Gå til innhold
Fiskersiden

Jakt sesongen 2006


aej
 Share

Recommended Posts

  • Svar 118
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...

Hello folks... Jaktsesongen er ikke helt over ennå! :)

Som jeg tidligere skrev så ble jeg invitert på jakt i Tyskland nå i desember og nå har jeg akkurat benyttet meg av den invitasjonen. Vi var 4 stykker som dro nedover, Fruen, eldste sønn min og en venn fra Sørlandet.

autobahn.gif

Været var betydelig bedre i Tyskland en det som hadde vært tilfelle her på Østlandet. Solnedgangen over autobahn ved Lybeck måtte fotograferes! Og jeg fikk kjeft... At jeg fotograferte solnedgangen mens cruisecontrollen var innstilt på 185 km/h var ikke spesielt populært! Sesielt upopulært var det fordi jeg også styrte bilen... ^_^ Vel, vi overlevde og vi ble venner igjen! :)

Første jaktdagen var det postering i jakttårn. Og kompissen fra sør klarte å skyte 3 hjort med 3 skudd! Det kom ei hind, et smaldyr og en kalv sammen og han viste hvorfor han har vunnet stangskytingen på Landskyterstevnet! 3 perfekte skudd og han hadde klart å skaffe oss "noe" arbeid med slakting...

trond.gif

Her ligger de på rekke og rad! Dyrene blir tatt hele ut av skogen for så å bli slaktet ved slakterommet. De vil ikke ha masse innvollsrester strødd rundt ute i terrenget.

Dagen etter så var været dårlig. På kvelden så fikk sønnen min et rådyr på post. Et skudd og så lå det i bakken. Et ungdyr av rette sorten.

Og så kom det vi virkelig hadde gledet oss til! Drivjakt med masse folk og hunder. Drevet hadde ikke engang kommet i gang så får jeg en sms fra sønnen min, Han hadde skutt et rådyr til og var kjempehappy. Mens jeg leser meldingen så kommer det 5 (!) rådyr på posten min! 2 voksne geiter med 3 kalver. Vi skyter aldri geita fra kalvene så jeg forsøkte å få skutt en av kalvene, men de sto hele tiden bak noen trær eller bak mora. Plutselig så hiver de seg rundt alle sammen og stikker av. Da ser jeg en bevegelse i øyekroken og der kommer det en gjeng med villsvin! Jeg vrir meg rundt og får en av de i siktet og trekker av. Og den går rett i bakken! :) Resten av flokken løper rett mot meg og jeg blir "litt" engstelig... Jeg sitter oppe på en plattform ca 1 meter over bakken! De 5 grisene som var igjen i flokken passerte meg på 1,5 meter! Og i en slik fart at jeg ikke greide å få inn noen skudd på dem.

villsvin.gif

Her ligger "svinet"! En 1 1/2 år gammel villsvinsugge.

Etter denne starten på jakta så ble det stille hos meg helt til jeg hørte en kvist som knakk i skogen foran meg. Der kom en hjort! Men i det terrenget vi nå jaktet i så skulle det ikke skytes fler hjort. Jeg lurte fram kameraet og forsøkte å ta et bilde av hjorten.

spissbukk2006.gif

En fin spissbukk var det, men den fikk gå videre.

Og så var denne jaktdagen over. Vi hadde jaktet i 3 timer og nå skulle viltet som var skutt dras fram.

griseslep.gif

Her har 2 hyggelige tyskere kommet til meg og sleper villsvinet ut til veien. Her kan dere se den plattformen jeg sto på da villsvinene passerte meg på 1,5 meter.

Og det var en vellykket drivjakt! På 3 timer så skøyt vi 1 rev, 10 rådyr og 23 villsvin!

viltparade.gif

Her ligger dagens fangst og i bakgrunen så står det en gjeng med jakthornblåsere som spiller forsklellige melodier for hva slag dyr som er skutt. Jeg tror nok at vi nordmenn kanskje skulle ha lært litt av tyskernes respekt for det fellte vilt.

