Gå til innhold
Fiskersiden

Laksefluer/tuber, gode triks.


sølvreven
 Share

Recommended Posts

hei alle sammen,

hvis dere har trua så virker alt, om det er det ene eller andre.

jeg har stor tro på at det viktiste er å prsentere flua riktig

få fart på flua. om flua ser ut som dritt eller ikke så tror jeg laksen

tar hvis den er i nærheten av en rask flue <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluebinding kan gjøres omstendelig og vanskelig, om det er det man vil. Jeg registrerer at Erik R. har svært standhaftige meninger om hvordan en flue i alminnelighet og tubefluer i særdeleshet skal bindes for å fange fisk (les laks/sjøørret.) Men er det egentlig nødvendig med så mye krimskrams på kroker og tuber for at fisken skal la seg lure? Sjøl fisker jeg en del med tuber av typen brass bottle tube. Og der er det neimen ikke mye krims det er plass til. Men om de brukes der de er beregnet og skulle brukes, fanger de fisk så det holder. Sjøl binder jeg svært enkle fluer på både krok og tuber. Ofte uten kroppsmateriale og kun med en enkel ving i et par - tre farger og gjerne i farger som matcher vannfarge. Kanskje legger jeg i enkelte tilfelle på en liten butt av fluoriserende materiale helt bakerst. Men jaggu får jeg bra med både laks og sjøørret likevel. Så min teori er at fisken bryr seg mindre om alt krims vi binder på krok og tube enn det vi som fluebindere gjør. Jeg tror det er viktigere hvordan vi presenterer våre fluer og at de "svømmer" fint.

Endret av rogna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror forskjellige preferanser er stikkordet for uenigheten her - men uenigheten er jo den som skaper diskusjonen...

Jeg kjenner og kjenner til wobblermakere i Finland som har utviklet sitt virke til å bli av høyt utviklet malerkunst - men de fleste som lager wobblere i Finland er enige om èn ting; numero 1 er selve gangen på wobbleren, fargen/mønsteret er av mindre betydning.

Selv binder jeg "verdens enkleste" tubefluer - disse er raske å binde og derfor har jeg en god del av disse liggende i boksen, men skulle jeg kjøpe fluene av en semi-/eller profesjonell binder til en stiv pris hadde jeg både forlangt et bra utseende og god holdbarhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å måtte si det Erik, men mye av din feinschmecker mentalitet er fryktelig bak mål...

Tok ikke fiskerene laks på Bic-penner uten conehead før? Tok de ikke laks uten Whiting-hackle i kropp og front?

Om du som semiproffesinonell binder skal ha troverdighet, må du inrømme at vanlige hackle, tinsel og vinger FAKTISK kan fange fisk! :)

Har all respekt for deg som binder, men må allikevel si til folket at en god sneip på kroken kan gi like mye laks som en flue til 100kr :D De tok tross alt 3-400tonn laks på fjærkre for 100år siden;)

OG når jeg som hobbybinder som ikke har for vane å få mye laks.... Jeg gir BALLA i om flua mi bare tåler 1 eller 12 laks! Får jeg 4 laks på 4-5 døgn og "mister" 2 fluer pga det, så er jeg såre fornøyd!

du har evig rett alv. men som jeg skriver så er det holdbarehet og kvalitet som går foran alt for min del. hvis jeg ville gjort det så enkelt som mulig hadde jeg bundet fluer av ting jeg fant i puta mi og/eller ting jeg fant på teppet. er rimelig sikker på at laksen hadde like gjerne tatt det, så har jeg fått sagt det. som andre sier så er det preferanse og personlig smak som gjelder. selv ble jeg lei av å binde "stygge" fluer som jeg ikke hadde troen på og som gikk i stykker forter enn fy.

laksefiskern: din holdning er veldig representativ. så og si alle som kjøper av meg og andre bindere ønsker holdbarehet og et greit utseende på flua. dette koster mer, men er etter min mening værdt det!

