Gå til innhold
Fiskersiden

En januar der målet har vært lake.


pikewallis
 Share

Recommended Posts

Laken og dens hemmligheter........

Da er denne fiske måneden snart slutt. En januar som har vekslet mellom 7-9 plusgrader helt ned til en 10-12 minusgrader i Osloområdet. Et vær som har gjort det noe vanskelig å fiske, etter som isen ikke har blitt sikker på mange vann, samtidig som isen har lagt seg lands land og gjort det vanskelig for meite. Rart med fiske og fiskeintressen egentlig. For min del synes jeg det bare blir mer og mer spennende etter som man igjennom Fiskersiden får øynene opp for "nye" fiskemetoder og arter. Ikke nye i fiskesamenheng, men nye for meg. Denne måneden har jeg brukt masse tid på lake. Lakemeite fra land. Et fiske jeg ikke hadde i mine tanker for 3-4 årsiden, men som i år har gitt meg sammen med mange andre mange flotte turer. Det er noe spesielt å pakke bilen i det solen er i ferd med å gå ned bak åssiden og klokken nærmer seg kveld som fort går over til natt.

Lakefiske er et fiske som gir masse utfordringer, spesielt meite fra land. Det finnes mange forskjellige tackel som har blitt prøvd opp igjennom årene, agn ? ja hva slags ang kan man forvente at laken tar, og ikke minst hvor finner man den. Når man begynner på blanke ark som jeg har gjort i år så blir det på en måte å bli født på ny, man er nødt til å lære seg nye ting. Der har internett vært til stor hjelp og da spesielt fiskersiden der det er mange som har fisket lake i mange år. Fiskeblader er også tingen, det står ofte om lakefiske på denne tiden av året.

Leste med glede artikkelen til Audun som har mang en lake på samvittigheten, både små og store laker. Man blir fort klarover hvor vanskelig det kan være når man leser en slik artikkel. Ene kvelden kan være veldig ulik den neste. En plass som ikke ga noe ene kvelden, kan neste kveld være full av fisk. Og noen plasser biter det mellom 1800-2000 andre fra kl 2200-0000 og noen plasser biter det ikke i det hele tatt. Sjarm, ja jeg vil kalle det,det. En flott utfordring som på en måte aldri tar slutt.

Har brukt mange mil og mange timer langs glomma som har vært det stede jeg har fisket. Reist rundt på dagtid for å finne plasser som kan være en potensial lakeplass. Det er skjelden trivelig å begynne å leite når mørket har tatt tak, det er mye tid å spare på å se på kart og ta seg en tur ut med bilen når solen står på himmelen. Og da uten fiskestang.

Utstyrsmessig stiller man skjeldent veldig forbrett til de første turene, man stiller med det utstyret man har tilgjennlig hjemme i boden. Noen slukstenger, søkker og noen kroker. Så bruker man moder jord som stangholder. Veldig amatørmessig, men forhåpentligvis funksjonabelt. En av mine beste fisk kompiser Thile, er på et litt annet nivå. Der er det karpestenger,baitrunnere og tripoder, noe jeg i starten synes virket litt bryl-bøg aktig, men jeg må jo selv inndrømme at jeg etter et par turer gikk til innkjøp av det samme. Det var ikke så lett å kaste 70-100gr's bly med min slukstenger som jeg bruker å dorge sjøørret med, og det var ikke så lett å finne et hull i moderjord for å få plassert stanga. Husker den første laken jeg fikk på vår første tur. Da sto stanga rett opp i fra en liten steinur, plutselig så ramla alt sammen, men heldigvis så satt laken forsatt på da jeg fikk tak i stanga å strammet til. Så det er mulig å få fisk selv om ikke utstyret alldit er det rette.

Mellom Fetsund og Bingsfoss har vi oppholdt oss under lakefiske så langt i år. En tre-fire plasser har blitt prøvd ut. Noen med meget bra resultat og andre plasser med full blanking.

