Gå til innhold
Fiskersiden

Laksefluer/tuber, gode triks.


sølvreven
 Share

Recommended Posts

Sikkert mange som har noen helt spesielle triks som de bruker når de fisker laks/s-ø med flue.

Ikke spesielt med tanke på fluemateriale eller nye typer flue/tube. Det er allerede mere enn nok mønstre å velge mellom så jeg tror ikke "gullegget" akkurat blir å finne der.

Men heller noen nye måter å tenke på som gjør at flua/tuben fungerer topp både før og etter at evt. laksen tar flua. Og det er sikkert noen som har noen smarte triks med forskjellig bindeteknikk av vinge etc. som

er utradisjonell men likevel fungerer bra.

Rett og slett noen smarte små ting som gjør at flua/tuben funker også i vannet (100%)

F.eks. er det vanlig å stikke treblekroken inn i tuberøret, men det kan være trangt enkelte ggr. og kroken er fremdeles i tuben under kjøring. Med fare for vridning av krokfestet. Eller at det brukes en bit "ventilgummi" el.l. som tres bak tuben som kroken dyttes inni. Og ventilgummien løsner fra tuben under kasting !! Vanlig problem blant mange.

Et brukbart råd er rett og slett å la kroken henge fritt bak tuben, men å tre et plastrør over krokstammen/knuten slik at plastrøret på treblekroken er butt i butt med tuberøret. Og ingen vridning når fisken tar og tuben glir lett opp på lina og blir ikke ødelagt av kvasse tenner. Har hatt problemer med å godta dette trikset i mange år da jeg trodde at kroken ville henge å dingle i 45 grader bak tuben.

Men etter flere års bruk av dette blant fiskere i Gaula har jeg sett at det funker helt topp. Noen bruker det sikkert, men det er nok mange som ikke har lest dette i noen bøker.

Flere som har tjuvtriks, som er litt utenom læreboka og som funker bedre ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på dee-tuber er det meningen at kroken skal henge løst. ganske mye brukt de siste 5-6 årene i norge. de henger seg opp de også som andre tubefluer, men ikke så mye som en skulle frykte. hadde selv bra hell med et dee-tube mønster i år.

men på fluer med lengre vinger, ønsker jeg ennå å tre fluen inn i plasttuben eller i en silikonstrømpe (som jeg gjør på sunray shadow der jeg alltid bruker aluminiumtube). har testet ut dette på noen vanlige fluer også. kommer ikke til å benytte meg av det ettersom kroken lett henger seg opp i langvingede fluer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg må selv si at jeg var meget skeptisk til dette selv, i mange år.

Men både nordmenn og dansker jeg kjenner, som fisker på Lundamo i Gaula bruker nå kun denne metoden

og synes det er rart at jeg fremdeles tviholder på den ordinære metoden. Men nå har disse fiskerne litt annerledes forhold enn meg f.eks. som fisker lenger ned i elva der den er større og ofte har litt mindre sikt.

De bruker ofte tuber 0,8 - 1,5cm med forholdsvis små vinger. Men kroppen på tuben er ofte uvanlig tykk, ofte surret med tykk sølvribb. 1cm. lang og 6mm tykk ! Ofte bundet på alum.rør så kroken henger faktisk helt perfekt bak tuben uten noe problem med tvinn. Og treblekrokene er utrolig små og det kjører de storlaks på så det kviner. Men når elva synker neste år skal jeg prøve dette på minituber.

Et annet triks er å feste en liten dråpe 2-komp. epoxy i kløfta på alle treblekroker slik at evt. vinge ikke kiler seg fast i denne.

Men ved binding av tubefluer generelt er det alltid en fordel å lage den slik at vingen er bygd opp slik at den ikke vikler seg fast i kroken. Så jeg bruker nesten alltid litt polar-rev underst for å løfte vingen.

Men mange unntak finnes selvsagt. Det er bare en måte å binde en "Sunray" på , stort sett.