kim andre: hehe, alt er ikke prøvd og jeg leter fortsatt etter nye ting. bla. så skal jeg eksperimentere mer med struts enn det jeg har gjort før.

holder forøvrig på med å binde ca 600 fluer som div. fiskere rundt om i landet har bestilt. når jeg bruker ca 30 min. på hver fluer så sier det seg selv at dette er tidkrevende. og ja, jeg tjener svært lite på det, men fy ***** så gøy :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har evig rett alv. men som jeg skriver så er det holdbarehet og kvalitet som går foran alt for min del. hvis jeg ville gjort det så enkelt som mulig hadde jeg bundet fluer av ting jeg fant i puta mi og/eller ting jeg fant på teppet. er rimelig sikker på at laksen hadde like gjerne tatt det, så har jeg fått sagt det. som andre sier så er det preferanse og personlig smak som gjelder. selv ble jeg lei av å binde "stygge" fluer som jeg ikke hadde troen på og som gikk i stykker forter enn fy.

laksefiskern: din holdning er veldig representativ. så og si alle som kjøper av meg og andre bindere ønsker holdbarehet og et greit utseende på flua. dette koster mer, men er etter min mening værdt det!

kim andre: hehe, alt er ikke prøvd og jeg leter fortsatt etter nye ting. bla. så skal jeg eksperimentere mer med struts enn det jeg har gjort før.

holder forøvrig på med å binde ca 600 fluer som div. fiskere rundt om i landet har bestilt. når jeg bruker ca 30 min. på hver fluer så sier det seg selv at dette er tidkrevende. og ja, jeg tjener svært lite på det, men fy ***** så gøy :)

Med det lille jeg har igjen av respekt, vennligst slutt å kuppe tråder med din egenreklame for dine kvalitesfluer!!!

Om du vil besvare dette så ta det på PM eller kom med tips til trådstarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så så...!

ta det heller med meg på pm om det er noe rent personlig du er uenig med meg om.. det er en moderator jobb å fjerne reklame. så om moderatorene mener det, så ber jeg dem om å fjerne mine innlegg i denne tråden! kan forsåvidt være enig i at jeg har informert om meg og min virksomhet, men ikke noe mer enn det!

MVH Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett godt tips:

Kjøp en aluminumstube, fest litt hår framme på alutuba :D

Fanger mer fisk enn det alle meste foruten mark på lav vannstand og wobbler på gode vannforhold der fisken står å stagger litt.

Samtidig er det jo hyggelig å kunne tilegne flua personlig preg eller fiske med noe som gir en opplevelse av ekstra tro på det man holder på med. Det er vel svært få som haler laks på hver tur uansett flue, det gjør jo alltid godt med ett fluebytte om det ikke biter. Om det er bundet av whiting eller kinesisk hønesaddel tror jeg betyr mindre, slitte fluer fisker jo som regel meget bra.

De klassiske fluene er jo ofte ispedt fjær som var meget sjeldne/dyre, substitutter kom etterhvert, men oppfatningen var jo enkelt og greit, jo dyrere fjær jo bedre flue.

Har brukt opp noen jungle cock nakker i min karriere, flua jeg benytter mest uansett elv er ei jeg laga for å motbevise høyere fangst med JC kontra uten. Flua har ikke JC og det er den jeg har mest tro på uansett elv . Det begynner å bi noen elver fisken har lugga, bitt, voldtatt akkurat denne JC løse flua flua.

Grunnen til at jeg får mest på denne er at den brukes oftest, så enkelt som det :D

Jeg gjør absolutt ingen triks for å få gangen bedre.

Hekting forekommer veldig sjelden uansett vingelengde,aner ikke hvorfor? Bruker ikke noe i treblekroken og har ikke mer hekt med treble kontra dobbel bak tuba. Silikonslange bruker jeg også selv om det like gjerne kan henge en løs krok bak, kommer an på om jeg har husket silikonslangen.

Å jobbe med flua i den strømmen du blir gitt av elva samt snørevalg mener jeg betyr mer enn hele flua foruten størrelsen på den da.