På visse turer har det blitt tatt opp til 14 stykker (da var selvfølgelig ikke jeg med) mens på andre turer har det kun vært en. Jeg selv har blanket opp til flere ganger, mens andre har fått fisk omtrent på hver tur. Rart egentlig, fisker med samme utstyr, på samme sted, men noen får alltid og noen får nesten aldri.

Man kan jo begynne å lure på hvorfor man sitter slik kveld etter kveld (spesilet fredag og lørdagskvelden etter som det ofte kan bli noe sendt før man kommer seg hjem) og ser på stangtuppen som er påmonter kraclight. Det vil helt sikkert finnes like mange svar som fiskere. For noen er det freden,stillheten som lokker, for andre er det spenningen, noe vil kanskje bare bort fra kone eller mann en stund, ikke at jeg har truffet så veldig mange damer på våre lakefisketurer men kanskje de finnes et eller annet sted der ute, men greit å skrive det for likestillingen sin del. For min del er det nok en kompinasjon av alt + at jeg liker veldig godt å fotografere, Fotografere er artig å drive med hvis fiske ikke gir de største opplevelsene. Det som er så flott er at man legger merke til små detaljer som kanskje kan gi deg blinkskuddet, man blir mye mere oppmerksom på lysforandringer på kvelden/natta. Noe som skjer veldig ofte og som gir artige utslag på et fotografi. Kvelden kan starte med en snøstorm og kan ende man en stjerneklar himmel, det er en utrolig reise i forskjellige lysforhold. En reise man prøve å få ned på et stykk minnekort. Men man skal være veldig klar over at det som ser utrolig flott ut i kamera kan fort få en helt annen historie når du ser det på Pcskjermen, så ikke hver redd for å ta masse bilder av 50 kanskje et blir bra.

Peru(regnbuørret),sild,makrell,mort,lake ja alt av agn har blitt prøvd, store biter,små biter, biter med luktestoff,feddere med stappe av sardiner, lys som aktiveres ved vannkontakt, selvlysende perler ja det er det utroligste man slenger ut i glomma. Noe funker, andre ting ting fungerer ikke. En liten artig sak som jeg og Thile opplevde når vi tok oss en tur til Minnesund får å prøve i utløpet ned mot vorma. Vi hadde ikke noe peiling på fiskeforholdene, grunner,dypder eller noe. Men vi hadde forhørt oss litt og det skulle være fisk i område. Så vi parkerte på et flott sted rett ved vannet og rigget opp, litt stolte av å ha "funnet" denne flotte plassen. Jeg fikk rigget mine to stenger å kastet de ut, thile fikk rigget sine tre og fikk de kastet ut.

Så var det frem med kamera, det tas alltid opp etter at stengen er trykt plassert på tripoden. Mens jeg sto å tittet utover i rettnig der jeg kastet fikk jeg se et blinkende lys, et grønt blinkende lys, men hva i ............. kunne dette være for noe, så begynte det å gå opp et lys. Det var altså lyset jeg hadde satt på tacklet som lyser ved kontakt med vann. Det viste seg at vi fisket omtrent på 30 cm dyp. Og ja vi fikk ingen fisk på dette stede. Men en artig opplevelse var det. Vi byttet plass og fisket et par timer, men da ingen ting hadde skjedd på den tiden, bestemte vi oss for å komme oss "hjem" til Fetsund. Ble faktisk 7 laker den kvelden. 6 på Thile og 1 på meg. Men det jeg vil huske best var det lyset som ga osset veldig klart signal på at vi fisket alt for grunt.

En ting til som sitter igjen etter en mnd med diverse lakefisketurer er is på snøre og isflak som kommer flytende ned over elven. Dette er for meg en mare. Har endelig fått rigget opp å fått plassert tripoden stabilt med stengen på, så kommer det hæren fløtte meg et isflak og tar med seg først snøre så stengene og i det de faller faller tripoden, og som oftes har tacklet satt seg fast i et eller annet på bunn når det ble dratt av gårde med isen. Akuratt i slike tilfeller er jeg veldig misunnlig på de som har vett nok til å gå på en pub i Oslo å sitte inne i varmen å kose seg med noe godt å drikke, eller de som er så smarte å sitte hjemme å kose seg med kona.

