Gå til innhold
Fiskersiden

Pioner?


Potemkin
 Share

Recommended Posts

Hva synes du om pionervirksomheten til dagens specimenfiskere?

Tanken slo meg når den ene etter den andre lobbet opp grov abbor i Lysern.

Til tider kan det virke som om folk drar på de samme plassene hvis det blir tatt fin fisk.

Har man basert sitt fiske for mye på andres resultat og kunnskap?

Det er ofte mange timer som ligger bak et specimeneksemplar, men noen ganger borer man i samme brønnen.

Er det sunt for utviklingen i specimenmiljøet?

Synspunkter?

Her er jeg vel på så tynn is at jeg strengt tatt alt har gått gjennom... :blink:

Et moment her er vel kanskje at "alle" snart har fisket "overalt", hvis dere skjønner.... Det

begynner vel å bli langt mellom de uprøvde plassene? Og alle vil vel gjerne få stor fisk? Jeg er selv

en av dem som gjerne drar nytte av plasser som andre har utforsket før meg, selv om den aller

største gleden er å finne nye plasser selv. Men selv om andre har funnet selve "stedet" før meg, vil jeg gjerne prøve ut metodene selv. Finne ut på egenhånd av tackel, agn, foring og andre ting.... Måten man lærer på er jo å kombinere andres erfaring med egen innsats, er det ikke? Men vi er jo alle forskjellige. Noen vil alltid ha ting enklest mulig. Det er nok ikke lett å være pioner i dag uansett......

:unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Og alle de vanna fant du selv, eller kan de være at en del av de vanna du faktisk fikk fisk på over 1 kg i hadde du fått på tips fra andre ?

Eneste borre vann jeg har "fått" tips om er der Brutus (1850) ble tatt, foruten type Mjær og Våg (aldri fisket Våg). Man så jo også valfarten ditt i tiden etter, mange folk som aldri hadde fisket det vannet før. Og det har jeg understreket flere ganger etter fangstene der hvem som tipset om akkurat det vannet. Ellers er det vel andre vann som Lysern, Gjersjøen, Kolbotn etc som er viden kjent som jeg har fisket. Av de 41 vannen jeg prøvde ut var de funnet fra Kart, gamle fiskeskrøner jeg har hørt opp igjennom tidene og hva venner og kjente har "hørt" om av fangster eller "urban legends". I de vannene er IKKE brutusvannet, gjersjøen, lysern, kolbotn inkludert. Området strekker seg fra rett nord for Oslo til godt godt sør for Follo :unsure:

Jeg er ikke vanskelig av meg å gi CRED til de som har hjulpet meg til gode fangster via tips, tips om metoder, vann, stedet etc :blink: Det syns jeg en del andre burde gjøre og uten å navngi noen når de stikker av med en seier eller grom fisk takket være andres research, gestfrihet og åpenhet. Jeg er heller ikke gnien på nye plasser eller vann, tar gjerne med meg folk hit og ditt, gjort det hele tiden gitt. Men henger meg også fullstendig på prinsippet om at når man finner en gromplass eller vann er det digg å teste den ut litt før man går "public"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og alle de vanna fant du selv, eller kan de være at en del av de vanna du faktisk fikk fisk på over 1 kg i hadde du fått på tips fra andre ?

Dersom du leser lenger opp skriver Remy:

Når jeg begynte med meite var det en helt ny setting og litt tips og hjelp fra div mennesker gjorde at man kom på banen og fikk dannet de grunnleggende erfaringene for videre utforskning. De to siste årene har jeg fisket MANGE steder på rykter av at den og den fisken kan muligens gå der, eller ved å lese i aviser, jungeltelegrafen etc.

Ellers er det vel i saltvann det største potensialet for "nye" fiskeplasser er etterhvert. Jeg tør ikke tenke på hvor mange timer og km som ligger bak f.eks rødspette og steinbit plassene våre..... eller se hva Bergensmafian har fått til med havål, havmus, stor lange fra land osv- sør for Boknafjorden dukker den ene spennende plassen etter den andre opp. Og da har jeg ikke engang nevnt de utrolige mulighetene i Trøndelag og lenger nord-hvor det også har begynt å skje ting..... åjåjåj så mye gøy

:unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ting var annerledes da?? I hvilken sammenheng? Tror ikke ting er så annerledes samlet sett. For min egen del er det annerledes, fisketid er betraktlig redusert :unsure:

