Gå til innhold
Fiskersiden

Alt om Fiske


Lak
 Share

Recommended Posts

Undertegnede er ikke just fremmed for å spenne skillinger på fiskeutstyr, og er vel heller ikke den minst utstyrskåte på denne jord, og jeg har ingen motvilje mot å prøve noe nytt. Du har nok et poeng mht. tilgjengeligheten på spesialutstyr som jamnt over er et større problem, vi på Romerike er vel utrolig heldig stilt i så måte. Prøver faktisk å misjonere litt for meitefiske i omgangskretsen, men opplever en del fordommer mht. både utstyrsmengde og pris, spesielt når det er snakk om å involvere avkommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 142
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er vel slik at vi faktisk kan velge hvor vidt vi skal kjøpe AOF eller ei.

At bladet kunne vise litt mere interesse for andre fiskemetoder enn det det gjør i dag er det vel ingen tvil om - jeg tror det er enhver ansvarlige redaktørs dilemma om hvordan bladet skal utvikle seg vidre - ingen lett sak det der... samtidig graver de sin egen grav hvis de dreier i en retning hvor de får noe få nye lesere og mister langt flere. Således må ansvarlig redaktør søke å gjenspeile hvordan interessen er blandt sportsfiskere i landet for å få flest mulig lesere. Hvorfor AOF sleit som de gjorde i begynnelsen, med flere "Nye" AOF, veit jeg ikke - men bare det faktum at bladet har bestått rimelig greitt i en lengre periode nå viser vel at Lænes&co gjør en god jobb?

-Men det er å håpe at de er "lydhøre" for hvis interessen blandt sportsfiske øker på et område at de presenterer dette fisket og vier det mere oppmerksomhet.

P.s personlig vil jeg avslutte mitt abonnement hvis meitefiske får, etter min mening, for stor plass i bladet. Da blir det liksom ikke så interessant for meg å abonnere lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, ville vært spennende å sett en mmi undersøkelse av HVA abbonenter og random lesere av bladet fisket med og etter, tror nok ørret, flue, sluk og laks ville dominert med ganske så høy prosent. Derfor er det jo en selvfølge for administrasjonen å skrive om det også, eller? Vanskelig å gjøre business hvis man går i mot hva etterspørselen er... Mikroøkonomi vettu, supply and demand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier ingen ting om det Thor, men fortsatt, business kan være urettferdig eller komplisert. Hvis et blad skrev for mye om fiske etter rarearter, eller om fiske med rare metoder, kan fort majoriteten finne det uinteressant å lese, dermed mindre inntekter. Var det ikke et meite blad i Norge en gang, hvor mange abonnementer hadde de? Og er det enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, er enig med deg jeg. Bladet bør i all hovedsak skrive om det de fleste vil lese, ellers så går de jo dukken. Chris Appleby har jo ett par ganger skrevet interresante artikler om fiske etter sære arter i Norge, til stor inspirasjon for sikkert flere enn meg. Audun S har jo og ett par ganger blitt sluppet til med spennede artikler om fiske etter mer sære arter (havål, dyppvannsmeite etter småfisk, og kystmeite artikkelwn..) Men syntes de kan ha de t litt oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke et rent meiteblad jeg er ute etter.

Syns AOF er et glimrende blad egentlig.

Men i stedet for Big Game reportasjer og andre utlandsreportasjer syns jeg at det hadde vært interresant med artikler om moderne meite og sjømeite og turer i Norge.

Likte veldig godt reportasjen fra Saltstraumen og (var det) Hitra (?).

PS. Skal VELDIG mye mere flue stoff til før jeg avslutter mitt abo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig NOEN synes meitefiske har/får for liten plass - men hvis det gjøres undersøkelser på hva sportsfiskere bedriver så kanskje andelen i bladet mht meitefiske allerede er for stor? Kanske andelen av plass i bladet for de forskjellige metodene er rettferdig? eller ikke? uten å gjøre noen undersøkelser er det et vanskelig spørsmål å besvare.

Men at du ThorEH synes meitefiske får for liten oppmerksomhet henger vel kanskje sammen med at du har den interessen for fisket - det samme gjelder sikkert for trollingfiskere, jerkbaitere, havfiskere osv...

Men AOF tar sikkert imot en henvendelse om hva dere ønsker annerledes i bladet - jeg er sikker på at de er takknemmelige for det til og med...

Og jeg er sikker på at hvis alle meitefiskere skriker ut sin misnøye så gjør nok redaksjonen sitt til at henvendelsene ikke forblir fånyttige.

Kanskje en ide å bidra noe selv også??

