Gå til innhold
Fiskersiden

Jakt sesongen 2006


aej
 Share

Recommended Posts

vet det er en del folk her inne som driver med jakt, så jeg tenkte at en slik tråd kunne være knall :P jeg debuterer selv på storvilt jakt i år, og er på vei ut dørene nå... (hjorte jakt) :D

her kan de som driver med jakt legge inn raporter om de ønsker det :)

----------------------------------------------------

09.09.2006

21:00 Oppmøte på gården til jaktleder, der vi får diverse info om fellingslkvote osv...

22:30 Vi setter oss i bilen og kjører av sted

22:45 Vi setter oss i en jakthytte der vi har oversikt over 2 jorder... (1 time og 15 min til jakta begynner)

Det går ikke lang tid fra vi har satt oss ned til vi hører dyr som står i skogkanten. jeg sitter lenge og stirrer mot noe jeg syns ser ut som et dyr, og sannelig, det viser seg og være en kolle med kalv. det går vell omlag 20 minutter før kolla tør og bevege seg inn på bakken mens kalven fortsatt ligger i skogkanten. Kolla stiller seg perfekt opp med breisiden mot oss. Jeg ser ned på klokken og ser til min store skuffelse at klokken ikke er mer en 23:10 :D

23:45 Klokken var vell omtrent kvart på tolv før det begynte og skje mer i skogkanten, og kolla blir urolig for kalven og traver elegant ut i skogen igjen (kunne ikke skutt den anyway, pga kalven).

Minuttene går og skyene begynner og lette. Det går ikke mange minuttene før månen lyser opp hele jorde, og vi ser 2 dyr som er på vei inn... Jeg ser på klokken og gamlingen nikker på hode og kvistrer i øre mitt at vist jeg får muligheten, så kunne jeg skyte nå. jeg tar kjikerten forsiktig opp og ser ut over jorde, desverre viser det seg og være samme dyrene som var utpå tidligere på kvelden, og kalven står nesten helt ute i skogkanten, så jeg holder ann og setter meg rolig tilbake i stolen.

01:15 vi har sett på kolla og kalven i over 1 time før det skjer noe mer. Det begynner og rasle i skogkanten, og vi aner at det er nye dyr som er på vei ut på jorde... kolla dreier 180 grader og begynner og traver mot skogen, akkuratt som tidligere på kvelden... og joda, det tar ikke mer en 10 minutter så kommer den største kronhjorten jeg noen gang har sett ut på jorde... den stiller seg med breisiden til og jeg kjenner at pulsen stiger med MINST 100 slag i minuttet. I dette øyeblikket så ligger gamlingen og halvsåver, og jeg kvistrer til han at han skal ligge "helt forbanna i ro". jeg legger ann og sikter på dyret, og pulsen øker med enda noen slag i minuttet, slik ligger jeg i over 2 minutter og sikter, og håper på at pulsen skal roe seg. enklere sagt en gjort... (det kan jeg låve dere :D ). jeg tenkte som så at vist jeg skyter nå, så kan jeg risikere og bomme eller og skadeskyte, så jeg kvistra til gamlingen at han kunne få skyte den om han ville... Han reiser seg forsiktig opp, men hjorten blir oppmerksom og begynner og gå rolig mot skogkanten igjen. Etter dette sitter vi i omlag 1 time før det skyene kommer tilbake og månen forsvinner...

alt i alt en jæævla spennende opplevelse... bare veldig synn at det ikke smalt :D (følte meg som et forbanna nervevrak på vei hjem) :D

Raport fra 10/11.09.2006 og 11/12.09.2006 kommer i morgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 118
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

;) Kjemperapport Alex!! Håper kronhjorten kjem ut att slik at trofeet vert sikra . Uannsett vert ditt fyrste dyr eit minne for livet, du vill alltid huska stemninga,lukta, usikkerheten,og ikkje minst lykkekjensla når det endeleg ligg der klart for slakting. :) Fortsett med rapportane, og får du kronhjorten kan du spørra Svein om du kan overta nicket hans.... :blink:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kom nettop hjem fra bømlo... skriver en mer fyldig raport i morgen. i tilleg kommer raporten fra 2. natta...

men kan røpe såpass mye at jeg og gamlingen verken så, hørte eller skøyt hjort i kveld... men det ble felt 2 stk av en annen type... 9/19 dyr på 2 døgn er ikke så aller verst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raport 10/11.09.2006

Vi kjørte hjemme fra klokken 18:00 og var fremme omlag klokken 18:30. Der var de andre allerede i gang med og dele dyra i 2 før de skulle henges på kjøla... Etter dette ble det litt jaktskrøner og prat før alle inntok postene ca. klokken 19:30...

