Gå til innhold
Fiskersiden

Alt om Fiske


Lak
 Share

Recommended Posts

  • Svar 142
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Og siden du nå har oppdaget denne tråden Isgalt - et spm til til deg: Hvordan blir det med spesialutgaver i 2005? Likte godt ørretutgaven i 2003, men var misfornøyd med 2004-utgaven (synes den var veldig tynn, som før nevnt i denne tråden...). Hvordan er strategi og planer for spesialutgaver - hva med f.eks. speialutgave om kystmneite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger nok mye på det faktum at et ørret- og laksspesial selger i tusenvis av eksemplarar, mens et kystmeitespesial selger i hundrevis av eksemplarer. Bredt kontra smalt. Majoriteten av norske sportsfiskere har fokus på de to nevnte artene og fisker like gjerne for panna og fryseren. Sånn er det bare. Så lenge man lever av salgstallene direkte må man være kommersiell. Et spesialnummer kun for løssalg med fokus på asp og gjørs hadde nok samlet støv i hylla for å sette det på spissen. Man må huske at utenom det sentrale Østlandet er Norge relativt artsfattig hav ferskvann angår. Mentaliteten er også fundamentalt annerledes nordover i landet. Selv ble jeg som entusiastisk tenåring sett på som et mentalt tilfelle når jeg meitet flyndre i Romsdal. Holdningene fikk jeg formidlet via min onkel, som i det tilfellet ble et negativt forbilde med tanke på hva holdningene angikk. Der oppe var sei fisken, alt annet var verdiløst. Så når den første steinbiten havnet i huset var stemningen på høyde med hva Svartedauen brakte med seg. Da jeg allerede på slutten av 70-tallet leste fiskeblader fikk jeg inputen derfra til å utvikle mitt eget fiske uavhengig av hva andre gjorde, tenkte, mente og sa, og takk for det. Poenget er at man må se leserskaren som en helhet, og i tillegg være klar over at det er de mest entusiastiske som leser bladet. Av disse igjen er det bare en klikk som er såpass allsidige og fordomsfrie som de mest ivrige her på sida, og da snakker vi om en håndfull som pr. i dag ikke på noen som helst måte er representative for den gjengse norske sportsfisker. Å lage blad for en liten spesialisert klikk er økonomisk selvmord. På en annen side er jo de mest ivrige "gærningene" dermed de som kanskje har minst utbytte av bladet, da de kan mye av dette fra før. Dermed skal det svært spesielle ting til for å få fram "aha"-følelsen der, og en slik artikkel blir garantert bladd raskt over av gjennomsnittsleseren. That's reality!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir et fluefiske og fluebinding på seinvinteren, og et kombi ørret/sjøørret/laks i juni. Det er måte på hvor mange reine ørretspesialer vi kan gi ut.

Kystmeitespesial vil du nok aldri se i Norge, men det kan nok bli et spesialtema i en vanlig utgivelse - slik som vi i det siste har hatt isfiske som tema.

Ellers oppsummerte vel CB dette ganske greit, som vanlig...[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det samme gjelder nok fiskeutstyrsbutikkene/sportsbutikkene. Er nok en grunn til at det ikke selges boilies og lignende på G-Sport. På andre siden, vil det heller ikke bli mange nye interessert hvis det aldri blir mulig å få tak i annet en møresild og grønn gummimakk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Således er det mye lettere å påvirke folk vi anett, fordi kravene til inntjening og kvalitet er noe annet. Det finnes flere gode karpe/meite sider i Norge bla, men det vil aldri bli et blad. (Er vel ikke mer enn akkurat at medlemsbladet til NMU kommer ut...)

Men vi vet jo at flere her på forumet har prøvd nye ting pga denne siden.

Se bare på vår kjære redaktør, tidligere en sosset fluepisker med skylapper og dårlig retningssans. Nå et staut ekseplar av norsk ungdom i eplenikkers på blankisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det der veit kompis Ola alt om! Han måtte faktisk bli med noen lokale ut i Nordfjord for å vise de at Grizzly og Apex utfisket Møresilda når det skulle dorges sjøørret. Folk er gjerne litt treige. På en annen side er det nok håpløst å få en 50-åring fra Snåsa interessert i meite etter suter og fluefiske etter horngjel også. Dermed er det lite aktuelt å få tak i sweetner og inline-søkker der oppe...

Norge er tross alt mer enn her nede! Et blad som heter "Alt om Fiske etter sære uspiselige arter på det Sentrale Østlandet" tror jeg svært få ville støttet opp om økonomisk, for ikke å si kjøpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA, alt trenger ikke være over 2-4sider heller, får vi en kvart side om tangstiklingmeitets finurligheter er vi happy vi:-)

Kystmeite er vel iferd med å bli ganske poulært etterhvert, jeg ser ihvertfall en og annen nå, mot ingen tidligere. Vi står jo på og rekrutterer det vi kan selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Kystmeite er vel iferd med å bli ganske poulært etterhvert, jeg ser ihvertfall en og annen nå, mot ingen tidligere. Vi står jo på og rekrutterer det vi kan selvsagt.

