Gå til innhold
Fiskersiden

AOF 3/07


Recommended Posts

Frøya - er ikke hun bruker av sidene her da?

Nå tror jeg det er på tide at vi får deg tilbake til avdelingen din Gamlefar.

Du kan jo ikke rusle rundt på nettet i den habitten :D

Som man roper,så får man svar :)

Froeya.

Endret av tryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bladet verkar glitrande etter fyrste augekast. Fokus på fiske med levande agnfisk, garnfiske i sjøen, og eit flott bilete av kjekke Triturus med spisskate. Gledar meg til å lese bladet frå perm til perm :huh: .

Kult... er det sånn råd og tips og sånn?

Hvordan holde liv i 20 mort i en bøtte lengst mulig...

Sett kroken her, så holder den seg lengst.

Klipp av denne finnen så svømmer den rundt og rundt...

Er det sånn artikkel???

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bladet verkar glitrande etter fyrste augekast. Fokus på fiske med levande agnfisk, garnfiske i sjøen, og eit flott bilete av kjekke Triturus med spisskate. Gledar meg til å lese bladet frå perm til perm :lol: .

Tøft, gleder meg allerede :lol:

eller er det sånn fy til garn opplegg :blink:

Endret av ovejan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til agnfisk artikkel i dette AOF, hvor det nå påpekes at det ikke er lov å melde inn fisk tatt på levende agn i AOF konken.

Ser bla at Jan Leirud går i bresjen for å få en slutt på dette!? Når først denne ballen har begynnt å rulle så må man vel ta med røkla. Hva med den høyst levende meitemarken, maggot, larvet og andre insekter, J.L? Skal de også forbys?

Noen vil tydelig ha i gang denne diskusjonen igjen. Kanskje den har livets rett? Gikk vi glipp av noe forige gang?

Argumenter som spredning av uønskede/unaturlige arter til vann og vassdrag, spreding av sykdom(marginalt kanskje?), er jeg enig i. Det bør forbys!

Mange fisker med levende agn også i saltvann, her vannes vel argumenter som smittefare helt bort!

Det uendelige gnålet om hva fisken føler når den får en krok i seg er vel DØFØDT!? Slik jeg ser det er det ingen etisk forsjell på om fisken får en kork i munn/svelg, eller en i ryggen når det gjøres med mening!

Jan Leirud fisker som kjent sine gjedder med død agnfisk, som sild, ørret, sik osv. Hvordan behandler du dine agfisk som sild osv når du fisker de selv Jan? Blir de humant avlivet, blir de tatt godt vare på før de dør? Bare spør? :)

At vi har en lov som tilsier forbut mot levende agn er ikke godt nok argument etter nåtidens forskning mtp hvordan fisk oppfatter smerte osv! Loven bør endres! Er vel også lite forskjell på hvordan naturen er byggd opp fra det ene landet til det andre! Levende agnfisk er som kjent lov i bla vårt naboland Sverige + reseten av kloden, tror jeg :)

(Ikke menigen å dra igang en uendelig ny debatt om dette, en komentar til den akuelle artikkel i AOF og Jan Leirud, men ser ikke bort fra at denne kan få enda en ny tråd etter hvert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal ikke blande meg inn i den diskusjonen om fisk føler smerte eller ei, eller hva som er human avlivning.

men som alle vet så fungerer levende agn bedre en dødt i 90% av tilfellene, og da er det veldig kjett for oss som prøver og gjøre det på den lovlige måten med dødt agn da andre fisker med levende.

syns den regelen som er skulle vært modifisert litt, agn fisk som er fisket i samme vann eller vasdrag skulle vært lov og fiske levende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flemms, har du sjekket om insektene osv. du nevner er dekket av dyrevernloven? (Jeg er usikker).

Er man uenig i en lov kan/bør man jobbe for å få endret lovverket. Frem til en eventuell endring har man med å følge gjeldende lover, spesielt kanskje i konkurranser, vi vet jo alle hvordan "sjefene" for norsk sportfiske reagerer på juks... :D

Hvilke rapporter/forskning er det du tenker på når det gjelder fisk og smerte? (Link til web adresse?).

Mvh

Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller ikke mottatt AoF - men den som venter på noe godt.....

Et forslag til Flemms - start heller en ny tråd dersom du ønsker dra igang diskusjonen (igjen) om dette med levende agnfisk etc etc.

