor etter fugl, men for alt det jeg vet kunne det letta mye fugl, for jeg så jo ikke noe likevel :-)

Lirypa her i troms glimrer med sitt fravær i alle fall der jeg har vært , nå til helga blir det å satse på Fjellrypa, den har gjennom de senere sesonger vist seg å holde en mere stabil stamme.

Endret av Champ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får legge inn noen bilder fra jakta i år jeg også...

reinjakt3.jpg

Årets første rein. En pen kalv skutt i Lesja 21/8

reinbukkkalv.jpg

Her årets to siste rein. En vellykket duoble. Storbukk og kalv skutt i Lesja 9/9 og dermed var kvoten fyllt.

Og så begynte rypejakta...

rype.jpg

Og samme dagen så startet vi elgjakta. :D

petra-3.jpg

Her har vi dytta en elgkalv inn i bagasjerommet på min bil. Og elgbikja er selvfølgelig med... :D

Jeg har en del fler bilder fra årets jakt, men de får vi ta etter helgen for i morgen bærer det til skogs igjen og nå må jeg sove!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er seriøst ingenting som er bedre en indrefilet av hjort :mellow:

når det gjelder jegerprøven så BØR du ta den :angry: 24 timer med teori 6 timer praksis og en skriftlig avgangsprøve på 50 spørsmål.. (ma ha riktig på 40) (jeg hadde riktig på 48)

ganske enkelt... :)

Endret av aej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er seriøst ingenting som er bedre en indrefilet av hjort :mellow:

når det gjelder jegerprøven så BØR du ta den :angry: 24 timer med teori 6 timer praksis og en skriftlig avgangsprøve på 50 spørsmål.. (ma ha riktig på 40) (jeg hadde riktig på 48)

ganske enkelt... :)

Enig, Den er ganske enkel. Jeg hadde 47 riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så er denne jakthelgen over!

Et fantastisk vær i et fantastisk flott terreng.

jaktomraadet.jpg

Her er et oversiktsbilde over halve terrenget vårt. Det er egentlig altfor fint vær for jakt, men man skal vel ikke klage. Og det ble resultat denne helgen også. Først så hadde bikkja stålos på elgku med tvillingkalver, men vi har ikke fler kalver å skyte så de går der fortsatt og så fikk bikkja stålos og ganglos på en spissbukk og da går det slik... :)

spissbukk.jpg

Vi er fornøyde og bikkja er sliten. :lol: 20 varmegrader er ikke den beste temperaturen for ei lodden elgbikkje. Hun ville ikke inn i hytta for man kan jo ikke være sikker på at hjorten ikke vil stikke av... Så her overnattet hun!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.