Og der bør nok kroken sitte fast i røret hvis vingen er lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de greiene med epoxy i krysset på treblekrokene er veldig oppskrytt. brukte dette for noen år siden da det stod i aktiv fritid katalogen som tips. syntes sunrayen og andre store fluer hang seg like forbanna. er så liten forskjell at det knapt er verdt bryet å lime alle krokene.

det jeg istedet har begynt med er doble tubekroker. dette tipset fikk jeg av rovfisk på forumet. de henger seg mindre opp og kroker like bra etter min mening. jeg mister iallefall lite fisk. kroken snur jeg opp ned..

som jeg har skrevet både i artikler (på bloggen) og i innlegg her på forumet så har jeg drevet mye med testing av diverse fluetyper og ulike materiell til vingen. det med å stive opp vingen gjør at vingen svømmer dårligere. den blir dessuten liggende meget høyt noe sm er ugunstig. eneste fluen jeg legger inn noen form for stiving er sunray, da det ikke finnes noe alternativ til denne. dessuten ser det veldig stygt ut å ha en vinge løftet av en stiv undervinge. og det er jo ganske vesentlig når man velge flue;)

uansett; jeg bruker så og si samme flue gjennom hele sesongen nå. tubefluer blir det mindre og mindre av selv om dee-tubene har fått en fast plass. fluer kan bindes på utallige måter og ingen er vel feil;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fullstendig uenig i det meste du skriver ang. epoxy i kilen på treblekroker og at vingen blir "stiv" ved bruk av litt polar-rev undervinge, som jo er et meget livlig materiale i strømmende vann.

Men dette fungerer selvsagt ikke under alle forhold. Det spørs hvordan tuben er laget, hvor lang den er, hvor lang vingen er, hvilke forhold det er der man skal fiske laks etc. Tror ikke de fremste guruene i Gaula bruker dette hvis det ikke var noen vits. Har selv forbannet meg på at vingen sitter som støpt fast i den trange kilen på treblekroker og må nesten rives løs. Mens epoxyen gjør at den glir lett ut i rennende vann.

Er enig at dobbelkrok tubekrok snudd opp/ned er også bra. Men noen sverger jo til treble.

Men mitt utg. punkt i denne tråden er om det er noen laksefiskere/s-ø som har noen "uvanlige" triks eller

utradisjonelle måter å lage fluer på etc. Så får de som synes det er interessant evt. plukke det opp.

Tror nok det er noen som sitter med noen små hemmeligheter som andre kan ha nytte av.

Men jeg kan iallefall være litt kreativ og komme med et nytt tips:

Når jeg binder tuber hvor utelukkende tinsel brukes i røret "glaserer" jeg kroppen også med epoxy.

Spesielt når man bruker f.eks. 2-hånds kan det bli noen hundre bakslenger og tuben kan få litt hard medfart.

Også i kjeften på evt. en laks. Hvorfor kaste tuben når tinselet har løsnet eller er flerret opp av skarpe laksetenner. Så jeg lar den "glaserte" kroppen herde seg ferdig i 4-5 dager til den blir steinhard så festes vingen. For trykker man hardt på epoxy-kroppen etter 1 dag kan den bli matt.

Og ofte brukes kun tykk sølv- eller gull oval ribbetråd surret rundt kroppen på en liten tube.

Disse glaseres også for bl.a. å unngå at ribbing glipper av kroppen bak da ribbingen går helt i bakkant på røret. Det er faktisk den lille "tykke" sølv/gullkroppen på tuben som er attraktor for laksen i dette tilfelle.

Vingen på disse små "fete" tubene er ofte veldig sparsom, nesten ingenting av og til. Så for laksen er nok disse "fatboyene" mere en micro-sluk/yngel enn ei flue.