Det jeg mener Remy er at i dag så har jo du et ønske om at alt skal offentliggjøres, slik var det ikke for et år siden. Du latterliggjør folk som bevisst under bildetaking prøver å skjule stedet de fisket, akkurat som du selv gjorde for et år siden. Du går direkte i angrep på Potemkin her som tar opp en viktig greie i mine øyne og selvom du modererte deg litt eterhvert, synes jeg mye av de holdningene du viser om dagen er preget av bitterhet og liten vilje til å ta debatter som du allerede har gjort deg opp en mening om. Man kan ikke ha premier for alt sier du, neida ikke for alt, men en pionerpris slik som den fungerer i dag er vel noe av det som henger absolutt høyest. Vet ikke hvorfor du var så avfeiende til dette, kanskje fordi det er biterhet til Nmu som på en måte har denne i dag hva vet jeg. Selvfølgelig kan jeg ta feil, men dette er bare slik jeg oppfatter ting. Synes måten du innledningsvis taklet denne tråden var svært dårlig, selvom det tok seg noe opp etterhvert.

Ellers prøver man jo stadig nye steder selvom man har begrenset fisketid og i de aller fleste tilfellene gir det jo ikke noe. Men gøy er det for det.

:blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener Remy er at i dag så har jo du et ønske om at alt skal offentliggjøres, slik var det ikke for et år siden. Du latterliggjør folk som bevisst under bildetaking prøver å skjule stedet de fisket, akkurat som du selv gjorde for et år siden. Du går direkte i angrep på Potemkin her som tar opp en viktig greie i mine øyne og selvom du modererte deg litt eterhvert, synes jeg mye av de holdningene du viser om dagen er preget av bitterhet og liten vilje til å ta debatter som du allerede har gjort deg opp en mening om. Man kan ikke ha premier for alt sier du, neida ikke for alt, men en pionerpris slik som den fungerer i dag er vel noe av det som henger absolutt høyest. Vet ikke hvorfor du var så avfeiende til dette, kanskje fordi det er biterhet til Nmu som på en måte har denne i dag hva vet jeg. Selvfølgelig kan jeg ta feil, men dette er bare slik jeg oppfatter ting. Synes måten du innledningsvis taklet denne tråden var svært dårlig, selvom det tok seg noe opp etterhvert.

Ellers prøver man jo stadig nye steder selvom man har begrenset fisketid og i de aller fleste tilfellene gir det jo ikke noe. Men gøy er det for det.

:unsure:

Stemmer at vi hadde det litt moro med Lyser'n borrene. Det er snakk om Lysern, ikke Buksevannmedbuksesmekk og da syns jeg vitsen var litt "merkelig" med å kludre på bilder. Om vi latterligjorde noen vet jeg ikke, men vi hadde det utrolig gøy :blink:! Jeg "skjuler" vel ikke bildetakningen noe mer nå enn før, eller omvendt Lars, kan huske at jeg har endret på horisonten på Havabbor bildet fordi jeg ble tatt med på en plass av en som ikke ville at den skulle bli offentlig før man fikk lagt ned noen pass. Og kanskje en og annen abbor i type nye vann ja! Ser ikke noe urimlig i det. Men aldri har jeg endret bakgrunnen på et bilde av en fisk tatt i glomma etc. Ang NMU og deres pioneerpris så ble jeg vel opplyst om at den eksisterte i denne tråden, ellers aldri hørt om den ;) Så argumentet ditt om bitterhet falt til kort der gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med poenget til Potekim, at det er for lite pionervirksomhet i specimenmiljøet. Men, slik har det vel også nesten alltid vært med noen unntak. X-pert gjorde en vanvittig innsats i sin tid, men det er snart 20 år siden.. Raufjøringen har gjort noe, Acerina gjorde en god del og kara i Telemark og andre steder har vel også gjort en innsats i sin tid. I det siste er det vel SFK Laken har stått for det meste av grovarbeidet (bl.a Skinnerflo) selv om det er innmeldt mange Lysern-borrer og Ulsrudkarper herfra.

Vi har uendelig med muligheter på Østlandet så det er synd at det ikke fiskes mer på "ukjente" vann.

Og skulle man legge ned masse tid og penger på pionervirksomhet, som eneste person i miljøet, så er det vel egentlig greit at man holder litt kjeft i en periode, for å unngå pilgrimsferd til de to hullene på det nye vannet som gav deg noen fine fisk. Tipper de flest har forståelse for dette og er enige i viktigheten av å utvide horisonten. Det koster tross alt masse tid og penger å prøve ut nye vann skikkelig, så det er naturlig at folk som får fisket en gang i måneden drar på et velkjent, "sikkert" vann og at "pionerer" gjerne vil ha gullgruven for seg selv så lenge som mulig.

