Gå til innhold
Fiskersiden

Hvor mange her på fs har gått gjennom isen?


lurven
 Share

Recommended Posts

Jeg har vært igjennom, og jeg tar ikke den litt kuule linja som jeg ser litt her..

Det var like kaldt som det er varmt i helvete og jeg trodde jeg skulle dø.

Å fortelle om sine turer igjennom isen bør ikke ha undertone av humor..Det er mange som ikke aner hvor jævlig det er og som da lett kan bli forledet til å tro at å gi igjennom isen, det er bare pyttsan...

Jeg gjentar min oppfordring om at alle som kjelker seg rundt ute på isen minst en gang i livet frivillig bør hoppe ut midtvinters, med klær, ryggsekk og det hele....

Husk tau, ispigger og hjelpemann/ dame...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde du ikke det i førstegangstjenesten Thor?

Nei, hvorfor skulle jeg det ?

Tror ikke det er en del av førstegansgtjenesten for å si det sånn

Ja det har jeg.

Javel.. syntes det var rart at du ikke nevnte det i første innlegget ditt da..

Jeg har også badet i badebukse..

Det er ikke med ryggsekk osv...

Og jeg har kjørt på ski, med ryggsekk, ned en laaaang bakke....som munnet ut i et vann...og der var øyensynlig is......

Det var heldigvis ikke brådypt der, og jeg stanset med issørpe oppunder armene...

Det var nok ikke frivillig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært igjennom, og jeg tar ikke den litt kuule linja som jeg ser litt her..

Det var like kaldt som det er varmt i helvete og jeg trodde jeg skulle dø.

Å fortelle om sine turer igjennom isen bør ikke ha undertone av humor..Det er mange som ikke aner hvor jævlig det er og som da lett kan bli forledet til å tro at å gi igjennom isen, det er bare pyttsan...

Kommer jo litt an på måten dette skjer på da. Raser man igjennom med full oppakning uten å stå, pluss at man sliter med å komme seg opp igjen er det ikke til å spøke med.

Men har vært med å sett noen ganske komiske episoder som ikke har vært farlige.

Men selvfølgelig ha respekt for isen, er ikke gøy å dette igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det geniale med flytedress. Man flyter bra, og det er langt enklere å komme seg opp igjen. I tillegg har de lukkemekanismer rundt håndledd og ankler som sørger for at ikke vannet kommer så lett inn. En såkalt varmedress av fiberpels derimot blir blytung i vannet, da den suger til seg enorme mengder vann. I tillegg bruker jeg aldri sekk på isen. Har kassa og borret over skulderen, og er dermed kvitt dette bare ved å senke skuldra. Ellers enig med Snipen at vante isfiskere nok er sterkt underrepresentert i statistikkene når det gjelder drukningsdød på isen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten flere ganger og det er ikke min skyld at jeg fremdeles er tørr bak ørene....

Den skumleste gangen var når jeg tok meg en tur på råtten Mjøs-is.. det gynget. Hadde jeg veid det samme da som nå, så..... rett og slett ungdomsidioti!

Et hull på Gålå vannet som hadde "vatnet" litt i løpet av natta. Gikk igjennom tynt lag med snø og sklei mot et stort hull. Har sjelden vært flinkere til "ryggsvømming" enn akkurat da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forøvrig en følelse av at isfiskere er kraftig under-representert når man leser om folk som går gjennom is og drukner. Tatt i betraktning antall timer som isfiskere er utpå, er det påfallende hvor sjelden isfiskere rapporteres druknet. Dersom dette er tilfelle, hadde det vært OK å fått det dokumentert, ettersom mange "svigermødre" okker seg over oss fiskere som absolutt skal utpå denne "farlige isen". Min påstand er at isfiske stort sette er veldig trygt, det er skøyteløpere, skigåere og andre "turister" som skaper overskriftene.

Noen som har oppfatninger rundt dette?

Ja, isfiskere er nok kraftig underrepresentert når det gjelder drukningsdød etter å ha falt gjennom isen. Dette skyldes nok flere forhold. For det første beveger isfiskere seg relativt SAKTE. Dermed har de tid til å vurdere om forholdene endrer seg etterhvert som de går. Vi kan til og med bore noen testhull med jevne mellomrom for å sjekke om istykkelsen endrer seg. En skøyteløper beveger seg så hurtig, at dersom han plutselig kommer ut på et område med dårlig is, så oppdager han det ikke før det er for sent.

I tillegg er nok isfiskere jevnt over mer rutinerte når det gjelder å gå på is, og er flinkere til å vurdere forholdene. Hvis vi tar "sjanser" så er de mer kalkulerte, nettopp en konsekvens av bedre kunnskaper og erfaring, og derfor har vi også bedre grunnlag for å kunne avgjøre når det går an å "tøye strikken" uten at det går galt også.