Men som sagt, å glasere tinsel/rib kropper kan være lurt for å bevare tuben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan bare se for meg at fisking med fluer som er glasert med epoxy blir svært tungvinne å speye med..

istedet for å bruke tinsel (som jeg mener hører fortiden til) så bruker jeg mye heller det som heter flatbraid til kroppsmateriale. dette gjør kroppene mange ganger sterkere enn vanlig flat tinsel og er mye lettere å jobbe med. anbefaler alltid dette til ferskinger da det er meget lett å lage pent. finnes jo også i 3 størrelse, alt etter hvor stor flue du lager. flatbraid, den bredeste og største er den som er best til tubefluer. når fiskens tenner herjer noen ganger så fliser den seg litt opp, noe som egentlig bare gjør at flua får et tøfft rufsete utseende og holder ganske mange fisk.

ellers så finnes det vel ikke så mange triks som ikke allerede er beskrevet opp og ned i filmer og bøker..

mvh erik,motstander av tunge fluer til laks;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mvh erik,motstander av tunge fluer til laks;)

kan ikke si meg annet enn enig her. Er det noe som skal dra flua ned, er det fluesnøret evt fortommen. jeg personlig mener at om det er selve flua som er blyet ned, ødelegger man mye av bevegelsene på fluen.

Sølvreven: det du kaller guruene i Gaula; hva legger du til grunne med guru? Mener du da de tradisjonelle laksefiskerne eller de innovative? I mine øyne er ingen en lakseguru. er flere grunner til det. for det første fungerer ting forskjelig i hver elv du kommer til, for det andre kan man få fisk på det mest utrolige. Det viktigste i mine øyne er å presentere bruket på rett plass til rett tid på riktig måte. Om du da bruker en fleskebit, wobbler, mark eller flue trur jeg er klinkende likegyldig. Mesteparten handler om presantasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja æ prøvd nå ihvertfall, å sette igang en konstruktiv tråd innen nye ideer etc. for fluefiske.

Gidder ikke å svare på de håpløse innleggene, med argumentyer i hytt og pine som ikke har noe med mine innlegg å gjøre.

Så æ gir opp.

Min anbefaling er bare, les nøye gjennom tråden og vurder selv !

Over og ut for min del i dette forum. Takk for meg !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert mange som har noen helt spesielle triks som de bruker når de fisker laks/s-ø med flue.

Ikke spesielt med tanke på fluemateriale eller nye typer flue/tube. Det er allerede mere enn nok mønstre å velge mellom så jeg tror ikke "gullegget" akkurat blir å finne der.

Men heller noen nye måter å tenke på som gjør at flua/tuben fungerer topp både før og etter at evt. laksen tar flua. Og det er sikkert noen som har noen smarte triks med forskjellig bindeteknikk av vinge etc. som

er utradisjonell men likevel fungerer bra.

Rett og slett noen smarte små ting som gjør at flua/tuben funker også i vannet (100%)

F.eks. er det vanlig å stikke treblekroken inn i tuberøret, men det kan være trangt enkelte ggr. og kroken er fremdeles i tuben under kjøring. Med fare for vridning av krokfestet. Eller at det brukes en bit "ventilgummi" el.l. som tres bak tuben som kroken dyttes inni. Og ventilgummien løsner fra tuben under kasting !! Vanlig problem blant mange.

Et brukbart råd er rett og slett å la kroken henge fritt bak tuben, men å tre et plastrør over krokstammen/knuten slik at plastrøret på treblekroken er butt i butt med tuberøret. Og ingen vridning når fisken tar og tuben glir lett opp på lina og blir ikke ødelagt av kvasse tenner. Har hatt problemer med å godta dette trikset i mange år da jeg trodde at kroken ville henge å dingle i 45 grader bak tuben.

Men etter flere års bruk av dette blant fiskere i Gaula har jeg sett at det funker helt topp. Noen bruker det sikkert, men det er nok mange som ikke har lest dette i noen bøker.

Flere som har tjuvtriks, som er litt utenom læreboka og som funker bedre ??