Men en halvannenkilos abbor fra Lysern er en praktfull fisk og Lysern er så stort at det er gode muligheter til pionervirksomhet bare her, innad på vannet. Uansett burde pionervirksomhet premieres høyt da det tross alt er dette alle ønsker, at det skal dukke opp nye heite vann og dra til.

Oppfordring til Fiskersiden: Sett opp noen specimenkrav innen ulike arter og skaff sponsorer til en eller flere pionerpriser. Hadde det ikke vært for pionerer i utgangspunktet, ville vi ikke hatt en eneste fiskemetode å bruke et eneste sted..

Hør hør! :unsure: Pionerprisen burde henge høyt ja.Kjedelig å se på lister hvor alle fiskene kommer fra samme vann. Også på tide med en åpen anerkjennelse av innsatsen gjort av meitemiljøet på åttitallet og tidlig

nittitall...Gjersrud og ulsrud hadde fortsatt vært pytter fulle av tusenbrødre uten innsatsen til sfk -xpert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele poenget med de første innleggene var jo; HVA HAR DU GJORT???? Folk har lett for å si at det og det må gjøres, vi må skjerpe det, fikse det, gjøre ditt og datt, men HVA HAR DU GJORT???? Nytter ikke å snakke om krig og fred og klima og sitte på rævva og ikke gjøre en dritt... (dette inlegget er IKKE rettet mot deg Potemkin)... Nå skal jeg pisse oppver leggen til en del her, får håpe dere ikke tar det for hardt, men hvor mange fangstrapporter er det enkelte har? Hvor mange bilder med fisk ligger det i forumet av enkelte brukere? Hvor mange fiskeløse rapporter er det etter at brukere her har vært ute og prøvd noe nytt? Og hvor ofte er det de med få eller ingen fanstrapporter som oftest hyler høyest når det er "noe å sette fingeren på"? Tenk på det! Beklager, klarte ikke å holde det inne lenger :unsure: Moderatorer, Kis, Espen, feel free til å moderer meg, men måtte ha dette av brystet fordi det har irritert meg så sykt lenge.

PAUSE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden kan flyttes hvis det hjelper.

:unsure:

Fordelen med at bomturer også blir dokumentert hvis det har vært satsinger der er at da slipper man ofte og gå de samme sporene som pioneren. Noen ganger er det kanskje forbedringspotensiale på det pioneren gjorde og nye søker lykken. Tross alt så er ikke 5 timer nok til og avskrive et vann.

Kikka litt på rekordlista på abbor og noterte meg at den største er tatt i Mønevann.

Hvor mange har satset der?

Et forslag er og arrangere Specimentreff og drive en kollektiv satsing på arter slik klubber gjør.

For hvem kommer vel til og satse på egenhånd etter brasmen i Steinsfjorden hvis man ikke har hjelp til foring/fisking og research.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele poenget med de første innleggene var jo; HVA HAR DU GJORT???? Folk har lett for å si at det og det må gjøres, vi må skjerpe det, fikse det, gjøre ditt og datt, men HVA HAR DU GJORT???? Nytter ikke å snakke om krig og fred og klima og sitte på rævva og ikke gjøre en dritt... (dette inlegget er IKKE rettet mot deg Potemkin)... Nå skal jeg pisse oppver leggen til en del her, får håpe dere ikke tar det for hardt, men hvor mange fangstrapporter er det enkelte har? Hvor mange bilder med fisk ligger det i forumet av enkelte brukere? Hvor mange fiskeløse rapporter er det etter at brukere her har vært ute og prøvd noe nytt? Og hvor ofte er det de med få eller ingen fanstrapporter som oftest hyler høyest når det er "noe å sette fingeren på"? Tenk på det! Beklager, klarte ikke å holde det inne lenger :blink: Moderatorer, Kis, Espen, feel free til å moderer meg, men måtte ha dette av brystet fordi det har irritert meg så sykt lenge.

PAUSE

Skjønner at jeg bør melde meg ut av FS. Ikke har jeg digigtalt kamera (kun kona som har) og ikke synes jeg at jeg er flink nok til å skrive eller at jeg har noe å tilføre fiskemessig de fleste her på FS, så.....

Ellers så bør du finne på noe annet å gjøre Remy. Ikke bra for helsa tror jeg :unsure: Du må regne med at det er et gjennomsnitt av befolkningen som er med på en så generell side som FS - ta konsekvensene av det. I tillegg hvis siden ikke hadde engasjert folk, så hadde de heller ikke brydd seg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel innrømme at jeg har ikke hørt om pionerprisen i NMU jeg heller, men så er jeg Vestlandsmedlem da.

