Gå til innhold
Fiskersiden

AoF nr. 8 / 06


 Share

Recommended Posts

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå må det også sies at langt de fleste laksefiskerne er mye mer åpne enn mange virker å tro, jeg kan fint dra en historie om karpefisk til laksefiskerne på vei mot Gaula. Gutta var fascinert av flytebrødfiske for eksempel. Omvendt derimot.... B)

Egentlig hadde det kanskje vært bedre om du av og til holdt kjeft i stedet for å egge til "krigen" mellom leierene...

Vi som meiter etter karpe og karpefisk vet at vi er sære og unna mainstream.

Vi forventer ikke at det skal finnes noe om vår del av fisket i hvert nummer av Alt Om Fiske, men vi stiller litt spørsmål om det kanskje ikke er litt mye av den ene siden av sportsfiske som blir omtalt.

Vi har som regel alle sammen prøvd å fiske etter laks, men har funnet en annen form for fiske som tiltaler oss mer og lar oss derfor ikke fascinere så veldig av den type fiske som mange andre foretrekker.

Skjønner ikke hva du prøver å oppnå med kommentarer som dette :

"Omvendt derimot.... "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at du også Trym feier alle under en kam, ikke alle som meiter etter karpe er sære og holder seg unna mainstream B) Vil uansett igjen påpeke at 60 personer som intereserer seg for en art, mot tusenvis andre så blir materialet sikkert lagt opp etter det (heldigvis er det utenlandske alternativer). Ut i fra denne tråden og andre aof diskusjonstråder virker det som ingen av de som skriker mest kjøper aof lenger, så hva er vitsen i det hele tatt? Les igjennom trådene så står det gang på gang "sa opp abb mitt, dritt lei..."

PS! Kis er uansett inne på noe; stort sett er det de som du referer til som sære og ikke mainstream som kommer med komentarer om andre fisk, ikke andre veien ;) Beste hadde vel vært om ALLE tok langt fart og dreit i arter og heller konsentrerte seg om fiske, eller komme seg ut å fiske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at jeg sier at vi er sære og unna mainstream når vi fisker karpe vil ikke si at vi ikke også fisker mainstream fisk Remy.

Har ikke på noen måte ment å ta alle under en kam... Blir bare oppgitt av den små prikkingen som hele tiden kommer fra vest i flere tråder.

Vitsen med å skrike opp om AOF selvom man ikke kjøper det er jo ønsket om å ha et blad på norsk som man har lyst til å kjøpe.

Selv abbonerer jeg og kommer nok til å fortsette med det selvom ikke alle nummer treffer meg på hjemmebane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskning er ikke av interesse for 98 av 100 nordmenn.

Her tar du feil Hunter. Forskning er av stor interesse for folk flest. Bare tenk på TV-programmer som Schrødingers og Newton, som begge har gått årevis på TV. Og se på folk som Ødegård, Newth og "dino"Hurum.

Vi behøver jo heller ikke gå lenger enn til forumet her før vi ser at sidens oppegående folk er svært ivrige i tråder som omhandler artsidentifisering, rare skapninger, syk fisk, parasitter, miljøspørsmål. Dette er et resultat av akkurat det samme som driver profesjonelle forskere, nemlig nysgjerrighet.

Problemet er at forskere ikke er flinke nok til å skrive og prate så folk forstår. Vel har de overnevnte valgt seg "sexy" forskningsfelt, men det er deres evne til å popularisere og begeistre som er avgjørende for det fokus disse gutta har fått de siste årene.

Innenfor fiskefeltet drives det utrolig mye spennende forskning som ville bli slukt rått av både blader som J&F og AoF og deres lesere, om bare forskerne visste å benytte seg av muligheten.

Jeg skal ta utfordringen fra enkelte her.

Akkurat nå ser vi konturene av noe svært spennende innenfor fiskehelse. Som noen sikkert har fått med seg har sykdommen PKD, forårsaket av en parasitt, nylig blitt påvist på laks og ørret i elva Åbjøra. Dette kan kobles opp mot høye vanntemperaturer, noe som igjen settes i sammenheng med klimaforandringer.