:angry: jeg lager de fleste av mine tuber kun av hanenakkefjær.fantastisk livlige i vannet.fjærene dobbelt så lang som selve tuben.ca.6-8 fjær pr.tube.noen få flash i tillegg.25 laks på slike i fjor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ikke gi opp så lett, sølvreven. Dette er ikke helt ukjent. Jeg skal forsøke å rette opp tråden litt med å presentere en av mine metoder, en måte å lage og fiske stripende fluer på. Denne fluetypen binder jeg mest på doble kroker, vanligvis str 6 for laks og sjøørret. Kroppen lager jeg som oftest som en green butt, med brun eller grå dubbing i selve kroppen. Når jeg binder inn vingen, så starter jeg med en stripe med ull eller annen dubbing underst, og så en kort og litt fyldig vinge av hår, gjerne ekornhale. Hacklet legger jeg på til sist, over vingen. Når alt er ferdig så deler jeg vingen i to, og bretter undervingen over som et slags nymfeskjold, og binder denne ned foran. Dette gir vingen v-form. Sett av litt bedre plass til krokøyet enn på vanlige fluer, og slå et par halvstikk rundt krokøyet etter at flua er bundet på fortommen. Dette får flua til å gå opp og stripe i strømmen, og gir en god etterligning av en stripende vårflue. Metoden har gitt meg en del fisk i sene kveldstimer på grunne brekk, spesielt sjøørret, men har også gitt en del laks. Laksen har helst tatt disse fluene på gråværsdager, på brekkene og i strømkanten i bakevjer. For laks har det ikke blitt dårligere av en liten tust med holodub bakerst heller.

Ang de andre innleggene, flatbraid er ikke et nytt materiale, det er bare navnet som er nytt. Det het lace før, og er et par hundre år gammelt. Det ble opprinnelig brukt til brodering.

Sølvreven, håper dette kan hjelpe litt på humøret, og oppfordrer også andre til å komme med bidrag i stedet for bare å kritisere andres.

Ser nå at smøla også har kommet med et innlegg mens jeg skrev dette, da blir vi to som bidrar til å rette opp tråden

Fortsatt god jul

Mvh

Cannonbang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel ingen innertier triks å komme med som sikrer fangst men jeg har lagt merke til under sjøørretfiske i elv at veldig ofte så kan flueskifte gjøre susen. Man trenger nødvendigvis ikke skifte mønster eller størrelse men ny flue gjør ofte susen. Tror det har med luft som frigjøres i den "tørre" flua når den havner under vann. Noen som har samme erfaring ?

En annen ting som kan være veldig effektivt er å bruke en kort tung tube ala hva Sølvreven snakker om eller en bottlenecktube. Denne "sleivkaster" man med flytesnøre slik at flua lander på tvers eller litt motstrøms med veeeldig slakk fortom slik at den får tid til å synke. Poenget er å få den til å synke ned til fisken for så å stige i "svingen" fremfor fisken. Det blir som et skikkelig heavy nymfefiske :angry: Denne teknikken kan ved lavt vann være utrolig effektiv.

Endret av speydork
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) dette er en lur måte og få laks og SØ på i elva. har tatt mange fisker på denne måten.vet ikke hvorfor,men det virker som om det blir en refleksreaksjon på fisken.flua kommer raskt på og den hugger

som oftest mens flua er i svingen og stigende.har prøvd det samme under makkefiske og det funker der også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Når det gjelder Speydorks tips om flueskifte, så tror jeg det blir noe av den samme effekten som jeg beskrev, jeg har oppnådd det samme ved å slå et halvstikk rundt krokøyet for å få flua til å stripe (dette krever laksekroker med oppovervendt øye) V-vingen som jeg beskrev er en videreutvikling av dette.

