Gå til innhold
Fiskersiden

En meget vemodig dag på isen


Remy
 Share

Recommended Posts

I dag etter å ha lett etter sjøis litt mer spennende steder enn bunnefjorden endte vi opp på bundefjorden pga usikker is andre steder. Var utpå altfor sent klokken 11. Hadde en time med bra bett og Terje treningskompisen min tok turen bort og ble med meg og svensken. Vi fkk syv arter, er usikker på flyndrefiske så dere kan ndentifisere de er dere snille. Kort fortalt ble det 7 arter. Knurr, sjøørret, sei, torsk, hvitting, flyndresaken og kråkebolle :unsure: Var MYE folk der ute og en gjeng med arabere hadde hele 28 ståsnører ute fordelt på fire mann :huh: Ellers krydde fjorden av stårsnøre pinner. Herregud, for et syn. Tenkte på hvor mange stakkars sjøørret som må bøte med livet som aldri skulle ha blitt tatt opp.

For min del er jeg den gladeste gutten i dag, jeg fikk utrolig nok verdens vakreste fisk sjøørret på kroken og jeg DREPTE den!!!! :angry: Etter dette følte jeg meg rar, fikk rare følelser og kriblinger, og har følt meg veodig resten av dagen. Fisken veide knappe kiloen og var i god kondisjon. Mat til mor (ikke fått sø på mange år av meg c&r fiskeren som jeg er). Seien var bra, rundt 3. Blir tur i morgen igjen med samme gjengen pluss noen muligens. Da er det ut på isen 06:00.

FIIIIIIIIIIIIIIIIIIINE fisken:

23.02.jpg

Fisk til mat:

23.02-01.jpg

Terje :angry:

23.02-02.jpg

Hva er dette??:

23.02-03.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da, det var vel ille å ta med seg en SØ. Hvis det er plagsomt å få SØ på kroken pleier det å hjelpe å senke redskapen på dypere vann.

Der er det også torsk og mere hvitting.

7 ståsnører per person er i overkant av hva som er vanlig å bruke der nede. Det blir jo litt utrivelig hvis det er så mye ståsnører ute at det blir vanskelig å finne seg en plass og fiske.

De fleste nøyer seg med 3-4 snører/stenger ute om gangen. Hvis fisken er i bettet er det ikke vits i å fiske med mer enn 1 stang.

Hvordan var isen der nå ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei der andre

15 +- cm is betyr var litt forsiktige ute på fjordisen, dette gjelder spesielt når dere går ut på isen. For et par uker gikk jeg gjennom isen i Bunnefjorden. Jeg trodde at jeg var på land, i strandkanten - ganske fort trudde jeg ikke det lengre. Gå heller ikke for langt utover i retning oslo.

Når du er kommet ut på isen skulle du være trygg når du er der andre har gåttr før deg.

SØ fiskere som skulle ønske å fiske rett utenfor elva fra Årungen frarådes dette på det sterkeste. Det er vel fredningsbestemmeleser der inne, videre gjør strømmen fra elva isen utrygg et stykke utover.

Fiske der inne i brakkvannet kunne ha vært interessant det - kanskje er det storabbor der. Jeg vet at de fleste ikke tror på abbor der inne - men desto mer morro hadde det vært å motbevise dette. Det er mye ål innerst i bunnefjorden - jeg har aldri fått noen på isfiske - er det et umulig prosjekt.

Forøvrig kan jeg nevne at det er et annet interessant vann nede ved Vinterbro - nemlig Pollevannet. der er det mye ål, gjedde og abbor. Karpefisker og en og annet ørret+ mye ål bør en forvente der. vannet der holder faktisk ganske bra kvalitet, fint badevann om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei der andre

15 +- cm is betyr var litt forsiktige ute på fjordisen, dette gjelder spesielt når dere går ut på isen. For et par uker gikk jeg gjennom isen i Bunnefjorden. Jeg trodde at jeg var på land, i strandkanten - ganske fort trudde jeg ikke det lengre. Gå heller ikke for langt utover i retning oslo.

