Gå til innhold
Fiskersiden

Første svartskate på stang! EDIT: & 4 håkjerringer


Oz
 Share

Recommended Posts

Fiske-feber med fete nyheter!

Da er første stangfangede svartskate tatt i Norge, nærmere bestemt Trondheimsfjorden.

Les og gråt alle dere som ville bli førstemann.

Stor jævel og, de er i skrivende stund på vei til land for å veie dyret som skal settes ut igjen. oppdateringer kommer nok fortløpende på Fiske-feber sine sider.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Svartbuksrockan, eller svartskaten som den heter på norska, fick den senare delen av sitt latinska namn, Dipturus nidarosiensis, av Nidarområdet i Trondheimsfjorden där den först påträffades.

Nuvel...

Men jävlar da...svartskate på stang var jo inntil nå den ultimate drømmefisk i norsk farvann i min bok, der forsvant den drømmen, men spennende lesning likevel. Gratulerer til Frederic med nok en kjempetur...typisk nok har det med unntak av ett drag vært rimelig dødt de gangene jeg har vært med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro de har rett. Har mailet noen bilder av svartskate til Larsson, og redegjort for særlige kjennetegn. Eneste man kan forveksle de med er i grunn storskate, men det ville være en ennå større sensasjon med kølsvart farge og på det dypet. Spisskate har klare forskjeller, og størrelsen stemmer bra mes svartskate. Hadde de vært usikre hadde de neppe utbasunert nyheten heller.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigbjørn her på forumet fanget en på stang tidligere i vår i Bømlafjorden, men den er ikke avbilda, og ble gjennutsatt, er tatt MANGE svartskater på line på den plassen, så en brukbar sjangs for at det var en nordmann som fanget den første på stang er det, men beklageligvis ikke dokumentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at det ikke dreier seg om spisskater? Hva har størrelsen vært på de?

Mens snittet på norske spisskater ligger på rundt 10 kilo ligger snittet på de svartskatene jeg har hørt om tatt her i Norge på rundt 25. Svenskene kaller den svartbuksrocka, og ikke uten grunn. Hele skata er stort sett fullstendig kullsvart, og faktisk enda mer intens svart på magesiden.

Om Sigbjørn er sikker på at han fikk svartskate i våres er det bare å gratulere med å ha sluppet tilbake verdens første på stang.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han mente det var svart utifra Pheton osv.

De som er fanget på line er gjort av norske og engelske forskere, tror ikke de var veid ,men de var fra 150-190 cm lange, noe som skulle indikere svartskate størrelse..?

Det ble fanget både svartskater, spissskater, ei storskate, og rundskate, (det ble btw presisert i forskningsrapporten at den ene spisskata var svart på undersiden, men var artsbestemt som spiss.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en helt fantastisk fangst, Jörgen ringte meg lettere oppkavet og fortalte innlevende om alt sammen i det fisken gikk over ripa. Jeg fant fram alt av bestemmelseslitteratur og guidet han gjennom det meste av kjennetegn. Og det stemmer nok helt sikkert, det er snakk om en svartskate. Når det er sagt bør vi også ta med i betraktningen at det er nok betydelig "vanskeligere" å skilne spisskatene fra svartskatene i dette området. Spisskata til Sverre er noe av det mest mørkpigmenterte og lite artsdefinerte jeg har sett på lenge. Dette sier noe om hvilke næringspreferanser de kan ha, hva bunnsubstratet i fjordbassenget består av og hvordan dette påvirker fiskens utseende. Spennende lokalvariasjoner på sitt beste og et godt eksempel på forskjeller i utseende. Spisskata jeg fikk i Fedjeosen var jo mye mer grålig og prikkete enn Sverres fisk.

Uansett, jeg gleder meg til de første bildene, og jeg er 90% sikker på at fiskerteamet og smått legendariske Fredrik har skrevet sportsfiskehistorie nok en gang :hailfs: HIPP HIPP...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig hadde jo spisskata mi mørkerøde/burgunderaktige kanter bak på vingene, noe som vel sammen med forholdet mellom avstand øyne til snutespiss og avstand mellom øynene levner relativt liten tvil om at dette var spisskate? Skata mi hadde målene 27 cm fra øyne til snutespiss og 5,5 cm mellom øynene. Spisskatene som Sigurd og Geir Magne i THK har dratt på Lygnin var også vesentlig lysere enn min, men tross alt tatt på ca 40 m dyp, og ikke 330, uten at jeg vet hvor mye dette egentlig har å si sammenliknet med f.eks. bunntype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÅÅånei Asmund. Nå ble jeg sjokkert. Så du var lik nå som da du var 1 år gammel? interessant .. :D

Nei,men dt virka liksom som alle skater under 20 kilo ble avfeid som spisskater :):hailfs:

De linefangedemå har veid fra 20-35 kilo utifra lengden.. eller hva tror du?

og gyter gjør de jo også, så jeg tipper 50/50 på at det var svart/spiss Sigbjørn fikk.

Vi kan vel ikke la svenskene komme unna med dette vel?.. :):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kaller de den Dipturus nidarosiensis? Jeg trodde den het Raja nidarosiensis. Har den fått nytt vitenskaplig navn?

På grunn av nye, molekylære bestemmelsesmetodar (DNA) vert ofte artar skilt ut som eigne familiar. Før blei alle artar bestemt på bakgrunn av utsjånad.

Arve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og de gir seg ikke.

Nok en rå fangst fra samme gjengen! Her snakker vi diger fisk

Og ennå er det to dager igjen, og de sier de ikke har fått fisket skikkelig disse to dagene pga været.... Hvordan i alle fisker de når de fisker skikkelig!??!

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.