Gå til innhold
Fiskersiden

Definisjon på havfiske


ovejan
 Share

Recommended Posts

Tja, båt holder vel i massevis som definisjon. Sluk/fluekasting fra båt går jo også under "havfiske".

Ikke helt enig der gitt..

Tror Thor traff spiker'n der gitt, i Den Store Kloke Boken (Sportsfiskeleksikonet) står det at havfiske er en fellesbetegnelse på vertikalt fiske fra båt i saltvann.

Tror pinadø jeg fikk ned spikern på ett slag også gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Internasjonalt deles det opp i inshore og offshore. Inshore er det kystnære fisket med små båter ned til 100m med forholdsvis lett utstyr. Offshore er fisket etter de store i åpen sjø og dypt vann med tungt utstyr. I Noreg fisker man jo både inshore og offshore på en gang. :D

Appleby sier følgende: Havfiske er definert som sportsfiske med stang og snøre fra båt på sjøen. Følger man reglene til Norges Havfiskeforbund, er det bare vertikalt fiske med agn eller pilk som defineres som havfiske. En videre definisjon inkluderer også dorging, fluefiske og kasteslukfiske fra båt.

Hva som er riktig, er rett og slett hva man legger i definisjonen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Appleby sier følgende: Havfiske er definert som sportsfiske med stang og snøre fra båt på sjøen. Følger man reglene til Norges Havfiskeforbund, er det bare vertikalt fiske med agn eller pilk som defineres som havfiske. En videre definisjon inkluderer også dorging, fluefiske og kasteslukfiske fra båt.

Hva som er riktig, er rett og slett hva man legger i definisjonen. :D

Definisjon havfiske kan diskuteres, men begrepet havfiske er vel litt enklere.

Opplever at folk flest har ein klar forståelse for kva havfiske er. Dei fleste skiller vanlig fiske med fiskesnøre og slukstang for matauke, med havfiske som sportsfiske med kraftig/solid stang, snelle og seleutstyr på dybbder frå 100 til 400muh.

Endret av sigbjørn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definisjon havfiske kan diskuteres, men begrepet havfiske er vel litt enklere.

Opplever at folk flest har ein klar forståelse for kva havfiske er. Dei fleste skiller vanlig fiske med fiskesnøre og slukstang for matauke, med havfiske som sportsfiske med kraftig/solid stang, snelle og seleutstyr på dybbder frå 100 til 400muh.

Vil nå kalle det havfiske selv om jeg fisker på dyp mindre enn hundre meter. Og noe særlig matauk driver jeg ikke uansett.

Og kraftig fiskeutstyr har jeg hvertfall ikke!

Endret av GStrike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definisjon havfiske kan diskuteres, men begrepet havfiske er vel litt enklere.

Opplever at folk flest har ein klar forståelse for kva havfiske er. Dei fleste skiller vanlig fiske med fiskesnøre og slukstang for matauke, med havfiske som sportsfiske med kraftig/solid stang, snelle og seleutstyr på dybbder frå 100 til 400muh.

Blir fiske på over 400 muh dyphavsfiske og ikke havfiske? Noen eksakt definisjon tror jeg blir vanskelig å formulere, men de fleste forstår det vel som enten utaskjærsfiske eller innaskjærsfiske på et visst dyp, > 150-200 m kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere definisjoner:

Lett havfiske: ned til 100m med lett utstyr, pilker og søkker opp til 200 g

Medium havfiske: 4/0 snelle og 30 lbs stang med søkke inntil 500g

Tungt havfiske: På dypet med tunge søkker og kraftig utstyr

Noen deler det også opp i båtfiske og havfiske, hvor båtfiske er alt som foregår fra båt med lett utstyr. Havfiske er vertikalfiske med tyngre utstyr.

For min del er havfiske når jeg tar fram 30 lb stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del mener det har noe med artene man jakter på. Fisker man etter grov lange, brosme, håkjerring, håbrann eller hvitskate f.eks er det havfiske. Må ikke være vertikalt fiske. Fiske etter håbrann er jo ikke dette. Men samtidig bør det fiskes fra båt. Fisker jeg etter kolmule fra båten min på 120m, er ikke dette havfiske. Fisker jeg etter lange på 150m er dette havfiske.

Ellers trengs det vel ikke noe mere navn når man fisker med mindre båter på grunnere navn, enn det som allerede er. Nemlig småbåtfiske, som konkurranseformen som Langesund Fiskefestival er. Og som den skandinaviske tittelen tidligere het:Skandinavisk mester i småbåtfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers trengs det vel ikke noe mere navn når man fisker med mindre båter på grunnere navn, enn det som allerede er. Nemlig småbåtfiske, som konkurranseformen som Langesund Fiskefestival er. Og som den skandinaviske tittelen tidligere het:Skandinavisk mester i småbåtfiske.

Hva er rekorden på småbåt? Specimenkravet? Hvor stor småbåt kan man få før vi begynner å snakke om storbåt?

Ellers er det ikke så viktig for meg hva jeg definerer mitt fiske som, så lenge jeg har det gøy og koser meg mens jeg fisker.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er det ikke så viktig for meg hva jeg definerer mitt fiske som, så lenge jeg har det gøy og koser meg mens jeg fisker.

Helt enig her!! Tror ikke det går an å få en entydig definisjon. Synes egentelig at fiske fra båt er en grei betegnelse, enten en fisker dypt eller grunt, innaskjærs eller utaskjærs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er rekorden på småbåt? Specimenkravet? Hvor stor småbåt kan man få før vi begynner å snakke om storbåt?

Ellers er det ikke så viktig for meg hva jeg definerer mitt fiske som, så lenge jeg har det gøy og koser meg mens jeg fisker.

Mvh Oz

Det var faktisk øvre grense på størrelsen på båtene som skulle delta. En størrelse på LFF og en for SSC.

Men er nok umulig å dra noen rein linje, og kan heller ikke se nytteverdien av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det har ingenting med at definisjonen betyr noe for fiskegleden eller andre ting.

dette er bare noe tanker som slo meg.

med den ekspertisen som finnes her inne, så er det jo merkelig at vi ikke klarer å finne en felles definsjon på Havfiske.

det meste er jo definert Sportsfiske > fluefiske > dorgefiske > men når en kommer til havfiske så ????

Når jeg selv tenker havfiske så er det forbundet med kraftig utstyr, stort agn og dypt vann, men det kan ikke defineres som minst 20 lb stang, minst krokstr 6/0 minimun 100 m dyp ??

snodigt dette her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det har ingenting med at definisjonen betyr noe for fiskegleden eller andre ting.

dette er bare noe tanker som slo meg.

med den ekspertisen som finnes her inne, så er det jo merkelig at vi ikke klarer å finne en felles definsjon på Havfiske.

det meste er jo definert Sportsfiske > fluefiske > dorgefiske > men når en kommer til havfiske så ????

Når jeg selv tenker havfiske så er det forbundet med kraftig utstyr, stort agn og dypt vann, men det kan ikke defineres som minst 20 lb stang, minst krokstr 6/0 minimun 100 m dyp ??

snodigt dette her :)

Definnitivt enig med deg Ove Jan !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.