Gå til innhold
Fiskersiden

Jakten på Haugalandskarpene


ThorEH
 Share

Recommended Posts

  • Svar 77
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er vel bedre å la "ekspertene" svare på hva som vil være mest effektivt da ingen av oss egentlig har noen stor erfaring innen dette feltet. Min eneste erfaring innen karpefiske består av 31 karper av liten størrelse i sommer og høst. I dette vannet tar fisken like gjerne mais som boilies, men etter at jeg gikk over til å fore mye med boilies istedet for mais ble det en helt ny dimensjon i fisket for min del. Med mais og foring med dette ble det 3 fisk på 9 turer, mens med boilies har det vært vanlig med 2-3 karper pr tur. HVa som vil være best i et vestlandsvann med usikker bestand av karpe kan jeg ikke svare på, men personlig har jeg fått kjempetroa på boilies etter mine refaringer.

Uansett, som jeg har nevnt over er det viktigste (ihvert fall hvis det er et større vann) å fore opp noen få plasser over en lengre periode. Er det karpe i vannet vil de sannsynligvis komme innom forplassene med jevne mellomrom og "lære" at her finnes det mat. Kan man da i tillegg spotte fisk, skulle det ikke være helt umulig å ta de på flytebrød som er den klart mest spennende metoden i "nye" vann.

Men, som sagt, jeg ville hørt med de som kan dette best. F.eks Tom Ole, Hoffa eller OP vilken framgangsmåte de ville valgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å gjøre sine egne erfaringer også.... :)

,men boilies er også prøvd, det er foret med alt mulig , ørret pellets, hampfrø, mais, mais med Tigernøtt smak, tuttufrutti, scopex, anis, mark, men ingen Karper på land ennå.. :)

Foringen har foregått på samme sted i vannet i ukesvis.

mulig man får gå til neste vann.. :) ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å gjøre sine egne erfaringer også.... :)

,men boilies er også prøvd, det er foret med alt mulig , ørret pellets, hampfrø, mais, mais med Tigernøtt smak, tuttufrutti, scopex, anis, mark, men ingen Karper på land ennå.. :)

Foringen har foregått på samme sted i vannet i ukesvis.

mulig man får gå til neste vann.. :hailfs: ??

Vil man ha fisk tror jeg nok ikke man trenger å gi opp et Karpevann etter ukesvis...

Feks et vann i Telemark/Vestfold begynte det ikke å komme fisk på land før etter tre fire år med foring. den naturlige næringstilgangen i vannet har jo også veldig mye å si for hva man bør fore med for å få fiskene til å begynne å spise dette. Ligger det et 5 cm tykt lag med fjærmygg over bunnen skal det nok mye til før fisken begynner å spise mais som er et relativt næringsfattig agn. Da er nok boilies med ekstremt høyt NV og en riktig smak en mer riktig tilnærmingsmetode

Dette er selvfølgelig bare mine egne tanker rundt temaet!

Uansett lykke til videre i jakten og la oss håpe at selv om det blir utklassing av karpene kan det jo bli et trøstemål eller to til gutta. 29-3 etter neste sesong kanskje????

:D

Endret av Ginny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Skulle du ha sett! flott karpe i god kondisjon, og med rød gattfinne og det hele. Dette kaller jeg et gjennombrudd mer enn en redusering! :lol::o

PS: har den en skade på skjellene på sporden, eller er det bildet?

Vakker fisk, men må nok fortsatt ansees som trøstemål når det er snakk om meters karpe tatt i ruse.

Viktig å ta de små steg Trym. Ville jo vært helt "feil" om man tok den store med en gang. Greit å hele tiden ha noe å strekke seg etter. Og når en kiloskarpe er i så god kondisjon, så sier det ihvertfall NOE om potensialet her. Blir spennende å følge fortsettelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.