Gå til innhold
Fiskersiden

Lake er en kul fisk... (våren 2007, og litt historikk)


kjs
 Share

Recommended Posts

Lake har for min del alltid vært vinterhalvårets fisk nr. 1 - av to grunner: For det første er det en utrolig kul fisk, for det andre er det en av de ytterst få artene som kan fiskes på kveldstid i vinterhalvåret. Slik sett er det kanskje først og fremst familiefedrenes favoritt - det er ihvertfall uten tvil den fisken jeg har fisket mest etter siden jeg "oppdaget" den for noen få år siden. Det er nesten flaut og si det - men jeg tror jeg har passert 100 målrettede turer etter lake i Glomma/Vorma...

De første sesongene jeg fisket lake var preget av mye blanking, prøving og feiling - mange små gjennombrudd og en serie store tilbakeskritt...

For mange forbindes vel lakefiske først og fremst med lakedunking på isen - det er helt klart både stemningsfullt og spennede, og har vært prøvd noen ganger - men for meg er lakefiske først og fremst fiske i åpent vann. Det var også slik jeg begynte - en gang i september 2004. De første turene var mer eller mindre resultatløse - men litt etter litt fant jeg ut av ting, og en og annen fisk kom etter hvert på land.

En av de første småpene var denne her - tatt i januar 2005 en gang, og ny pers den gangen - 2250g:

2842133_a4e4daaf0a.jpg

Grunnen til at lakene fascinerer meg slik er først og fremst at de er utrolig vakre, i tillegg til at de er lunefulle og dessuten tilgjengelige som sportsfisk på et tidspunkt da det er få andre fisk som kan fiskes etter mørkets frembrudd. Har plukka frem noen bilder som viser litt av fargespekteret lakene kan oppvise - fra nesten svart til helt lyst, fra nesten ensfarget til sterkt flekkete. Noen av bildene nedenfor viser forresten det som lenge var persen min - en oktober-lake på 3710g:

6902646_b061210252.jpg

6902649_82ecf28d21_b.jpg

51642130_7399d0e0d6.jpg

51642015_0bf9211811.jpg

58061219_9d695c2f52.jpg

58061163_914b54067a.jpg

58061132_99183be24e.jpg

58061071_b7c7c80135.jpg

51641496_8d4ef053a9.jpg

51641457_aa8fa0fce4.jpg

51641320_a74a0e796c.jpg

102262185_df8d503b9b.jpg

85346964_7ad619c269.jpg

Lakefisket har for øvrig også gitt meg en og annen grei bifangst - jeg har perset bl.a. på gjedde (116cm, manglet vekt...), abbor (950g) og harr (510g) - alt tatt på makrell/sild... En periode fikk jeg ganske ofte gjedde i mørket - selv små agn kan tydligvis lokke inn stor gjedde - denne var 8450g og faktisk SFK Laken-rekord en kort stund i begynnelsen av 2005:

3922661_e4b1ef270c.jpg

Utstyr, metode - agn og slikt...

Til å begynne med fiska jeg nokså primitivt - spikka trekløfter som stanghvilere, haspelsneller med løsnet brems og klesklyper som "hangere" til nappindikasjon funka glitrende den første sesongen. Har vært gjennom ulike faser når det gjelder takkel også - begynte med glidende takkel, gikk deretter over til fast paternoster. Av kroker har jeg prøvd både små og store enkeltkroker og trebler. Var deretter innom en periode med baitrunnere, rodpod med nappvarslere og full pakke.

Etter litt eksperimentering og mye erfaring har jeg i det siste gått tilbake til enklere utstyr: 2 stenger med cracklight i tuppen og enten banksticks eller en Lidl-pod. Baitrunnere er absolutt en fordel. Taklene varierer jeg nokså mye - men jeg bruker sjelden grov krok lenger, og sjelden trebler. Tidlig i sesongen (dvs. høsten) takler jeg lett og bruker små kroker og små agn, en av de største lakene mine er faktisk tatt på feederstang med 8-enkeltkrok og 10g søkke. Glidetakkel benyttes av og til ved fine bunnforhold - men stort sett bruker jeg paternoster med søkke i bunn. Fortom og søkkevekt varieres med forholdene - men noen steder er søkkene gjerne 100g og spilesøkker er nesten et must - andre steder er det fint med 40g-søkker.

