Gå til innhold
Fiskersiden

Hvor mye


link
 Share

Recommended Posts

Og jeg mener man bør tåle å få det påpekt når en bruker argumenter som er så til de grader på trynet... (Ref: "Det er en del andre som ikke følger reglene - derfor er det greit for meg også" - skulle likt å høre reaksjonen din om en GULP-fisker hadde presentert denne argumentasjonen for deg i elven din; altså: "Jeg driter vel i om det er forbud mot GULP - mange andre fisker jo med det") Noen ganger er det bedre å la det ligge enn å presentere motargumenter som ikke henger på greip.... ;-) Det blir ikke merkeligere at folk reagerer når man samtidig sutrer over not og garnfiske og roper om baglimiter osv når en selv selger unna over 300 kg laks. (En liten notis for å minne deg om hvorfor kanskje noen reagerer)

Og så - tilbake til opprinnelig emne med dere hele gjengen!!

Jeg må bare igjen få lov til å svare på dette, så skal jeg la det ligge. Jeg vet at jeg ikke trenger å skatte på salg av laks fisket i elva da jeg er hobbyfisker. Har det i utg.punktet ikke som næringsinntekt. Noe annet har selvsagt vært tilfelle hvis jeg har tjent penger på utført arbeid (f.eks) Biinntekt. Om grensen er 40,-/kg. eller noe annet: Ikke interessant for meg om det stemmer (så lenge jeg vet at jeg ikke trenger å skatte på dette) Så derfor min reaksjon på at absolutt dette skal "hauses" opp. Men jeg har ikke argumentert med at jeg kan selge svart, fordi andre gjør det. Skal man først ta opp dette tema så må man se det litt i perspektiv. Så er man interessert i akkurat dette, kan man jo heller lure på hva som foregår litt høyere opp. Men spørsmålet ble jo vinklet dithen at jeg var en "potensiell skattesnyter". Iallfall lå det i lufta (?)

Så vinklingen av innleggene var litt på jordet, ut ifra utg.punktet på denne tråd synes jeg.

Det var altså ikke jeg som tok opp dette med skatt etc.

Men jeg skjønner absolutt ikke sammenligningen med Gulp-fiske, bag limit, garnfiske og hva jeg fisker/selger. Man må da tåle å høre at en fisker tar 300kg. laks eller selger laks uten å vri det i alle retninger. Men jeg får håpe det blir mindre laks i år. Det er faktisk helt vanlig med et snitt på 40-60 laks blant flere fiskere i nedre deler av Gaula. Og ingen spiser opp alt selv. Så for oss er det ganske naturlig å gi bort/selge laks. Likevel om det kan høres "brutalt" ut for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 114
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

..og c&r er selvsagt ikke ett alternativ.

He-he, må nok svare på dette også.

Nei, C&R har aldri vært noe alternativ. Men spørsmålet var nokså ledende igjen. :lol:

Og jeg kjenner faktisk ingen (trøndere) i Gaula (heller ikke rene fluefiskere som tar over 50 laks hvert år) som praktiserer C&R. Iallefall ikke enda, men kanskje blir vi med i "gromklubben" engang vi og.

Forresten, når jeg fisker stam-fiske, praktiserer jeg C&Release (i bur).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg handlet i god tru :)

Men summen er selvsagt bare en estimert sum, regnet ut ifra ca. kg /snittpris.

Salg av 4 smålaks i juli til nabo: 250,-

Salg av 2 mellomlaks neste uke: 400,-

Salg av 4 storlaks Fiskehallen aug. 2000,- etc. etc. Håpløst å skatte av dette, det er ikke akkurat noe planlagt biinntekt.

Men det er nå pussig at alle fiskehandlerne i Tr.heim sier det samme, de har lov å ta imot laks fra hobbyfisker (uten kvitt./reg.) inntil en viss pris pr. kg. Da det er kun regnet som hobbyfiske.

Hva om jeg selger en brukt sofa til kr. 5000,- i februar ? Og kanskje selger en brukt fiskestang etc. senere ?

Skal jeg betale skatt på det også ?

Men jeg får ta meg en tur til likningskontoret i morra (kanskje dæm vil ha røykalaks te jul)?

Når æ tenke mæ om var beløpet faktisk 4500,-

:)

Ahhh, det va godt å få renvaska sæ.

Men jeg må få lov til å tilføye en ting som ikke har noe med dette å gjøre:

At enkelte røkeri/mottak av o-laks ikke lenger får lov til å motta villaks fra hobbyfiskere pga. mattilsynet

er jo ganske komisk. Vet ikke hva som er farligst å spise: O-laks eller en fersk villaks :angry:

Kanskje de er redd for m(l)usehaler ??

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ordne kvitterint til dem da. Er jo du som selger laksen din svart eller uten kvittering om du vil,evt de kjøper fisken din svart;)

Hvordan du skatter av det? Du skriver ut kvittering for det du selger eller bokfører det. Skjønner ikke hvordan det skal være så vanskelig. Er jo ikke noe værre enn å bokføre sin egen inntekt ved salg av en annen tjeneste.

Endret av Vilhelm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert svidd av 12-1500 kr fra 1 juni til sept, på MAKK av alle ting :) blir spade neste år.

stenger,sluker,liner,sneller,angler,fluer,søkker,vesker,klær,SLUKer, skrin,turer,pils osv har jeg ingen planer om og regne ut, har mange fine turer og opplevelser så det var sikkert verd det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han her hadde vært medlem ville han kommet høyt opp på lista, og samtidig sluppet diskusjoner med Dunkern :)

Sakset fra et amerikansk forum:

I have 12 x Torsa 30's , 12 x Tiagra 50W's and 12 x 130's all brand new models just purchased to exchange out the older trinidads 30's, Tiagra 50's and 130's.

Im not sponsored by shimano and purchased these all from Meltons tackle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han her hadde vært medlem ville han kommet høyt opp på lista, og samtidig sluppet diskusjoner med Dunkern :blink:

Sakset fra et amerikansk forum:

I have 12 x Torsa 30's , 12 x Tiagra 50W's and 12 x 130's all brand new models just purchased to exchange out the older trinidads 30's, Tiagra 50's and 130's.

Im not sponsored by shimano and purchased these all from Meltons tackle.

en FS member kaller seg for Dunkern..og det e itj mæ

I rene kr bet vel amrissen laaangt mindre enn det vi ville ha gjort i dette land vel??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.