Her snakker vi om en potensiell kjempesmell for den atlantiske laksen.

Hvem har ikke lyst til å lese mer om dette, og hvorfor skal man ikke skrive om sånt i AoF o.l. blader.

Jeg vedder på at vi skal klare å gjøre dette så "sexy" at det kommer på trykk og jeg vedder på at det blir en artikkel folk vil like. Vi skal bare skrive den vitenskapelige artikkelen først :)

Dr.Fish

P.S Noen som leste artikkelserien "slik fungerer fisken" da den stod på trykk i seks nummer av AoF for noen år siden?

Endret av Dr.Fish
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskningsresultater og -artikler kan være spennende lesning, ja, forutsatt de holder

et "folkelig nivå".

Som et eksempel kan nevnes at jeg med stor interesse leste en artikkel - tror det var i et svensk fiskeblad? - om fiskens evne til å se farger / hvilke farger som var synlige på ulike dyp etc.

Slike forskningsresultater vil jo medføre økt forståelse til hva man skal fiske med hvor og

hvordan og hvorfor man får fisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savner litt av de nyttige "gjør det selv" artikkelene som var i Aof før. Der hvor de støpte pilker,reparerte stenger,lagde håver osv. De var bra og lærerike,men jeg skjønner jo at de ikke kan vare evig. Synes også det var mere "steg for steg" fluebinding før.Og nå som vinteren er rett rundt hjørne,er mitt forslag at det kommer mere fluebinding og kansje noe annet "gjør det selv" greier.

Ellers synes jeg også at det er litt mye laks og ørret,men det som skuffer meg er at disse artikkelene skjeldent "lærer" meg det samme som andre typer artikkler. Ofte synes jeg disse artikkelene er mere historier,sikkert inspirerende og motiverende,men fakta og gode tips har det med å forsvinne. De kan være på 3-5 sider,stappfulle med bilder av fangsten,elva og bålkosen,men ett bilde av flueskrine eller flua de fisker med etc. mangler.

Sammenlingner vi disse med en typisk artikkel om meite eller trolling,virker nivået på disse artikkelen for meg meget lavt.Bildene er bra og teksten er fint skrevet,men hva hjelper det når de gir ingen mening :)

Når alt dette er sakt,så er det også manger gode artikkler om laks og ørretfiske.Poenget mitt er vell bare det at lista for en artikkel om fluefiske etter laks,ligger mye lavere en for en artikkel om meite etter suter.Men for all del,heller kvalitet enn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott Dr Fish - sett deg ned og skriv. Dette er ikke bare sexy - det er en liten sensasjon!

Vet tilfeldigvis hva PKD er og hvilket problem den representerer f. eks. i UK (= milt- og nyretrøbbel for fisken). Så vidt meg bekjent er det vel heller ingen kur som fungerer mot parasitten, i alle fall ikke lisensierte legemidler, så hvis den får fotfeste - vel, vel - ennå en trussel mot villfisken er tydeligvis på gang :):D

Men, det er kanskje ikke bare fettfinnefisk som får unngjelde - kan ikke parasitten infisere andre arter også (da bortsett fra ørret)..? I tilfelle er det jo veldig ille, fordi dette øker risikoen for en permanent etablering og mulig spredning til andre Norske vassdrag.

Vet man hvor dette kom fra - rømt, skotsk regnbueørret på flukt over atlanteren, kanskje? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke bruke denne tråden til noen lang utlegning, men parasitten i seg selv er ingen sensasjon. Den har vi hatt lenge i landet. Det nye her er at den gir dødelighet av stort omfang, blant villfisk, langt mot nord.

Parasitten (Tetracapsuloides bryosalmonae) kan infisere både laks, ørret og røye og muligens harr.

Vet altfor lite om utbredelse av parasitten.

Endret av Dr.Fish
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig hyggelig med en tilbakemelding. Og pmen var oppklarende mtp Nreken min. Slike ting kan skje den beste.

Jeg lover i alle fall og bidra til mer innholdsrike fiskerapporter når det skjer noe spennende herfra.