Kanskje gå sammen noen herfra og lage en eller flere artikler med fiskersiden.no som artikkelforfatter, kunne bli en fin reklame for oss her på fiskersiden det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg enig med deg i, Trym; trekker vi fra all reklamen i bladet er bladet tynt. Jeg bruker sjeldent mere enn 1/2 kveld på å lese ferdig bladet - og jeg leser ikke fort. Og jeg sparer de beste godbitene(les; det mest interessante) til slutt - men når bladet er ferdiglest har det sjeldent gått mere en ca.1/2 kveld.. sender KIS en tanke når jeg skriver dette; "hvor lang tid bruker DEN superleseren?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KIS leser fort, jeg og han var vel den opp igjenom barne- og ungdomsskolen som var først ferdig når vi hadde "lesetime", og dermed kunne gå ut, eller i lesekroken og lese andre ting... Men jeg og han og vil jeg tro, leser de mest interresante artiklene flere ganger. Og ang mengden reklame, så er det vel ingen vei utenom. All den tid det koster en del penger å sende folk jorda rundt for å fiske, og skrive om det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør meg heller ingen ting at det er endel reklame, så lenge det er fiskerelatert. Leser ofte reine utstyrsprodusent blekker for å finne nyheter også.

At det er mye fettfinne fiske å finne i bledet er vel ikke akkuratt noen bombe. Ettersom brorparten av hobby/ sportsfiskerne driver med dette fiske. Det at vi har for lite av meite og annet stoff i bladet kan vi nok skylde oss selv for også. Det er rett og slett for få sportsfiskere i Norge som skriver repportasjer eller andre artikkler. Skriver noen en artikkel om meite, som er lenger enn 3 linjer, så er jeg sikker på at den vil komme med i en utgave. Skriv mer folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes - reklamen er nok en av årsakene til at både bladet lever og at vi ikke blir ruinert av et abonnement der.

-Men det er å håpe at vi blir "spionert" på her inne av AOF slik at de signalene vi sender om hvordan vi vil at bladet skal være blir fanget opp! Så spre ut all deres galle om bladet, men hvis noe er bra - skriv gjerne om det også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Vel, ville vært spennende å sett en mmi undersøkelse av HVA abbonenter og random lesere av bladet fisket med og etter, tror nok ørret, flue, sluk og laks ville dominert med ganske så høy prosent. Derfor er det jo en selvfølge for administrasjonen å skrive om det også, eller? Vanskelig å gjøre business hvis man går i mot hva etterspørselen er... Mikroøkonomi vettu, supply and demand.

Og dette er jo saken i et nøtteskall. Den gemene norske sportsfisker, evner ikke å utvikle seg eller sporten han bedriver. Norske sportsfiskere er desverre litt "enkle". Matauk og fangst har i tilegg en alt for tradisjonell grunnfot i dette landet. Vi ligger bak alle andre land i Europa på dette punktet, og med den fokusen bladene har på dette, så blir det neppe bedre heller. Konklusjonen blir å henvende seg til land som har skjønt betydningen av sport og fiske. England, sverige, danmark osv, osv, osv. [ B) ]

Dette er heller ikke en klage på at bladene ikke inneholder nok meitefiske. Dette er genrellt sett en klage på at bladene kun inneholder ørret, laks og flue. En og annen enslig artikkelom havfiske, men dette er kun en brøkdel av hva sporten kan inneholde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

Og dette er jo saken i et nøtteskall. Den gemene norske sportsfisker, evner ikke å utvikle seg eller sporten han bedriver. Norske sportsfiskere er desverre litt "enkle". Matauk og fangst har i tilegg en alt for tradisjonell grunnfot i dette landet. Vi ligger bak alle andre land i Europa på dette punktet, og med den fokusen bladene har på dette, så blir det neppe bedre heller. Konklusjonen blir å henvende seg til land som har skjønt betydningen av sport og fiske. England, sverige, danmark osv, osv, osv. [ B) ]

Å påstå at norske sportsfiskere er "enkle" og ikke evner å utvikle seg blir litt arrogant.... Meite er ikke det ultimate sportsfiske som enkelte synes å tro. Normenn fisker den fisken de vil og har tilgang til, mao ørret og laks. Mange vil også spise fisken sin, mao fisker de ørret og laks.

Samtidig blir det noe snevert å si at vi ligger etter mange europeiske land når det gjelder sportsfiske. Innenfor fluefiske og

-kasting rævkjører vi de fleste, om ikke alle andre land, England inkludert. Mulig at vi ligger etter når det gjelder bruk av moderne meiteteknikker og utstyr, men å overføre det til at alle sportsfiskere i Norge er enkle blir litt dumt[ B) ]

Desutten er vi et av få land som har plass og vann nok. HVorfor gjøre fisket mer koplisert enn nødvendig??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Prikken

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

Og dette er jo saken i et nøtteskall. Den gemene norske sportsfisker, evner ikke å utvikle seg eller sporten han bedriver. Norske sportsfiskere er desverre litt "enkle". Matauk og fangst har i tilegg en alt for tradisjonell grunnfot i dette landet. Vi ligger bak alle andre land i Europa på dette punktet, og med den fokusen bladene har på dette, så blir det neppe bedre heller. Konklusjonen blir å henvende seg til land som har skjønt betydningen av sport og fiske. England, sverige, danmark osv, osv, osv. [ B) ]

Å påstå at norske sportsfiskere er "enkle" og ikke evner å utvikle seg blir litt arrogant.... Meite er ikke det ultimate sportsfiske som enkelte synes å tro. Normenn fisker den fisken de vil og har tilgang til, mao ørret og laks. Mange vil også spise fisken sin, mao fisker de ørret og laks.