På denne jakta så bledet tatt en masse prøver av dyra som ble skutt. De skulle visst undersøke om de var bærere av parasitter og smittsomme sykdommer.

villsvin-m-1.gif

Dagen etter så skulle vi jakte i terrenget til en annen av våre Tyske venner. Det er et terreng jeg er godt kjent i da jeg har jaktet der i nærmere 15 år. Jeg fikk en fin post i en hochsits og så var det bare å vente... Plutselig så hører jeg en rar susing over hodet mitt og der kommer det en flokk på mange hundre gråsisik som slår seg ned i treet som hochsitsen står ved.

graasisik.gif

Jeg klarer jo ikke å la vær å fotografere, men samtidig som jeg prøver å få tatt noen brukbare bilder av disse småfuglene så kommer 2 rådyr løpende! Grunneieren hadde bedt oss om å ikke skyte rådyr så jeg "skøyt" dem med kamera i steden. :)

etkommato.gif

Jeg forsøkte å få med begge på samme bildet, men det klarte jeg bare nesten...

Og så kom det en flokk på rundt 30 hjort! Holdet var alt for langt, men det er et flott syn å se 30 hjort samtidig! Og i hæla på denne flokken så kom selveste gamlefar! En kjempebukk med 16-18 takker på geviret!

Bare minutter senere så kommer en gruppe på 4 hjort løpende forbi Fruen! Ei hind, 2 spissbukker og en 10 takker. De har så høy hastighet at Fruen ikke vil skyte, og de løper rett mot kompissen fra sør. Han plystrer og dyra senker farten og han får den ene spissbukken i siktet og det smeller! Bukken løper videre som om ingen ting har skjedd... Vi samles og venter litt før vi skal gå ettersøk. Ettersøket gikk veldig greit! Hjorten hadde løpt rundt 200 meter før det falt dødt om. Den hadde fått et lungeskudd litt langt bak.

trond-1.gif

Her sitter en særdeles fornøyd sørlending med sin hjort nr.4 på denne jaktturen! Og så var det bare å dra den ut av skogen og få den på kjøla.

Neste dag så var det drivjakt igjen! Denne dagen så jaktet vi i et terreng hvor vi hadde lov til å skyte hjort, villsvin og rådyr. Vi ble utplassert og så startet jakta! Det tok ikke mange minuttene så kom det en flokk med villsvin forbi min post. Jeg antar at det var mellom 12 og 15 stykker i alle størrelser! Jeg forsøker å få en liten tass i siktet og trekker av! F..! Jeg bomma! Jeg har fin sving på børsa og i det jeg trekker av så bråstopper svinepelsen! Skuddet går i bakken foran dyret så jordspruten står til værs! Og så løp de avgårde i en fart som det virkelig står respekt av. Og disse svina løper i retning av der hvor sønnen min står. Og så smeller det hos han... Det tar kanskje 30 sekunder så får jeg en sms fra han: JESS! jeg har skutt et villsvin! :D Den ene av grisene som hadde vært hos meg stopper og han får inn et perletreff på denne 1,5 år gamle grisen.

emil.gif

Her er han med sitt livs første villsvin! Det er lov å være stolt i en sådann stund... :)

På posten min så passerer det villsvin i det uendelige! Men de fleste er for langt unna eller i for høy hastighet. Men så kommer det en som jeg får fint "drag" på, jeg trekker av og mener at skuddet skulle sitte bra, men det skjønner visst ikke grisen! :D Jeg ser den løper ca 100 meter inn i skogen og ut av synshold for meg! Jeg sier et par mindre pene gloser og er irritert over skytingen min. Mens jeg står der og depper så kommer det et villsvin løpende i en annen retning på den andre siden av hochsitsen min! Jeg løfter opp børsa, finner villsvinet i siktet og trekker av på nytt. Ingen reaksjon er mulig å se på villsvinet der det forsvinner inn i skogen! Nå er jeg skikkelig fortvilet! Et bomskudd og to mulige skadeskytninger! Der og da er det en masse tanker som svirrer rundt oppi skallen til Perca! Og ikke er det noen lystige tanker heller! Jeg bestemmer meg for ikke å løsne fler skudd på denne jakta. Men da det er 15minutter igjen av jakta så kommer det 2 rådyr ruslende, ei geit og en killing, jeg løfter opp børsa og sikter på killingen og da stopper den! Jeg klarer ikke å la vær så jeg skyter... Og dyret går rett i bakken! Puh... Det var godt å se at noe falt for børsa mi. Da får jeg en ny sms fra junior: JIPPI! jeg har skutt et villsvin til!

emils.gif

Her er begge villsvinene som junior fikk skutt. Det andre villsvinet var det en annen jeger som hadde skadeskutt før det kom på posten til junior.