Endret av Tres Bien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en del år siden eksperimenterte jeg en del med sjøørretfluer og bandt mange rare skapninger. Den rareste som fanget fisk var kanskje en flue hvor kropp,hale,og "hacle" besto av granskjegg (lav på grantreet) pluss en liten brun vinge av hår fra Finsk Spetesen min.

Med ribb var også kroppen holdbar og billigere materiale finns vel ikke:)

Har også fisket en del med dobbelkrok med bare vinge og ingenting annet og fisk,ja det fikk jeg.

Nå for tiden synes jeg flue også må se litt pen ut og binder dem deretter uten at jeg tror fisken bryr seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en del år siden eksperimenterte jeg en del med sjøørretfluer og bandt mange rare skapninger. Den rareste som fanget fisk var kanskje en flue hvor kropp,hale,og "hacle" besto av granskjegg (lav på grantreet) pluss en liten brun vinge av hår fra Finsk Spetesen min.

Med ribb var også kroppen holdbar og billigere materiale finns vel ikke:)

Har også fisket en del med dobbelkrok med bare vinge og ingenting annet og fisk,ja det fikk jeg.

Hehehe, denne høres enda mer utrolig enn ørepropp som etter noe Kolafilmer ble svært så populært.

Granskjegg, dødaren från Norje :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det ble fart i tråden ser jeg, med flere ideer og kreative utspill etterhvert. Meget bra ! Og artig var det at jeg fikk flere pos. henv. ang. "mine" sølv/gull-tuber. Men jeg tror nok at det er blitt noen misforståelser ute å går her ang. materiale etc. Så etter flere pos. innspill skal jeg prøve å utdype dette nærmere.

Så jeg rykker fram til start:

Jeg nevnte altså holografisk sølv- eller gulltinsel. Ikke flatbraid. Jeg vet hva det er og bruker det i andre sammenhenger. Grunnen til at jeg/vi bruker holografisk tinsel (spes. gull og sølv) er at det har helt spesielle egenskaper i sol-lys ! Så utg.punktet for å bruke dette er for å få tuberøret til å glitre i alle regnbuens farger, noe som er helt spesielt med dette materiale. Kall det gjerne en slags "speileffekt". Og jeg har erfart at i spesielle situasjoner trigger dette laksen til å ta. Sølv ved klar elv og gull ved "klar" cognacelv. Og tuben minskes (1cm) når laksen er litt mistenksom eller mindre interessert. Tubene er ikke "tunge", men både alum. og plast brukes selvsagt. Jeg bruker kun alum. da jeg ofte fisker mine tuber med dupp ute på harde brekk eller utstrømmer slik at de går like under vannflata i forholdsvis stor fart.

Har ennå ikke funnet noe som kan erstatte dette materiale. Nå er jeg et petimeter på fluefronten og binder ca. 10stk. gulltuber f.eks. Kun 3-4 av de blir jeg fornøyd med og de skal helst vare et par mnd. Så derfor brukes epoxy. Ett par lugg fra laksen er ofte nok til at hele tinselgreia revner og blir stygg.

Sender med et par bilder for å illustrere røret før og etter "glasering". Og det beste, tuben er meget enkel å binde, og her er det ingenting krimskrams som skjuler kroppen (røret). Og av og til gir man jo bort noen av godfluene sine, så da er det godt når man står der og har bare ett par tuber igjen (av f.eks. denne).

Så jeg glaserer kroppene først (10stk) og legger på vingen etter noen dager ! Og med noen flashabou på toppen i gull på f.eks gulltuben så ligner denne "lille djevelen" på en glitrende liten sak i solskinnet. Altså en utrolig effekt som på sikt kan øke interessen for laksen. Og s-ø er helt gal etter akkurat denne tuben på cognacelv, men da i litt mindre versjoner ! Så det som kanskje er litt spesielt med disse glitrende tubene er at laksen fatter interesse for eller ser den fra lengre avstand. Egentlig har vi prøvd å gjenskapt den blanke slukens fortreffelighet, men i micro-format. En annen ting jeg har tro på er å smøre kroppen med epoxy, og rulle den i glitter. Ikke vanlig glitter ( plast o.l.). Men jeg har sett at det enkelte plasser fonnes glitter som minner mere om små biter av speil. Altså ørsmå partikler med skikkelig speileffekt som reflektere lyset i alle retninger. Jeg kjenner laksen såpass godt at jeg vet at den vil trigge noe infernalsk på dette.