Agn kan være mye rart - bare det er fisk. Reker kan sikkert funke greit, men sterkt duftende fisk er å foretrekke - makrell, sild og regnbueørret er fint - hvitting, sei, mort, gjørs, lake, etc. har også vært brukt med suksess.

Plasser...

De første sesongene kunne jeg blanke mange turer i strekk - har først i det siste skjønt at det har mye å si hvor en fisker når. De fleste steder i Glomma finner en mye smålake det meste av året - jeg har fått lake fra august - juni (står altså igjen å få lake i juli). Smålakene er nokså jevnt fordelt, og finnes stort sett over alt på vinteren, og alle dype bakevjer når vannet er litt varmere. Når det gjelder større lake er de ofte på næringsvandring på høst og vår. Seint på høsten/på vinteren begynner lakene å samle seg på gyteplassene - under selve gytinga virker det som om passivt bunnmeite leverer temmelig dårlig (det er vel da lakedunking gjelder), men før og ikke minst etter leverer bunnmeite ofte veldig bra. På gyteplassene finner en gjerne stor tetthet av laker, tildels også av brukbar størrelse.

Og så var det 2007...

Jeg har som vanlig hatt en god del turer etter lake i år, og fått opp MYE lake, men faktisk ingen over 1300g. Begynner ihvertfall endelig å vite hvor jeg skal fiske når, og antallet blanketurer er faktisk veldig lavt. I tillegg har vi etter hvert funnet frem til et lite sett med gromplasser - og et par av disse igjen leverer utrolig bra. Lakefiske handler jo primært om å være på riktig plass til riktig tid, og det har jeg greid fint denne sesongen jeg har faktisk håva alle specimenlakene til fiskekompis Ståle (3820g, 3650g og 3000g), i tillegg til et par på noe over 2 kg som han har fått samme sted. Det er imidlertid begrenset hvor gøy å se andre få stor lake når en selv kun drar smålake i lengden, og jeg må innrømme at jeg på et tidspunkt syntes det begynte å bli nok for i år - selv om fisk som dette helt klart er inspirerende...

382899562_b815afd30c.jpg

382899472_ea3f283ad5.jpg

382899103_abe5faae16.jpg

Midt i mars hadde imidlertid Ståle og jeg en sein tur ut etter laka - vi regnet med det blåste mye så vi valgte den minst vindutsatte lakeplassen vi kunne komme på. Lakefisket var som før for min del denne sesongen ikke all verden å snakke om - det ble med en 4-5 smålaker, største rundt 1300g...

Men jeg fikk etter en stund på en ganske tung fisk som jeg kjørte beinhardt og først vurderte som en kanskje 2+ lake. Plutselig begynte den å gå utover og oppover - litt utypisk oppførsel for en lake, men jeg tenkte uansett fortsatt lake og la tungt press på den. Ble derfor temmelig skjelven da en diger ørret (!) etter hvert dukket opp i lyset fra hodelykta.

Fikk til slutt lurt den opp i håven med god håvehjelp fra Ståle - og ny ørretpers var dermed et faktum - og det tatt på bunnmeite med makrell/regnbue-kombo (!)

418531596_ccf6cc182a.jpg

418531488_c38d6519cf.jpg

Grei kondis: 4425g/70cm

Lakesesongen var imidlertid fortsatt nokså begredelig - og da Ole-Håkon hadde planer om en tur oppover, bestemte oss for å gjøre nok et forsøk. På forhånd spurte han om hva jeg trodde om forholdene nå, og jeg forespeilet ham mye action med fisk rundt kiloen, med mulighet for en og annen bra fisk rundt 2 kg, slik det pleier å være på denne tida...