Men for det meste er det gode minner man sitter igjen med. Den natta da jeg og Thile måtte ta av oss klær kl 0000 om natten forde det begynte å bli så mildt. At vi glemte klokka totalt og vi var først hjemme kl 0300 på natta. Gledesutbruddet jeg hadde når min første meitelake fra land kom på land og gleden da det tikket inn meldiger fra Thile den tirsdagen jeg ikke var med. Han bikket 2 kg den kvelden. Praten med Svein Gabrielsen, møte med Link. Rådyret som nesten veltet Link overrenne. Stjerneskuddet som kom så kjapt at man ikke fikk ta bilde, poseringen av voksene folk på en brygge på Fetsund kl 2300 om kvelden.

Ja jeg ville ikke vært det foruten selv om jeg til tider lurer på hva jeg driver med. Jeg vil forsette å jakte på lakan utover i februar, da jeg har blitt meget glad i denne fisken og dens hemmligheter.Det vil helt sikkert være mange flott kvelder i februar, om det blir på isen eller langs land får tiden vise Om jeg ikke får de størte eller de fleste så vil jeg tro at jeg sitter igjen med like mange flotte minner som en som har fått masse fisk og stor fisk.

Så kanskje vi treffes en kald kveld ved glommas bredder eller et sted der isen er trygg nok til å tåle et flott kveldsbål. Så skitt fiske i februar alle sammen.

Noen bilder som kan beskrive litt av det å være ute når mørke har lagt lokket på.

1.Her sitter jeg alene med med mine to karpestenger å titter utover glommas bredde.

190120071503rbJqddh3cd6hlTTDx7.JPG?50

Det skal veldig mye til for å få meg i en bedre situasjon en den jeg er i der.

2. Gode fiskekamerater er godt å ha, her med Thile som ligger å passer på sine stenger rett under Minnesundbru. Flyet er charterflyet til Karlskoga.

060120071531NYmu7bw5PRU5WQJIKA.JPG?64

Thile er en veldig trivelig kar å ha med seg på tur. Han ER roen. Alldri noe stress, blir alldri oppjaktet og lærer villig bort av sine kunnskaper.

3.Venting er en del av lakefiske.

060120070258drdizfbsSGZ1tRTxPC.JPG?25

Det finnes mange som setter pris på ventetiden, noen kalle rett og slett kvalitetstid og ikke ventetid.

Det er i disse stundene man kan sette seg ned å se etter fotoobjekter følge med på lysets endringer. For selv om det er veldig mørkt, er det masse lys der ute i natten.

4. Men så skjer det vi venter på. Laken tar........

0601200715491UihFiExchRVa7h8vv.JPG?29

Matredd er den ikke. Vil vel heller kalle det en glups fisk.

5. En fisk rett over kiloen tatt av Thile.

060120071534GndrisIcgAKEemRFix.JPG?93

6. Ingen tvil om at laken er en pen fisk. Der den går fra brunt,til svart til hvit.

060120071554YU3ompvw76COfcS84V.JPG?42

en ting man kan lære av å se på en lake er at den ikke kan se så veldig godt, den har bitte små øyer som ligger i små huler inn i hode.

7.Når fisken ikke biter kan man finne på andre ting, som å ta bilder. Et fotoapparat og en fotostativ så er mye gjort.

120120072357bYSZpdNs2xYmcuhWh6.JPG?100

Man kan jo lurer på hvorfor denne stolen sto på denne brygga og hvem har egnetlig sittet på den.

