Gå til innhold
Fiskersiden

Fornebu 17.10+ Hvordan planlegge fisketuren?


Erlend
 Share

Recommended Posts

Var også i dag ute og luftet stengene litt, men måtte etterhvert innse at det rett og slett ble for mye vær.. etter 2,5 time pakket vi sammen og satte kursen hjemover.

Egentlig hadde jeg ikke trua før jeg reiste... men siden jeg egentlig ikke hadde noe bedre å ta meg til, valgte jeg å reise likevel. (samt at jeg hadde avtalt med en kollega at vi godt kunne ta en tur i dag om han ville)

Det som gjorde at jeg i utgangspunktet trodde det kunne komme til å bli en bomtur var følgende

Været. For det første var det en del vind... Nok til at den genererte en del bølger, og den gikk "hvit på toppene" I tillegg var den nordøstlig... Som jeg har hør at er den minst gunstige vindretningen i forhold til fiske Stemmmer dette? Det var også fare for at det skulle bli regn.. Jeg var jo ute ett par timer i går... Og da regnet det ganske bra. Erfaringsmessig er ikke regn det idielle fiskeværet... Fikk da uansett ett par fisk... om ikke annet, nok til fiskekaker til middag. Er det noen som har erfaringer i forhold til fiske i regnvær??

Månefase. Det er vel ca 15 dager siden siste fullmåne. Napptabeller jeg har sett tidligere, har stort sett hatt som utgangspunkt at fisken biter 3-8 dager etter fullmåne.

Er dette med månefase noe man bør tilegge særlig vekt når man planlegger fisketuren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Er dette med månefase noe man bør tilegge særlig vekt når man planlegger fisketuren? Nei, fisk når du har lyst. Fisken følger garantert ikke noen tabell slavisk og du kan ha godt fiske uavhengig om tabellen sier det motsatte.

sitat:Er det noen som har erfaringer i forhold til fiske i regnvær??

Jeg synes havabborfisket sommerstid er klart bedre om det er godt vær. Ellers, så har jeg ingen erfaringer med at fisket skal være dårligere i regnvær. Det har nok med at man husker bomturer i møkkavær bedre enn andre bomturer...

sitat:Stemmmer dette? (altså dårligere fiske i nordøstlig vind i oslofjorden)Tja. Nordavind skal ikke være det gunstige, men du kan jo tenke på at fisken i forskjellige vindretninger kan oppholde seg andre steder enn du er vant med i f.eks sønnavind. Så forsk deg frem her og tenk på f.eks vanntemperaturer osv. På våren ved kaldt vann f.eks så blir varmt overflate vann presset inn i bukter vendt mot vindretningen og kan gi godt fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Fisker nok uansett, jeg... Men det kan jo være greit å vurdere susksessfaktorer, dersom det er noe hold i disse? det som sikkert ar avgjørende, er jo i hvilken grad fisken driver med matletingsaktivitet? Finnes det noen vitenskapelig målte sammenhenger mellom faktorene nedenfor og fiskens biorytme??

- soloppgang/solnedgang

- Månefaser

- Lufttrykk/nedbør

- Vanntemperatur

- Lufttemperatur

- Flo/Fjære

- Vind/ vindretning

For å planlegge den ideelle fisketuren, hva bør man evt legge vekt på?

Er det andre ting som kan være med i en slik analyse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver stadig og utvider materialet mitt i forhold til faktorene du skisserer. Dvs jeg har laget fangstrapport i regnearkform og registrerer så mye som mulig. Har ikke kommet til klare konklusjoner enda, men trodde vi hadde en fasit på et par fiskeslag i fjor, men i år er det motsatt. Skal lage et opplegg som gjør at flere kan benytte samme skjema og sende meg slik at det blir enda flere data å sammenligne med, men dette vil fortsatt ta tid å utvikle.