Metode nr to med å få flua til å stige foran fisken har også jeg brukt med hell noen ganger, men med små dobbeltkroker, og erfart det samme som speydork at dette kan gi en fisk på lita og varm elv når alt virker håpløst

Mvh

Cannonbang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) jeg lager de fleste av mine tuber kun av hanenakkefjær.fantastisk livlige i vannet.fjærene dobbelt så lang som selve tuben.ca.6-8 fjær pr.tube.noen få flash i tillegg.25 laks på slike i fjor

Denne ser jeg gjerne noen bilder av... (hint hint..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) hei der.jeg har desverre ingen bilder av disse fluene.danskene kaller disse for,,comet,,.man binder bare inn enden av fjærene ,setter på noen flashfibrer og lager en krage før man binder hodet og lakkerer.veldig enkle og effektive fluer.varierer litt med lengde på fjærene,og selvfølgelig farge.disse fjærene har en tendens til og vibrere i strømmen,og det virker forlokkende på fisken.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ellers så finnes det vel ikke så mange triks som ikke allerede er beskrevet opp og ned i filmer og bøker..

Så flott at du har sett alle filmer, lest alle bøker og tilegnet deg all kunnskap som tilegnes kan om dette emnet da.....

Kjempemessig. For deg.

Dessverre har ikke jeg det (enda), og setter stor pris på slike tråder hvor småtriks kan snappes opp med relativ beskjeden innsats.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder moderne laksefluer,både krok og tube, så har jeg tidligere forsøkt å suge i meg så mye kunnskap om emnet som mulig. idag prøver jeg heller ut nye ting selv, uten at jeg skal påstå jeg ahr blitt så mye klokere av det. det man blir en god binder av er prøving,testing og feiling.

de fleste som binder fluer, da spesiellt tubefluer, er at de ikke er oppdatert på materialfronten og at det har kommet materiale som erstatter gamle produkter. jeg føler da at det er på sin plass å informere om dette. f.ex. flatbraid som utkonkurerer vanlig tradisjonell flat tinsel. det kommer hele tiden nye og bedre ting som gjør bindingen lettere. svært viktig å følge med akkurat her, ettersom det er her triksene sannsynligvis ligger. folk generellt er alt for redd for å prøve nye ting og tvilholder fortsatt på 6/0 bindetråden og den tynne flate sølvtinselen. mange av disse binderne synes dette er dyre materiell og kjøper det ikke av det grunn. prisene på ting er ikke galt synes jeg. skal man binde bra fluer nytter det ikke med billige ting. for å binde bra fluer er det 3 ting som gjelder:

1. Kvalitet

2. kvalitet

3. kvalitet

og ikke sats på noe annet enn det. går du inn på ei seriøs fiskesjappe så plukker de ut ting som er bra saker.

forøvrig så driver jeg som semiprofesjonell fluebinder. binder et sted mellom 1500 og 3000 fluer i løpet av et år. de aller fleste av dem er moderne laksefluer. jeg holder også kurs i fluebinding, både for nybegynnere og viderekomne.

har forøvrig startet denne tråden: https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=3358

nærmer seg 37000 beøkende siden 5.1.05 og er vel fiskersidens mest besøkte tråd såvidt meg bekjent. svært mye besøkt tråd og jeg treffer rett som det er folk ved elvebredden som har fått veldig mye nyttig informasjon av akkurat denne tråden.

her finnes det mange gode tips, fra mange gode bindere!

ellers så har jeg skrevet en artikkel om moderne fluebinding. skal kanskje ut på fiskersiden når jeg har fått tatt noen bra bilder. om ikke annet så legger jeg den ut et annet sted.

men for all del folkens. er det noen som har tips så kom med dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om ErikR har rett i en god del så er jeg ikke desto mindre enig med Rigor Mortis i at alt man kan snappe opp her av gode og enkle tips er av det gode. Ikke alle har bindefartstiden til hverken meg, Erik eller flere av de andre med mange år på baken og ting man kan snappe opp uten å måtte lese eller se alt av tilgjengelig materiale er en gode. (Ikke alle har heler samme filosofi om hvordan en god flue skal se ut og derfor vil det også være en hel del personlige preferanser ute å gå)

Jeg binder laksefluer etter etter minst et par/tre teorier og det er gode tips til en av teoriene som ikke kan brukes i noen av de andre f.eks.

