Gå til innhold
Fiskersiden

Surfcasting Weekend i Haugesund 12-13 mai !


Recommended Posts

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Utrolig kule bilder. Målte dere eller anslo lengden på deres kast?

Jeg og KIS snakka litt om det, og anslo vel hans lengste kast i helga til kanskje over 150 meter. Han fiske da med litt tyngre utstyr. Jeg innbiller meg at jeg kan ha vært i nærheten av 120 med min Century Tip-Tornado Lite og Ambiss 6500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da, holmen hadde vi, men ingenting i mellom.

Har bra erfaring med avstands bedømming etter 25 år med feltskyting, der får mann ikke oppgitt avstandene til figurene, og må bedømme selv(fra 50 meter til 600 meter).

Vann og flatt terreng er absolutt det vanskeligste.

..men allikevel så har jeg nok bedømt og målt mer avstand enn deg :wacko:

(kan forøvrig nevne at jeg rusa avstanden ut til den nærmeste holmen i går (over flat sjø) og bomma med 20 meter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..men allikevel så har jeg nok bedømt og målt mer avstand enn deg :wacko:

(kan forøvrig nevne at jeg rusa avstanden ut til den nærmeste holmen i går (over flat sjø) og bomma med 20 meter :D

Du er nok flink gutt, men hadde vi hatt ett holdepunkt i mellom land og holmen, hadde alt vært mye lettere å bedømme(uten nevilerings kikkert/avstands måler).

Så lenge ingen var i nærheten av holmen, så er det ikke så enkelt, selv om alle kan tippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjørs

(kan forøvrig nevne at jeg rusa avstanden ut til den nærmeste holmen i går (over flat sjø) og bomma med 20 meter :)

Hva betyr det? Kastet du 200 meter eller bedømmet du avstanden feil, eller kjørte du fort med en 10 hk på 10 fots båt og kjørte opp på stranden uten å slakke gassen? :D

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(uten nevilerings kikkert

bare for å kverulere litt.. man kan ikke måle avstand med en nivelleringskikkert, bare måle høydeforskjeller :)

Bare sånn for å ha alt på det rene :)

Hva betyr det? Kastet du 200 meter eller bedømmet du avstanden feil, eller kjørte du fort med en 10 hk på 10 fots båt og kjørte opp på stranden uten å slakke gassen? :D

:lol:

morroklump, å "ruse" betyr å anslå.. og jeg anslo avstanden ut til 200 meter. Avstanden er nå målt på kart til 220 meter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mandag kommer de skoleflinke som fulgte sånn passe med i fysikktimene og skal bruke av arbeidsgivers tid for å surfe på forumet, (de har ikke vært innom i helgen/fritiden gud forby), og de skal kommentere muligheter og feilmargin i det med å anslå lengde over vann mot en kjent avstand 220 meter der ute.

Gruer meg litt :D

Mvh

Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vanskelig å måle på norgeibilder da luftfotoet er noen år og ikke viser taren slik den er idag, men jeg anslår mitt lengste kast til 130-140 til omtrent samme sted som du spør etter Ola B)

I beregning mener jeg at andre tarebeltet ender på ca 140-150m

NB Jeg er ikke landmåler eller krypskytter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett at det finnes multisnører som er forskjellig farget for hver 25m, dette burde være noe for den iherdige lengdejegeren.... all synsing om kastelengde kan da feies bort. Gleder meg også til demo av nye kunster. :D

Det hjelper ikke da...

Det vil jo alltid gå ut flere meter sene/braid enn det man faktisk kaster.

Blir liksom en sånn bue på snøret når man kaster.

Så selvom tacklet har dratt ut 150 meter sene/braid i kastet er det ikke 150 meter mellom fiskeren og nedslagsstedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man ikke kaster ut i havet/sjøen så går det ja...

Men ellers har blysøkket en tendens til å synke før man rekker det.

Kaster man på land finnes det dessuten andre og mer pålitelige måter å måle på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.