Gå til innhold
Fiskersiden

Jakten på Haugalandskarpene


ThorEH
 Share

Recommended Posts

Etterhvert som vi har lett, spurt, inkvisert og gravd så viser det seg å være en del karpevann i Haugalandsområdet. En av utsettingene skal stamme fra ca 1910, hvor det ble satt ut 200 karper av en lokal skipsreder i ett større vann. I dette vannet ble det en gjenfangst av en karpe anslått til ca 1 meter for ca 5 år siden (i åleruse). Fisken var så stor at den skal ha stukket utenfor rusa med halen. Det skal ha blitt tatt vare på et skjell av denne fisken, og dette skjellet skal ha vært på størrelse med en gammal 5-kroning.

Det mest spennende er vel at guttungene som gjorde denne oppsiktsvekkende fangsten er at de faktisk gjenutsatte fisken!!!

Vel, vi har lett og spanet etter disse karpene i sommermånedene. Noen vann har vi nok ikke sett fisk i. Mens andre er det vel ting som tyder på at de inneholder fisk. Fredagskveld dro Asmund, Danske-Henrik og jeg ut for å teste.. Det var ett og annet plask som enten var griiisedigre brune, evt mindre karper ;)

Uten å dvele for lenge med fangstene, så ble dette eneste fisk på land denne gang.

11740_s.jpg

Om ikke annet, så er det ny pers på bruneørret!

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 77
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Og når du får en skikkelig fisk, (altså edelfisk), så skriver du ikke engang vekten...

Var dere på hjortejakt i samme slengen?. (Du er jo kledd som en jeger).

1 m karpe på haugalandet hadde vært noe, men jeg hadde nok ikke tørt å fiske etter den. Blir så inni h....te bråk når karpe-nybegynnere får større fisk enn de som har drevet med dette i alle år ;)

Mvh

Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt, Thor, vekt!?!

Hadde vært noe å fått skikkelig karpe i et nyoppdaget vann!

Hva er anslått vekt på ei meterkarpe?

En meter karp kan väga allt från 10 till 30kg beroende på kondition. Men om det nu simmar 100cm karp på västlandet så är det garanterat norskt rekord. Längsta ulsrudkarpen hittils är väl 79cm om jag inte minns fel.

Endret av Lho
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida Arild... ikke hjortejakt. Duckhunter-kostyme kaller brodern det.

Men pokker heller... det er jo Shimano :D Skikkeli karpeoutfit og greier :D

The Deerhunter aside :D

Synes Thor er direkte småsøt i den dressen, jeg :blink:

Shimanogroupie or not :D

og der slapp man antagelig flere forspørsler på Asp hotspots våren 07, hehe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg og Henrik ikke klarte med å leve 1-0 baklengs ble det arrangert en ny tur idag..

Thor som hadde vært på sjøen hele dagen gadd ikke bli med....

Etter fire timer ,noen napp (karpe?) er stillingen nå 2-0 til karpene :)

men som sist ble det da en "bonusfisk" med denne småpene ørreten på 620 gr :angry:

Tatt på en mark/mais combo fisket på ca en meters dyp, ellers så ble det dupp meitet på ca 4 meters dyp på oppforet plass, et par napp og et skikkelig "lift" napp samt en del "linere" var det hele

11812_s.jpg

Endret av asmund aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørreten var vel ca 655 gram,

ei meters karpe, kan være hva som helst, kanskje første 10 kilos karpa i Norge kommer fra vestlandet!!!! :) .........

Bare 655 gram? Når Thor E holder den ser den ut som minst en kilosfisk! :D Spennende satsning, det hadde vært virkelig moro om dere lykkes! Stå på! Kanskje jeg kommer en tur over til Haugesund neste sommer for å fiske "ørret"! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny tur igår kveld, Thor gadd som vanlig ikke å henge med så det ble en ny tur for meg og Henrik.

Rått og brutalt oppsumert står det nå 3-0 til karpene :):D:angry:

Men vi fravristet vannet nok en gang noen flotte ørreter, 590, 610 og 660 samt en ål

Ellers så var det ganske dødt, noen "linere" samt et par napp som ikke ville sitte, kunn løsforing med mais og pellets igår.

får bestille mer grunnfor fra "pusheren" på andre siden av fjellet snart... :)

11920_s.jpg

Henrik med den "minste" ørreten vi har fått sålangt i vannet...590gram!

11921_s.jpg

Min/vår største i fra vannet sålangt 660gram

11922_s.jpg

Her kveldens "bifangst" som Henrik skal ha til middag en av de første dagene med persillesaus(!)

(eller hva det nå var :lol:)

Endret av asmund aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

spennede å se om karpene er der fortsatt, er nok ikke borte når det ble fanget en for 5 år siden. norgesrekorden bør komme her på vestlandet snart :lol: . kanskje hos dere hvis tipset stemmer, eller her nede(tviler på det, men 5-kilosgrensa ryker snart)

men pene ørreter da! :) er de først så store, finnes det nok sikkert langt større ørret i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor starte med boilies på fisk som ikke har blitt fiska på før? Denne fisken tar nok lett mais fremdeles, så hvorfor bruke boilies da?

[/quote

Jeg ville hatt mer tro på boilies. Avgir mer lukt og vil bli liggende i fred for småfisk. Uansett, det viktigste tror jeg er å få foret opp et par tre plasser regelmessig. Enten man bruker boilies, mais, pellets osv til å fore med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boilies avgir vel ikke mer lukt? kommer vel an på partikkelet som blir fiska med. nå er det vel tatt en rekke store karper i norge på annet agn enn boilies. og i og med at dette er et nytt vann, ville jeg ikke ha bøtta på med boilies i starten. keep it simple

Edit: her var det vel heller ingen problemer med småfisk heller.

Endret av Vilhelm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.