Og så var jakta over og det var tillat å forlate hochsitsen. Jeg var utrolig spent på hvordan skuddene mine hadde tatt. Det første villsvinet som jeg mente jeg hadde truffet og som jeg hadde sett løpe langt innover i skogen sjekket jeg først... Og bare en meter fra der hvor jeg skøyt på det så fant jeg lungeblod! :) Det var bare å følge en brei stripe med blod og etter drøye 100 meter så lå grisen stein dau. :) Og så var det å kikke etter den andre jeg mente jeg hadde truffet. Jeg fant skuddplassen og like ved så fant jeg blod! Ikke mye, men det var helt tydelig at jeg hadde truffet! Vi fikk tak i en sporhund som fant dyret dødt ikke langt fra skuddplassen. Jipppi! Det var en god følelse å finne begge de grisene jeg hadde truffet.

Og så var det den sedvanlige viltparaden...

viltparade2.gif

Resultatet på denne jakta ble 13 hjort, 19 villsvin og 2 rådyr. Ikke alle dyrene hadde kommet ut av skogen da denne seansen ble avholdt.

På denne jakta ble det skutt et villsvin med en ganske merkelig farge.

prikksvin.gif

Det var ganske lyst og med mørke flekker. Jeg spurte om det var en blanding av villsvin og tamsvin, men fikk til svar at det er ikke noen blanding, men det er en sjelden fargevariant av villsvin.

Villsvin er noen tøffe dyr og under omtrent hver jakt så blir noen hunder drept eller skadet! Hunden til min tyske kamerat har på seg et dekken som består av kevlar! Det er det samme som brukes i skuddsikre vester.

artus.gif

Her er bikkja ttil kompisen med kevlarbeskyttelse. Hunden er av rasen "Brandel brache"

Jeg får fortsette her... Jeg hadde skrevet en rapport som var så lang og billedtung at den ble avvist!

Det finnes også dåhjort der vi jakter, men vi skulle ikke skyte noen av de og det er jo typisk...

daahjort-bukkkalv.gif

Her er en kalv og en bukk i fin fart vekk fra meg.

Etter den siste jakta så ble det en "ørliten" fest... B) Og noen av jakthundene fikk være med på festen.

tysk.gif

Her er en av hundeførerne med sin yndlingshund. En Tysk Jaktterrier, denne hunden er fulstendig klin gæær`n ! I skogen er yndlingshobbyen å sloss med villsvin! Når den er inne så er den verdens snilleste hund! Den gikk fra det ene fanget til det andre og fisket kos og noen ganger så spaserte den over bordet også... :D Legg merke til de hvite hårene i ansiktet og på hodet til denne terrieren, alt kommer fra slosskamper med villsvin!

Det deltok en valp også! Den var med for å venne seg til lukta av villsvin.

jakthamster.gif

Det er en valp av rasen Jack Russel terrier. Den var utrolig søt og kjælen. Og tyskere er like flinke som nordmenn til å erte hverandre med bikkjene! Denne Jack Russel terrieren ble bare omtalt som jakt-hamster. :D

Der vi jaktet var det en god del kristtorn.

kristorn.gif

Og med bilde av denne busken så vil jeg ønske dere alle en riktig...

GOD JUL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Fekk årets første steinkobbe i dag, et ungdyr i ei gruppe på 3 dyr som sklei frå et skjær og ut i havet i det eg kom meg i skotposisjon. Dyret fekk ein perfekt treffar midt i knollen på 50m. Ungdommelig nysjgjerrighet straffer seg, dei vaksne dyra som dei to andre var holdt seg på gode 100m. Men i morgon er atter ein dag, satser på skotsjangse då og.

Laksefiskarar i Årdalselva får gi meg ein dram ved elvebredden til sommaren, et felt dyr betyr fleire kilo aure og laks som klarer turen opp elva :)

Endret av S.Eie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg skulle kanskje ha postet denne under "avreageringstråden", men den har jo også litt relevans til jakt-tråden!

Jeg har mistet jaktterrenget som jeg har leid i 5 år! :(:D:(

Kontrakten skulle fornyes i år og vi var forespeilet å kunne fortsette leieforholdet i flere år, men så kommer det en forbanna kødd (kan jeg skrive det..?) og overbød vårt bud med kr 100.000.- !!!