Ellers er vi alle enige om at man kan ta laks på både fleskebiter og alskens fluer, ja til og med bare en fluekrok eller ei teskje påmontert trippelkrok ! Men jeg har ikke ville satset på det i lengden. Jeg har fisket så lenge i lakseelva og erfart fra kompiser som hver har 20-50 års fartstid i Gaula at riktig presentasjon av flua selvsagt er første bud. Men at forskjellen på effektiviteten på div. fluer komb. med riktig str. svært ofte er avgjørende for hyppige hugg. Det er ikke uten grunn at det kan stå 5-6 fluefiskere i dagesvis uten ett eneste hugg. Og de som går bakerst, tar kvoten hver dag på samme runde !! Ett helt vanlig fenomen.

Så jeg mener at på lang sikt er fluas karakteristikk mye mere avgjørende enn hva mange tror. Det står nok flere lakser der nede i dypet enn vi tror, som bare venter på riktig flue !

Kvalitet, skjønnhet gir laksen selvsagt blaffen i.

Så mitt utg.punkt alltid er at jeg lager flue/tuben slik at det er optimal sjanse for hugg på hvert eneste kast.

Men å plukke ut riktig flue (størrelse, karakteristikk etc.) utfra de gjeldende forhold akkurat på det strekket man skal fiske, det er en lang læreprosess som man ikke lærer på ett år. Såpass ydmyk skal jeg være og si at jeg har ennå noe å lære, av de lærde ! Og de har erfaring så det holder. Jeg er "bare" 53 år, jeg er nok bare i startgropa enda jeg

:angry2:

Håper jeg ikke tok luven på noen stakkars fluefiskere, men veien er lang, hvis man vil !

mvh. silver280120071853olBf7vMAO655hIYwNb.jpg?13280120071854IakGBOBi351efqfrel.jpg?96

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:angry2: nei,du tok i allefall ikke luven av meg.her er et sitat skrevet av den kjente fluefisker lars lenth: ,,fluefisker er en fellesbetegnelse på en person,som regel mann med økende gjeldsproblem og synkende fremtidsutsikter.fluefiskeren forsøker ofte og ,,frelse,, sine omgivelser,hvilket resulterer at vedkommende også sosialt blir betegnet som imbesill,,
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slik epoxy som finnes i 2 gjennomsiktige rør med trykknapp under som presser epoxyen i 2 smale åpninger på toppen (ikke tuber) Men den er klar !! Altså ikke araldit da den er altfor gul. Kjøper dem på byggvare eller fargehandel f.eks. herder bare på 2-3min. så jeg roterer tuben med en streng inni et par min. slik at det ikke blir klumpete på ene siden. Men viktig å ikke klemme hardt på epoxyen før det har gått 4-5 dager. Da tubekroppen kan bli matt av fingermerker. Blir etter 4-5 dager hard som glass.

Men det utrolige med f.eks. gulltubene jeg bruker er at litt av fargestoffet som er brukt på undervingen som er hot oransje smitter av på endel av "glasskroppen" og det blir en fantastisk farge på tuberøret. En slags svak hot oransje, men klar bronse/gullfarge. Vanskelig å forklare, men det blir ihvertfall en fantastisk glassklar farge som jeg er veldig svak for :angry2: Men dette kommer ikke fram før tuben er brukt noen dager.

Men selve "glasskroppen er like "klar" og fin hele tiden.

Men det går ganske kjapt å binde opp 10stk. tuber i 2 vendinger selvsagt.

Blodrød tempelhund på topp og 3-4 strå gullflash over som jeg bruker lengre enn overvingen da disse gullflashstråene samler seg i "dråpeform" over og bak vingen og skal glitre og vises for laksen nedenfra.