Samtidig blir det noe snevert å si at vi ligger etter mange europeiske land når det gjelder sportsfiske. Innenfor fluefiske og

-kasting rævkjører vi de fleste, om ikke alle andre land, England inkludert. Mulig at vi ligger etter når det gjelder bruk av moderne meiteteknikker og utstyr, men å overføre det til at alle sportsfiskere i Norge er enkle blir litt dumt[ B) ]

Desutten er vi et av få land som har plass og vann nok. HVorfor gjøre fisket mer koplisert enn nødvendig??

Arrogant eller ikke, det er sannheten. Så lenge det finnes artsrasistiske meninger der ute, så er jo dette sant. Abbor og gjedde finnes det over hele landet, Sjø er vi omgitt av på alle kanter, og burde således være det som profileres mest i norske blader. Alle fisker i sjøen. Vi ligger bak i utviklingen pga slike oppfatninger.[^] Hadde du lest det jeg skrev, så hadde du ikke dratt inn meitefiske i dette. Dette er genrellt sett et problem for alle sportsfiskemetoder som ikke slipper til pga overfokusering på laks (som er forbeholdt et fåtall av norske sportsfiskere) og fluefiske. Et variert tilbud som gjenspeiler det folk faktisk driver med er det alle vil ha. [^]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vel strengt tatt det største problemet med "Alt om Fiske" er at det generelt er litt tynt, og at innholdet er lite variert (mye de samme reportasjevinklingene igjen og igjen)[ B) ].

Mer stoff og mer variasjon er dermed svaret, ikke mer av noe på bekostning av noe annet. Jeg for min del synes mange av reportasjene blir nokså formelpreget og uinteressante og jeg synes ofte jeg har lest alt før[ :P ]. Det verste jeg har sett i så måte er vel spesialutgivelsen om ørret for i år - det var virkelig ekstremt tynt og lite variert[ B) ] (fjorårets utgave her var MYE bedre[ :) ]).

Når det er sagt - Alt om Fiske er tross alt det beste norske fiskebladet, og hvis flere bidrar kan det bli enda bedre[ ;) ] - tror sikkert redaksjonen er åpen for forslag og innspill, og ikke minst stoff[ ;) ].

Lenke til kommentar
Del på andre sider

För er som tycker AoF är för lite varierat. Sätt igång och skriv!! Tror dom gladeligen tar emot repotage med lite udda innehåll. Har ni några spännande ideer, ring tidningen och hör efter om dom är intresserade.

För egen del så tror jag att dom speglar det allmänna fiskeintresset här i landet ganska bra. Fiske för merparten här i lander är fiske efter prikkfisk och fiske i havet, och som remy skriver, dom gör ju detta för att tjäna pengar och måste naturligtvis försöka få sålt så många tidningar som möjligt. Dom driver ju inte välgörenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Lho

För er som tycker AoF är för lite varierat. Sätt igång och skriv!! Tror dom gladeligen tar emot repotage med lite udda innehåll. Har ni några spännande ideer, ring tidningen och hör efter om dom är intresserade.

För egen del så tror jag att dom speglar det allmänna fiskeintresset här i landet ganska bra. Fiske för merparten här i lander är fiske efter prikkfisk och fiske i havet, och som remy skriver, dom gör ju detta för att tjäna pengar och måste naturligtvis försöka få sålt så många tidningar som möjligt. Dom driver ju inte välgörenhet.

Laks og fluefiske er det som profileres høyest i AOF. Dette er ikke det fisket som bedrives oftest i Norge. Sjø/kyst/havfiske er vel det som burde prioriteres høyere, da dette fisket er allment utbredt over hele norge, blant alle sportsfiskere. Klart de ønsker å tjene penger, og de ville tjent mere penger hvis de hadde et bredere tilbud og ikke var så ensporet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Frisch, ikke alle er som deg, godta det eller gjør noe drastisk..... Det er ganske brutalt å si at alle andre enn deg og dine komrad venner er arrogante og ikke evner å utvikle seg... Hallo

Jeg godtar at alle ikke er som meg, eller deg for den saks skyld. Men det er lov til å observere og konkludere[ B) ] At vi idag er på samme ståsted som for 20 år siden utviklingsmessig sier sitt. At bladene ikke følger med i utviklingen er trist. Se bare på hva som kan skje når folk blir introdusert for nye metoder og tips: De lærer, utvider horisonten sin og får mer glede ut av det de driver med. Arrogant er jeg helt sikkert, men problem med sannhetshåndtering har jeg ihvertfall ikke[^]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Frisch, ikke alle er som deg, godta det eller gjør noe drastisk..... Det er ganske brutalt å si at alle andre enn deg og dine komrad venner er arrogante og ikke evner å utvikle seg... Hallo

Helt enig Remy! Gode ord.

Fundamentalister er farlig![ B) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.