Og dermed ble dette jaktterrenget alt for kostbart for min lommebok, vi betalte faktisk et sekssiffret beløp hvert år for dette terrenget. Kødden som overbød oss skal videreleie rypejakta til noen som allerede nå har søkt om landingstillatelse for helikopter i terrenget! :D

Som du skjønner så er jeg på utkikk etter et nytt terreng! Vet du om et ledig terreng så er det bare å si i fra...

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blei sjølv skvisa ut av et hjorteterreng då grunneigarane fekk et bud på heile kvoten det året, eg skulle i utgangspunktet betale for 2 dyr, men et pengesterkt jaktlag frå meir sentrale strøk og gav 100.000,- for ein kvote på 16 dyr. Det vart skote 1 :)

Surt er det uansett når du har blitt så godt kjent i terrenget. Å kjenne terrenget sitt er alfa omega for vilt i sekken og flotte naturopplevelsar.

Kva slags jaktterreng er det du er ute etter Perca? Kan undersøke litt rundt for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perca: Du får bli med meg på rådyrjakt til neste år som en trøst om du vil;)

Har aldri betalt så¨mye som en krone for å jakte, med unntak av et par "obligatoriske" turer etter reinen..

jakter sjøl alt som kan krype og gå og har pr.dato, ganske store jaktmuligheter i hjemkommunen. for meg er det elgjakt som er meningen med livet hele høsten, og deretter kommer rådyrjakta rimelig høyt..

holder for tiden på med rev og kråkejakt. var ute etter de sortkledde idag, men ingen fangst. bruker lokkefløyte,cd og plasthubro til denne jakta. dette funker så og si alltid. også idag kom det store mengder fugl inn, men grunner vanskelige skyteforhold ble det ikke løst skudd idag..

Inatt skal vi på revejakt, på åte/gluggjakt..Finnes verre ting enn å vente på at mikkel skal komme luskende. har fått et overkjørt rådyr av en kammerat, som vi la ut tidlig denne uken.. får bare håpe at mikkel finner veien ikveld igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal vel egentlig ikke klage. For 5 år siden så var det jeg som var kødden og overbød de som leide jakta i dette terrenget! Men det å bli kjent i et jaktterreng tar tid og nå følte vi virkelig at vi var blitt kjent, noe som jaktresultatene også viste.

ErikR, jeg blir gjerne med på rådyrjakt! :lol: Og trenger dere hjelp til elgjakta så er det bare å ta kontakt så stiller jeg med elghund! Bare så det er klart så skal jeg ikke ha noe kjøtt!!!

S.Eie, det jeg er på utkikk etter er et terreng hvor det er muligheter for elg og gjerne hjort også. Jeg har akkurat skrevet en annonse til et svensk skogeierblad i håp om respons fra den kanten av verden. Fordelen med jakt i Sverige er lenger jaktsesong og ofte høyere vilttetthet en i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er glad for at der jeg jakter så er det sammen med grunneierene eller vi er grunneiere sjøl. Har tilgang på rådyr, hjort, sjøfgl, rev, skogsfugl og nå har jeg også fått tilbud om å være med på ulvejakt! dersom de finner spor i det ene jaktterrenget.

Eneste jeg gjerne skulle prøvd er seljakt, har blitt en økning i selbestanden der jeg jakter sjøfugl og har hatt flere stk på haglehold tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal vel egentlig ikke klage. For 5 år siden så var det jeg som var kødden og overbød de som leide jakta i dette terrenget! Men det å bli kjent i et jaktterreng tar tid og nå følte vi virkelig at vi var blitt kjent, noe som jaktresultatene også viste.

ErikR, jeg blir gjerne med på rådyrjakt! :) Og trenger dere hjelp til elgjakta så er det bare å ta kontakt så stiller jeg med elghund! Bare så det er klart så skal jeg ikke ha noe kjøtt!!!

S.Eie, det jeg er på utkikk etter er et terreng hvor det er muligheter for elg og gjerne hjort også. Jeg har akkurat skrevet en annonse til et svensk skogeierblad i håp om respons fra den kanten av verden. Fordelen med jakt i Sverige er lenger jaktsesong og ofte høyere vilttetthet en i Norge.

det er ikke noen umulighet..vi snakkes sikkert når høsten nærmer seg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.