Har litt motforestillinger mot en pionerpris jeg også-ikke fordi tanken er ikke god, men fordi det ville være bortimot umulig å kåre en vinner.

Veldig vanskelig å kåre ein vinnar, ja. Det måtte i så fall ikkje vera ein enkeltprestasjon, men ein samla innsats frå ein person/personar gjennom eit år.

Når det gjeld pionerverksemd (i alle fall i sjøen), så trur eg det blir betre og betre framover. Kystmeite har jo mange uerfarne (meg inkludert) utøvarar, og me vil gjerne ha fisk når me har tid til å fiske. Poenget til Remy om at dei færraste har tid til å pionère, står veldig sentralt. Me byrjar no å få meir erfaring, og brukar meir tid på pionerverksemd. Me legg inn blankerapportar òg. Her i Trøndelag er me heldige med at mykje er enno ikkje utforska, i motsetnad til Oslofjorden. Det aller beste med Trondheim og omegn er at Gjørs budde her, og han gjorde mykje pionèrarbeid. Cred og cudos til han :unsure: .

Eg vil ha premiar for alt:

-størst fisk

-kulast fisk

-minst fisk

-færrast fisk

-grønnast fisk

-lengst fisk

- færrast kast

- lengst kast

- flest kast

- kortast kast

- lengst fisketur

- kortast fisketur

- middels fisketur

- lengst tid med snus i leppa på ein tur

- lengst stang

:blink:

Nei, sjølvsagt vil eg ikkje ha premiar for alt. Men av dei prisane som fins, trur eg pionèrpris hadde vore interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel innrømme at jeg har ikke hørt om pionerprisen i NMU jeg heller, men så er jeg Vestlandsmedlem da.

Har litt motforestillinger mot en pionerpris jeg også-ikke fordi tanken er ikke god, men fordi det ville være bortimot umulig å kåre en vinner.

Det ville vel forsåvidt vært akkurat like vanskelig som å kåre en rapport vinner, fotovinner, beste fisk osv, man måtte selvfølgelig hatt en Jury, men med den kompetansen som er her på fiskersiden tror jeg nok dette skulle gått greit. Og selvfølgelig når det kommer til alle konkurranser hvor man ikke har absolutte kriterier må ting baseres på skjønn. Målet med en slik konkurranse er jo i bunn og grunn å stimulere til nysatsing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er personlig imot alt som har med priser å gjøre.

Pris for hva ?

Mest mulig arter, størst fisk, flest fisk...?

Man har fått den største abboren, og hva så ?

Er det noe å få pris for ?

Men meg om det.

Skulle det deles ut en pris så skulle den kanskje være gitt til den som holder lengst ut på forumet :D

Neida, dette var bare tull, kødder som vanlig jeg.

Ellers har jeg ikke sansen for TEAM DITT og TEAM DATT. TEAM hva for noe ??

Vi er fiskere for å komme ut i naturen og fiske og ha det moro, ikke for å sikle etter priser !

Virker også for meg om at det er litt prestisje om å fange mest arter. Og kanskje mest for prestisjen sin del.

Massesuggesjon ??

Kan da ikke være så stort kick å dra opp en sypike (eller hva det nå heter) på noen gram.

Men husk nåda, dette er bare min mening, så skyt ikke reven enda, please :D

Men jeg skal innrømme at det eneste jeg synes er moro lesning er hvor store lakser, sjøørreter, brunørreter

etc. som er fanget.

Men priser, det er noe jåleri !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler ihvertfall at denne tråden ikke hadde trengt å bli det. Jeg leste førsteposten på en annen måte enn mange andre har gjort tror jeg.

Nå er jeg virkelig ikke noen specimenfisker, jeg fisker heller ikke mye og tar ikke mange spennende fangster. Men jeg har fiska mye enkelte plasser, og har funnet nye plasser og testa ulike metoder selv, etter mangfoldige timer med studier av dybde, bunn og annet. Noe som har gitt meg ulike erfaringer.

For meg er gleden over å selv finne en ny plass og egnet metode så stor, at det aldri vil komme i nærheten at noen forteller meg, "kast ut her, med det og det som agn og et slikt takkle så får du den og den fisken", selv om det skjer det også, og det også er gøy.

Allikevel ligger det meste i grenseland, hvor en bruker en blanding av egne og andre erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Specimenfiske er målrettet fiske etter store eksemplarer av div.arter.

Uttrykket brukes stort sett av (moderne)meitefiskere.