Eksempelvis så kan jeg binde en haug med fluer etter teknikk som gjør at binding går raskt. Dette blir ikke de sterkeste fluene, men i og med at det ikke legges masse tid i hver flue så gjør det ikke noe om det ryker med noen. Hovedsaklig bruker jeg hurtige teknikker til krokfluer. Jeg bryr meg sjelden om å lage krokfluer for at de skal vare og vare og tåle kanskje et 20-talls laks. Grunnen er at èn uheldig baksleng kan gjøre at kroken er ødelagt og fluen må kastes. På en tubeflue så bytter du bare krok om du ikke har klart å smekke den så hardt i bakken at selve tuben eller fluen ødelegges da.

Noen tuber binder jeg for at de skal vare. Disse fluene bindes gjerne i flere steg, enten med f.eks aralditt eller lignende som underlag for kroppen osv og trenger tørketid før man f.eks binder vingen. Dette er fluer som tåler fisk etter fisk uten å gå i oppløsning. Jeg er også på disse nøye med innfesting av vingen og forsterking, slik at ikke vingen kan løsne.

Kan ta et par raske tips i farten selv om de nok er kjent for de fleste som bar bundet en stund, men som kan være suverene for nybegynneren:

Tubekropper (sterke fluer) der jeg bruker en eller annen slange snur jeg tubeemnet og binder inn bakerst med hele slangen stikkende ut bak. Tuben er på forhånd dekket med bindetråd eller floss i en eller annen farge som enten forsterker fargen til tuben eller bare er der som underlag. Jeg dekker så tråden med et tynt lag araldit før jeg vrenger slangen inn over tuben. Så fester man inn tråden på nytt foran og klipper av det som er til overs fremfor det punktet man ønsker starte hodet og binde inn vingen.

Noen andre gode tips. Kroppshackle og ribb bindes motsatt vei slik at de krysser hverandre hele veien fremover - hjelp til med bindenålen slik at du ikke binder ned for mye av hacklefibrene. Fortrinnsvis binder jeg inn riben bakerst og surrer frem, og fester inn hackelet foran og surrer dette bakover. Hckelet fstes bak kun ved at ribben begynnes å surres fremover. Ønsker man en forsterkning kan en bittebittebitteliten dråpe egnet lynlim eller lakk legges akkurat det første stedet hackle og ribbing krysses (altså bakre festepunkt for hackelet) da vil man ikke oppleve at det sklir ut akkurat der.

Konefluer: For å få pent konehode er et triks å bruke dubbet kaninhår som krage - du vil da neppe få noe sted det er synlig tråd. Det er imidlertid ikke alle mønstre det er ønskelig med en slik krage på. Du er da nesten helt avhengig av å binde inn siste del av vingen nede på innertuben med kun få tørninger og helt inn mot yttertuben, ellers får du en synlig glippe. Det anbefales å øve på dette ved å ta noen tuber hvor du dropper å binde kropp, men bare binder fremre del for å øve. Dette er nemlig et vanskelig punkt og får du det ikke slik du vil har du jo bundet hele kroppen bortkastet. Derfor er tipset å binde bare vinge og evt krager og så på med konen til du mener du har dreisen på det. Klipper du disse tubene helt korte, så skal du ikke se bort fra at du får laks på dem også. Jeg har mange såne tuber som leverer fisk, så bindingen er ikke bortkastet og man før øvet i samme slengen!

Det var det jeg rakk akkurat nuh - skal se om ikke jeg kommer på flere småtriks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småtriks ang sunray, vis jeg bruker alutube legger jeg en liten kule mellom røret og kroken. Den kan være helt blak/lys blå for blank elv og dess mørkere elv mere "synlig" farge på kulen. Kulene fås på panduro og lignede butikker. Normalt sett bruker jeg plasttuber på sunray og da bruker jeg utelukkende dobbelkrok montert opp i vingen. Slik at selve vingen ligger immellom krokene og kroken sitter fast i tuben.

