Gå til innhold
Fiskersiden

Jakt sesongen 2006


aej
 Share

Recommended Posts

Det ble en stor kolle i dag. I det forferdelige regnværet som var brukte vi 3,5 timer på å få dyret ned til veien. På vei til poste måtte vi vasse ovr en elv. Da vi kom ned igjen med kollen hadde elven voks så mye at vi måtte gå 2,5 km oppover elven før vi fant et sted hvor det var forsvarlig å vasse over.

Jeg er fullstendig knust i kroppen etter dett slitet. Og dette gjør vi frivillig. :unsure:

Så nå venter et varmt bad og et glass rødvin.

Legger ut bilde i morgen om kameraet har tålt alt vannet.

5 dyr skutt og 6 igjen på kvoten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 118
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tok en jakttur etter jobb alene her forleden. etter en time kom jeg på ku og kalv, samt 2 okser som slåss om kua.. etter Spennende smyging kunne jeg komme såpass nær at et skudd var forsvarlig.. Da skuddet gikk, datt den ene, mens de andre ble stående og se på. jeg lot dem rett og slett gå, selv om jeg hadde dem på kvoten..

ikke en rekord stut akkurat:

13102006125239NDYxu3p315yS.jpg?56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag hadde voi en kanontur i fjellet og i skogen. Vi hade kontakt med dyr hele tiden. Det ble med 3 dyr. 2 koller og 1 spissbukk.

Det morsomste var da jeg omtrent fikk en kolle i fanget. Jeg var på vei opp en skråning i fjellet da jeg fikk beskjed på jaktradioen om at det var dyr på vei mot meg. Og det var det bokstavelig talt. Det holdt på å løpe meg ned. Kollen kom i sinnsyk fart og jeg senket riflen og lot vær å skyte. Det var vel bare en meter mellom meg og dyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ford: Hehe.. nja selv om jeg gjerne skulle bli kvitt de mange tamkyrne som gårå beiter på fjellet så er det nok ei elgkvige som måtte bite i gresset..

forøvrig ingenting som er som å smygjakte elg, enten det er høyt eller lavt..

her et lite bilde av den :

0710200618355021m61IjjVuaX.jpg?38

Når menn blir menn sittende med skitt cowboyhatten på ei dau ku

:D:D

Grattis ErikR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vi nesten ferdig med elgjakta. Vi har fått ni av ti. Nå er det et annet lag som skal jakte en stund før vi kan sette i gang igjen.

Har bare sett tre stykker selv, hvorav to har vært skytbare, som jeg tok. Ei gjellku og en "piggokse".

Oksen var tvekjønna, med fult utviklede jur og ei luremus. Den veide ikke mer enn 140 kg og var mer enn 2,5 år gammel. Godt å få tatt ut sånne dyr.

Synd jeg glemte kamera i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår at samtlige holder seg unna denne bukken her :):angry::)

http://video.google.com/videoplay?docid=-6...docidfeed&hl=en

Den der er en god gammel sak.

Det hører med til historien at gubben smurte seg inn med noe brunstlukt for å se hvordan dyret reagerte. Og det fikk han se til gangs ja. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten som jeg jakter sammen med, har lagt ut en liten video fra helgens jakt..

ps. legg merke til brekningstendensene mine når jeg vommer kviga jeg skjøt!(vomskudd er aldri noe hyggelig)

http://www.youtube.com/watch?v=sSHn-gIqGn4

Endret av ErikR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lei jakt? nei det går ikke an!

skjøt elg nr 4. i år for min del igår. en knøttliten pank som prøvde å late som om den var kalv;). gikk ilag med ei ku ved en liten topp. smøg meg inn på dem og kunne ekspedere den til de evige jaktmarker. regnet intenst i hele går. når skodde og vind også kom var det ikke noe særlig å være på jakt egentlig, men en jeger mister aldri troen..¨

vi har 2 okser igjen på kvoten, men lurer på om vi skal gi oss. rådyrjakta er også like om hjørnet og det frister også. vi mangler et ungdyr på det andre jaktlaget jeg er med på. er i år observert flere store okser i området. bla en 14-15 tagger. denne kan tas og blir overfør til enste års kvote om den skulle dukke opp! høyfjells elger er ofte de største. 20 taggere blir med jevne mellomrom sett av jærbuer som sanker sau her..