Når du er kommet ut på isen skulle du være trygg når du er der andre har gåttr før deg.

SØ fiskere som skulle ønske å fiske rett utenfor elva fra Årungen frarådes dette på det sterkeste. Det er vel fredningsbestemmeleser der inne, videre gjør strømmen fra elva isen utrygg et stykke utover.

Fiske der inne i brakkvannet kunne ha vært interessant det - kanskje er det storabbor der. Jeg vet at de fleste ikke tror på abbor der inne - men desto mer morro hadde det vært å motbevise dette. Det er mye ål innerst i bunnefjorden - jeg har aldri fått noen på isfiske - er det et umulig prosjekt.

Forøvrig kan jeg nevne at det er et annet interessant vann nede ved Vinterbro - nemlig Pollevannet. der er det mye ål, gjedde og abbor. Karpefisker og en og annet ørret+ mye ål bør en forvente der. vannet der holder faktisk ganske bra kvalitet, fint badevann om sommeren.

Og litt saltvann på bunne, pollevannet har levert mye bra igjennom tidene.

Isen er nok skuddsikker over de største områdene i bunnefjorden. Isen ligger langt utover, men seff skal man være forsiktige. Bassenget innerst virker trygt, folk over alt der. Fiske i munningen av elva er :)

Vannsikten er som årungen, bad...

Men hu, gleder meg til i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o

Drepte du sjø-ørreten??? :D

Men utrolig fin tur da ;)
Høres ut som noe Walmann - oppkok :)

Skrevet søndags kveld:

:D Innlegget over er skrevet sent på lørdagskvelden så ikke ta det så alvorlig :D Bør lære meg å holde meg unna FS når promillen er på over en meter :)

Uansett var det litt overraskende å se deg drepe SØ, men du har jo (som du nevner senere i tråden) nettopp sagt at det er fisk i den str man bør ta hvis man skal ta SØ. Så slik sett holder du deg jo til det du alltid har sagt.

Vel, gratulerer med feit fin SØ ;)

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tur og en fin reportasje, Remy.

Ikke vær så lei deg for den SØ, finnes sikkert flere og det er jo ikke verdens undergang.

Hadde den vært unik (les: stor), så hadde jeg skjønt deg. :P:)

Uansett, grattis med en fin fangst og fortsett med å legge inn rapporter. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tog en tur på Bunnefjorden i jakt efter nya arter, och fick en del nya arter som knurr ,sandflundra , vitling Och denna Lyr på 4,36 kg :)

daniellyr.jpg

edit: Fikset bilde for deg og endret litt innstillinger på det så det ser litt bedre ut.

Videre så kan du lære deg hvordan du legger inn bilder feks her!

Endret av Remy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tog en tur på Bunnefjorden i jakt efter nya arter, och fick en del nya arter som knurr ,sandflundra , vitling Och denna Lyr på 4,36 kg :)

http://www.fiskesnack.com/fotogalleri/imag...rden_070224.JPG

Link till bilden.

Grattis med flott lyr, og nye arter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag etter å ha lett etter sjøis litt mer spennende steder enn bunnefjorden endte vi opp på bundefjorden pga usikker is andre steder. Var utpå altfor sent klokken 11. Hadde en time med bra bett og Terje treningskompisen min tok turen bort og ble med meg og svensken. Vi fkk syv arter, er usikker på flyndrefiske så dere kan ndentifisere de er dere snille. Kort fortalt ble det 7 arter. Knurr, sjøørret, sei, torsk, hvitting, flyndresaken og kråkebolle :) Var MYE folk der ute og en gjeng med arabere hadde hele 28 ståsnører ute fordelt på fire mann :P Ellers krydde fjorden av stårsnøre pinner. Herregud, for et syn. Tenkte på hvor mange stakkars sjøørret som må bøte med livet som aldri skulle ha blitt tatt opp.

