Gå til innhold
Fiskersiden

Hvor mange her på fs har gått gjennom isen?


lurven
 Share

Recommended Posts

En gang oppunder armene, det var bare fjolleri fra min side :D Blir til tider omtalt som gal og syk i hode her i bygda, antakeligvis fordi jeg er den første på isen og den siste av. Fisker rundt råker og har mange tatt sats eller lagt stokker ut på dårlig våris. Men mener selv jeg gjør dette helt trygt, dette er da på iser som jeg kjenner veldig godt. Føler jeg har de riktige sikkerhetsmarginene. Toppa seg vel i fjor da nabokjerringa ville ringe purken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang oppunder armene, det var bare fjolleri fra min side :D Blir til tider omtalt som gal og syk i hode her i bygda, antakeligvis fordi jeg er den første på isen og den siste av. Fisker rundt råker og har mange tatt sats eller lagt stokker ut på dårlig våris. Men mener selv jeg gjør dette helt trygt, dette er da på iser som jeg kjenner veldig godt. Føler jeg har de riktige sikkerhetsmarginene. Toppa seg vel i fjor da nabokjerringa ville ringe purken :D

Dissa odølinga :):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen titalls ganger. Brukt ispigger og kasteline siden jeg var 10-12 år. Var alltid blaut på beina i starten av sesongen på Østensjøvannet. Fikk alltid MYE fisk med en gang isen la seg på det vannet.

Det værste var vel når jeg ble dytta utpå isen oppå en ski-kjelke og banke hull med en ikke alt for stor stein. Hadde riktig nok ett tau rundt livet, men ....

Vettet og forstanden har heldigvis kommet med alderen. Skal være mer enn 5 cm is før jeg går utpå nå, stålis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått igenom flera gånger. Men det har i grund aldrig varit någon dramatik.

Är mest irriterande att fisketuren måste avbrytas. Men om man aldrig varit igenom kan man få sig en överaskelse hur det känns. Så ta gärna ett bad med flytoverallen under kontrollerade former för att få en ide om hur det är. Det är tyngre än man tror..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro igjennom isen på vei ut gjennom sivet en sen vårdag. Fikk fylt støvlene så turen måtte avbrytes.

Ellers har jeg hatt noen sære nesten ulykker ppå Setten og Øyeren hvor isen har vært grisetynn hvor jeg borret. Man sprer litt på beina når borret går gjennom på to runder :D

Har nå skaffet meg flytedress for og være mer forberedt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel vært igjennom et par ganger, men uten dramatikk. Ble en gang kommandert av bunnefjord-isen av politiet. Isen var dårlig, men ikke livsfarlig (vi var flere utpå). Grunnen til at purkern kom var at en sullik hadde gått gjennom og måtte reddes litt lenger ut i fjorden samme dag.

Har forøvrig en følelse av at isfiskere er kraftig under-representert når man leser om folk som går gjennom is og drukner. Tatt i betraktning antall timer som isfiskere er utpå, er det påfallende hvor sjelden isfiskere rapporteres druknet. Dersom dette er tilfelle, hadde det vært OK å fått det dokumentert, ettersom mange "svigermødre" okker seg over oss fiskere som absolutt skal utpå denne "farlige isen". Min påstand er at isfiske stort sette er veldig trygt, det er skøyteløpere, skigåere og andre "turister" som skaper overskriftene.

Noen som har oppfatninger rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått igjennom isen på vei inn til land med vann opp til låra som resultat. Litt skummelt på våren da isen ofte er utrygg langs land mens den kan være helt grei lenger ut! Er forøvrig rimelig pinglete når det gjelder is så jeg er nok ikke blant de første som går utpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.