Jeg kan bare fastslå at: Inntil annet er vedtatt, er det fortsatt FORBUDT å benytte levende agnfisk i Norge, selv om noen helst skulle sett at det var tillatt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til agnfisk artikkel i dette AOF, hvor det nå påpekes at det ikke er lov å melde inn fisk tatt på levende agn i AOF konken.

Ser bla at Jan Leirud går i bresjen for å få en slutt på dette!? Når først denne ballen har begynnt å rulle så må man vel ta med røkla. Hva med den høyst levende meitemarken, maggot, larvet og andre insekter, J.L? Skal de også forbys?

Noen vil tydelig ha i gang denne diskusjonen igjen. Kanskje den har livets rett? Gikk vi glipp av noe forige gang?

Argumenter som spredning av uønskede/unaturlige arter til vann og vassdrag, spreding av sykdom(marginalt kanskje?), er jeg enig i. Det bør forbys!

Mange fisker med levende agn også i saltvann, her vannes vel argumenter som smittefare helt bort!

Det uendelige gnålet om hva fisken føler når den får en krok i seg er vel DØFØDT!? Slik jeg ser det er det ingen etisk forsjell på om fisken får en kork i munn/svelg, eller en i ryggen når det gjøres med mening!

Jan Leirud fisker som kjent sine gjedder med død agnfisk, som sild, ørret, sik osv. Hvordan behandler du dine agfisk som sild osv når du fisker de selv Jan? Blir de humant avlivet, blir de tatt godt vare på før de dør? Bare spør? :D

At vi har en lov som tilsier forbut mot levende agn er ikke godt nok argument etter nåtidens forskning mtp hvordan fisk oppfatter smerte osv! Loven bør endres! Er vel også lite forskjell på hvordan naturen er byggd opp fra det ene landet til det andre! Levende agnfisk er som kjent lov i bla vårt naboland Sverige + reseten av kloden, tror jeg ;)

(Ikke menigen å dra igang en uendelig ny debatt om dette, en komentar til den akuelle artikkel i AOF og Jan Leirud, men ser ikke bort fra at denne kan få enda en ny tråd etter hvert)

Når du går ut på denne måten så kan vel ikke det tolkes på noen annen måte enn at du forsøker å dra i gang en debatt. Og du har naturligvis din fulle rett til å være kritisk til forbudet mot levende agnfisk. Det er for så vidt jeg også, og jeg kjøper mange av dine argumenter mot loven. Men det er ikke det saken i AoF dreier seg om! Det å kjempe mot en lov man anser som inkonsekvent og meningsløs er greit, og en demokratisk rettighet. Men så lenge loven er der, skal den følges, ihvertfall i det "offentlige" rom! Og det er DET Jan Leirud med flere kritiserer. Om man velger å bryte loven og fiske med levende agnfisk, det er et personlig valg, og i dette tilfellet dreier et seg kanskje vel så mye om moral som jus. Men DERSOM man gjør dette valget, så bør man i anstendighetens navn holde eventuell fisk fanget på denne metoden LAAANGT unna offentligheten, inkludert rapporter på Fiskersiden, og innmelding i konkurranser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du går ut på denne måten så kan vel ikke det tolkes på noen annen måte enn at du forsøker å dra i gang en debatt. Og du har naturligvis din fulle rett til å være kritisk til forbudet mot levende agnfisk. Det er for så vidt jeg også, og jeg kjøper mange av dine argumenter mot loven. Men det er ikke det saken i AoF dreier seg om! Det å kjempe mot en lov man anser som inkonsekvent og meningsløs er greit, og en demokratisk rettighet. Men så lenge loven er der, skal den følges, ihvertfall i det "offentlige" rom! Og det er DET Jan Leirud med flere kritiserer. Om man velger å bryte loven og fiske med levende agnfisk, det er et personlig valg, og i dette tilfellet dreier et seg kanskje vel så mye om moral som jus. Men DERSOM man gjør dette valget, så bør man i anstendighetens navn holde eventuell fisk fanget på denne metoden LAAANGT unna offentligheten, inkludert rapporter på Fiskersiden, og innmelding i konkurranser.

ikke for å starte en lang og teit diskusjon som har vært oppe tusen ganger før, men hvorfor i allverden skal man ikke legge ut en fangstrapport selv om fisken er tatt på levende? En ting er å melde inn til konkurranser en helt annen ting er å fortelle om sine erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.