Isfiskere har også jevnt over mer sikkerhetsutstyr enn andre i form av flytedresser, pigger og eventuelt livline, slik at han har bedre sjanser for å komme seg opp igjen dersom det går galt, og mindre risiko for å havne under isen. Og nettopp fordi en isfisker gjerne er mer vant til å ferdes på is, har han et mer gjennomtentk forhold til det han driver med, og får ikke like lett panikk dersom han faller igjennom. For det er ofte panikken som dreper, det at man blir helt handlingslammet, og mister evnen til å handle instinktivt riktig og rasjonelt finne ut hva man må gjøre for å komme seg opp igjen.

En ting som IKKE taler til vår fordel er imidlertid vekten. Med vår sedate livsstil er det de færreste av oss som ser ut som halvanorektiske langdistanseløpere. Og når vi drasser rundt med tonnevis av utstyr, så burde jo risikoen for å falle igjennom øke. Men fordi mange av oss har på oss mye utstyr - den naturlige "airbaggen" inkludert, så synker vi heller ikke til bunns som en stein når vi faller igjennom, vi flyter nesten bokstavelig talt på flesket (Thor E er vel et unntak her!? :(:D ).

Vel, det siste var en fleip, men større kropp betyr mer klær, og det er mye luft i klærne våre sammenliknet med de som beveger seg utendørs i tettsittende idrettstøy, noe som bidrar til at vi ikke synker så raskt. Og hvis man bruker flyte/varmedress, så gir jo det ytterligere økt sikkerhet, med mindre risiko for å havne under isen, og man vinner mye tid i forhold til å fryse i hjel.

Selv har jeg vært igjennom isen to ganger, begge ganger på Glomma, og begge ganger potensielt livsfarlige situasjoner, på steder med frisk strøm. Første gangen falt jeg gjennom under sprælefiske på vårisen oppe i Østerdalen, og var helt under, men fikk tak i iskanten, og dro meg rett opp igjen før jeg rakk å bli redd. Andre ganger var under lakefiske nedstrøms Bingsfossen. Dagen før hadde det vært 40cm stålis, men de hadde sluppet på vann, slik at isen var nesten tæret i stykker. Jeg ble hengende på iskanten oppunder armene, og klarte greit å karre meg opp igjen. Uansett var dette ikke noe trivelige opplevelser, og jeg har vel lært noe av disse episodene kan man si, og er nok mye mer forsiktig på isen nå, men det kan nok henge noe sammen med alder også. Man blir litt mer pysete med årene som kjent... Uansett håper jeg også andre kan lære av mine erfaringer, og innse at man knapt kan være forsiktig nok. Det er absolutt ikke noe "tøft" å dette igjennom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten flere ganger og det er ikke min skyld at jeg fremdeles er tørr bak ørene....

Den skumleste gangen var når jeg tok meg en tur på råtten Mjøs-is.. det gynget. Hadde jeg veid det samme da som nå, så..... rett og slett ungdomsidioti!

Et hull på Gålå vannet som hadde "vatnet" litt i løpet av natta. Gikk igjennom tynt lag med snø og sklei mot et stort hull. Har sjelden vært flinkere til "ryggsvømming" enn akkurat da!

Vert nær alt for mange ganger på den Mjøsisen... Opplevde et tilfelle i fjor som nesten fikk meg til å svelge tunga, tenna og hele trynet.

Var på vei mot bilen og vel halveis merker jeg noe rart, så jeg stoppet opp og vendte blikket ned. -Isen begynnte å synke rundt meg og det var over et farlig stort område. Jeg "lista" meg vekk fra der jeg sto med hjerte langt f opp i spiserøret.

Jeg brukte rimelig lang tid på å komme frem til bilen den dagen. Skal si det var psykisk utfordrene, for ikke å snakke om anstrengene, å for det første finne steder der isen kunne være tykk nok til å holde vekta, og for det andre faktisk tørre å satse på at det stemte... Da jeg kom frem til bilen tror jeg kjeften min var så full av benmarg at jeg kunne tilsatt stivelse og gitt det som gobiter til bikkja.

Edit; Haug av skrivefeil :P

Endret av Ole M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en liten tur igjennom isen i fjor gett. var ute på glommas bredder med Flemmsemann, da jeg braste i ei gasslomme... 2 dager før fikk jeg en flytedrakt av en kamerat fordi den var for liten til han, å det var jeg ganske glad for.. Kom ikke under med hodet engang før jeg var på vei opp igjen ;)

Håper det var første og siste gang, ikke fordi å falle igjennom var så ille, men at man blir så bløt at fisketuren må avbrytes, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.