Vi ble ikke sittende lenge før vi hørt dyr i skogkanten, og jeg kjente at pulsen steg en liten smule (ikke så mye som første natta :lol: ). Klokken begynnte vell og nerme seg 20:00 da vi skimtet en hjort i skogkanten. Det var vanskelig og si om det var kolle eller bukk, men ut i fra kroppsbygningen så antar jeg at det var en spissbukk eller en STOR kolle... Vi ble sittende i enda 15 minutter uten at hjorten våget seg ut på jorde. I samme sekund som det så ut til at kolla er på vei inn, så smeller det 200 meter fra oss, noe som fører til at kolla er rask opp med hodet, før den elegant "jogger" inn i skauen igjen.. :P Etter noen minutter får gamlingen en melding om at det er felt en bukk på nabobakken, og vi setter oss i bilen og kjører mot slakteplassen. Vi er ikke før kommet ut av bilen før vi hører nokk et smell. Denne gangen var det et rimelig svakt smell, så vi antok at det er på nabovaldet de hadde skutt... Men neida, det går ikke mer en 10 minutter, så får jaktleder melding om at det var felt en kalv helt nord på valdet vi jaktet på (det er ca 4-5 km fra nord til sør på valdet). Vi var ikke en gang komt halveis i slaktinga før det smalt for 3. gang. Denne gangen var det enda en bukk som ble felt.. (10 takker). etter dette setter vi oss ned og prater litt, før gamlingen begynner og mase om og reise hjem "skole i morgen bla bla bla bla bla...." :)

11/12.09.2006

Klokken var 19:00 da vi møtte opp på gården til jaktleder, der de også i dag holdt på med og få dyra inn på kjøla... Vi bestemte oss for og sette oss på post så fort som mulig, etter som de ikke trengte hjelp med de få dyrene som gjensto og få på kjøla. Vi kjørte av gårde og satt oss på gullposten over alle gullposter. Inni en gammel løe, der det står 2 stressless`er og et bord :lol: Vi satte oss godt til rette og ventet på at hjorten evt. skulle komme innpå bakken... Men neida.. Det skulle ikke gå slik i dag... Vi verken hørte eller såg ET eneste dyr på de 4 timene vi satt på post, og vi bestemte oss for og kjøre opp og se om det er felt noen dyr. Vi begynte og pakke sammen tingene våre, og gikk mot bilen. I det vi skullel til sette oss inn i bilen så smalt det for første gang denne kvelden. Vi får rimelig kjapt vite at det er en kolle som er felt, og vi bestemte oss for og ta ansvaret for slaktinga slik at de andre kunne få sitte på post... :)

Som dere sikkert skjønner så har jeg altså ikke hatt flaksen på min side akkuratt... Men jeg har et drøss av muligheter i år... 25. september begynner elgjakta i telemark, der vi jakter på 2 vald... Håper jeg har bedre lykke med meg der :)

INGEN HJORTEJAKT 12/13.09.2006... gamlingen orka ikke :D SLASK

Edit: sikkert en del skrivefeill... hadde bare 3`er i norsk i 10. klasse :):lol:

skal se om jeg får lagt ut noen bilder etterhvert, så jeg håper ikke det er for mangen "dyrevernere" som ikke tåler synet av en død hjort her... hehe...

Endret av aej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å stå på så knaller du nok ned hjorten før eller siden.

Vi drar ut på lørdag. Satser på at det blir noe å fylle frysen med. De 3 siste årene har vi skutt 7 dyr i første drivet. Klarer vi det i år også så skal jeg være fornøyd. Jeg må bare føye til at vi ikke driver bøjakt, men møtre hjorten ute i skogen og oppe i liene.

Jeg gleder meg alt til å komme i gang med årets hjortejakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det er den jaktformen jeg liker best, blir så usikker når det begynner og bli mørkt... Vanskelig og annta en distanse... bakken ser så mye større ut en den egentlig er når mørket begynner og sige på...

Skal antakeligvis på hjortejakt på stordfjellet i slutten av jakta. og vi skal 2 døgn til Hillestad i Kvinherad på smygjakt.. gler meg noe sykt...

må bare tilføye at jeg gler meg mest til elgjakta :) det kommer til og helt fantastisk konge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spannande rapport Aleksander :)

Men å skyta den første hjorten i måneskinnslys kunne fort blitt ein trasig opplevelse, godt du haldt skuddet igjenn,

R-E-S-P-E-K-T :D

i mørket er det veldig lett å bli lurt av vinkelen på dyret ,og det er lett å sikta for langt bak.

Skudd i måneskinnslys bør heller ikkje løysast på lengre hald enn 40 meterer ein god regel

Endret av asmund aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et bilde av en av kollene jeg skjøt i fjor.

13092006103814DU215F5abgIU.jpg?86

Jeg klarte å skyte 2 koller i fjor. Begge med en slaktevekt på 66 kg.

I år som ellers har jaktlaget 11 dyr på kvoten. Og de siste årene har det ikke vært noe problem å ta hele kvoten.

