Gå til innhold
Fiskersiden

Digitalt speilreflekskamera – for nybegynner


Rune
 Share

Recommended Posts

  • Svar 99
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

og jeg har kjøpt meg nikon d70s med 18-70mm objktiv. Må bare lære meg å bruke det, men har veldig lyst på et macro og et teleobjektiv til naturfotografering. Smyg jakt på hjort med kamera frister etter å ha fått en smakebit på Vidar Lunde sin kommende bok B) glemte å nevne et vidvinkel objektiv til fiketurene..

Grattis med kamera Rune. På tide ;)

Mvh Oz

BTW: Thor har rett.

Endret av Oz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Nikon D80 er et meget bra kamera men å kalle det førstevalget uten å ha prøvd Pentax K10D er tull.

Her er ein SERIØS test:

http://www.akam.no/test/digitalkamera/test...ntax_k10d/34167

Tull eller tull... i ALLE internasjonale fotoblader jeg har lest hvor begge er testet (tror det er 4 eller 5) så kommer D80 foran K10D, så jeg ser ICKE problemet der :huh:

(dette er ikke sammenligningstester, men individuelle tester)

EDIT :

..og jeg tror mer på internasjonale fotografer enn gutta hos akam...

forøvrig så er mest sannsynlig Samsung GX-10 ett bedre kjøp enn k10d, da det er samme kamera bare at det står Samsung på det... og koster en del mindre ! Samme bajonett

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke kameraet eg kritiserer men testen du refererer til. Det er ein heilt ubrukelig test.

Nikon D80 er et meget bra kamera og det beste kamera eg har prøvd til under 10 000,-.

Eg har ikkje prøvd Pentax K10D enno men eg gleder meg til å prøve det. Eg har ingen forhold til Pentax anna enn at eg har et 25 år gammalt ME super.

Når det gjelder D80 kontra K10D i tester er det close race. Av og til D80 foran, av og til K10D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdt på å kjøpe meg pentax k10d men kjøpte meg heller canon 350D med kit objekt+1GB minne for 3000kr. :blink: Skal heller legger litt mer penger i optikk og imorgen skal eg kjøpe Tamron SP AF 17-50mm F2.8 XR Di ll LD Aspherical (IF) eller Tamron SP AF 28-75mm F/2.8 XR Di.

350D er vel 35mm?

Endret av FishingBUDDY
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fikk du den prisen?

Kjøpte den brukt men er så å si ubrukt av en fra fluefiske.net :D

Skal du ha 35mm må du opp i Canon 5D som har fullformatsbrikke.

Kor mange mm er 350d da? De objektene eg har tenkt på har følgende info om brennvidde.

Tamron SP AF 17-50mm = Eff. brennvidde på Canon 20D: 27-80 mm (35mm)

Tamron SP AF 28-75mm = Eff. brennvidde på Canon 20D: 44.8-120 mm (35mm)

Derfor eg ble litt forvirret. :D Finner nok ut av det hos japan photo nå om ikke så lenge men hadde vært greit å vite på forhånd.

Endret av FishingBUDDY
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte den brukt men er så å si ubrukt av en fra fluefiske.net :D

Kor mange mm er 350d da? De objektene eg har tenkt på har følgende info om brennvidde.

Tamron SP AF 17-50mm = Eff. brennvidde på Canon 20D: 27-80 mm (35mm)

Tamron SP AF 28-75mm = Eff. brennvidde på Canon 20D: 44.8-120 mm (35mm)

Derfor eg ble litt forvirret. :D Finner nok ut av det hos japan photo nå om ikke så lenge men hadde vært greit å vite på forhånd.

Du skal ikke tenke så mye på mm... tenk 1.5 (eller er det 1.6), det er det du skal gange mm med for å få det som er tilsvarende gamle 35mm.

Men de talla som står for 20D er de samme som gjelder for 350D. Altså cropfaktoren 1.6 er den samme på både 20D og 350D. De eneste som er fullformat hos Canon er 5D og 1D... og de koster en del mer enn 3000,- :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da går eg sannsynligvis for den 17-50 (27-80)

Kit objektet er ikke mye å skryte av.

Vet folket om noen nettsteder der hoya filetere går billig? Billigste 67mm hoya uv filter koster jo 400kr. :D I tillegg skal eg ha polarisert filter for å ta bilder av fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ett billig 67mm Pola-filter :

http://cgi.ebay.com/Kenko-67mm-Pro-1-D-Mul...1QQcmdZViewItem

Og ett UV-filter :

http://cgi.ebay.com/Kenko-67mm-Pro1-Pro-1-...1QQcmdZViewItem

Husk at det er stor forskjell på f.eks 50mm og 67 mm i pris

Pris på disse 2 som Hoya i Norge tilsammen vil være ca 2000 kroner :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips.

Ble forøvrig ikke noe 17-50 objekt på meg da de ikke hadde flere inne så da ble det heller Tamron AF 70-300mm F/4-5.6 Di LD MACRO 1:2 på meg som eg egentlig hadde tenkt å kjøpe neste måned men nå ble det altså motsatt. Var satt ned fra 1399kr til 999 idag faktisk så eg var heldig med den. På sidene deres er prisen forsatt 1399 siden den ikke er oppdatert enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.