Gå til innhold
Fiskersiden

Alt om Fiske


Lak
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Jeg spurte deg om et konkret spørsmål bare for å få en idé om HVOR mange som var aktive innenfor den metodene. Ikke noe annet. Hvis du ikke kan svare på det, si det heller.

Og som jeg har sagt mange ganger før i denne tråden (om ikke du har lesevansker) jeg er for mer artikler av div fiske.

Men jeg syns ditt utrolige hat for fettfinne, fluefiskere og fiskere etter edelfisk gjennomsyrer debatten din....

Ønsker at du skal referer til en utalelse gjort av meg som er gjennomsyret av hat ovenfor fettfinner. [ B) ][ B) ][ :) ] Ler meg skakk. hvis jeg noensinne føler noe "hat" så må det bli ovenfor nasjonalsosialistiske meninger enten i antropologisk eller zoologisk sammenheng[8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 142
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Så og si hver gang det er en diskusjon der fisk med fettfinne er involvert....

Men du har ikke et eneste eksempel å komme med......[:I]

Hvis jeg leter finner jeg det kjapt, og du vet hva jeg mener.... Kan evnt sende deg det på pm, tråden er back to topic [ B) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er slik at AOF er avhengige ene og alene av bidrag for å kunne opprettholde et variert sportsfiskeblad, så er de nok litt på villspor (tror ikke de er det i dag). Alle publikater bedriver jorunalisitikk for å kunne gi folk det de vil ha. Vel og bra at man skal få bidrag, men veldedighet har aldri skapt en god publikasjon. AOF er et helt ok blad[ B) ], men for lite variert[V]. De som er uenige i at det er lite variert, får garantert dekket sitt behov. Denne diskusjonen går på de som ikke gjør det... Et lite tips må være: spor opp ildsjeler i miljøene, send forespørsler om artikler, se an våre naboland og ha antennene ute.[^]

Remy, vil ha et sitat av deg som viser at jeg hater laksefisk. Innlegget skal selvsagt være skrevet i all seriøsitet, slik du antyder.[^] Poenget er at du tar feil, jeg er åpen for alle arter, men blir irritert av de som så bastant er negative ovenfor andre arter enn de som starter på Salmo.,.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativet er fisk&fri (DK) eller Fiskejournalen (S), og det er en situasjon jeg ikke ønsker. Jeg vil ha et norsk blad, skrevet av norske sportsfiskere for norske lesere. FF og FJ er bra greier det, men det blir ikke det samme.

Som nevnt flere ganger her er det jo alltid lettere å kritisere enn å bidra selv. Hvor mange sender egentlig inn artikler til disse bladene? Det hadde vært interessant å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å være misfornøyd med bladet, men jeg mener at den oppbrakte rogalendingen som hadde et surt innlegg i nr. 5/2004 viste hvordan det ikke bør gjøres. Jeg kan være enig i at det av og til blir litt vel mye tsjekkisk nymfeteknikk (som jeg tross alt burde lære meg, passer perfekt i ei elv ved hytta) og laksefiske og for lite av meite og isfiske (ikke minst), men bør vi ikke heller lære av hverandre i stedet for å holde på å kjekle og være snobbete og trangsynte? Eller er det slik at norske sportsfiskere i tillegg til å være konservative/reaksjonære, slik SMS med rette hevder, også har klart å framelske en enøyd snobbekultur der en setter seg på sin høye hest og fordømmer andre? Uansett, Alt om Fiske er nødt til å være det beste norske sportsfiskebladet, fordi det er det eneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikket litt gjennom de siste bladene nå, og i nr 5 2004 er det 1 (en) artikkel om fiske etter storsei, resten av bladet er laks og ørret og flue. Utstyrstestene er også bare flueutstyr. Det er for dårlig til å kalle bladet Alt Om Fiske.................

Det siste bladet var derimot slik som jeg ønsker det, med artikler om litt av alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ildsjelene i miljøene som er lite dekket ikke selv gidder å lage artikler, så sier det vel seg selv at ting ikke blir gjort. Redaksjonene har helt sikkert nok med sitt og det er tidkrevende å f.eks sette seg inn i alle mulige metoder for å lage en grundig artikkel. En grundig og god artikkel kan kun lages av personer med flere års erfaring fra det aktuelle fisket om man skal kunne få med seg alle detaljer. Dessuten er de mest aktive brukerne her inne såpass oppegående på fiske at det blir vanskelig å produsere artikler der ingen har noe å sette fingeren på eller har noe å tilføye. Når man har kommet såpass langt som en del av folket her, så er f.eks forum som dette en fin måte å dele erfaringer og få "finslipt" teknikkene sine og kanskje plukke opp et tips eller to. Et sportsfiskeblad av nevnte typer må nødvendigvis dekke hovedsaklig "folkesporten" sportsfiske og ikke de ytterste særegenhetene, selv om det selvsagt skal være (noe mer begrenset) plass til dette.