Nå er det bare en tilbakemedling angående innmelding av fangst til juniorfisker vi ikke har mottat her. En liten tass som tripper og venter på sluk i posten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig hyggelig med en tilbakemelding. Og pmen var oppklarende mtp Nreken min. Slike ting kan skje den beste.

O

g det forklrarer hva for oss andrre ??

Ikke annet enn at det hadde skjedd en glipp som gjorde at Bergnebben min ikke kom med i åpen klasse saltvann, (Og feil kan alle gjøre) men at norgesrekordjuryen hadde mottatt all nødvendig info og den var tilfredstillende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var med Jon Lænes på turen til Hemsedal, snakket vi mye om FS og alt det spennende som vi holdt på med. Jon var veldig gira på og ta seg en tur til Bergen og være med "Bergensgjengen" på en surftur for å lage en større sak om surfcasting i Norge.

Han gjentok også dette rett før utgivelsen av det siste bladet, da vi snakket oss gjennom rep fra Hemsedal.

Han sa også at surfcasting/ kystmeite var noe nytt og spennende som kom til å komme mer av i både blader og bli pop blandt flere og flere fiskere.

Jeg har lovet å ta kontakt med Jon med tanke på havmusfiske senere i vinter, men kanskje vi skulle invitert han med på Vestlandstreff til våren også?

Ps: Ellers vil jeg bare si at Jon Lenæs var en utrolig behagelig person å være sammen med, og dette er en kar som vet MYE om sportsfiske i Norge.

Og hvis jeg forsto han rett, er det kun han og "Epleby" som jobber fast i AOF, så de har vel begrensa muligheter til å farte rundt å lage rep. Men det kan jo vi hjelpe de med. Send inn rap gutter og jenter, så kommer de nok på trykk før eller senere :-)

Husker at jeg for en del år tilbake ringte Villmarksliv, vedr en artikkel jeg hadde på trappene.Spurte meg for om hvordan det var med fluefiskestoff, og han sa som sant var at de hadde mer enn nok av dette, men at jeg gjerne kunne sende inn mitt bidrag(det ble aldri til-ikke fornøyd med det jeg skrev), men han lurte

samtidig på om jeg ikke bedrev annet fiske; underforstått- behovet for gode artikler innen andre genrer(trolling,meiting, slukfiske etc etc) var større.Denne personen nevnte også i en bisetning at fluefiskere generelt var gode,- og velformulerende skribenter.Etter det jeg har lest de senere år synes jeg ikke andre "genreskribenter" ligger tilbake for fluefiskeskribentene, verken når det gjelder innhold, eller formulering.

At det er mest fettfinnestoff i AoF er vel kanskje bare et resultat av markedsmessige gitte forutsetninger ?

Husker jeg svarte på en undersøkelse AoF hadde for en del år tilbake, hvor man bl a ble bedt om å krysse av for det fisket man likte best, og jeg regner da med at denne undersøkelsen skulle brukes til noe, f.eks som støtte for hva slags stoff som bladet skulle inneholde ? Men kanskje tidene har endret seg siden den gang ?

Ellers begynner jeg å bli mektig lei Hemsila.Det er vel den elva i norge som har frekventert sportsfiskebladene i størst grad de senere årene, og ikke skjønner jeg hvorfor, annet at dette er "presset" på av lure markedsførere for å få flere til å godta de griske- og rigide reglene som er i elva.All den tid det har vært artikler hvor Hemsila figurerer, kunne det i stedet vært viet spalteplass til andre kjente,ukjente og bedre vassdrag i vårt landstrakte land.Satt i perspektiv: For den prisen du må betale for 2 dager i Hemsila, kan du få flybillett,fiskekort for en uke og teltplass til en rekke bedre steder lenger nordover i landet.Til info, jeg har også fisket i Hemsila.

Ellers: dette nummeret av AoF var helt greit.Ergret meg også litt over at det ikke var bilde av flua Svein R. brukte, i den artikkelen han skrev.Likte artikkelen til Krogvold godt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.