legger ved et bilde av kviga jeg skjøt sist helg:

DSCN0252.jpg

Endret av ErikR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjøt et ungdyr for noen dager siden.. etter det har det vært utrolig lite dyr i terrenget, er nesten redd for at det er skutt for mange dyr i området..

var ute idag og vi såg kun ku og kalv..kunne skutt 2 rådyr, men lot de gå. var ikke gevir og da skyter jeg ikke..ellers hadde jeg hatt fryseren full av rådyrkjøtt.

men vi skal ut igjen imorgen, terrenget er stort og dyra er lure, så vi får se;)

mangler forøvrig okse og et ungdyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo legge inn noen bilder fra årets elgjakt...

I år ønsket jeg å få igang eldste sønnen på elgjakt. Forhistorien er at han var med meg på elgjakt da han var 9 år gammel og da hadde vi en lite hyggelig opplevelse med en elgokse som angrep oss! Sønnen min prøvde å løpe unna, men snublet og falt. Jeg fikk inn et skudd i hodet på oksen og den stupte død om 40 cm fra der hvor han lå! Etter det så har han vært redd for elg, men han synes jakt generelt er "drit-gøy".

Så i år foreslo jeg at jeg skulle gå sammen med han på elgjakt og at vi skulle bruke elgbikja vår. Og at jeg skulle ta med meg børsa mi som en slags sikring.

Første jaktdagen opprant og vi slapp Petra, som ullhaugen heter. Det tok ca 10 minutter og så hadde hun los. Elgen var litt urolig i starten, men snart så var det en flott stålos. Da vi smøyg mot losen så kom en rev i rakettfart fra der hvor losen sto! Jeg løftet rifla og skøyt reven...

mikkel.jpg

Den falt død om i skuddet. Bikkja mi reagerer ikke på skudd så jeg kunne trygt gjøre dette og elgen er heller ikke redd for et skudd så lenge det ikke er alt for nærme.

Vi fortsatte mot losen og etter 3 kvarters ansmyging så var vi 50-60 meter fra losen. Jeg så elgen tydelig,men det gjorde ikke sønn min fra den plassen han sto! Jeg hadde bestemt meg for at han skulle skyte og ventet på at han skulle få en god sjangs. Da løsnet losen og elgen flyttet seg enda nærmere oss! Til slutt så var elgen på 5 meters hold og da skøyt junior! 2 kjappe skudd og elgen løp 30-40 meter og veltet død overende! Jeg vet ikke hvem som var mest stolt og glad...

emil.jpg

Junior med sin første elg! En 1 1/2 årig kvige. To velplasserte lungeskudd hadde han fått inn på elgen. Junior har hatt et noe anstrengt forhold til elgbikja da den er litt bjeffete og han har truet med å lage rattskinn av henne! Men jeg kan love at de er kompiser nå!

De som gikk med den andre bikja fikk skutt en pen okse.

elgokse20062.jpg

Det var den eneste voksne oksen vi hadde lov til å skyte så etter dette ble det bare fotografering av elgokser...

Denne hadde vi på 15 meters hold neste dag!

elgokse2006.jpg

Ikke all verdens flott gevir, men den hadde en røslig kropp.

Men vi hadde jo andre elg vi hadde lov til å skyte!

petra-5.jpg

Her er Petra med en 1 1/2 årig piggokse.

petra-4.jpg

Og her er hun med en jaktkompis som også fikk skutt sin første elg, en 1 1/2 årig kvige.

Like etter denne kviga ble felt så kom en enslig stor elgku ruslende og dermed var kvoten på 5 dyr full!

Men den elgkua har jeg faktisk ikke fått tatt et eneste bilde av!

Jeg har også vært på noen fler jakter i høst som jeg har noen bilder fra som jeg kan legge ut når jeg får tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist helg var jeg i Tyskland på jakt...