Å få inn artikler er ingen spøk. Det ser ut som folk har en ganske høy grense for hva de tror de må sitte inne med av kunnskap om sak for å kunne lage en artikkel. Vi har jo sagt at vi gladelig tar i mot de minste saker og tilbyr oss å legge det ut som artikler uten navn om vedkommende ønsker det, men det strømmer ikke akkurat på med stoff av den grunn (ja, vet vi ikke har en krone å dele ut som takk, men det kan endre seg). Krav til stoff i bladene er kanskje hårfint hvassere, så da sier det seg selv at de nok ikke blir rent ned med gjesteartikler men må stole på det de faste traverne sender inn.

I stedet for å konsekvent kritisere, hadde det kanskje vært på sin plass både for den ene og den andre å minimere forumvinduet en time eller to og forfattet en nyttig artikkel og sendt inn. Om man ikke nødvendigvis har bilder til å dekke alt man ønsker i artikkelen, så har nok bladene et rimelig utvalg av "arkivbilder" som kunne være med å illustrere artikkelen. Om man ønsker at folket skal ha mulighetene til å dele gledene ved akkurat sitt eget fiske, hvorfor ikke gi dem sjansen?

Om du ikke ønsker full publisitet i et fiskeblad i førsteomgang, kan du jo forsøke deg med et par artikler hos oss først? [ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Espen Ørud

Når ildsjelene i miljøene som er lite dekket ikke selv gidder å lage artikler, så sier det vel seg selv at ting ikke blir gjort. Redaksjonene har helt sikkert nok med sitt og det er tidkrevende å f.eks sette seg inn i alle mulige metoder for å lage en grundig artikkel. En grundig og god artikkel kan kun lages av personer med flere års erfaring fra det aktuelle fisket om man skal kunne få med seg alle detaljer. Dessuten er de mest aktive brukerne her inne såpass oppegående på fiske at det blir vanskelig å produsere artikler der ingen har noe å sette fingeren på eller har noe å tilføye. Når man har kommet såpass langt som en del av folket her, så er f.eks forum som dette en fin måte å dele erfaringer og få "finslipt" teknikkene sine og kanskje plukke opp et tips eller to. Et sportsfiskeblad av nevnte typer må nødvendigvis dekke hovedsaklig "folkesporten" sportsfiske og ikke de ytterste særegenhetene, selv om det selvsagt skal være (noe mer begrenset) plass til dette.

Å få inn artikler er ingen spøk. Det ser ut som folk har en ganske høy grense for hva de tror de må sitte inne med av kunnskap om sak for å kunne lage en artikkel. Vi har jo sagt at vi gladelig tar i mot de minste saker og tilbyr oss å legge det ut som artikler uten navn om vedkommende ønsker det, men det strømmer ikke akkurat på med stoff av den grunn (ja, vet vi ikke har en krone å dele ut som takk, men det kan endre seg). Krav til stoff i bladene er kanskje hårfint hvassere, så da sier det seg selv at de nok ikke blir rent ned med gjesteartikler men må stole på det de faste traverne sender inn.

I stedet for å konsekvent kritisere, hadde det kanskje vært på sin plass både for den ene og den andre å minimere forumvinduet en time eller to og forfattet en nyttig artikkel og sendt inn. Om man ikke nødvendigvis har bilder til å dekke alt man ønsker i artikkelen, så har nok bladene et rimelig utvalg av "arkivbilder" som kunne være med å illustrere artikkelen. Om man ønsker at folket skal ha mulighetene til å dele gledene ved akkurat sitt eget fiske, hvorfor ikke gi dem sjansen?

Om du ikke ønsker full publisitet i et fiskeblad i førsteomgang, kan du jo forsøke deg med et par artikler hos oss først? [ ;) ]