For min del er jeg den gladeste gutten i dag, jeg fikk utrolig nok verdens vakreste fisk sjøørret på kroken og jeg DREPTE den!!!! :lol: Etter dette følte jeg meg rar, fikk rare følelser og kriblinger, og har følt meg veodig resten av dagen. Fisken veide knappe kiloen og var i god kondisjon. Mat til mor (ikke fått sø på mange år av meg c&r fiskeren som jeg er). Seien var bra, rundt 3. Blir tur i morgen igjen med samme gjengen pluss noen muligens. Da er det ut på isen 06:00.

FIIIIIIIIIIIIIIIIIIINE fisken:

23.02.jpg

Fisk til mat:

23.02-01.jpg

Terje :P

23.02-02.jpg

Hva er dette??:

23.02-03.jpg

Slo Sjøørreten i hjel? Ja, ja, det var jo godt og høre. Da sitter vel kanskje ikke kritikken like løst neste gang en av oss andre slår i hjel en sjøørret da? Jeg minnes en gang i 2006 da jeg la ut et bilde av en sjøørret på 3,2 kg. min sønn tok. Og da ble det jo et helvetes leven fra din side. Men nå holder du vel kanskje pusten et lite øyeblikk lenger før du blåser ut?

Endret av rogna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slo Sjøørreten i hjel? Ja, ja, det var jo godt og høre. Da sitter vel kanskje ikke kritikken like løst neste gang en av oss andre slår i hjel en sjøørret da? Jeg minnes en gang i 2006 da jeg la ut et bilde av en sjøørret på 3,2 kg. min sønn tok. Og da ble det jo et helvetes leven fra din side. Men nå holder du vel kanskje pusten et lite øyeblikk lenger før du blåser ut?

VELDIG godt å høre at min mening om at stor sjøørret burde settes ut igjen fremdeles huskes, om du hadde lest ALT hadde du sikkert fått med deg at meningen var/er at stor sø viderefører gode gener som ALL annen fisk. Samtidig som jeg har yttret at sø over 2kilo burde settes ut har jeg ALLTID vært påpasselig med å si at spisefisk er best rundt 500 - 1000gram, og nesten alltid er en feit 750grammer MYE bedre egnet til matfisk enn en på 3kilo. Jeg liker å fiske sjøørret, og jeg liker stor sjøørret. Derfor PRESISERER jeg alltid også at gleden med å sette ut stor fisk er at en annen kan få den samme store og antageligvis enda større fisken på kroken. Om man bare høster av de store da går det galt. Slik har/er tendensen også blandt MANGE sportsfiskere og fritidsfiskere i Norge at når de får STOR ruggen på kroken, ja da MÅ den dø. Så kritikken i å ta stor fisk ligger like til rette og retferdiggjørende fra MIN side i dag. OG hvis han fikk ett helvete bekalger det, men syns det er en fin linje mellom helvete og komme med syn og konstruktiv kritikk Rogna ;)

I dag var bettet langt dårligere, heftig nordavind og tett snødrev gjorde fisket tregt. Vi var på isen 06:30. Terje nappet opp flyndre og hvitting, jeg selv tok torsk, knurr i fleng og hvitting, og Svensken fikk to nye arter, knurr og lyr. Lyren var stor for å være østlandslyr og han kommer sikkert og forteller hvor mye den veide selv etterhvert. Bilder har han og!! Grattis.

Ellers var det svært hyggelig å være på polsk folkefest på isen, var ihvertfall en 35 - 40 totalt. Blandt 5 stk talte jeg minst 35 snører ute samt en stang hver. Og alt ble kakket i god stil :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ståsnører hva mener dere andre her på forumet.

Hvor mange ståsnører per fisker er det lov å bruke på isen for hver fisker ?

Hvor mange ståsnører synes det dere er akseptabelt å bruke ?

Minner forøvrig om at det er lov å bruke bakkeline i sjøen. På hverdager kan man ha 300 angler ute og på søndager 100 angler. Jeg bruker bakkeline en del, men har per i dag aldri fått en eneste SØ på den type redskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.