Svært skjeldent at det blir tvinn og tull med dobbelkroker på tubefluer. Er så fornøyd med dobble at trippelkrokene blir nå bare brukt på Rifling Hitsh....

Endret av J.P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er slik som ErikR sier at man ikke kan binde bra fluer av annet enn kvalitetsmateriale,ja så tror jeg det hersker stor uenighet om hva som er kvalitet og ikke. Og hva er ei bra flue ?

Jeg bruker nok ikke mye av det som noen her kaller kvalitetsmateriale,men jeg binder mine fluer holdbare. Her på helgeland har vi en spesielt lettlurt type sjøørret/laks som ikke definerer fluer slik som oss mennesker og takk for det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min definisjon av en BRA flue:

Slitesterk. skal etter min mening tåle minst 5 laks før den kastes. kvalitet på materialet er et must. det må selvsagt ikke være kjøpt i en sportsfiskeforretning. en ganske stor del av det som er å få tak i på proff-sjapper er ting som finnes i hobbybutikker m.m til en sykt redusert pris.

ingenting er mer surt enn å få en laks på ei eksperimentell flue som går i stykker i laksekjeften. det kan være 2 grunner til det.

1. Slurvete binding. gjerne såkalt hastverksarbeid.

2. dårlig kvalitet på materialet.

Ettersom jeg selger mine fluer, så er jeg kanskje mer opptatt av holdbarhet enn de som bare binder til seg selv.

Men jeg har faktisk et tips selv:

for de av dere som også har innsett at FITS systemet er det desidert beste til tubefluer så er det desverre også her slik at ikke alle coneheads passer. spesiellt gjelder dette x-small conene som er for små. mikke frødin muligjør dette med å dra i tubeslangen. da minskes diameteren og conen kan lettere fås på. ettersom dette ofte blir gjort på dee-tuber har du bare ett system å bekymre deg for. på en større tube der du benytter deg av 2 ulikt dimensjonerte tuber som passer ihverandre, må du derfor strekke den andre tykke tuben også. ellers vil det bli et alt for stort mellomrom og limet fester seg dårlig eller aldri ved dette. jeg anbefaler også å bruke limet locktite 406 og lime tubene en god stund før du trer dem på tubenålen. ellers kan de gli om de ikke er 100% størkna. selv bruker jeg tubenål fra en hobbybutikk. det er samme nålen som aktiv-fritid selger for 90 kr. koster her kr.-6!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å måtte si det Erik, men mye av din feinschmecker mentalitet er fryktelig bak mål...

Tok ikke fiskerene laks på Bic-penner uten conehead før? Tok de ikke laks uten Whiting-hackle i kropp og front?

Om du som semiproffesinonell binder skal ha troverdighet, må du inrømme at vanlige hackle, tinsel og vinger FAKTISK kan fange fisk! <_<

Har all respekt for deg som binder, men må allikevel si til folket at en god sneip på kroken kan gi like mye laks som en flue til 100kr :) De tok tross alt 3-400tonn laks på fjærkre for 100år siden;)

OG når jeg som hobbybinder som ikke har for vane å få mye laks.... Jeg gir BALLA i om flua mi bare tåler 1 eller 12 laks! Får jeg 4 laks på 4-5 døgn og "mister" 2 fluer pga det, så er jeg såre fornøyd!

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bra tråd, fint med tips om enkle grep som kan hjelpe folk på vei til bedre fluer <_<

er litt på bar bakke når det gjelder tubefluer, men har fått med meg et par tips her.

virker som Erik R har nådd etpunkt der alt er prøvd (fyren har da noen titusner av fluer ute blandt fiskerne her i landet nå), men for oss andre, kan små detaljer og tips gjøre den store forskjellen..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.