Da jeg dukket opp på plass rundt halv ni ble jeg derfor nokså overrasket over at Ole-Håkon kunne melde om ingen action i det hele tatt, ikke en gang et napp. Jeg rigga likevel opp et par stenger, sleit oppskriftsmessig bort noen takkel, og etter en god stund med lite action dukket ihvertfall smålakene opp. Ståle dukket også opp, og gradvis tok smålakefisket seg opp. Jeg fikk opp 6 stk, Ole-Håkon 4 og Ståle 3-4 stk. Det sørgelige var imidlertid at de var mellom 200g og 600g alle sammen, og jeg begynte å konkludere med at jeg hadde fått definitivt nok av lakefiske for dette året...

Klokka krøyp over midnatt, og vi begynte alle å tenke på at det var en ny dag i dag, og da jeg satte en fisk fast i bunnen på den ene av stengene mine og sleit takkelet, begynte jeg rett og slett å pakke sammen... Hadde pakket ned det aller meste da det nappet ganske kraftig på den siste stanga som sto ute. Jeg gav tilslag og fisken gikk rett i bunnen - men etter mye fikling fikk jeg pumpa inn en temmelig tung fisk. Ståle og Ole-Håkon sto lenger borte, og jeg ante en viss ironi i stemmen da de spurte om jeg trengte håv, men da jeg skimtet fisken tilkalte jeg umiddelbart håvehjelp og Ole-Håkon fikk innviet den nye håven sin med en MEGET grei fisk...

En liten veie- og målesesjon avslørte ny pers for min del - en heving på 80g faktisk, fra 3710g/78cm til 3790g/78cm

Glomma_Lake_3790g_KJS_3_15.03.07_web.jpg

Glomma_Lake_3790g_KJS_8_15.03.07_web.jpg

Glomma_Lake_3790g_KJS_5_15.03.07_web.jpg

Og da kunne lakesesongen avsluttes med god samvittighet...

Vårsesongens neste høydepunkt...

Er for min del gjørsen. Var faktisk ut en tur i forrige uke og testa - måtte greie meg med å være landingsmann (vha. gjellegrep) og fotograf - men fikk noen flotte bilder av årets første, nydelige gjørs:

465830415_5055d5f95d.jpg

465830551_aa1c014f60.jpg

465830695_11964a412a.jpg

Endret av kjs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo bare flott. Har jo selv blitt glad i laken og det er nok din feil :D

Fantastisk rapport, med glimrende bilder och tekst.

Og når du til slutt viser bilder av en flott gjørs, så er det bare prikken over I'en.

Du er mitt idol innen fiske :) ................... Gjørs er en fisk jeg skal lære meg å fiske på i år, så får vi se om det gir uttelling.

Igjen tar av meg hatten for en rapport som ikke er gjort på 2 minutter.......................

Hovedside stoff detta !!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye interessant her, ja. For ikke å snakke om bilder av flotte eksemplarer av arten. Er 4-kilosen innen rekkevidde?

Det lurer jeg også på - og svaret er vel ja! OP fikk jo faktisk to stk på over 4 for et par år siden, og det er tatt på over 5 i området - men mange av dem er det defintivt ikke... Det er jo interessant at vi (dvs. Stein, Ståle og jeg) som fisker mye i samme område har tilsammen 6 stk på over 3 kg nå, men ingen over 4. Virker som mye av veksten i Glomma/Vorma stagnerer på 3,5+. Den største til Ståle (som er avbildet ovenfor) er imidlertid den lengste jeg har sett ov var veldig slank - tipper den hadde bikket 4,5 i topp kondis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En megarapport, kjs.

Flotte fisker! :):)

Å få ørret mens man meiter etter lake med fiskebiter som agn, er ikke uvanlig. Har selv fått ørret på 1.67 en sen høstdag under meite etter lake, med en halv mort som agn. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.