Gå til innhold
Fiskersiden

ny vadebukse. hva bør jeg kjøpe?


july
 Share

Recommended Posts

Finnes en del tilsvarende tråder, men: Jeg har brukt Patagonia sko og vadere såpass lenge og problemfritt at jeg ikke kan gjøre annet enn å anbefale. Buksa har vært brukt sjø og land rundt siden 2003 uten problemer. Har bare hørt skryt om de nye modellene også. Litt avhengig av bruken din (variert ser det ut til) så kan kanskje sko med byttbar såle være tingen. Kan ikke få anbefalt sko/såler med pigger (studs) + filt godt nok til sjøbruk, men ikke det ideelle til å traske i fjellet f.eks. (Litt usikker på hvem som evt holder dette nå da Korkers vel var en av de bedre på dette med utbyttbare såler).

Det var kveldens kjappe svar.... utfyller gjernene.

PS! Simms og Vision for også normalt bra med skryt når det spørres om slikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært veldig fornøyd med mine Patagonia Watermaster så langt, men nå er det lekkasje i to sømmer på leggen... Dette skjer selv de beste produsenter av både vadere, jakker etc med membran. De har som sagt fungert ypperlig i over et år før dette. Som sagt før er Simms, Patagonia og Vision velrennomerte merker i 2000-5000kr klassen.

Siden jeg kjøpte disse på eBay må jeg forholde meg direkte til produsent. Fått grei instruks så langt om å sende dem til Portugal, si hva som er galt og hva jeg ønsker gjort (repair\replacement). Det er lovet å ta max 6 uker, dvs sesongåpning, så jeg krysser fingrene!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er iallefall et kjempekupp hos ein av annonsørane på FS.

Til denne prisen kan du kjøpe 2 og ha ei i reserve. :)

http://www.agdars.no/index.php?showAll=&ca...&kat=NETTBUTIKK

En gang cool water, aldri mer. :) Selv om det er billig, så ville eg nok valgt noe annet.

I dag bruker eg Vision, og har ingenting å utsette på dei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig glad i Slate Ascent-buksa mi, jeg. Så langt har den fungert klokkerent, og ingen rifter i sokk eller bukse enda jeg har brukt den litt brutalt noen ganger, f.eks. vassing i tett bjørkekratt og skrubbing borti steiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff, jeg håper ikke den stakkars mannen jeg solgte CoolWater-buksa mi ser dette.... :)

For å si det sånn ; Jeg tok på meg buksa i vannkanten i 10c, gikk forsiktig ut i det kalde vannet og stod pal i 20min. Da var buksa klissblaut på innsiden uten at jeg hadde rikka meg en meter :D Pusteegenskaper=god knall.....

Den gamle HH-gummibuksa mi pustet bedre ;)

Om du har en gambler i magen, får du Simms Freestone til 800kr og L2 til 1200kr på eBay.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Velle

Simms Freestone er lette og pustende om sommeren. Lite sømmer. Praktisk. Anbefales.

Skoene i "tilbudspakken" er dog ikke å anbefale.

Ville holdt meg unna

-Coolwater

-Slate (alle modeller)

-Guideline breathex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal ha meg ny vadebukse+ sko til bruk i variert ferkvannsfiske sommerstid+noe SØ vår og høst.

tenkte jeg skulle invistere i noe skikkelig. men hva bør jeg så kjøpe? Noen som har noe og anbefale?

Simms!!

Har hatt mange Cool Water bukser som har begynt å lekke etter 2 turer. Reklamert hver gang og fått nye, gjerne etter 3 mnd. Da jeg siste gangen fikk igjen en modell billigere enn jeg hadde fra før ga jeg f i hele greia å kjøpte et ennet merke.

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får jo Simms L2 settet til 3995,-. Et kanonsett med en bukse med gode pusteegenskaper, god slitestyrke og skoene er helt rå. Har dette settet selv og er kjempefornøyd.

Eller så har du jo Simms Lightweight til 1999,-. En bukse med 3-lags goretex til denne prisen er jo bra billig. Denne er kjempefin dersom du skal bruke den på litt lengre turer. Veldig slitesterk og tar lite plass dersom du skal pakke den i sekken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville holdt meg unna

-Coolwater

-Slate (alle modeller)

-Guideline breathex

Jeg har to Guideline Breathex bukser, ei i fra 1998 og ei fra 2005.

Er meget godt fornøyd med begge, så det er i hvertfall ikke alle som er misfornøyd med Breathex. Du er faktisk den første jeg har hørt det fra. Breathex er uansett ikke i produksjon lenger, men de finnes sikkert fortsatt i noen butikker. Har også ei Simms Lightweight, men foretrekker Guideline buksene. Nå bedriver jeg som regel et lite bevegelig fiske etter mørkets frembrudd, så det er begrenset hvor mye jeg har testet pusteegneskapene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Velle

:D

De gamle er forsåvidt greie. Men det kjedelige med de gamle var kneforsterkningene. For en som bruker dem i strømmende vann fyltes disse med vann. Iallefall de to modellene jeg hadde. Både med kort og lang kneforsterkning. De begynte å vibrere. Veldig ubehagelig, og slitende på sømmer.

De "nye" som tydeligvis har forsvunnet fra markedet, eller bare byttet navn har desverre altfor mange fancy sømmer som ikke er holdbare. fancy design.

Men ja...de er temmelig mye bedre enn coolwater og slate. Just my opinion...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker også i strømmende vann, men har aldri hatt problemer med at kneforsterningen fylles med vann og vibrerer, men tror det mer enn 2 forskjellige versjoner av Breathex buksa så det er mulig vi har brukt forskjellige bukser. Den gamle er veldig solid, den "nye" har jeg bare brukt noen titalls ganger så om den er like solid som den gamle kan jeg ikke utale meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.