Gå til innhold
Fiskersiden

Koikarpe i Kvernhusvannet?


PtrSev
 Share

Recommended Posts

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sitat:Opprinnelig postet av Jan Tore

Nei, men fanger en den, er det vel norgesrekord med engang...

Syntes jeg leste at norgesrekorden tatt ved dyreparken i år var rundt 1 kg. Har fått på 0,6 kg på flue.(dyreparken)

Nå rekord på karpe blir det hvertfall ikke.

Hvis ikke koien er på 10kg da.

Og jeg har selv tatt en gullvederbuk på 600g på flue...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koi karpe er en karpe fisk som er blitt avlet frem fra common carp. Det begynte i Japan då da noen av fiskene som de hadde i risåkrene trur eg, begynte å få farger. Disse ble så avlet på, og flere og flere farger er blitt avlet fram. Og så har det blitt utrulig stort med Koi i Japan,Thailand og andre asiatiske land samt Tyskland og England, siden det der er konkuranser, Får du ein koi som vinner jumbo koi konkuransen, Kan du slutte og jobbe og ha penger på bok livet ut....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thor: Ja, men fortsatt er det feil! Kanskje fordi man er for stillestående på feltet? Iguana øgler på Madagaskar som har lørt seg å leve i vann er samme arten som de som lever på land, spiser smågnagere, mens de på madagaskar har utviklet seg til å spise sjøgress og skalldyr. Der har ihvertfall forskerene klart å utvikle seg selv og, så de har gitt de nye vitenskaøplige navn fordi de faktisk har blitt to forskjellige arter.... Akkurat som koi/skjell!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er også skjellkarpe, lærkarpe og speilkarpe egne arter som burde telle som egen n.rek ?

Rart igrunn at du er av en helt annen oppfanting enn alle andre Remy

Men tilbake til "poenget" ditt, dette er snakk om vanlig evolusjon, det er det ikke snakk om i tilfellet med Koi, dette er menneskeskapt. De ville ALDRI ha itviklet seg den veien naturlig, da fargen "kan og vil bli brukt mot dem i the survival of the fittest"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ingen naturlig vei nei! Mot hva alle andre mener, kanskje det Thor, men for min del syns jeg det er rett og rimelig at speil, koi, lær og skjell er forskjellige arter, om det går etter nrek lista er ikke så veldig viktig for meg som for deg, men det er forskjellige fisker... Tenk enkelt, så er det forskjellige fisker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Thor: Ja, men fortsatt er det feil! Kanskje fordi man er for stillestående på feltet? Iguana øgler på Madagaskar som har lørt seg å leve i vann er samme arten som de som lever på land, spiser smågnagere, mens de på madagaskar har utviklet seg til å spise sjøgress og skalldyr. Der har ihvertfall forskerene klart å utvikle seg selv og, så de har gitt de nye vitenskaøplige navn fordi de faktisk har blitt to forskjellige arter.... Akkurat som koi/skjell!!

Poenget der er vel at de to iguana-artene lever i så forskjellige miljøer at de ikke har mulighet til å parre seg i naturen? (men kan vel teoretisk gjøre det?)

Dette er jo en vesentlig forskjell fra koi/skjell, som lever i samme miljø, og fint parrer seg med hverandre. Både koi og skjell er fremavlede varianter av av den opprinnelige karpa man begynte oppdrett på for mange hundre år siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.