Gå til innhold
Fiskersiden

Så här skall en röding se ut...


Lho
 Share

Recommended Posts

Blir litt avsporing fra de fine, fete røyene her nå, men skitt au.

Flere har sikkert sett programmet fra Kola, der russiske guider stikker kniven rett ned i hjernen på fisken.

Tror nok det er den mest humane (raskeste) måten å avlive fisk på.

Men all fisken jeg tar, brunørret og laks, har jeg for vane brukt å kakke i hodet først.

Laksen med en stor stein og ørreten oppned på en stein. Og knekket nakken på ørret etterpå.

Et godt triks når det gjelder laks er etter kakking å ta et raskt grep i gjellene på ene siden og røske til.

Da slites alltid blodåra av og alt blodet renner ut. Det er nok mange enda som stikker og stikker (med kniv) og ingenting skjer. Blir ikke så særlig delikat hvis laksen skal røkes og alt blodet ligger "ferdigrøkt" på sidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørgen Ø

Da skulle du testet de i en "Pepsi challenge" (blindtest) mot fjellrøye gitt!

Anløpen lungemos vs mør indrefilet...

Hehe, vi surret den i fløte og Paul lagde fiskesuppe, det var digg. Men vet ikke hvordan det egentlig smakte av selve fisken da. Men regner med at fjellrøye er bedre ja. Uansett så er ikke målet med en tur til Skogseid å spise røye. Har fortsatt til gode å se røye live på over to kg derfra, så jeg håper på en feit julegris som det tyter rogn og bare renner masse annet skit utav :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden handlet om noe annet, men siden det ble brakt på bane må det kommenteres: Vissheten om at fangsten ikke kan stikke av skal IKKE være en unnskyldning for å ikke avlive fisken med en gang den kommer opp på isen. Her er all disk. om smertefølelse irrelevant. Dette er dyreplageri per def. Fisk man skal bruke avlives umiddelbart. Dette er bare noe man gjør. Man skal ha respekt for liv (og død).

Riktig at stivfrossen fisk tiner opp og svømmer videre, men hvis man tror at dette er ensbetydende med at den overlever tar man feil. Denne fisken er dødsdømt.

Har fisket mort til akvariet i -15. Fisken var over vann i den tiden det tar å løfte den fra iskanten og opp i en bøtte. Dette gikk bra, men bare såvidt. Fisken "flasset" voldsomt et par dager inntil det ytterste hudlaget var fornyet. Øynene tok ikke skade i dette tilfellet, men så varte oppholdet over vann altså ikke mer enn 1 sekund.

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et dunk i skallen-bedøver. Så kutter man strupen/gjellebuer (etter art, strørrelse osv) og lar fisken blø ut. Enkelt og greit.

Like effektivt som sel/hakapik avlivingen! Hadde en fysiologiprofessor som på forelesning forklarte effekten av hakapiken og omtalte den som det mest effektive slakteredskap som fantes - midt i verste stormen rundt filmen til Lindberg fra skuta Harmoni, i en forelesning om hjernefysiologi :P. Trinn 1 er å slå med flatsiden for å bedøve/slå bevisstløs, tett fulgt av trinn 2 som beståre i å knuse skalletaket med hakapiken og nærmest rote rundt nedi hjernen med spissen til smertesentre og annet rart var fullstendig frikoblet. Etter å ha demonstrert forskjellige sider av dette visuelt og teoretisk spurte vedk. et retorisk spørsmål til salen: "Hvem f... tror dere lider unødig og vrir seg i smerte uten bevisst hjernefunksjon..?" Var flere som hoppet i auditoriestolene da... :D

Samme gjelder nok for fisk - selv om jeg skrekkslagen har opplevd at stor laks har våknet opp i båten etter å ha fått et par kakk fra kilosstein på bredden av elva noen minutter i forveien... Nå kakker og bløgger jeg behørig all fisk, noe som er tilstrekkelig, men å stikke kniven i hjernen gjør jeg ikke. Den er dau nok etter kakk/bløgg, selv om det kanskje er mest humant å stikke i hjernen etter kakket..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.