Om kystmeite følger samme trenden som flufiske på kysten, så vil vi vel få en eksplosjon innen dette også om noen år! Begynner vel å dra seg til allerede!?

Husker tilbake for ca 10år siden, da var man stort sett alene på godplassene lagns kysten ette SØ o.l med fluestang! I dag er det køfiske på mange av de plassene!

Kunne vært gerit å få fordelt trykket litt, stå på KIS[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Jørgen

Sånn for å tenke høyt, hva med en artikkel om meite etter piggvar Chris. Skulle være smal nok den [ :) ]

Jørgen, jeg tenkte akkurat på hvilken fisk jeg skulle skrive om neste gang i serien "Sjøfisken i fokus". Piggvar kunne absolutt være aktuelt + slettvar, som jo fiskes på omtrent samme måten. Jeg har aldri fått piggvar, men jeg har jo lest mye om den da. [ ;) ] Jeg har ikke noen problemer med å få tak i flotte bilder av arten. Jeg vet det er flere her som har forsøkt seg på den - med vekslende hell. Jeg får evt. spørre om erfaringer etter hvert. Vi tar ikke det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort litt undersøkelser med tanke på dette her med fiskarter og hvor folk bor. Faktum er at under den marine grense på lavlandet østafjells bor det bortimot 2 millioner mennesker til sammen. Over 1,5 milioner mennesker bor i det området hvor alle østinvandrende fiskearter er representert. Det har i en rekke offentlige rapporter vært påpekt at folk i nærhet av de store byene fisker for lite. Kan det være slik at dette skyldes manglende interesse og forståelse for de lokale sportsfiskemulighetene?? Jeg tror dette lett blir en hønen og egget diskusjon. Mer fokus på lavlandsartene i sportsfiskepressen vil kunne få flere til å prøve det lokale fisket. Dette vil kunne rekruttere flere fiskere lokalt og dermed flere potensiele kjøpere av sportsfiskebladene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange års tradisjonell tenkning som skal snus da. Er ikke gjort på et kvarter det gitt, men mye har skjedd bare de 10-15 siste årene. Er spesielt den yngre garde på det sentrale Østlandsområde som ikke lenger blir pepret med fordommer. Tipper det er hardt å få gjennomslag for det moderne meitefiskets fortreffeligheter lenger nord. Innfødt Finnmarking med matchstang eller feeder etter sik? Det tror jeg man må vente lenge før blir et vanlig syn gitt. Nattmeitere etter karuss i Tromsø av lokale krefter likeså, på samme måte som lokale lakedunkere i Nord-Trøndelag. Så man blir stadig minnet om at Norge er et langstrakt og mangfoldig land...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av cb

Mange års tradisjonell tenkning som skal snus da. Er ikke gjort på et kvarter det gitt, men mye har skjedd bare de 10-15 siste årene. Er spesielt den yngre garde på det sentrale Østlandsområde som ikke lenger blir pepret med fordommer. Tipper det er hardt å få gjennomslag for det moderne meitefiskets fortreffeligheter lenger nord. Innfødt Finnmarking med matchstang eller feeder etter sik? Det tror jeg man må vente lenge før blir et vanlig syn gitt. Nattmeitere etter karuss i Tromsø av lokale krefter likeså, på samme måte som lokale lakedunkere i Nord-Trøndelag. Så man blir stadig minnet om at Norge er et langstrakt og mangfoldig land...

På den andre siden så blir jo ikke situasjonen bedre av å minimere spalteplassen. Fluefiske fikk oppsving pga en kampanje for å øke interessen. Meitefiske kan også projiseres over på alle arter (trotting etter harr og ørret, quivertipfiske i rolige elveleier osv). Meitefiske er ikke artsbegrenset, dette trodde jeg du hadde fått med deg Cato[ ;) ].

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Isgalt

sitat:Opprinnelig postet av Jørgen

Sånn for å tenke høyt, hva med en artikkel om meite etter piggvar Chris. Skulle være smal nok den [ :D ]

Jørgen, jeg tenkte akkurat på hvilken fisk jeg skulle skrive om neste gang i serien "Sjøfisken i fokus". Piggvar kunne absolutt være aktuelt + slettvar, som jo fiskes på omtrent samme måten. Jeg har aldri fått piggvar, men jeg har jo lest mye om den da. [ :) ] Jeg har ikke noen problemer med å få tak i flotte bilder av arten. Jeg vet det er flere her som har forsøkt seg på den - med vekslende hell. Jeg får evt. spørre om erfaringer etter hvert. Vi tar ikke det her.

Det som er interessant med disse artene er at de godt kan være der når vi fisker uten at vi kommer i kontakt med dem. Til det er agn og metode mer avgjørende enn for andre arter. Selv har jeg tenkt å prøve å fiske med metoder som kan fange piggvar til våren. Så får vi se om det finnes noe særlig piggvar i Tønsbergområdet. Men etter å ha snakket med noen dykkere fra nøtterøy har jeg fått tips om et par steder hvor piggvar har blitt observert:)

Edit: her er en link til tips om piggvarfiske

http://www.worldseafishing.com/shore/shore...re_turbot.shtml

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.