Lag,team og klubber er vanlig innen meitemiljøet.En av fordelen med en klubb e.l er at det er lettere for noviser å få ta del i div. knowhow.....litt som fiskersiden kan du si.Ser ikke noe galt idet,Sølvreven.

Og om man har fått en stor abbor som man får en pris for, så ser jeg heller ikke noe galt i det.

Er jo frivillig å melde inn fisk til Nmu(Norsk meite union)Om man ønsker å ta del i et større miljø av LIKESINNEDE gjennom medlemskap i Nmu,deltagelse i konkurranse så har dette også en annen effekt

enn å stå alene med preferanse for enn type sportsfiske som har blitt aktivt misforstått og uglesett helt siden den ble tatt opp.

Å fiske målrettetetter stor fisk(jeg er absolutt ingen specimen-racer bare så det er sagt)og å bli en dyktigere fisker,utelukker absolutt ikke naturopplevelse.

Man kan gjerne fantasere om storfisken SAMTIDIG som man hviler øynene på regnbuen :)

Når mange sportsfiske ressurser ligger brakk rundtomking

synes jeg det er positivt at de som bidrar til å løfte disse fram får honnør for det :)

Se bare på Surfgjengen fra Bergen!.Garantert enn eller annen sneip som sitter foran pc`en og fantaserer om å fiske hai :) og som kanskje vil ta det ett steg videre,til glede for seg selv og andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Specimenfiske er målrettet fiske etter store eksemplarer av div.arter.

Uttrykket brukes stort sett av (moderne)meitefiskere.

Lag,team og klubber er vanlig innen meitemiljøet.En av fordelen med en klubb e.l er at det er lettere for noviser å få ta del i div. knowhow.....litt som fiskersiden kan du si.Ser ikke noe galt idet,Sølvreven..

:) takk for svaret :) jeg hadde ikke peil på hva det var :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd dette her, og noe som har vært debattert internt i specimenmiljøet (NMU) flere ganger. Specimenkonkurranse (dvs poengjakt på største fisker av forskjellige arter) har jo en iboende tendens til å bli et res mot et begrenset antall lokasjoner i lille Norge. (Ja for i specimensammenheng er vi for mikrober å regne og det er fortsatt plass til alle)

Det finnes altså grenser for hvor mye 100-150 mer eller mindre aktive specimenjegere klarer å rekke over når målet er mest mulig poeng. Det er lett å velge kjente lokasjoner. Likevel er det slik at mange hotspots enkelte år ligger omtrent ufisket , rett og slett fordi ingen velger å fiske der. Flere arter fiskes omtrent ikke etter heller. Det er spennende å konkurrere i specimenkonkurranse og det er ofte de som er litt inovative og går sine egne veier som skårer best. Klubber som klarer å samarbeide om utforskning av nye vann og elver gjør det bra. Samtidig så er det heller ingen tvil om at mange har gjort det skarpt ved å drive aktiv dilting i opptråkkede spor. Hadde miljøet i Norge vært like stort som feks halvparten av det svenske, hadde vi sett flere gode fiskeplasser dukke opp. Det finnes så uendelig mange gode vann og elver som ikke er i nærheten av å bli utprøvd skikkelig ennå og specimenjegerne for få. Mange av de gamle hunterne er blitt satte familiefedre og tilbringer ikke halve året bak fiskestengene som før. Nå ser vi at nye huntere kommer frem og surfer inn klubbkonkurransen(NMU). Pionervirksomhet burde helt klart premieres ennå høyere enn det gjøres nå, men det vil være litt krunglete for fiskersiden i og med at våre medlemmer har få referanser med mindre de er NMU medlemmer. Som medlem av NMU har man jo tilgang til informasjon om alle vann og elver hvor det er tatt specimenfisk fra 1989 til i dag. Da er det jo lett å se om en lokasjon er ny eller ikke. Om Mønevann som nevnes over, finnes det en billedlig beskrivelse fra CB. "Brutalt abborvann". HVorfor ingen tilsynelatende fisker der...se det kan man undres over :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var der i fjor vinter på OFA-treff, sammen med områdeansvarlig og greier, og han fortalte riktignok om store abborer, men det var visst ikke hverdagskost akkurat. Og ikke ble det tatt noe stort på turen heller - men det kan jo være vi som surra :lol:

Det fiskes jo en del der, men det spørs om det har vært så mye målrettet fiske etter de store. Det er jo fortsatt mindre enn et år siden det ble tillatt med 3 stenger der, så det er jo egentlig fra denne sesongen av at man lovlig kan gutse etter storabbor med flere stenger med agnfisk.

Blir spennende å følge med på hva som skjer der framover. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.