Gleder meg veldig til lørdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk nettop raport om at det var felt en kolle klokken 06:20 i dag morres :D Begynner og bli fult på kvoten nå. Så det gjelder og komme seg på post før det ikke er flere dyr igjen... ellers så blir det Elgjakt på 2 vald i Telemar i slutten av September/begynelsen på November... så får håpe jeg har bedre lykke da :) (har mulighet for hjort og rådyr på samme valdene som vi jakter elg på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv er jeg småviltjeger og holder meg for det meste til Rype og hare, Rypejakta starta Søndag som var , jeg og en kamerat fra jobben satte avgårde i et skikkelgi drittvær med mye regn og kraftig vind og det virka som rypa trøkka noe forferdelig, vi gikk i 8 timer og reiste bare 1 kull , 1 smått kull , kameraten min fikk en skuddsjangse men bomma , selv letta jeg dette kulle ca 20 min senere da jeg fant dem igjen , men de letta da ca akkurat utenfor skuddhold så jeg fyrte ikke av og ble dermed uten skuddsjangse første dagen. det var også en del falk og ørn å se i området , og dette gjør normalt til at rypa trykker enda mere , så kombinasjonen mye vær og rovfgul gjør at man må trå rypa på vingene for at den skal lette.

Har nå tatt fri kommende fredag og mandag og planelegger jakt i hele helga, i alle fall 3 turer med en innlagt hviledag , det tar på å gå 10 timer om dagen og velger derfor normalt å ha en hviledag, det har meldt ok vær her i Troms til helga og satser på å få med en del ryper, normalt er områdene her rundt tromsø meget bra og jeg tester nå ut noen nye områder for meg i år så får vi se , kommer rapport etter helga.

Endret av Champ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gler meg til raport :D Rypajakt høres veldig morro ut... selv har jeg ikke vert på så mye småvilt jakt... skarv, and, mink og orfugl... har faktisk alle de 4 "artene" på listen.... blir nokk litt sjøfugl jakt i år også, men tror jeg venter til ut i november med det :blink: skal se om jeg får lånt meg en kano eller noe sånt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig med oppstart av egen jaktråd!!

Når fiskesesongen ebber ut og laksen tar gytefarger, da begynner jaktivern å ta overhand.

Mange gode rapporter fra dere, selv om jeg er ikke særlig inne på storviltjakt.

Selv så er jeg ihugga småvilt jeger, rype, orrfuggel, and.

Pga et eeelendig rypeår her på Andøya, masse terreng er stengt pga lite rype så blir det ikke så mye jakting i år, blir en å anna helge tur.

Forøvrig så er jo jaktstart 10september et must, da Må man til fjells.

Vi starta jakta så fort det ble lyst, gikk vel fra 05.00 til 15.00 i et evig drittvær, regn vind, og tilslutt haggelbyger.

Men jaktstart er no spessielt så da betyr ikke vært så mye, kort fortalt så ble det 3 fjellryper på meg og 1 til kompisen min... var lite fugle å se på fjellet vi var på, men de andre som var lengre inn til fjelles hadde det bedrem, da smalt det ofte så tyder på brukbart med fuggel.

Blir ny tur på fjellet imorgen, men da blir det lengre inn til fjells å håper på mere fuggel.

Ha en forøvrig bra jakthelg folkens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tragisk start på jakthelgen har det iallefall vore.

Jaktulykke.

utrolig triste saker altså. Får å ta ting generelt så er det utrolig rart man klarer å skyte noe annet en det man jakter på. Men skal i en hver skytesituasjon være 100 % sikker på at det man sikter på er det vilte man er ute etter, og ikke noe annet. Jeg synes ikke at det finnes noen formidlende omstendigeter rundt slike ting. Det blir noe annet hvis ei hagle faller ved bålplassen og den går av, men her også er det jo forhåndsregler å ta. Så lenge man ikke står på post, bør man ta ut patronene av børsa. Hvis vi hadde vært vårt ansvar bevist så tror jeg mange av de ulykkene som har skjedd opp i gjennom åra kunne vært ungått.

Kommer det folk til deg på post, knekk børsa, ikke hver fortrolig med at sikkringen sitter på, sikkring er en mekanisme og alt slik kan slutte å virke. Nei ta ut patronene eller knekk børsa.

Det er noen som er for het på grøten når det gjelder jakt, de skal ha i patroner uansett. På veg til post og bort fra post. i tilfelle det dukker opp vilt. Synes man skal være såppas at når man ikke står på post så bør patronene være ute av kammeret.

Det er jo jaktformer der man må gå med børsa ladd f.eks på fuglejakt uten hund, både på rype,ender,storfugel mm. og da er det ekstremt viktig at man vet hva man skyter på og hvor man til en hver tid vet hvor eventuelle jaktkamerater er. Man bør i slike tillfeller å øyekontakt med side mannen og man bør alltid passe på at man går på linje og at ikke en eller flere går for fort eller for sakte. Når man jakter med hund etter fugel er ikke behovet så stor, da kan man først lade når man kommer til en stand situasjon. Man skal aldri skute fugle som bikkja ikke har stand på, hvis man er en seriøs fuglejeger medhund. Samme med skjellende fuglehunder, der trenger man heller ikke lade før bikkja har fått "los"

Enhver sak er utrolig trist, både for den som blir rammet og den som utfører skadene eller i værste tillfelle utfører en handlig som enner i en annen persons død.

jakt krever at man er 100% skjerpet til en hver tid. Alle vet at våpen dreper ....................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.