Gå til innhold
Fiskersiden

Da blir vi kvitt han for godt!


Daniel
 Share

Recommended Posts

Velger heller å se på det som en avslutning på diktaturet enn en start på demokratiet. Men fullt kaos kommer det til å bli der uansett om amerikanske styrker er stasjonert der eller ikke. Å tro at det blir fred og fordragelighet når den siste amerikaneren takker for besøket er å tro på julenissen. Det ble ikke akkurat ryddig i Afghanistan når russerne trillet over grensa for siste gang heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 148
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det kan hende - men det er fremdeles en vesensforskjell mellom å bevitne/stanse en borgerkrig - og å skape en. Heldigvis er det oppe og avgjort at USA sin invasjon var uberettiget og nederlaget er mer eller mindre konstatert av alle (inkludert Bush). Må være kjipt å satse et par tre billioner dollar - og så tape. Det er like greit at Saddam er død - men det er fremdeles en særdeles dårlig start med tanke på hva noen har prøvd å bumbe inn i hodene på de som bor der de siste årene - nemlig frihet og demokrati. Det motsatte er faktisk oppnådd, og det er trist for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En flott start på demokratiet - mord, kaos og borgerkrig. Men Saddam er død - så da er det vel verdt det, for oss i vesten om ikke annet :-)

Sum a sumarum blir neppe situasjonen mye bedre etter hans død - desverre.

Demokrati som skal være til folkets beste krever at noen egg blir knust.

Nå har man fått nye ark og nye kapitler skal skrives i Iraks historie. At det er blodsøl på disse arkene får man

oppfatte som man vil.

Men ville situasjonen i Irak blitt bedre med Saddam i fengsel? Neppe.

Ville situasjonen i Irak blitt bedre med han på gata? Neppe.

Så hvordan ville situasjonen i Irak blitt bedre?

Men hvis man driter i hvordan Irakere har det og er mest opptatt av og ikke få blod på hendene, så er det vel best og gi Amerikanerene skylden for hele greia og la dem finne ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å ta livet av Saddam har vi lagt oss på akkurat det samme nivået selv. Syntes det er en skam å vise tv-bilder fra denne henrettelsen, et visst nivå av respekt syntes jeg alle fortjener - på et prinsipiellt grunnlag. USA viser nok en gang sitt sanne ansikt, ikke det spøyt bedre enn mye av det Saddam gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vel stort sett alle vestlige medier uttalt at de neppe kommer til å vise henrettelsen på TV. Unger som sitter og ser, må vite. Det er irakisk fjernsyn som har filmet det hele, og der nede har de en litt annen TV-kultur enn vi. Eksempelvis viste jo iransk TV for rundt ti år siden steining og pisking på TV, og hva irakisk TV under Saddam har vist skal jeg ikke nevne her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Situasjonen i dag ville vært bedre uansett hvordan man snur og vender på det. Færre irakere drept, færre amerikanere drept, lavere terrofare - og ikke minst mer penger fra amerikansk side til humanitær hjelp (Utopi selvsagt, men tenk hva man kunne gort med 3 billiarder dollar for å hjelpe menesker). Saddam var en despot og en diktator - men man hadde valget for 15 år siden, men av ren strategi valgte de å la være. Se på resultatet nå... Disse blanke arkene det refereres til er vel også i realiteten en kolapset infrastruktur, tusenvis av drept mødre og barn, fedre, og borgerkrig. I tilegg kommer de samme kreftene til makten - som man har "prøvd" å fjerne. USA kommer aldri til å rydde opp etter seg - men hvem skal gjøre det da? De som mente (korrekt) at krigen var feil og ikke ville bidra? Desverre ja....

Ser at de viser bilder i Dagbladet av Saddam før han henges. Synes ærlig talt at det vises for mye på TV og i mediene - og til alle døgnest tider. Man må ikke vise hodeløse mennesker for å formidle nyheter- men den tragiske pressen vil kun tjene penger!

Endret av Hoffa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nødig begi meg inn på storpolitiske diskusjoner her - men ved å henrette Saddam, i stedet for å holde ham fengslet, gir lite grobunn for aksjoner for å frigi despoten senere.

Ved å vise noe av henrettelsen vil man så lite tvil om at han virkelig er død og alle, motstandere og tilhengere av henrettelsen kan være 100 % sikker på at han IKKE er i live!

-Så får man selv velge om man vil se det eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nødig begi meg inn på storpolitiske diskusjoner her - men ved å henrette Saddam, i stedet for å holde ham fengslet, gir lite grobunn for aksjoner for å frigi despoten senere.

Ved å vise noe av henrettelsen vil man så lite tvil om at han virkelig er død og alle, motstandere og tilhengere av henrettelsen kan være 100 % sikker på at han IKKE er i live!

-Så får man selv velge om man vil se det eller ikke.

Så dette holder ikke for deg?

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=156365

For en syk verden vi lever i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dette holder ikke for deg?

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=156365

For en syk verden vi lever i!

Nå er det neppe meg og hva jeg skulle mene det her er snakk om, det er svært lite interessant både nå og for ettertiden - men det finnes ekstremistmiljøer av betydelige dimensjoner som er langt farligere enn meg hvis tvilen skulle komme snikende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig!

Spør en kurder om hva de synes om dette så får du et langt svar (det har jeg gjort). Han jeg snakket med ville valgt å tvinge tilståelser ut av ham, og ydmyke han offentlig for så å fengsle han livet ut på et hemmlig sted.

På en måte synes jeg det blir for enkelt å bare henrette han, men på en annen side er det vel det greieste.

Synes det var deilig å se bildene av en død Saddam, gleder meg til filmen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har klokkertro på at løsningen på de fleste problemer, (også feilslått invasjon av Irak), er å henge forbrytere etter halsen til de dør...

De hettekledde lugubre karene som la løkken om halsen på den dødsdømte var på "vår" side av konflikten ikke sant?.

Betryggende..., NOT!

Mvh

Arild

Endret av ArildH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig!

Spør en kurder om hva de synes om dette så får du et langt svar (det har jeg gjort). Han jeg snakket med ville valgt å tvinge tilståelser ut av ham, og ydmyke han offentlig for så å fengsle han livet ut på et hemmlig sted.

På en måte synes jeg det blir for enkelt å bare henrette han, men på en annen side er det vel det greieste.

Synes det var deilig å se bildene av en død Saddam, gleder meg til filmen :P

Har du helt gått glipp av essensen her eller? Dette handler ikke om Saddam, men om en flokk sauer som applauderer når et menneske blir henrettet!! For meg er det revnende likegyldig om det er Saddam eller George Bush som blir henrettet, jeg er motstander av dødsstraff uansett hvor mye blod han evt. skulle ha på hendene. Jeg har selvfølgelig forståelse for at Saddams ofre ikke deler min oppfatning av denne saken...

Synes det var deilig å se bildene av en død Saddam, gleder meg til filmen

Og dette skulle vel være en grei demonstrasjon på jeg mener, hvor "syk" er egentlig denne kommentaren?

Endret av Jørgen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.