8. Tre voksene menn som leker fotomodeller.

120120072313XtFeNCu8EfYKMwfsYL.JPG?61

Synes dette sier litt om oss fiskere. Her er vel kl 2200 på en fredagskveld og vi står på en brygge ved Fetsund og poserer ? Enten er fisket forferdelig dårlig eller så er det slik at vi fiskere faktisk har en vanvittig fantasi og at vi er flinke til å finne på artige ting. Her var det vel det første fiske var skikkelig dårlig.

9. Espen Ørud er en av de som har villet være med oss på tur. På denne turen ble dette kveldens eneste fisk.

130120071251bwCyluswEeWbWDtqMa.JPG?48

Dette ble Espens første fisk i 2007. Gutten har muligheter til å gjøre det bedre utover, men en grei start var det.

10. Man er skjelden alene.

1301200712085pdORx6v32vebbKFqG.JPG?74

Dette viste seg og være Link og en av hans fiskekamerater, noe vi ikke viste da bilde ble tatt. Gutta hadde hatt et realt høgg den kvelden, men det ble med det.

11. .................

060120071548iiJJjcbbPU111TKyiR.JPG?49

Det er noe ved det, som man ikke kan unngå å bli truffet av. Noe som drar deg ut igjen og igjen og igjen.

Og det er ikke antall fiske..........

12. rigging tar tid.

240120072335kPe4BuEcb7soPwSrlo.JPG?77

Her er Espen Ørud i ferd med å rigge sine 3 stenger. Dette er en del av fisket og tar ofte litt tid.

13. Men det gir resultater.

240120072340QIkEvzk2jxldbLc1Bh.JPG?80

selv om denne krabaten ikke er stor så har man lykkes, man har lykkes med fiskeplassen, man har lykkes med agnet,man har lykkes med tackle, og da gjør det ingen ting om det ikke ble norgesrekord denne gangen, man har jo lykkes uansett hvor stor den var.

14. Som laken ville ha sakt.

1201200723077TK28aFxFitEc5QlCk.JPG?80

Lykken måles ikke alltid i vekt og antall.

15. i slike omgivleser erdet greit å vente.

260120072117id4GEnGlQdO1CCNOzo.jpg?25

16. Når det er så klart er det ofte kaldt, 14 kulde grader var det denne kvelden.

26012007214634Bkh8W6iNqldk.jpg?12

17. ...........................................

260120072116wuCcnAhZB7yqMcv6bx.jpg?99

18. Det er i hverfall ingen tvil om at lakaen er en flott fisk.

280120071421w2RDo47PINQ1EFS6vD.JPG?54

19. ...................................

280120071425uOzzgr4Qj7hTAW69Ro.JPG?31

Det var en mnd med lakefiske.

En takk til Thile, Svein Gabrielsen,Espen Ørud og Link + andre som har hjulpet meg på vegen, en veg som jeg ikke har gått langt nok på enda, det er forsatt veg igjen.

Endret av Erik Walmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor mange arter kan man meite om natta i ferskvann? går det an med gjedde f.eks?

flott rapport og masse lærerikt Walman, alltid en glede å lese rapportene dine :P:D (bortsett fra et par om diverse forsøk da....)

På denne tiden av året er det vel ikke så mye annet en lake. Gjedde er nok ikke tingen på natterstid men et bifangs kan det nok være til tider. Men det er nok ingen som går akttivt inn for det.

Karpefisker har jeg ingen peiling på

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin raport Waldemar.

Du må få gjort noe med enterknappen på pc'n din. Må jo skrolle som en gal for å komme i gjennom :P:D

heheh skriver det i word legger det inn, å det bli kjempe avsnitt. Må ha hjelp til slikt. Jeg prøver å skrive litt i ny og ne og da kan jeg ikke skrive rett inn i tråden. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heheh skriver det i word legger det inn, å det bli kjempe avsnitt. Må ha hjelp til slikt. Jeg prøver å skrive litt i ny og ne og da kan jeg ikke skrive rett inn i tråden. :P

Prøv å bruke shift enter i stedet for bare enter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.