På klar sommerelv bruker jeg sølv (1-2cm) med litt lyseblått og svart i vinge.

Men som sagt, det er mange tuber som er bra, men akkurat denne er beregnet for å gjenskape en spesiell glitreeffekt samtidig som epoxyen bare er for å holde tuben holdbar da 3cm. med tynt tinsel kan være svært så besværlig å holde på plass enkelte ggr. Bruker aldri rib på disse, blir for klumpete ved bruk av epoxy. Men på tykke micro-tuber brukes kun oval rib surret enkelte ggr. Og da blir kroppen glasert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen

Håper jeg ikke tok luven på noen stakkars fluefiskere, men veien er lang, hvis man vil !

På ingen måte. Hyggelig at du kom tilbake til tråden din igjen. Det med å lakkere tinsel, og spesielt holo. har også jeg tenkt på, men siden jeg bruker lite tuber så har det liksom andri blitt gjort. På kroker har jeg i stedet gått over til holo dubbing der dette har vært formålstjenlig. Du har vel som meg og sikkert også andre registrert at holo-tinsel krakelerer og blir matt etter en stund, og funnet løsningen på det. Det ser i allefall både pent og solid ut, noe som ikke overrasker noe særlig etter å ha sett de fluene du posta i den andre tråden. En mesters enkle eleganse er vel det eneste som behøves som kommentar.

Når det gjelder holo og solskinn, så har jeg også erfart dette materialet som uovertruffent på klare netter, gjerne med måneskinn. Det fanger det minste antydning til lys og glitrer nesten selvlysende i mørket, og er veldig effektivt til sjøørret.

Men det var ikke det jeg skulle skrive om egentlig, dere får unnskylde meg småpratingen nå i de små timer.

Det jeg egentlig ville bidra med er en måte å lage krokhylser på tuber som er veldig enkel og ganske solid.

Jeg trer ganske enkelt en krympeslange som er litt større og litt lengre utenpå tubeslangen og krymper denne på med en lighter e.l slik at de to slangene ligger kant i kant i den ene enden, og krympeslangen stikker passe langt ut over tubeslangen i den andre. Den overskytende krympeslangen fungerer nå som krokhylse.

2912200601283475E6Hen6Y3AV.jpg?65

For å binde på disse tubene så er det bare å tre en liten bit av en tubeslange av samme diameter og litt lenger enn krokhylsa inn på nåla først, og så sette på tuben.

Slike krympeslanger selges av bla claes ohlson og biltema, og er veldig billige.

Håper dette er til nytte for noen (i tilfelle det skulle være noen igjen som ikke har sett lyset og konvertert til Den Eneste Sanne Løsningen, eller FITS som det også heter)

Mvh

Cannonbang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å binde på disse tubene så er det bare å tre en liten bit av en tubeslange av samme diameter og litt lenger enn krokhylsa inn på nåla først, og så sette på tuben.

Slike krympeslanger selges av bla claes ohlson og biltema, og er veldig billige.

Håper dette er til nytte for noen (i tilfelle det skulle være noen igjen som ikke har sett lyset og konvertert til Den Eneste Sanne Løsningen, eller FITS som det også heter)

Mvh

Cannonbang

Ja det var en artig ide du kom med her. Jeg var faktisk på Claes Ohlsson og tittet på krympeslanger i alle mulige farger like før jul, etter anbefaling av en svensk fluefisker jeg har litt kontakt med. Jeg hadde en etterlysning av noen spesielle tuberør til ham som han hadde sjekket i Sverige. Men han fant dem ikke i Sverige og ga opp, og anbefalte meg disse krympeslangene :) Jeg ser et det er flere som bruker disse !

Jeg har tittet litt på settene til Frødin, med forskjellige diametre som kappes til etter behov. De er meget bra hvis man skal bruke plastrør. (Større diameter bak for krok, litt mindre i selve tubekroppen pga. plass til floss etc. og mindre diameter der hodet skal være) Så når tuben er ferdigbundet blir jo det ferdige resultatet lik diameter i hele rørets lengde (med hode).