Til opplysning forsøker jeg å registrer følgende saker for alle fisk:

Dato Klokken Tur Sted Kart Art Vekt Lengde K-faktor Metode Agn Farge Stang Snelle Snøre Fortom Vær Lufttemp Trykk Styrke Retning Vannstand Vanntemp Vannsikt Kommentar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erlend, en ting er helt klart. Vind fra Nord er sjelden bra, til og med torsken kan bli vanskelig å ta, som vi erfarte i dag. Eneste som fikk noe etter å ha prøvd utallige bankers plasser var fatter. Men, noen ganger KAN man oppleve et eventyrisk fiske på nordavind, men det er sjelden. Som regel er det en god tommelfinger regel å holde seg hjemme eller gjøre noe mer vettug. Når det gjelder månefase, så kom det frem i en stor dansk rapport etter årevis med data innhenting at nymåne er desidert best, ble ranket som 42%, mens fullmåne dårligst. Nemåne ble ranket som 28%. Dette kan sikkert ha med vannstanden å gjøre. Jo større måne, jo mer lavvann. Av egen erfaring så støtter jeg den rapporten fullt ut basert på mine egne fangster. Regnevær kan være hipp som happ, det er jo en kjent myte at fisken biter når det regner. Dette spesielt innlandsfisk som ørret. Grunnen, mindre sky under regnevær. I sjøen deriomot kan det være alt eller ingen ting. Noen ganger kan man ha perfekte fohold, med lett regn, men ingen ting biter. Andre ganger har man kanskje det beste fisket man noen gang har hatt. Jeg vil si at regnevær er fiskevær, sjelden jeg har det sinnsyke fiske, men også sjelden jeg har det fisket der ingen ting biter under regnevær. Som regel er det bra. Og ja, for de fleste arter er fjære til flo bra, og fisket makser ofte ut mot toppen av floen, så kan ofte en dø periode oppstå, og bettet begynne igjen når flo-fjære begynner. Torsk derimot er ofte bra fra land på fjæra sjø. Sjøørret, makrell, ha, etc er best på høyvann, spesielt hvis man fisker fra land.... Håper noe av dette kommer til bytte for deg Erlend, meste parten er basert på egne erfaringer, og du vil sikker få mange forskjellige svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg med på mye av det som er sagt så langt. Alle faktorene du nevner påvirker helt klart fisket, men ofte på uventede måter, og alt varierer ift. fiskeart, sted og tid på døgnet. I tillegg til de tingene du nevner ville jeg ihvertfall tatt med:

- stigende eller synkende vannstand (i elver)

- farge på vannet (farget, svakt farget, klart, etc. - typisk andel av alger i sjøen og andel av leire/jord i elver f.eks.)

- generelle lysforhold

Og så må alltid ta høyde for at uventede ting kan skje - har ofte hatt aller best fiske når forholdene ikke egentlig ser så bra ut, men noe spesielt skjer likevel (plutselige væromslag, styrtregn eller andre ting).

Basert på dette er det min teori at en bør alltid fiske når en får sjansen - så det gjør jeg[ :( ]...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var andre som ikke fikk noe på fornebu i dag :(

Fisket litt forsjellige steder men nedenfor sas hotellet og oppover til sjøflyplassen var ikke noe sted å være grunnet vinden.

Helt sør på Snarøya var det bedre kasteforhold, men ikke noe fisk der heller.

De andre jeg møtte hadde heller ikke fått noe fisk.

Prøver igjen neste helg :(

~Cral

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

jeg vil vel påstå at enkelte arter er særere enn andre mht forholda skissert ovenfor. Er ellers enig i mye av det som står skrevet her.

Men fiske er ikke basert matematikk og sannsynelighetsberegninger og godt er det... godt er det og for kropp og sjel å dra ut på fisketur, uansett om alle prognoser skulle tilsi at fisket er dårlig.

At innhenting av mye data for å finne en "nøkkel" til når fisket er best kan jeg tro på - men, jeg har vanskelig for å tro at man finner noe entydig svar, som funker 100%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

Best for kropp og sjel å dra på fisketur når det ikke er kraftig iskald nordavind!

Ikke så bra for kroppen heller når det striregner.

jeg trudde ikke at du var en pingle,Gabriel!?

-men kanskje litt vanskelig å få sove i et sånt vær.. hehe![ :( ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.