At folk kan være flinkere til å sende inn artikler er vel alle enige om. Det jeg har undret meg over er at dette faktisk er en blekke man får kjøpt i alle butikker og bensinstasjoner over hele landet, og har en rekke lesere. Dette er ikke en liten lokalklubb som er avhengig av dugnad for å få laget et blad. De har vel økonmisk ryggrad til å ansette journalister/frilansere til å lage artikler. Dette er ikke en lokalavdeling av gutteklubben grei, men et nasjonalt blad kalt Alt om Fiske. Det er mulig det er jeg som er på bærtur, men jeg føler at dette er det eneste alternativet til et reellt sportsfikseblad i Norge, og ønsker at dette skal omkranse nettop "Alt om fiske", uten at jeg er nødt til å skrive alle artiklene selv[ ;) ]. Når dette er sagt så er bladet tidvis variert, men det er dritkjipt å bli skuffet hver gang det gis 8 sider til en artikkel om 3stk 2 kilosørreter fra Finnmark, mens en ellers genial havfiskeartikkel om diger fisk blir viet 2 sider. Og det er denne generelle skjeivfordelingen jeg ikke er fornøyd med. Men jeg gjentar, Alt om Fiske er det eneste alternativet til sportsfikseblad i Norge, men er i dag litt for enssporet.[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herlighet folkens. Fordi Alt om Fiske heter det det gjør kan man vel ikke forlange at bladet skal omtale "alt om fiske" i hvert eneste nummer. Dessuten, når noen trekker frem at det blir vel mye isfiske er det vel grunn til å trekke på smilebåndet. Det bør vel ikke være noen overraskelse at det skrives endel om isfiske i feks. februarnummeret av et norsk fiskeblad. Husk også en ting. AoF er kommersiellt, og ikke et medlemsblad for noen organisasjon. Det betyr at de må skrive om det lesere og annonsører vil ha. At de allikevel klarer å spre stoffet på så mange områder som de faktisk gjør er bra. Se hva de klarer i forhold til J&F som er et rent medlemsblad. AoF har brakt oss lysår vekk fra "prøv rødt og gult til abboren" og "stanga stod i en uhyggelig bue" og takk for det!

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fordi Alt om Fiske heter det det gjør kan man vel ikke forlange at bladet skal omtale "alt om fiske" i hvert eneste nummer."

Det har det heller aldri vært snakk om...

Jeg gjentar kloke ord fra ThorEH her:

"Eneste som trengs er at de en gang innimellom (f.eks annenhver utgivelse) kommer med en artikkel for de merspesielt interreserte...."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke bare i Alt om Fiske hvor fokuset er rettet mot laks/ørretfiske. Var innom en bokhandel i går for å se om jeg kunne finne noe interessant lesestoff om fiske i sjøen.. Omtrent alle bøkene de hadde dreide seg enten om fluekasting eller laks/ørret... Når jeg endelig fant en som het sportsfiske 2004 øynet jeg håp... men etter å ha bladd litt i den... satte jeg den skuffet tilbake... I farten fikk jeg med meg at det var en artikkel i boken om makrellfiske... mens resten av boka handlet om fiske i ferskvann... Da kunne de like gjerne ha tatt ut makrellartikkelen og kalt den ferskvannsfiske, eller no, mener nå jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Dr.Fish

"prøv rødt og gult til abboren" og

Dr.Fish

I den siste spinnfiske artikkelen jeg kan minns, stod det nettopp det, jigger og små spinnere i de fargene + evt kobber.

Tenkte på å skrive om overflate/jerkfiske etter abbor selv, men det ble (foreløpig) med tanken.

Men på den annen side har det vært artikler om andre metoder etter abboren og det siste året. Men innen spinnfiske er det små spinner og gule jigger som teller...

Og til det med å skrive artikler. Jeg tror mye av janteloven sitter i, folk tør ikke fordi man skal jo ikke ha peiling på noe og/eller er redd for å bli refusert, "drite seg ut", tror ikke det blir bra nok, men det er vel da opp til AoF og bedømme evt.

(Dette er bare mine tanker.)

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man stiller seg litt åpent til med en gang man skal legge frem noe skriftlig ja. Det er alltid noen som er uenige, vet mer, har fisket annerledes osv osv.

Det blir vel oppfattet som en erklæring om egne fortreffeligheter når en skal fortelle hvordan noe skal gjøres i en artikkel, selv om det vel ikke burde være slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Man stiller seg litt åpent til med en gang man skal legge frem noe skriftlig ja. Det er alltid noen som er uenige, vet mer, har fisket annerledes osv osv.

Det blir vel oppfattet som en erklæring om egne fortreffeligheter når en skal fortelle hvordan noe skal gjøres i en artikkel, selv om det vel ikke burde være slik.

-og derfor bør en artikkel ikke være en oppskrift til hvordan ting skal gjøres - men snarere at denne/disse fiskeren(e) gjør det på denne måten. Regner med at du skjønner forskjellen?

Alle som har fiska en stund har erfart at fisket er preget av tilfeldigheter. Og si at "fisk på denne måten og du får mye og større fisk" er helt på trynet, etter min mening. Artikler bør fortelle noe om andre muligheter/metoder som du kan prøve i tillegg til dine egne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.