Men jeg personlig bruker bestandig å fortynge fronten av tuben litt med innlagt et messingrør på 10-30mm innenfor ytter-røret. Unntatt alum.tuber selvsagt. Dette gjelder litt større tuberør på 4-6cm. På disse brukes selvsagt litt større treblekroker (Kamasan). Og tuben vil gå helt vannrett og fint helt inn til land (på roligere strøm) og ikke henge ned (tubekroppen altså). Vingen er jo så lett og ledig og vil alltid ligge vannrett i svak strøm. I tillegg kan disse "store" tubene som er litt fortynget i front brukes på de beste huggplassene i riktig fart uten å stripe !

Det ble litt mye småprat her også, men disse rørene som jeg har brukt i mange år er dessverre ikke å få tak i lenger, ihvertfall ikke i Midt-Norge. Så jeg benytter anledningen til å komme med en etterlysning da det er mange i dette forum som driver fluesjapper og vet mye om bindeutstyr.

Tuberørsettene er avbildet her (kappet opp selvsagt):

http://home.online.no/~mylaks/thunderteknikk.html

Men jeg kjøpte dem for lenge siden på Nor-Sport i Tr.heim og tror de er danskprodusert (??)

Det er store plastposer som inneholder ass. utvalg av ytter-rør i plast, 3 svarte, 3 blanke, 3 grønne og 3 oransje og de er ca. 25cm. lange. Posen inneholdt også masse mess.rør i forskj. str. I tillegg bestod settet selvsagt av en tynn innerslange i plast, ca. 2 meter kanskje.

Se bildet !!

Hvis noen klarer å finne fram til noen som selger dette enda eller har selv er jeg meget takknemlig!

Da har de nok gjort årets beste gjerning :)

Jeg binder bl.a. mine store T&L på disse og er tilbudt 100,- stk. for disse. Men jeg selger ikke fluer men det var kanskje et hint til de som driver i stor skala :) Jeg har gitt bort litt for mange av disse så nå er det virkelig krise.

Dæven nå er jeg spent, at jeg ikke har tenkt på det før. Skulle ikke forundre meg om noen selger dette, en plass i verden !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal se hva jeg får til sølreven.når det gjelder tuber.

at fluene dine fungerer i elve er sikkert.hadde ikke jeg fått gull tuba

så hadde jeg vel ikke hatt laks enda. min første laks på flue husker den dagen godt.

7,7kg deilig,ellrs så vil jeg ønske dere alle en [/color]riktig godt nytt fiskr år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Perletuber" :

Er ikke akkurat noe nytt dette med å tre perler bak vingen på tuber, vet det bl.a. brukes i Nord-Norge.

Men kanskje det kan være nyttig info til enkelte. Det er jo ikke måte på hvilke "kreative" påfunn man finner på for å lure laks/s-ø.

Det lages altså en vanlig plasttube med kun vinge der plastrøret kun trenger å være like lang (4-8mm f.eks) som hodet. Fortommen tres gjennom det korte røret og det tres på små kuler (runde kuler blandet med ovale f.eks) i evt. forskjellige farger. Små sølvblanke perler blandet med litt svart kan jo evt. brukes.

Og treblekroken festes bak kulene. Har aldri prøvd dette selv, men har sett av de som brukte det, at istedet for en "stiv" tubekropp" ble det mere liv i tuben da den buktet seg mere i vannet. Og hvis fisken evt. tar så blir det ingen bryting av krokfestet under kjøringen. Lurer på om det er noen som har prøvd dette og hvilke erfaringer de har. Og vil man fortynge tuben litt kan det jo brukes kule® fra lenkene som er i servanter.

Enkelte hobbyshops/broderiforretninger er iallefall fulle av disse i alle varianter/farger.

En hot oransje liten kule bakerst som imiterer lakserogn, det liker laksen (?) ;)

Kan kanskje være en løsning hvis man har gått tom for tuberør :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.