Gå til innhold
Fiskersiden

Så här skall en röding se ut...


Lho
 Share

Recommended Posts

Skogseidrøya eneste fordel er størrelsen, den er stygg som nøkken og kritthvit i kjøttet. Med andre ord dyrefor! Understreker at dette har med personlig smak å gjøre, liker ikke hvit laksefisk, estetikken mangler selv om smaken er der. Synes skikkelig høyfjellsrøye ruler - oppfostret på marflo, knallrød i kjøttet, passelig feit og fightere på lett utstyr... :)

Nei Skogeidrøyer, spar meg - akkurat slik skal VILLRØYE se ut:

[url=15276_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik synes jeg at ei perfekt røye skal se ut. Den er forøvrig tatt i et fjellvann her i distriktet.

Tja Speydork - flott røye det der, men røya er jo mye penere i live. Særlig når man kan studere deres atferd og farger på varpet. Burde egentlig "bare se men ikke røre", men topp kvalitets røye er og blir en kulinarisk lekkerbisken. Disse røyene venter på deg litt lenger nordover i landet, Spey... :)

http://fiskevatn.no/foto/arkiv/6063/15277_s.jpg[/img]]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man synes synd på røya etter at den har ligget "ihjelspekt" på isen noen timer er det enda håp.

Ta dem med hjem og legg dem i oppvaskkummen i kaldt vann for sakte opptining av røyene.

Og kanskje kvikner de til igjen.

Utrolig, men sant, røya går nærmest bare i dvale. Det har jeg opplevd flere ggr. mange timer etter fisketuren.

Og når dattera i huset fikk se dette, var det ikke snakk om å avlive røyene.

Så jeg måtte pent kjøre den lange veien tilbake til fiskevannet og slippe dem ut igjen !

Så fryser røyene raskt inn på isen, kan man som sagt vurdere oppliving senere :lol:;)

Catch, wait & release.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man synes synd på røya etter at den har ligget "ihjelspekt" på isen noen timer er det enda håp.

Ta dem med hjem og legg dem i oppvaskkummen i kaldt vann for sakte opptining av røyene.

Og kanskje kvikner de til igjen.

Utrolig, men sant, røya går nærmest bare i dvale. Det har jeg opplevd flere ggr. mange timer etter fisketuren.

Og når dattera i huset fikk se dette, var det ikke snakk om å avlive røyene.

Så jeg måtte pent kjøre den lange veien tilbake til fiskevannet og slippe dem ut igjen !

Så fryser røyene raskt inn på isen, kan man som sagt vurdere oppliving senere :lol:;)

Catch, wait & release.

Hmm, kakker du de ikke?

Har selv opplevd at de var kviknet til i oppvaskkummen, og en gang gjorde jeg de til på en slik måte at hode og innvoller hang ihop. Og da disse fortsatte å "svømme rundt i kummen, bestemte jeg meg for alltid å kakke røyer som kommer opp på isen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man synes synd på røya etter at den har ligget "ihjelspekt" på isen noen timer er det enda håp.

Ta dem med hjem og legg dem i oppvaskkummen i kaldt vann for sakte opptining av røyene.

Og kanskje kvikner de til igjen.

Utrolig, men sant, røya går nærmest bare i dvale. Det har jeg opplevd flere ggr. mange timer etter fisketuren.

Og når dattera i huset fikk se dette, var det ikke snakk om å avlive røyene.

Så jeg måtte pent kjøre den lange veien tilbake til fiskevannet og slippe dem ut igjen !

Så fryser røyene raskt inn på isen, kan man som sagt vurdere oppliving senere rolleyes.gif rolleyes.gif

Catch, wait & release.

Dei var vel neppe gjennomfrosne. Dersom dei var det, trur eg at eit par professorar på NTNU er interessert i å vite kor det vatnet var :D . Utan å verke for grinete og sur, så tykkjer eg det er drøyt å ikkje avlive røyene så fort dei er komne opp på isen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei var vel neppe gjennomfrosne. Dersom dei var det, trur eg at eit par professorar på NTNU er interessert i å vite kor det vatnet var :lol: . Utan å verke for grinete og sur, så tykkjer eg det er drøyt å ikkje avlive røyene så fort dei er komne opp på isen.

Vannet var Gangåsvatnet ved Orkanger for mange år siden. Og røyene, eller rettere sagt "pinnene" ble slengt på isen og var etter kort stund hard som pinner. Det var jo meningen da at de skulle fortæres til middag, men det ble altså blankt avslått etter at de livnet opp. Så de ble foret med maggot i noen uker i en stor balje, renset med stadig iskaldt vann. At de ikke ble kakket etterhvert må bare beklages hvis det støter noen. Kan bare si til trøst at jeg har sluttet å fiske på isen for meeeget lenge siden.

Men ut ifra det jeg har sett blir nok ingen røyer kakket før de legges på isen.

Fy og Fy ! Og tenk på all den maggoten som krymper seg i smerte idet kroken går inn mellom øynene.

Nei, jeg sluttet, orket ikke synet :)

Men røya trives jo i iskaldt vann, og det virker iallefall som at den går i en slags dvale når den blir gjennomfrosset. Akkurat som enkelte frosker, som våkner til liv igjen når de tiner opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.