Hvert år blir Fruen og jeg invitert på jakt i Tyskland. Først så sitter vi i jakttårn, såkalte "Hochsits", morgen og kveld. Første morgenen så hadde jeg flaks! Det kom et knøttlite rådyr som stilte seg opp på ca 60 meter og det var ikke helt lurt av rådyret... Jeg skøyt og dyret var dødt før det traff bakken. Jeg syntes dette var et så lite dyr at det måtte være en kalv og jeg tenkte at hvis jeg bare sitter stille en stund til så kommer geita også. Som tenkt så gjort... 10 minutter senere så hørte jeg mora lokke på kalven! Jeg "svarte" og geita kom pent ruslende. Jeg satt og ventet en stund mens geita ruslet rundt for å se om det var flere kalver,men det var det ikke. Da løsnet jeg skudd nr 2 og geita falt død i skuddet.

tyskland.jpg

Her er jeg på vei til bilen med fangsten.

Om kvelden var det jakt igjen! Etter å ha sittet i et jaktårn i ca 2 timer så kom det ruslende enda et rådyr! Denne gangen var det et såkalt smaldyr. For de ikke invidde så er det en rådyrgeit som er 1 1/2 år gammelt. Etter litt vurdering om det var et skytbart dyr så siktet jeg og skøyt... Dette dyret falt også rett i bakken og døde momentant.

tyskland-1.jpg

Dette rådyret var ganske mørkt i fargen. I dette området av Tyskland så finnes det en del rådyr som er helt svarte i pelsen. Den som jeg skøyt var en mellomting mellom "normalfarget" og svart. Den hvite rompa har de svarte rådyrene også.

Dagen etter var det såkalt "Hubertus jakt". Det er en jakt til ære for jegernes skytshelgen St.Hubertus. Da sitter en del jegere i jakttårn mens en del folk går og driver dyrene foran seg. Vi jakter da i 3 timer,og da mener jeg 3 timer! Tysk presisjon... Jakta starter kl 09.30 og sluttter kl 12.30 presis! Ingen løsner skudd etter dette tidspunktet...

Da jeg klatrer opp i mitt tildelte jakttårn som er ca 4 meter høyt og kikker inn så får jeg meg en skikkelig overraskelse! Der sitter en tårnugle! Den letter og flyr kanskje 20 cm over hodet mitt og setter seg inn i et grantre like ved meg. Desverre så sitter den slik at jeg ikke får tatt bilde av den.

Jeg hadde ikke ventet mer en i drøye 10 minutter før jeg så en flokk med villsvin. De hadde for stor fart og samtidig var de for langt unna. Bare et par minutter senere så kommer det et villsvin i stor fart rett mot meg! Jeg vurderer dette til å være en såkalt "Uberlaufer", altså en et år gammel gris, og de er det lov å skyte. 50-60 meter foran meg så svinger den og viser breisiden til meg og jeg skyter. Skuddet var perfekt! Jeg traff både lunger og hjerte med det skuddet, men allikevel så løper den 20 meter før den skjønner at den er død!

tyskland-3.jpg

Her er jeg sammen med villsvinet. Det viste seg at denne hadde unger, men den var påskutt tidligere og hadde fått avskutt det ene bakbeinet!

Etter et par timer så hørte jeg at det kom et dyr. Jeg satt klar med børsa og ut av skogen dukket det opp en hjortebukk! Vi hadde ikke lov til å skyte bukker så jeg fisket fram kameraet og tok et par bilder i stedet.

tyskland-2.jpg

De er majestetiske disse hjortebukkene!

Når jakta var avsluttet så ble dyrene vommet og lagt på "lit de parad"... De har mange seremonier disse tyskerne. Og vi som hadde vært så heldige å få skutt noe ble kalt høytidelig fram for å motta beviset på at vi hadde skutt et dyr. En grankvist til å ha i hatten!

tyskland-4.jpg

Her er resultatet etter 3 timers jakt. 6 villsvin og 3 hjort.

