Gå til innhold
Fiskersiden

Jakt sesongen 2006


aej
 Share

Recommended Posts

  • Svar 118
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vi skjøt en kolle og en sekstagger i dag.

Tung dag i fjellet. Regn og bløte myrer, lyn og torden. Dyrene ble selvsagt skutt på de øverste postene slik at vi hadde en svett jobb med å få dyrene ned til veien. Slenger inn noen bilder i morgen.

4 dyr av en kvote på 11 hittil. Langt unna ifjor. Da hadde vi skutt hele kvoten på denne tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var med på elgjakt for første gang på onsdag, som observatør vel og merke. Ble en helt utrolig dag!

Og at jeg valgte rette dagen å bli med, var det ingen tvil om!

Mandagen ble det en 15-takkers okse, noe som er det største som er skutt i kommunen på mange år, samt en halvannen åring.

Tirsdag gikk med til ettersøk, etter en uheldig skadeskyting dagen i forveien.

Onsdagen jeg var med startet med elgfall allerede etter en time. Han jeg var sammen med skjøt en kalv.

Og mens vi ventet på traktoren som skulle frakte kalven ut av terrenget, fikk vi beskjed om at en på laget hadde skutt en okse. En 20 takker, som sansynligvis er det største som er skutt i Ofoten! Og samme jegeren skjøt enda en kalv før oksen ble hentet.

011020060148HDQDZtaX8KaNReIKRo.JPG?54

3 dyr på under en time må vel sies å være godkjent? ;)

Resten av formiddagen gikk med til slakting, som var veldig interessant det også. Fikk oppleve et utrolig bra samhold i laget, og jeg ble veldig godt tatt imot.

Havnet i avisen gjorde vi også, helside i farger til og med! :D:D

På ettermiddagen var det ut på nytt, og igjen ble det elgfall. :blink: Igjen var det han jeg var sammen med som fikk sjangsen. Ku med kalv denne gangen.

5 elger på elgjakt-debuten min var helt vanvittig, og jeg var rimelig rasert når jeg kom hjem. Dro hjemmefra klokken 0500, og var hjemme igjen rund 2200.

Dagen etter skjøt laget en kalv, som da ble åttende og siste dyret på kvota.

Det har aldri skjedd at laget har fylt kvota så fort!

Helt sykt, men det var veldig mye elg på valdet. Ble vel sett rundt 30 dyr hver dag. Selv så jeg 11.

Dette skal helt klart gjentas, en tur og jeg ble hekta! :D:D:D

Endret av GStrike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var med på elgjakt for første gang på onsdag, som observatør vel og merke. Ble en helt utrolig dag!

Og at jeg valgte rette dagen å bli med, var det ingen tvil om!

Mandagen ble det en 15-takkers okse, noe som er det største som er skutt i kommunen på mange år, samt en halvannen åring.

Tirsdag gikk med til ettersøk, etter en uheldig skadeskyting dagen i forveien.

Onsdagen jeg var med startet med elgfall allerede etter en time. Han jeg var sammen med skjøt en kalv.

Og mens vi ventet på traktoren som skulle frakte kalven ut av terrenget, fikk vi beskjed om at en på laget hadde skutt en okse. En 20 takker, som sansynligvis er det største som er skutt i Ofoten! Og samme jegeren skjøt enda en kalv før oksen ble hentet.

011020060148HDQDZtaX8KaNReIKRo.JPG?54

3 dyr på under en time må vel sies å være godkjent? ;)

Resten av formiddagen gikk med til slakting, som var veldig interessant det også. Fikk oppleve et utrolig bra samhold i laget, og jeg ble veldig godt tatt imot.

Havnet i avisen gjorde vi også, helside i farger til og med! :D:D

På ettermiddagen var det ut på nytt, og igjen ble det elgfall. :blink: Igjen var det han jeg var sammen med som fikk sjangsen. Ku med kalv denne gangen.

5 elger på elgjakt-debuten min var helt vanvittig, og jeg var rimelig rasert når jeg kom hjem. Dro hjemmefra klokken 0500, og var hjemme igjen rund 2200.

Dagen etter skjøt laget en kalv, som da ble åttende og siste dyret på kvota.

Det har aldri skjedd at laget har fylt kvota så fort!

Helt sykt, men det var veldig mye elg på valdet. Ble vel sett rundt 30 dyr hver dag. Selv så jeg 11.

Dette skal helt klart gjentas, en tur og jeg ble hekta! :D:D:D

Ikke populært å si det, men jeg gjør det allikevel..: skadeskyting har ingenting med "uheldig" å gjøre.. skadeskyting er et resultat av for dårlig dømmekraft og forarbeid på en eventuell post.. De nevnte skutte storokser burde absolutt blitt spart. Det er nettopp disse dyrene som burde spre sine gener..

Er absolutt ingen motstander mot jakt, men en ihuga motstander av forvaltningen og i særdeleshet uttaket av de flotteste avlsdyra.. Ingen bonde slakter de beste avlsdyra han har???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke populært å si det, men jeg gjør det allikevel..: skadeskyting har ingenting med "uheldig" å gjøre.. skadeskyting er et resultat av for dårlig dømmekraft og forarbeid på en eventuell post.. De nevnte skutte storokser burde absolutt blitt spart. Det er nettopp disse dyrene som burde spre sine gener..

Er absolutt ingen motstander mot jakt, men en ihuga motstander av forvaltningen og i særdeleshet uttaket av de flotteste avlsdyra.. Ingen bonde slakter de beste avlsdyra han har???

Med uheldig, mener jeg ikke som i uhell! Skadeskyting skal ikke skje, men det forekommer. Og at de da bruker en hel dag til ettersøk, selv om det ikke ble funnet noe blod på skuddstedet, er meget bra! Selv om det ikke er noe annet alternativ.

At noen velger å skyte storokser, ser jeg ikke noe stort problem med. En stor okse har allerede spredd sine gener mange ganger. Det ble i løpet av jakta sett flere store okser i terrenget, så arvtagerene står i kø.

Hvor mange 20+kg lakser blir gjenutsatt hvert år? Selv om kjøttet er grovt, så blir de aller fleste kakket og sendt til røking. Og den stolte fisker blir fotografert, og hyllet i aviser og andre medier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har Aleksander (aej) felt sin første elg. Gratulerer Alex. :D

Regner med at det blir en fyldig rapport fra ein stolt gutt når han kommer heim.

B) Som seg hør og bør; "gamlingen" skjøyt kua, junioren tok seg av kalven, ein stor flott kalv iflg "gamlingen",sånn aej seier det! Grattis, Alex! :):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

legger ut 5 bilder som jeg tok med mobilen... kommer MASSE bilder i morgen...

11891_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/4708/11891.jpg

11892_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/4708/11892.jpg

11893_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/4708/11893.jpg

11894_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/4708/11894.jpg

11895_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/4708/11895.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

oksen om kalven på siste bilde var det håvard som skøyt... :rolleyes: vet at det er en del folk her inne som kjenner han

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ford: Hehe.. nja selv om jeg gjerne skulle bli kvitt de mange tamkyrne som gårå beiter på fjellet så er det nok ei elgkvige som måtte bite i gresset..

forøvrig ingenting som er som å smygjakte elg, enten det er høyt eller lavt..

her et lite bilde av den :

0710200618355021m61IjjVuaX.jpg?38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.