Dagen etter er det Hubertus-gudstjeneste... Kirken blir pyntet med grantrær og kvister av løvtrær samt mange utstoppede dyr! Og ved siden av alteret så blir det satt opp et gedigent hjortegevir med et opplyst kors mellom gevirstengene. De som har drukket Jegermaister og sett på etiketten vil kjenne igjen dette geviret med det lysende korset.

tyskland-5.jpg

Se nøye på denne utsmykkingen av kirken! Slikt har jeg aldri sett her hjemme, men så er ikke akkurat noen aktiv kirkegjenger... På denne messen i kirken så var det "stinn brakke"! Alle setene var opptatt og folk til og med sto i gangene for å være med!

På utsiden av kirken så sto det en Jakthornblåsergruppe og spilte forskjellige jaktmelodier.

tyskland-6.jpg

Det blir en veldig spesiell stemning med disse blåserne ute imørket. Og så kommer det som jeg virkelig hadde sansen for... Etter gudstjenesten så ble alle sammen traktert med øl og gluhwein! Og her var det verken prat om lettøl eller gluhwein av den pinglete sorten... :P Jeg vil anta at jeg aldri vil oppleve å bli servert øl og gluhwein på kjærketrappa i Enebakk og stå der og nippe til noe alkoholholdig mens jeg prater med presten... Jeg kjørte veeeldig forsiktig tilbake til overnattingsplassen etterpå... B)

Jeg vil til slutt vise at tyskerne har humoristisk sans de også...

tyskland-7.jpg

Nå snakker vi om å ta hensyn til alle dyr..! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tur perca! misunner deg villsvinet!

hvor i landet er det du jakter? kun elg?

har fått ordnet meg med enda et rådyr/hjort/bever terreng. var på rundtur sammen med grunneier idag. kanskje et av de mest rådyrtette terrengene i hele kommunen. gleder meg villt til å se om det blir noe imorgen..

ble desverre ikke noe dyr idag, på et av de andre terrengene, men det er ennå en stund til vi gir oss (lille julaften).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jakter på flere plasser! I Oslomarka (Østmarka), på Sørlandet (er grunneier), i Reinheimen (Ottadalsområdet) og i Møre og Romsdal. Og som du sikkert også har fått med deg i Tyskland. Jeg er akkurat invitert på en ukes jakt på rådyr, hjort og villsvin i Tyskland i desember! Jeg brukte akkurat 1/100 dels sekund på å svare ja...

Jeg jakter alle storviltartene vi har og også noe harajakt når jeg har tid og anledning.

Rådyrjakt med hund er den morsomste jakta jeg vet om! Men nå er rådyrbikkja mi 13 år og pensjonist. Det fine med rådyrjakt er at når du har fått skutt et dyr så sliter du ikke helsa av deg for å få dyret ut av skogen! Men jeg må også innrømme at å snike seg inn på en stålos for elgbikja er det mest spennende jeg vet om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor på sørlandet da?

selv jakter jeg på 2 elgjaktlag. totalt 15 elg på kvoten..varierende høyde, alt fra 300 meter til 950 meter.

hund har vi ikke. vi driver kun smygjakt. synkende elgbestand her nede. dårlig kvalitet på dyrene.. bla. skjøt jeg en pank (som 1,5 årige okser kalles i indre agder) som veide 70 kg..manglet 2 på dete ene laget og 1 på det andre. det er vi fornøyd med.

ene jaktterrenget er på ca 25 000 mål mens det andre er på litt over 100 000 mål. sistnevente ligger mesteparten over 650 meter som visstnok er grensa for tildeling av dyr. dette fordi det ikke regnes for produktivt elgterreng. det ironiske er at det er her de finnes. og noen skikkelige rugger av okser..etter 6-7 timers hard ganger kommer du inn til terreng som aldri har vært jaktet i. desverre blir det for hardt å ta hjem elgen på ryggen. det er også forbudt å bruke kjøretøy, siden området ligger i setesdal/ryfylke villreinområde. løsninger må bli helikopter, noe som ikke er gratis..

skal legge ut noen bilder fra dette området, når jeg får tak i kameraet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.